După o gală de deschidere cu sală arhiplină marți, 8 aprilie, la Cinema Studio, cea de-a treia ediție a Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica continuă cu o selecție de filme propuse la Oscar, un masterclass susținut de Cristian Tudor Popescu și câteva povești puternice în Panorama. Festivalul a fost deschis de realizatorul TV Cătălin Ștefănescu și directorul Cinepolitica, Moscu Copel.

Serge Avedikian, premiat cu Palme d’Or pentru Chienne d’histoire și protagonist în Paradjanov, a vorbit despre cenzura ideologică și cenzura economică în cinema miercuri, la Cinema Union, iar joi seară, de la 20.00, la Cinema Studio, spectatorii l-au întâlnit la proiecția unuia dintre cele mai așteptate filme din Competiție, Paradjanov. Alături de co-regizoarea Olena Fetisova și producătorul Volodimir Kozyr, actorul și regizorul francez de origine armeană au vorbit despre legendarul cineast Sergei Paradjanov și despre producția filmului propus de Ucraina la Oscarul pentru film străin, anul acesta.

Tot joi seara, la Cinema Studio, de la 18.00, a rulat în premieră un alt film din competiție, Clandestinii / Friends from France / Les Interdits, de Philippe Kotlarski și Anne Weil, o incursiune în lumea brutală şi absurdă din spatele Cortinei de Fier, în 1979, prin intermediul a doi tineri francezi, turişti ziua şi clandestini noaptea.

În Panorama, în programul Eye On Films, la Cinema Union, au fost proiectate joi, de la 18.00, respectiv 20.00, două povești tulburătoare despre trădare și consecințele ei: Cârtiţa / The Mole / Kret (regia: Rafael Lewandowski), drama unui lider al mişcării muncitoreşti „Solidaritatea” bănuit că a fost un informator al Securităţii, și Dragii mei prieteni turnaţi / Drága besúgott barátaim / Dear Betrayed Friends (regia: Sára Cserhalmi), care abordează subiectul încă tabu al reţelei de foşti informatori şi al legii lustraţiei.

Mult-așteptată este și reîntâlnirea cu scriitorul și filmologul Cristian Tudor Popescu vineri, 11 aprilie, de la 21.00, la Cinema Elvira Popescu. Acesta va susține un masterclass despre „Putere și adevăr în cinematografia românească”, subiect pe care l-a aprofundat în cartea „Filmul surd în România mută”.

Vineri, 11 aprilie, la Cinema Studio, de neratat sunt două filme propuse la Oscar de țările lor, multi-premiate în festivaluri și incluse în competiția Cinepolitica: de la ora 18.00, Zgomot în cartier / O Som ao Redor / Neighbouring Sounds (Brazilia, regia: Kleber Mendonça Filho), o bijuterie de film despre schimbările sociale din noua Brazilie, iar de la 20.00, Îngerul morţii / Wakolda / The German Doctor (Argentina, regia: Lucía Puenzo), despre o familie care descoperă, în anii 60, că temutul doctor Josef Mengele, notoriu pentru experimentele sale în lagăr, le este vecin.

La Cinema Elvira Popescu, vineri, 11 aprilie, spectatorii vor avea parte de un documentar uluitor despre o groapă de gunoi imensă din apropierea Cannes-ului, o metaforă a societății consumeriste de azi, Super Trash, de Martin Esposito (ora 15.00), o poveste semi-autobiografică despre o fetiță crescută într-o mănăstire catolică și adusă fără voia ei în Maroc, unde se trezește, ani mai târziu, în plină „revoluție a foamei” - Sacul cu făină / Le Sac de farine, de Kadija Leclere (ora 17.00), și un film fascinant despre culisele arestării și eliberării lui Nelson Mandela și al sfârşitului apartheid-ului - Complot pentru Mandela / Plot for Peace, de la ora 19.00.