Jay Baruchel aterizeaza in Los Angeles doar pentru a-si vizita prietenul, pe Seth Rogen. Desi uraste Cetatea Filmului, Baruchel e tarat la un chef la James Franco acasa, unde ipocritul Jonah Hill il umple de nervi, iar Rihanna il pocneste pe Michael Cera care i-a pus mana pe fund. Pe urma vine Apocalipsa. Nu e banc, e "This Is the End", comedia racoritoare a verii.

Imagine din This is the endFoto: InterComFilm Romania

Mai intai a fost un foarte scurt metraj, "Jay and Seth versus the Apocalypse", realizat in 2007 de Seth Rogen, Evan Goldberg si Jason Stone. Gonflata intr-un lungmetraj scris si regizat de Seth Rogen si Evan Goldberg, povestea inglobeaza acum mult mai multe personaje si mult mai multe evenimente, folosind sfarsitul lumii ca pe un deadline al izbavirii Hollywoodului de pacate.

Ironia nu e atat de ingrosata, dar vizibila de la o posta. Vila lui James Franco e moderna si fitoasa, iar musafirii nu se pot abtine sa nu admire televizorul care iese din pamant chiar si cand viata le e amenintata de ceva nedefinit care colcaie dincolo de pereti.

James Franco apare de la o scena la alta imbracat in tricouri si "outfit"-uri noi, cu caciulite trendy samd, desi lumea sta sa se sfarseasca, Jonah Hill e o mironosita egoista care una spune si alta crede, iar Danny McBride un mitocan care stropeste Playboy-ul gazdei si tot el ii reproseaza ca e demodata cu revistele ei porno cu tot, cand lumea evolueaza cu viteza luminii.

Fireste, nimeni nu se poate gandi ca actorii se joaca pe sine, dar e evident ca le-a facut placere sa se ia la bascalie, mai ales ca scopul e unul nobil: filmul distreaza, imaginatia isi ia avant si, desi exista pauze de joc (atunci cand scenariul se lasa o tzara jos sa se odihneasca), sau glume de baieti, nebunia atinge uneori cote atat de inalte incat se ridica de la pamant, ca izbavitii ridicati la ceruri prin tuneluri de lumina (amintind si de "Intalnire de gradul trei", si de toata imagistica metafizico-paranormala despre sfarsitul lumii si viata de apoi).

Si vreti sa stiti ceva? Spoiler, ne-spoiler, si in rai party-urile se tin lant. Numai ca acolo lumea e filtrata. Nu iti mai dai coate cu toti antipaticii, poate doar cu Backstreet Boys, dar asta e o placere vinovata asumata si, deci, pe jumatate iertata.

Dar pana in rai mai e de tras. Rabdare si tutun...

Cum spuneam, Jay Baruchel e tarat de Seth Rogen la cheful lui James Franco. Rogen nu are chef sa petreaca tot weekendul bot in bot cu Baruchel. Au fost prieteni odata, dar acum nu prea mai au nimic in comun, ii declara el lui Jonah Hill, care tocmai a adoptat un cocker spaniel si face pe mironosita propovaduind toleranta si iubirea (Doamne, sunt Jonah Hill..., din „Moneyball”, spune el intr-o rugaciune pentru care va plati cu varf si indesat.).

Cand incepe sfarsitul lumii, petrecaretii care beau, se drogheaza si fac sex in viloiul lui Franco nici nu baga de seama. Desfasurarea ulterioara a evenimentelor (parca pe repede inainte - Dumnezeu nu se incurca in amanunte), ii izoleaza in vila lui Franco pe cativa supravietuitori: Jay Baruchel, Seth Rogen, James Franco, Jonah Hill, Danny McBride si Craig Robinson. La un moment dat apare si Emma Watson care ii pocneste cu securea, strange bautura care a mai ramas si pleaca in necunoscut.

Cum orice se poate intampla, orice se si intampla. Dupa mai multe cutremure puternice care au lasat o gaura plina de lava in fata casei, supravietuitorii se trezesc atacati de ceva care merge undeva si care pare extrem de fioros. Plus ca rezervele de hrana si de apa sunt pe terminate. Grea situatie pentru niste oameni obisnuiti sa traiasca fiecare pentru sine (ideea lui Jonah Hill - „Suntem actori, pe noi ne salveaza primii”, nu functioneaza).

Singurul Jay Baruchel (cel mai sobru dintre toti, de aceea si uraste Hollywoodul!) coreleaza evenimentele cu Biblia si trage concluzia: a venit Apocalipsa! Nu cea din cinema. Aia adevarata!

De aici incolo e placerea fiecaruia de a savura fiecare moment al filmului si de a remarca, printre rasete, ca „This Is the End” e mult mai imaginativ decat multe comedii vazute de ceva vreme incoace.

Functionand atat in registrul comic, cat si in cel al filmului de actiune/apocaliptic, el acroseaza in trecere pelicule cunoscute, de la „The Exorcist”/„Exorcistul” la „Pineapple Express”/”O afacere riscanta”, unde jucau Rogen, Franco si McBride, si caruia acestia ii si fac un mic sequel.

Scopul nu e sa demonteze videoteca, ci sa reinfasoare lumea amenintata dupa datele cunoscute printr-un delir care baga la mixer umorul cu cinema-ul, cu ce credem noi ca e cinema-ul, cu ce cred ei ca ar putea fi, cu ce cred ei ca credem noi despre ei samd.

Ca le-a placut s-o faca se vede din ideea unei continuari, idee vehiculata dupa premiera filmului. Evan Goldberg a aruncat deja pastila: sfarsitul lumii vine la premiera cu „This Is the End”.

"A venit sfarsitu'!"/This Is the End"- de Seth Rogen si Evan Goldberg, cu: Jay Baruchel, Seth Rogen, James Franco, Jonah Hill, Craig Robinson, Danny McBride, Emma Watson, Jason Segel, Rihanna, Michael Cera, Paul Rudd. Premiera romaneasca 9 august 2013