N-aduce anul ce aduce biopicul (filme biografice). A venit toamna, inima n-a fost acoperita - inca - cu ceva dar au inceput sa rasara in salile de cinematografe filmele cu pretentii la premiile Oscar (la festivalurile de la Venetia si Toronto s-au vizionat productiile creme de la creme). Noi ne aplecam privirea asupra filmelor sportive si aviatice, unde regasim actori mari interpretand roluri interesante si scenarii mai mult sau mai putin bune.

SullyFoto: CineMagia
  • "Sully"

"Everything is unprecedented until it happens for the first time"(Chesley 'Sully' Sullenberger)

Clint Eastwood revine in postura de regizor cu povestea Miracolului de Raul Hudson unde pilotul Chesley "Sully" Sullenberger (Tom Hanks) si co-pilotul Jeff Skiles (Aaron Eckhart) au salvat vietile a 155 de pasageri printr-o manevra de amerizare aproape imposibila.

"Sully" este un Oscar-bait executat ca la carte unde dramatizarea evenimentelor este realizata cu scopul de a atrage si emotiona publicul - nimic rau cu asta atata timp cat o poti face mai "elegant". Tom Hanks cu siguranta va primi o nominalizare la Oscar pentru cel mai bun actor, iar Eastwood se va regasi pe lista scurta, pentru cel mai bun regizor - de data asta ar fi o nominalizare meritata fata de excesul de patriotism promovat cu mult tam-tam in "American Sniper".

"Sully" urmareste atat trauma prin care trece Chesley, dar si maniera in care s-a realizat ancheta legata de amerizare. Comisia devine un personaj negativ, usor fortat - buni sau rai, oamenii aia au vrut sa priceapa cum a fost posibil sa alegi sa amerizezi si de ce nu a incercat pilotul sa se intoarca pe o alta pista. Aici intervine factorul uman pe care scenaristii il utilizeaza din plin, iar Hanks executa un rol corect, bifand fiecare sentiment prin care poate sa treaca Sully. Daca tinem cont si de lansarea in weekend-ul 9/11, Eastwood si echipa si-au calculat cu precizie sansele la box-office si nominalizari - doar incepem ''balul'' filmelor cu pretentii la Oscar.

• "Hands of Stone"

A fost sau a nu fost rostit "no mas"?

Jonathan Jakubowicz propune o romanta sportiva despre marire si decadere. Povestea pugilistului Roberto Duran trebuia sa aiba parte de o ecranizare si iata ca s-a gasit cineva sa mizeze pe saga boxerului din Panama. Edgar Ramirez, corp si suflet de inger de cartier, este sarea si piperul biopicului dezlanat, dar emotionant, iar Robert De Niro, slava cerului joaca bine - asta daca v-ati saturat de scalambaielile de prin comediile de duzina prestate in ultima perioada. Daca Ramirez incanta, De Niro ne aduce aminte de ce este in stare, John Turturro in rolul mafiotului Frankie Carbo este utilizat prea putin, Ellen Barkin are din pacate un rol decorativ, iar Usher aka Sugar Ray Leonard promite la capitolul actorie atata timp cat primeste roluri pe masura.

Excesul de dramatism este la el acasa prin montaje si utilizarea tuturor elementelor care fac din Duran un personaj fascinant in ochii publicul. Ce s-ar fi intamplat cu filmul asta daca nu erau distribuiti actori talentati? "Hands of Stone" ramanea un biopic de mana a doua, aruncat in cursa lunga si fara multe pretentii de a obtine cateva nominalizari. N-ar mira pe nimeni daca Robert De Niro ar intra pe lista scurta a nominalizarilor la Oscar pentru cel mai bun actor intr-un rol secundar.

Probleme sunt la capitolul scenariu si montaj, Jakubowicz aruncand cu de toate in poveste: origin story, marire si decadere, context politic, iubire, onoare; daca in cateva minute facem cunostinta cu aleasa inmii lui Duran, imediat ne trezim cu cei doi in postura de parinti dar era ''important'' sa bifeze faptul ca Duran era sarac iar iubita era bogata. Daca e sa incadram "Hands of Stone" intre "Southpaw" si "Creed", biopicul s-ar gasi aproape la egalitate cu Southpaw - datorita jocului actorilor - dar sub nivelul lui "Creed"- mai era de lucrat la scenariu, regie si montaj.

Dupa biopicuri si blockbustere mai mult sau mai putin bune, filmul verii ramane "Hell or High Water" - inca il mai puteti viziona in cinematografe - un heist-western scris de Taylor Sheridan, in regia lui David Mackenzie, cu Jeff Bridges, Chris Pine si Ben Foster in rolurile principale.

Dintre toate filmele cu ''pretentii" rasarite in ultimele saptamani, filmul asta merita sa fie vazut si inteles. Nominalizarile si viitoarele premii ar fi ideale.

Ioana, cand ia o pauza si nu mai e workaholica, se uita la filme si seriale cat e ziua de lunga si scrie despre ele pe www.edgeandback.ro.