Ministrul Culturii, Corina Suteu, pregateste o noua ordonanta care sa modifice legea cinematografiei, proiectul nefiind adus in dezbatere publica, desi a ajuns in faza de avizare la ministere. Potrivit ordonantei, cresc obligatiile pentru televiziunile care difuzeaza filme, dar si pentru salile de cinema, informeaza Mediafax.

Corina SuteuFoto: Agerpres

Corina Suteu se afla la a patra incercare de modificare a legii cinematografiei. Ca de fiecare data, modificarea pare sa fie o urgenta, atata timp cat este nevoie de o ordonanta care nu a fost pusa in dezbatere publica. Potrivit documentului transmis spre avizare la ministere, modificarile aduse prevad ca televiziunile care difuzeaza filme sa "asigure anual minimum 10% din spatiul destinat acestora pentru difuzarea de filme romanesti si/sau europene, din care cel putin 50% la orele de maxima audienta si cel putin 50% realizate conform prevederilor prezentei ordonante". Procentul a crescut cu 8%, in conditiile in care in prezent obligatia este de difuzare a filmelor romanesti de minimum 2% .

Corina Suteu a renuntat la taxele mai mari pentru televiziuni, operatorii economici care desfasoara jocuri de noroc si pentru furnizorii de telefonie, asa cum prevedea ordonanta propusa in vara si asta din cauza reactiilor negative aparute in spatiul public. In schimb, regulile se schimba pentru operatorii salilor de cinema.

Articolul 60, alin 1 din ordonanta Corinei Suteu prevede ca "exploatantii de sali si de gradini de cinematograf au obligatia de a asigura minimum 10% din numarul anual de spectacole cu filme romanesti sau cu participare romaneasca si cel putin 10% din numarul anual de spectacole difuzate la orele de maxima audienta cu filme romanesti sau cu participare romaneasca". In cazul operatorilor de sali de cinema care asigura minium 15% din numarul anual de spectacole cu filme romanesti si acelasi procent la ore de maxima audienta, atunci contributia la Fondul cinematografic din incasarile provenite din comunicarea publica a filmelor, va fi de 2%.

In momentul de fata, exploatantii de sali si de gradini de cinematograf au obligatia de a asigura minimum 5% din numarul anual de spectacole cu filme romanesti si doar 1% la orele de maxima audienta. Conform prevederilor ordonantei care ar urma sa schimbe regulile in lumea cinematografica, pentru operatorii salilor de cinema care nu difuzeaza cele 15% in fiecare an, contributia la Fond va fi de 8% din incasari, fata de 4% cat este in prezent.

Si in ordonanta propusa in vara, Corina Suteu viza operatorii salilor de cinema. Atunci, unul dintre operatorii cu vasta experienta in domeniu, Dragos Batir, declara ca daca aceste taxe cresc, ele se vor regasi in pretul biletului pe care omul il plateste ca sa vada un film. Asta va duce, in scurt timp, la reducererea numarului de spectatori, spunea Batir.

Un nou articol introdus prevede sanctiuni pentru intarziera taxelor. "Centrul National al Cinematografiei percepe dobanzi si penalitati de intarziere, in conformitate cu prevederile prezentei ordonante, respectiv: 0,04% dobanda pentru fiecare zi de intarziere si 5% penalitati de intarziere, daca stingerea datoriei de plata se realizeaza in urmatoarele 60 de zile de la data scadenta, si 15% din valoarea obligatiei, in cazul unei intarzieri mai mari de 60 de zile".

Cat priveste Centrul National al Cinematografiei, acesta va fi reorganizat, iar ordonanta infiinteaza un Consiliu Consultativ, "organism cu rol consultativ alcatuit din specialisti din domeniul cinematografiei", potrivit draftului ordonantei.

Si in trecut, ministrul Corina Suteu a fost acuzata ca incearca de fapt preluarea Centrului National al Cinematografiei.

O modificare importanta este insa cea legata de Arhiva Nationala de Filme. Aceasta ar urma sa fie mutata din subordinea Centrului National al Cinematografiei, in subordinea Ministerului Culturii. Nu exista insa motivarea acestei schimbari.

La atributii, Arhiva Nationala de Filme, are, potrivit ordonantei, admistrarea si exploatarea patrimoniului national al cinematografiei, iar institutia se finanteaza din venituri proprii si din subventii alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii.

"Colectarea unei contributii de minimum 25% din venitul realizat de operatorii economici in urma cesiunii drepturilor de difuzare si exploatare a filmelor romanesti din patrimoniul cinematografiei nationale, cu respectarea prevederilor legislatiei privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare; contributia se aplica asupra veniturilor realizate din care s-au dedus impozitele si taxele datorate bugetului de stat, operatorii economici avand obligatia sa raporteze trimestrial, pana la data de 15 a lunii urmatoare pentru trimestrul incheiat, baza de calcul a contributiei", se mai arata in ordonanta.

In schimb, proiectul nu contine nicio reglementare cu privire la situatia juridica sau administrativa a salilor si gradinilor de cinematograf ce s-au aflat in proprietatea privata a statului si in administrarea Regiei Autonome de Distributie si Exploatare a Filmelor - RADEF - Romania Film.

"In situatia salilor si gradinilor de spectacol cinematografic nepredate pana la data prezentei ordonante, preluarea acestora se poate face prin notificarea unitatii administrativ-teritoriale, in termen de 10 zile de la transmiterea notificarii. In lipsa reprezentatului Regiei Autonome de Distributie si Exploatare a Filmelor ￯Romania-Film￯, predarea se va face la termenul mentionat in prezenta reprezentantului Inspectoratului de Stat in Constructii si a reprezentantului Ministerului Culturii in teritoriu. In situatia in care autoritatile administratiei publice locale pana la data prezentei legi nu si-au indeplinit obligatiile privind reabilitarea, dotarea si modernizarea salilor si gradinilor de spectacol cinematografic de la momentul preluarii pe baza de protocol, pot indeplini aceste obligatii dar nu mai tarziu de 1 ianuarie 2020", spune textul ordonantei.

Tocmai din acest motiv ramane neclar in proprietatea cui se vor afla salile si cine va putea acorda sprijin financiar pentru reabilitare si modernizare, in conditiile in care ramane o mare problema: situatia salilor de cinema, a proprietatii publice si private a statului asupra acestora, nu poate face obiectul de reglementare al unei ordonante de urgenta.

Ordonanta Cornei Suteu modifica 78% din articolele din Legea Cinematografiei, dar fara a exista un studiu de impact sau o consultare publica, lucru sesizat de oamenii din cinematografie si in celelalte trei proiecte de ordonanta.

Intrarea in vigoare a ordonantei ar putea afecta si proiectele aflate in curs, deoarece nu se spune exact ce se va intampla cu ele. In momentul de fata, sunt in derulare peste 130 de contracte de credit direct pentru productia de film care se vor intinde pe o perioada de 10 ani.

Proiectul a fost pus pe masa vineri, in sedinta de Dialog Social, desfasurata la Ministerul Culturii, iar, potrivit unor surse, cei prezenti au refuzat sa discute pe marginea ordonantei.