Catalanul Albert Serra l-a batut sambata seara pe Corneliu Porumboiu in Competitia Internationala a Festivalului de la Locarno, cu un film turnat timp de o luna la Viscri, o parabola despre ultimele zile ale lui Casanova care il intalneste pe meleaguri romanesti pe Dracula. Fostul director artistic de la Locarno, Olivier Père, a numit filmul "o capodopera". Daca Père, care i-a facut cunostinta lui Serra cu producatorul Dan Burlac e nasul, Burlac e zana buna pentru ca i-a sugerat lui Serra ideea filmului.

Cadru din Historia de la meva mortFoto: pardo.ch

Albert Serra a recunoscut singur acum cateva zile, la Locarno: "Cand mi-am promovat filmul despre Don Quijote (n.red.- "Honor de cavallería") in Romania, un producator mi-a spus sa fac un film similar si despre Dracula. Nu ma interesa Dracula, urasc filmele fantastice, dar ideea mi-a ramas in cap si pentru, ca nu am putut scapa de ea, am amestecat-o cu ceva ce iubesc."

Producatorul cu pricina, Dan Burlac, a devenit ulterior directorul de productie al filmului, iar compania pe care o reprezinta, Elefant Film, a fost producator asociat. "Historia de la meva mort" e o productie hispano-franceza intre Andergraun Film si Caprici Films, si are in rolurile principale actori neprofesionisti catalani.

Satenii din Viscri au facut figuratie

...si au furnizat oua, carute, tot ce a trebuit. Caroline Fernolend a ajutat productia sa obtina permisiunea de a filma la Viscri, cu conditia ca satenii sa aiba de castigat. Potrivit lui Dan Burlac, aproape fiecare casa a fost implicata in turnaj si, chiar daca nu au inteles povestea din film, satenii au fost bucurosi sa participe la realizarea lui.

"Historia de la meva mort" e primul film de fictiune care a primit acceptul de a se filma la Viscri. Anterior, aici s-a mai filmat un documentar, "Satul sosetelor", realizat de Ileana Stanculescu. Printul Charles a ratat filmarile, el trecand prin Viscri, spune Dan Burlac, inainte ca acestea sa inceapa.

Turnajul s-a desfasurat la Viscri pe parcursul a patru saptamani, in 2011, continuandu-se in Franta. S-au filmat peste 400 de ore, din care Serra a scos la finalul unui an jumate un film de 150 de minute. „Din punctul meu de vedere, a fost cea mai intensa experienta la care am participat. Albert Serra e un om minunat. Spaniolii spun despre el ca e un Dalí al cinemaului", a mai spus Dan Burlac pentru HotNews.ro.

Desi Albert Serra e un cineast cult, presa importanta de specialitate nu se aruncase sa scrie despre film inainte ca palmaresul de la Locarno sa fie anuntat. Singura, publicatia online indiwire.com i-a consacat o cronica laudativa, desi nu exuberanta (i-a dat nota B+), numindu-l "fascinant si bizar", spunand ca e "oniric" si adaugand ca autorul reuseste "o tensiune unica intre naratiunea clasica si subversivitate". De asemenea, ca e "in mod bizar, cel mai accesibil film al lui Serra, primul cu dialog scris si cu ceva asemanator unei intrigi conventionale".

"Casanova e un personaj viu si, fara indoiala, bogat in metafore. Interpretarea lui Serra aduce cu o anti-biografie care transforma personajele in simboluri ale istoriei in desfasurare. (...) Fustangiu debordant care isi fetisizeaza existenta high-class, Casanova din parabola intunecata si intentionat absconsa a lui Serra (interpretat cu o grimasa inghetata de Vincenc Altaló) se confrunta cu morbidele ramificatii ale romantismului nascandului secol XIX reprezentate de ticalosul vampir (Eliseu Hertas) care apare tarziu in film doar pentru a pune capat existentei lui Casanova.

Chiar daca acesta il reprezinta pe Dracula, filmul e departe de traditionala pelicula cu vampiri. Inainte ca latura supernaturala sa patrunda in naratiune, Serra construieste o lume ne-moarta in care imbatranitul Casanova a inceput deja sa se ofileasca", mai scrie indiwire.com.

S-ar parea ca "Historia de la meva mort" va avea o prima proiectie in Romania de-abia la editia din 2014 a Festivalului Transilvania. Elefant Film detine drepturile de distributie. Filmul va participa in curand si la Festivalul de la Toronto.

Casanova sau Dracula?

Intrebat de cineuropa.org daca Europa inclina azi spre rationalismul lui Casanova ori spre romantismul lui Dracula, Albert Serra a spus ca, in mod cert, spre Dracula. "Europa se indreapta spre o situatie din care nu stim exact cum va iesi. Principiile rationalismului inca ne guverneaza societatea. Am pastrat drepturile fundamentale definite inca de atunci, incluziv principiul separarii puterilor, dar se pare ca puterea actuala e detinuta de oameni si organizatii care raman in umbra".

Despre filmul sau, in care l-a interesat, mai spune, sa arate "raul in stare latenta", Albert Serra, a mai spus la Locarno ca e asemenea tuturor filmelor sale, adica "unfuckable" (sic!). "Le iei cu totul sau deloc, dar nu au greseli inautrul lor, sunt dincolo de critica", a spus Serra in fata unor jurnalisti derutati.

Nici un premiu pentru filmele romanesti

Nici “Cand se lasa seara peste Bucuresti sau Metabolism”, in regia lui Corneliu Porumboiu, prezentat in Competitia Internationala, nici “Roxanne” de Valentin Hotea, selectionat in Cineasti del presente, nu s-au regasit in palmares. La fel, nici scurtmetrajele “Plimbare” de Mihaela Popescu si “Sase pesti mari” de Stefan Constantinescu (productie suedeza, dar cu actori romani), care au participat in competitia Pardi di domani.

Palmaresul arata astfel:

Competitia Internationala

Leopardul de Aur: “Historia de la meva mort” de Albert Serra (Franta/Spania)

Premiul Special al Juriului: “E agora? Lembra-me” de Joaquim Pinto (Portugal)

Premiul de regie: Hong Sangsoo pentru “U Ri Sunhi”/”Our Sunhi” (Coreea de Sud)

Premiul de interpretare feminina: Brie Larson, “Short Term 12” de Destin Cretton (SUA)

Premiul de interpretare masculina: Fernando Bacilio, “El Mudo” de Daniel Vega si Diego Vega (Peru/Franta/Mexic)

Mentiuni Speciale: “Short Term 12” de Destin Cretton (SUA)

“Tableau noir” de Yves Yersin (Elvetia)

Cineasti del presente

Leopardul de Aur - Premiul George Foundation: “Manakamana” de Stephanie Spray si Pacho Velez (Nepal/SUA)

Cel mai bun regizor: Lois Patiño pentru “Costa da morte” (Spania)

Premiul Special al Juriului Cine+: „Mouton” de Gilles Deroo si Marianne Pistone (Franta)

Mentiune Speciala: “Sai nam tid shoer”/”By the River” de Nontawat Numbenchapol (Thailanda)

Premiul Opera Prima: „Mouton” de Gilles Deroo si Marianne Pistone (Franta)

Mentiune Speciala Opera Prima: “Manakamana” de Stephanie Spray si Pacho Velez (Nepal/SUA)

Cele doua lungmetraje romanesti semnate de Corneliu Porumboiu si Valentin Hotea vor putea fi vazute de publicul roman in aceasta toamna. “Cand se lasa seara peste Bucuresti sau Metabolism” intra in sali in 20 septembrie, in vreme ce “Roxanne” are premiera in 11 octombrie.