Mai autentic decat „#Selfie”, chiar daca facut cu mai putini bani, “Love Bus” cuprinde cinci filmulete a caror actiune se desfasoara intr-unul din cartierele Bucurestiului si care sunt semnate, cu o singura exceptie, de tineri absolventi ai UNATC. Mai dezinhibat cu drogurile decat cu sexul (!), cu stangacii si mici reusite, “Love Bus” e interesant pentru ca ia pulsul generatiei Whatsapp, aratand cum percepe ea dragostea si problemele ei.

Cadru din "Drumul Taberei"Foto: Papillon Film

Filmuletele se numesc: “Iancului”, “Drumul Taberei”, “Unirii”, “Tineretului” si “Cismigiu”. In primul, urmarim o fata incapatanata (Ada Gales), care nu poate intelege ca iubitul (Catalin Jugravu) i-a dat papucii si care se tine de capul lui, ignorand avansurile unui coleg (Andrei Ion) si purtandu-se urat cu mama (Tania Popa). Pana nu cade de pe casa baiatului, pe care a incercat s-o escaladeze noaptea, ca Spider Woman, fata nu-si da seama ca exagereaza.

Cei doi prieteni din “Unirii” (Bogdan Zamfir, Catalina Crisan) se cearta pentru ca, la un chef, el vrea s-o convinga sa faca in sfarsit sex, iar ea din nou refuza. Un prieten (Nicolas Teodorescu) o conduce cu masina spre casa, sugerandu-i ca o place, dar ea nu percuteaza, ingrijorata ca iubitul i-a dat papucii. Care iubit ramane la chef si face sex cu o alta fata (Issabela Yang), mult mai accesibila.

In afara unei suite de ah si oh, si a unei lumini rosiatice, nu prea percepi nimic din scena de sex. Realizatorii au fost mai retinuti poate din dorinta de a nu primi rating 15 din partea comisiei de la Centrul National al Cinematografiei, dar l-au primit oricum din cauza ierbii pe care mai multe personaje din acest film omnibus o fumeaza.

“Tineretului” incepe cu un tanar care priveste picturile de pe o biserica, pana cand apare o fata cunoscuta (Carla Teaha). Se plimba amandoi prin parc, intelegem ca au fost colegi de liceu si ca el o placea, fata ii sugereaza ca e in depresie dupa care pleaca intempestiv, el se duce sa-si ia droguri iar seara, in timp ce se uita la un film porno, un alt coleg il suna ca sa-i spuna ca aceasta fata a avut un accident de masina si ca a murit.

Filmul se termina cu acelasi cadru din fata bisericii, sugerand un timp circular sau ca intalnirea ar fi avut loc doar in imaginatia afumata de droguri a eroului - ceea ce n-ar fi rau, dar interpretii sunt la fel de stangaci ca regia si scenariul.

Andreea (Victoria Raileanu) a venit putin la iubitul ei George (Alec Secareanu) si, in timp ce se imbraca si se pregateste sa plece, descopera in baie un ulei de masaj suspect. George spune ah, e de anul trecut, mi l-a dat o tipa cu care ma mai culcam inainte sa te cunosc pe tine, dar Andreea se uita la data fabricatiei si vede ca uleiul a fost facut in urma cu cateva luni. Il va lasa pe George sau nu? Scenaristul lui “Cismigiu” are alt final fata de cel la care ne asteptam.

In cel mai reusit film din pachet, “Drumul Taberei”, un baiat care are deja serviciu si masina, o cauta pe o fata cu care nu stie daca sa se combine (poate pentru ca e studenta, iar el blazat mai mult sau mai putin fara cauza). Ea ii povesteste dupa noaptea petrecuta impreuna cate-n luna si-n stele, ca sa umple pauzele jenante si incercand sa se imprieteneasca - ca vrea sa-si ia catel, ca “ce ti-a venit sa ma cauti dupa doua luni”, “si-asa” (ticul ei verbal).

