Lungmetrajul de debut al lui Bogan Mirica, Caini, a obtinut azi Premiul FIPRESCI pentru sectiunea Un Certain Regard din cadrul celei de-a 69-a editii a Festivalului de Film de la Cannes. In Competitia Oficiala, Premiul FIPRESCI a fost obtinut de o alta coproductie minoritar romaneasca, Toni Erdmann, de Maren Ade. In corespondenta de azi aflati care e noul favorit la Palme d'Or.

Premiile FIPRESCIFoto: Iulia Blaga

Al treilea premiul FIPRESCI a fost primit de Grave / Row, de Julia Ducournau, prezentat in sectiunea paralela Semaine de la Critique. Premiul FIPRESCI este oferit de Federatia Internationala a Criticilor de Film. Din juriu a facut parte in acest an si criticul roman Bujor Rapeanu.

In cadrul aceleiasi ceremonii au fost acordate si premiile juriului ecumenic. Premiul juriului ecumenic a fost acordat filmului Juste la fin du monde, de Xavier Dolan, iar Mentiuni Speciale au primit American Honey, de Andrea Arnold, si I, Daniel Blake, de Ken Loach. Toate cele trei filme au facut parte din Competitia Oficiala.

In aceasta seara se vor acorda si premiile sectiunii Un Certain Regard.

Toni Erdmann e o coproductie Komplizen Film (Germania), HiFilms Production (Romania). Caini e din punct de vedere financiar o coproductie minoritar romaneasca. Este prpdus de 42 Km Film (Romania) in coproductie cu EZ Films (Franta) si Argo Film (Bulgaria)

Urmariti aici momentul anuntarii Premiul FIPRESCI pentru Caini.

Joi seara, Album", de Mehmet Can Mertoglu, coproductie turco-romana, a fost distins cu Premiul France 4 Revelation, in sectiunea Semaine de la Critique.

UPDATE In aceasta seara s-a anuntat si palmaresul sectiunii Un Certain Regard. Filmul "Caini", de Bogdan Mirica, nu s-a regasit si pe lista premiilor decise de juriul prezidat de Marthe Keller.

Acesta a acordat Premiul sectiunii Un Certain Regard filmului finlandez The Happiest Day in the Life of Olli Maeki de Juho Kuosmanen.

Premiul de regie a fost acordat americanului Matt Ross pentru Captain Fantastic.

Premiul Special a fost acordat peliculei La Tortue rouge, de Mikael Dudok DeWit, iar Premiul pentru scenariu a revenit filmului francez Voir du pays, de Delphine Coulin si Muriel Coulin.

Juho Kuosmanen, juriul UCR, Matt Ross, Viggo Mortensen si Thierry Fremaux

Pronosticuri pentru Palmaresul Oficial: Va rasturna Elle jocurile?

Elle, ultimul film din Competitia Oficiala, vazut de jurnalisti azi-dimineata, e cel mai bun film al lui Paul Verhoeven de pana acum si are mari sanse sa fie desemnat maine seara si cel mai bun film din Competitia Oficiala de juriul condus de George Miller.

Ecranizare a romanului Oh..., de Philippe Dijan, filmul e o incursiune pe cat de dementa, pe atat de grava in psihologia si fantasmele feminine, amoralitatea lui furnizandu-le jurnalistilor doza de “cofeina” necesara pentru a termina festivalul energizati. (Lucru care se intampla rar la Cannes, de regula toata lumea fiind cu bateriile descarcate la anuntarea premiilor.).

Daca Elle va lua la Palme d'Or-ul, nu va putea primi si Premiul de interpretare feminina, care i s-ar cuveni lui Isabelle Huppert in mod neconditionat. Nu poti vedea pe altcineva in rolul sociopatei care duce in carca trauma tatalui serial killer pana isi descopera un paleativ sado-maso dupa ce e violata in propria casa, si nici n-a fost anul acesta la Cannes interpretare mai precisa si mai atasanta (si nici personaj feminin mai complex).

Amestecul de thriller erotic, drama psihologica si comedie de moravuri e absolut delicios, si filmul se sustine pana la sfarsit, desi are mai multe finaluri succesive (parca Verhoeven nu se indura sa se opreasca).

Plasarea lui Elle la finalul editiei (in acest an nu exista film de inchidere a festivalului, fiind proiectat maine seara filmul care va lua la Palme d'Or), termina in forta o editie foarte buna.

Aseara am vazut si noul film al iranianului Asghar Farhadi, The Salesman, inclus in Competitie dupa anuntul initial din 14 aprilie. Aflat sub The Separation, filmul care i-a adus iranianului Ursul de Aur la Berlin, The Salesman e un thriller psihologic la foc mic despre erodarea unui cuplu iranian odata ce, proaspat mutat in casa noua, sotia e confundata cu fosta locatara si batuta bestial in baie de un fost amant.

Sotul, profesor decent de literatura care in timpul liber joaca teatru (impreuna cu sotia si alti prieteni joaca in Moartea unui comis-voiajor, de Arthur Miller) o ia incet pe aratura, pe masura ce demareaza o ancheta pe cont propriu si descopera faptasul.

Jocurile premiilor raman deschise pana in ultimul moment. Cele mai mari sanse de a se regasi in palmares le au Toni Erdmann (de Maren Ade), filmele romanesti Bacalaureat (de Cristian Mungiu) si Sieranevada (de Cristi Puiu), Paterson de Jim Jarmusch, poate Aquarium (de Kleber Mendonca Filho), acestea primind si cele mai bune cotatii din partea celor mai apreciati critici straini cooptati de revista Screen International.

Sanse au si Elle (de Paul Verhoeven), Ma’Rosa (de Brillante Mendoza), I, Daniel Blake (de Ken Loach), The Handmaiden (de Park Chan-wook) si La fille inconnue (de Luc si Jean-Pierre Dardenne).

La capitolul barfe tot ce am aflat este ca lui Cristian Mungiu i s-a spus sa ramana. El venind cu familia si inchiriind o vila, oricum ramanea pana luni. De Cristi Puiu nu stiu nimic Ceremonia are loc deci maine, duminica, incepand cu ora 20.15, ora Romaniei.