Cunoscut si sub numele de "Malavita", cel mai nou film al lui Luc Besson nu are cronici bune peste Ocean, unde criticii americani l-au luat mot-à-mot si n-au vrut sa vada parodia pana in cele mai mici cute. Filmul e surprinzator de relaxant pentru un cineast care n-a mai facut de mult ceva memorabil, iar Robert De Niro, Michelle Pfeiffer si Tommy Lee Jones sunt proaspeti chiar daca personajele lor sunt super-cliseizate.

MalavitaFoto: Hollywood Multiplex Operations

Scenariul lui "Malavita: O familie criminala"/"The Family", scris de Luc Besson impreuna cu Michael Caleo, pleaca de la romanul lui Tonino Benacquista, "Malavita". Ca scenarist, Benacquista a co-scris impreuna cu Jacques Audiard "Si inima mi se opri in loc"/"De battre mon coeur c'est arrêté" si "Sur mes lèvres", iar ca romancier se consacra cartilor politiste.

Fireste, filmul datoreaza enorm romanului lui Benacquista de unde preia nu doar povestea, ci si filonul parodic, iar Besson vine, probabil, si cu propria experienta de peste Ocean pentru a face mai credibila aceasta ciocnire dintre civilizatii care are loc atunci cand un mafiot american intrat in programul de protectie a martorilor pentru ca l-a turnat pe boss e relocat de FBI intr-un orasel pasnic din Normandia.

Sansa lui Besson a fost ca Robert De Niro si Michelle Pfeiffer au acceptat sa ii joace pe Fred Blake alias Giovanni Manzoni, respectiv pe sotia acestuia, Maggie. Iar De Niro, pe care publicul il identifica cu rolurile sale celebre, vine de acasa cu propriile rame, astfel incat secventa in care Giovanni Manzoni e invitat sa comenteze "Goodfellas" la cineclubul local nu ar trebui scapata de nici un fan al actorului. (Martin Scorsese e producator executiv.).

Practic (sic!), filmul bifeaza (urmand cartea) cliseele din filmele/cartile cu mafioti, dar si prejudecatile europenilor despre americani (si viceversa). Daca nu intri in sala cu mari pretentii, vei avea surprize placute.

Debarcarea americanilor in Normandia de azi e fara replica, chiar daca localnicii devin uneori fara sa vrea antipatici. Izolati in ciudatenia lor ca o a doua familie Addams, Manzoni-i sunt violenti si nevricosi, gata sa faca scandal daca ii calci pe coada, fie ca e vorba de fiica mai mare care ii cafteste pe baietii nesimtiti, de mezinul care organizeaza o mica mafie in scoala, de mama care arunca in aer supermarket-ul unde a fost ironizata ca vrea sa cumpere "beurre de cacahuètes" sau de capul familiei care baga in spital instalatorul si isi imagineaza cum le lipeste capetele vecinilor de gratarul unde prepara, ce altceva, hamburgeri.

Benacquista s-a inspirat partial din istoria personala, el provenind dintr-o familie de emigranti italieni stabilita in Normandia, peste care a adaugat o sumedenie de stereotipuri.

Unii critici au gasit atat cartii, cat si filmului niste gauri in privinta povestii, dar exista ceva relaxat in regia lui Besson, ca si in jocul lui De Niro, desi te-ai astepta sa supraliciteze si sa puna in carca personajului tot cearsaful sau de roluri precedente.

Manzoni e, in fond, un tip simpatic pe care masina de scris gasita in noua casa il determina sa inceapa un proces de purgare interioara. Adica sa isi scrie memoriile si, scriindu-le, sa isi regrete trecutul, chestie care il baga in sperieti pe agentul FBI insarcinat cu protectia lui si interpretat la fel de bine de Tommy Lee Jones.

Trimiterile evidente si inevitabile la "Cu nasu' la psihiatru"/"Analyze This" sunt, de fapt, in avantajul filmului pentru ca nu sunt grosolane si pentru ca De Niro evita sa se repete, indreptandu-si eroul spre genul de familist coleric pe care sotia si copiii il manipuleaza cu gratie.

Simtul masurii e uitat intentionat numai in crizele de nervi ale eroilor (prea intense, totusi), dar in rest controleaza surprinzator de bine intreg filmul. Nici cei noua mafioti care debarca in gara mica nu sunt obositori. Criticii americani au fost de asta data in pana de umor.

"Malavita: O familie criminala"/"The Family" - de Luc Besson, cu: Robert De Niro, Michelle Pfeiffer, Tommy Lee Jones, Diana Agron, John D'Leo. Premiera romaneasca 11 octombrie 2013