Totul curge bine – replicile sunt autentice si fluente, interpretii (Iulia Ciochina si Andrei Seusan) naturali, directorul de imagine George Chiper-Lillemark decupeaza elegant – pe scurt, intri in jocul unei banale intalniri cu spatii nespuse intre randuri, pana cand apare motivul parintelui suspect de cancer care il sensibilizeaza pe baiatul mai matur (pentru ca fata nu banuieste, cum asa?, gravitatea situatiei.).

Gestul de a-i cumpara un perus lasa finalul in aer - e compasiune sau un mod de a pasa sursa de afectiune pentru ca baiatul nu e in stare s-o ofere? Pasarea in colivie e un simbol mult prea evident, dar oare de ce nu i-a luat caine?, te tot intrebi.

Motorul acestui proiect independent care debuteaza dintr-un foc mai multi tineri (nu doar regizori, ci si actori) e cineastul Paul Negoescu. El preda la UNATC – unde a aruncat pastila proiectului pe care l-a produs prin compania sa, Papillon, scriind si unul dintre scenarii (“Cismigiu”). Autorii celor cinci filme sunt, in ordinea derularii lor pe ecran, Roxana Andrei (“Iancului”), Mihai Mincan (“Drumul Taberei”), Florin Babei (“Unirii”), Constantin Radu Vasile (“Tineretului”) si Andrei Georgescu (“Cismigiu”).

Cu exceptia lui Mihai Mincan (surprinzator, el a facut cel mai reusit filmulet), care a studiat Filosofie si care lucreaza in presa, ceilalti regizori sunt proaspat absolventi ai UNATC. Filmul dureaza aproape 80 de minute, scurtmetrajele fiind legate elegant prin scurte imagini panoramice cu cartierele respective, pe niste acorduri placute de chitara. Un Bucuresti frumos, desi scenografia difera de la un cartier la altul – de la apartamentul aranjat din Iancului la cel modest, de inchiriat cu 900RON pe luna din Drumul Taberei sau la garsoniera boema, open space din Cismigiu.

Pana acum, in afara unor filme care se ocupau prin ricoseu si de tinerii de azi, nu s-au facut la noi filme sau seriale cu povesti contemporane de dragoste cu tineri, productii care sa se indeparteze de miza formatata, comerciala, propunandu-si sa fie in primul rand autentice.

Cu toate nereusitele si stangaciile lor – unii actori sunt neconvingatori pentru ca regizorul n-a stiut ce sa le ceara sau pentru ca sunt neprofesionisti, replici care ar mai trebuit periate, situatii neverosimile in viata de zi cu zi, scenarii inegale “si-asa”…, scurtmetrajele care alcatuiesc “Love Bus” sunt, in primul rand, oneste.

Sunt facute din fonduri proprii si entuziasm (fiecare scurtmetraj are propria lui echipa tehnica) si se prezinta publicului larg cu mult curaj, dar si cu teama ca acest public nu e totusi chiar asa larg – filmul a avut o avanpremiera in Bucuresti si o premiera in 21 august, dar Paul Negoescu nu si-a imaginat ca va starni interesul jurnalistilor, asa ca n-a organizat si o vizionare de presa (programul celorlalte proiectii poate fi gasit pe site-ul filmului).

Ca orice filme de scoala, aceste scurtmetraje sunt relevmentul unui proces de formare, dar sunt si un instantaneu al mentalitatilor contemporane. Asa se vad tinerii de azi, asa vad ei “cuplurile cu probleme” (cum le-a dictat Negoescu tema) si aceasta mica armata care a muncit pe prietenii si cu aparatura carata cu taxiul merita ca lumea sa intre sa-i vada filmul.

"Love Bus: Cinci povesti de dragoste din Bucuresti" – regia Roxana Andrei, Mihai Mincan, Florin Babei, Constantin Radu Vasile, Andrei Georgescu; Ada Gales, Catalin Jugravu, Andrei Ion, Tania Popa, Iulia Ciochina, Andrei Seusan, Bogdan Zamfir, Catalina Crisan, Issabela Yang, Nicolas Teodorescu, Stefan Mircea, Carla Teaha, Victoria Raileanu, Alec Secareanu. Premiera 22 august 2014