Producatoarea Ada Solomon este laureata de anul acesta a premiului Eurimages pentru coproductie, o distinctie care recunoaste rolul decisiv pe care il au coproductiile in industria de film din Europa, informeaza Academia de Film Europeana, potrivit Mediafax.

Ada SolomonFoto: coe.int/Eurimages

Ada Solomon este unul dintre cei mai importanti producatori de film din Romania. "De la infiintarea propriei companii, HiFilm, Ada Solomon a produs scurtmetraje premiate ale regizorilor Cristian Nemescu ('Marilena de la P7') si Radu Jude ('Lampa cu caciula'), debutul in lungmetraj al lui Radu Jude ('Cea mai fericita fata din lume'), al Melissei de Raaf si al lui Razvan Radulescu ('Felicia, inainte de toate'), al lui Paul Negoescu ('O luna in Thailanda') si documentarele realizate de Alexandru Solomon ('Kapitalism - reteta noastra secreta'), printre altele", se arata in comunicatul citat.

De asemenea, Ada Solomon a produs filme finantate de Eurimages precum "Din dragoste cu cele mai bune intentii", de Adrian Sitaru, castigatorul a doua premii la Festivalul de la Locarno in 2011 si a doua premii Gopo, dar si "Toata lumea din familia noastra", de Radu Jude, care a castigat sase premii Gopo si trofeul Inima orasului Sarajevo, marele premiu al Festivalului de la Sarajevo, in 2012. De asemenea, Ada Solomon a fost producatoarea lungmetrajului premiat cu Ursul de Aur la Berlin in 2013, "Pozitia copilului", regizat de Calin Peter Netzer.

Premiul Eurimages pentru coproductie va fi inmanat pe data de 7 decembrie, la gala Academiei de Film Europene (EFA), care va avea loc la Berlin.

Ada Solomon, despre premiul Eurimages: Este extrem de motivant, dar reprezinta si o responsabilitate

Producatoarea Ada Solomon, laureata de anul acesta a premiului Eurimages pentru coproductie, a declarat, luni, pentru Mediafax ca distinctia primita reprezinta "un moment foarte important in cariera sa", dar si "o mare responsabilitate" din perspectiva colaborarilor care vor urma.

"Premiul reprezinta un moment foarte important in cariera, pentru ca, de fapt, incununeaza relatiile si tot parcursul pe care l-am avut in ultimii 10 ani, pentru ca am coprodus cu o seama intreaga de tari, am avut parteneri din intreaga Europa pentru majoritatea proiectelor la care am lucrat si lucrurile acestea s-au construit in timp si reprezinta nu numai un vot de incredere din partea oamenilor cu care am lucrat, ci si un mod de a face sa circule operele romanesti, pornind de la stadiul de idee si pana la produsul finit si e un fel de relationare extrem de importanta pentru orice om care lucreaza in domeniul cultural in ceea ce priveste posibilitatea de a accede pe o piata cat mai larga internationala", a declarat aceasta pentru agentia de presa citata.

Ada Solomon a mai spus ca premiul Eurimages este motivant, dar reprezinta si o mare responsabilitate: "Faptul ca un for de insemnatate cum este Eurimages imi acorda aceasta distinctie reprezinta foarte, foarte mult pentru mine. Este extrem de motivant, dar este si o responsabilitate foarte mare pentru proiectele care urmeaza si pentru colaborarile care vin."

Pe de alta parte, Ada Solomon a declarat ca este foarte important ca Romania este partenera in proiectele cineastilor din Europa. "Din pacate, pana in prezent, din partea autoritatilor din Romania, sprijinul pentru acest gen de colaborare - in care sa fim parte, fara sa fim noi initiatorii proiectului - s-a confruntat cu un fel de rezistenta, cu un fel de lipsa de interes fata de acest gen de colaborare", a precizat aceasta.

Cea mai recenta mare reusita a producatoarei Ada Solomon este lungmetrajul "Pozitia copilului", de Calin Peter Netzer, care a fost premiat cu Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin 2013 si reprezinta propunerea Romaniei la editia de anul viitor a Oscarurilor, la categoria "cel mai bun film strain".

Intrebata ce importanta au distinctiile primite de lungmetrajul "Pozitia copilului" in parcursul sau pentru Oscar, Ada Solomon a precizat ca este foarte greu de spus, afirmand ca in cursa pentru premiile Academiei americane sunt importante doua elemente - calitatea filmului si constructia campaniei de promovare a acestuia.

"Primul este calitatea filmului si cel de-al doilea este modul in care este construita campania de promovare a filmului in Statele Unite ale Americii si cat de mult atrage atentia filmul astfel incat sa fie privit. (...) Important e sa ajungi ca decizatorii in aceasta competitie sa vada filmul si sa-l considere, pentru ca filmele sunt multe, sunt multe filme bune si pentru ca aparatele, masinariile de marketing puse in functiune de tarile care isi trimit firmele in cursa pentru premiile Academiei de film americane sunt de multe ori extrem de puternice si se intampla ca atunci cand nu ai resursele, cand nu ai aceasta masinarie pusa la punct la nivelul altora sa nu reusesti sa penetrezi chiar daca ai un produs foarte, foarte bun", a spus aceasta.

Eurimages, creat in 1989, este fondul Consiliului Europei pentru sprijinul productiei, distributiei si exploatarii operelor cinematografice europene, iar cele 34 de state membre coopereaza activ si sustin acordarea de sprijin financiar pentru coproductii, distributie si salile de cinema. Albania, Austria, Belgia, Bulgaria, Bosnia & Hertegovina, Cipru, Croatia, Republica Ceha, Danemarca, Estonia, Elvetia, Finlanda, Franta, Macedonia, Germania, Grecia, Islanda, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Norvegia, Olanda, Polonia, Portugalia, Romania, Serbia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Turcia si Ungaria erau la inceputul acestui an membre Eurimages.

De la infiintarea sa, Eurimages a sustinut 1.542 de coproductii europene, cu o suma totala de aproximativ 468 de milioane de euro.