ICR New York dedică cinema-ului românesc contemporan un nou proiect de amploare, cu mai multe evenimente, avându-l ca invitat pe conf.univ. dr. Doru Pop. Acesta va fi prezent în SUA şi Canada, unde va susţine o serie de trei conferinţe: una în cadrul unui mare simpozion de specialitate, una într-un mediu universitar de recunoaştere internaţională, iar cea de a treia la ICR New York.

conf.univ. dr. Doru PopFoto: ICR NY

Mai întâi, cu suportul ICR New York, Doru Pop va participa la SCMS (Society for Cinema & Media Studies) Conference - eveniment de foarte mare impact şi vizibilitate, care va avea loc în perioada 25-29 martie, la Montréal, în Canada. Aici, în data de 28 martie, Doru Pop va prezenta conferinţa Between Realism, Minimalism, and Transnationalism. New Romanian Cinema as Transnational Cinema, în cadrul unui panel dedicat cinema-ului românesc, coordonat de prof. dr. Christina Stojanova de la Departamentul de Film al University of Regina, abordând schimbările care au loc în cinematografia românească recentă sub presiunea globalizării şi reconfigurării pieţei internaţionale de film, la care Doru Pop se referă prin sintagma "cotitură transnaţională". Doru Pop va face trimiteri la câteva dintre cele mai importante producţii cinematografice româneşti din perioada 2010-2014, precum Marţi după Crăciun de Radu Muntean, Poziţia Copilului de Călin Peter Netzer sau Metabolism de Corneliu Porumboiu.

În data de 30 martie, Doru Pop va susţine o nouă conferinţă, intitulată The quest for cinematic realism in recent Romanian cinema, la Bard College din Annandale-on-Hudson, NY. Această prelegere îşi propune să ofere o perspectivă asupra unora dintre cele mai importante instrumente teoretice şi cinematografice utilizate de regizorii de film din România pentru obţinerea realismului din filmele lor. Discuţia va aborda, de asemenea, conceptele-cheie ale realismului (de la neorealism la brutalism) din cinematografia europeană contemporană. Prezentarea va include fragmente din filme precum: Moartea Domnului Lăzărescu, regia Cristi Puiu; Legături bolnăvicioase, regia Tudor Giurgiu; Câinele japonez, regia Tudor Cristian Jurgiu. Acest eveniment este posibil prin colaborarea cu prof. John Pruitt, din cadrul departamentului de Film and Electronic Arts de la prestigioasa universitate americană.

Cea de-a treia prelegere va avea loc la ICR New York, în sala Auditorium, în data de 31 martie, ora 19.00, sub titlul The Romanian contemporary cinema. From national specificity to international relevance. Tema principală a prelegerii este prezentarea modului în care cinematografia românească şi noii regizori de film sunt integraţi într-o identitate cosmopolită, care exprimă valorile unui stil de viaţă transnaţional, şi, uneori, ale unei elite transnaţionale. Prelegerea va marca, în acest sens, cele mai importante transformări petrecute în cinematografia contemporană din România, arătând cum, în timp ce la începutul anilor 2000 unii dintre regizori s-au concentrat asupra unor subiecte şi scenarii adânc înrădăcinate într-o experienţă naţională şi au creat un cinema cu adevărat european, acum aceste preocupări sunt depăşite de căutările unor mijloace de expresie care depăşesc relevanţa locală, regională şi chiar internaţională. Prezentarea va fi acompaniată de proiecția unor extrase din filmele: Moartea Domnului Lăzărescu şi Aurora, regia Cristi Puiu; Morgen şi Rocker, regia Marian Crişan.

Cu prilejul acestor conferinţe, Doru Pop va purta și un dialog cu publicul despre cartea sa Romanian New Wave Cinema. An Introduction, publicată recent de editura americană McFarland & Company. Acest volum va fi prezentat şi la standul României de la BookExpo America 2015.

Doru Pop este conferențiar universitar la Facultatea de Teatru și Televiziune a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj, unde predă cursuri de cultură vizuală și studii media. A absolvit Facultatea de Litere din Cluj-Napoca (1994). În 2002 a obtinut masteratul în jurnalism și comunicare la Universitatea Chapel Hill din Carolina de Nord, SUA, iar în 2003, doctoratul în filosofie, cu o teză despre filosofia culturii vizuale, la Universitatea „Babeș-Bolyai”. A beneficiat de mai multe burse şi granturi de formare profesională în ţară şi în străinătate: bursa Senior Fulbright Visiting Scholar, The US-Romania Fulbright Committee, New Wave Romanian Cinema, Bard College New York (2012-2013); bursa Ron Brown, University of North Carolina at Chapel Hill, School of Journalism and Mass Communication (2001-2003); bursa Fulbright Junior, The US-Romania Fulbright Committee, New School for Social Research in New York, Fulbright research scholar, Liberal Studies Researcher (1995-1996); bursa TEMPUS, Université de Nantes, Franţa, École d'Education (1992). A predat la diferite universități europene, precum ELTE (Ungaria), Hochschule Mittweida (Germania), Tampere University (Finlanda), Milano-Bicocca (Italia). Este editor șef al revistei academice Ekphrasis.

A publicat volume de studii și eseuri: Alegerile naibii. Fals tratat despre metehnele imaginarului politic autohton (2007), Ochiul și corpul. Modern și postmodern în filosofia culturii vizuale (2005), 911. Ziua în care a murit democrația (2003), Mass media și democrația (Polirom, 2001), Mass media și politica (2000), Obsesii sociale (1998). Volumul său Romanian New Wave Cinema. An Introduction a fost publicat recent, în 2014, de editura americană McFarland & Company. Este și autorul romanului O telenovelă socialistă (2013). A tradus Giovanni Sartori, Teoria democrației reinterpretată (Polirom, 1999). A publicat manualele Introducere în teoria mass media (1999) și Introducere în relatțile publice (2000). A colaborat la mai multe volume colective. Scrie comentarii politice, cronică literară și eseu pentru o serie de reviste literare românești, precum Apostrof, Steaua,Observator cultural, Dilema veche ș.a.