Astăzi debutează cea de-a opta ediţie a Romania International Film Festival (Ro-IFF), festivalul de film cu buget mic şi filme mari. Evenimentul se desfăşoară, până pe 7 octombrie, la Sala Union (Paul Călinescu) a Cinematecii Române, Sala Horia Bernea a Muzeului Naţional al Ţăranului Român şi clubul Fabrica. Deschiderea oficială a festivalului are loc la Cinemateca Union, începând cu ora 18:30.

Reintoarcerea

Reintoarcerea

Foto: Cinemateca Romana

Reputata regizoare maghiară Judit Elek îşi va prezenta, pentru prima oară în faţa publicului românesc, cel mai recent film, Reîntoarcerea (Visszatérés / Retrace), o coproducţie Ungaria–România–Suedia din 2011.

Judit Elek este una dintre cele mai experimentate regizoare maghiare. Absolventă din 1955 a Academiei de Arte Teatrale şi Cinematografice din Budapesta (unde a fost singura femeie admisă), ea face parte, alături de alţi regizori marcanţi, precum István Szabó, din „noua generaţie” de cineaşti maghiari ai anilor ’60. Unul dintre primele sale filme, Ziua Mariei (Mária-nap / Maria’s Day, 1984), prezentat şi el în secţiunea „2 x 3” din cadrul Ro-IFF a fost selecţionat în cadrul secţiunii caneze „Un Certain Regard”. Pentru documentarul Cât trăieşte un om (Meddig él az ember? / How Long Does a Man Live?, 1967) a Premiul Special al Juriului la Festivalul de la Locarno. Cineastă foarte apreciată în ţările francofone, Judit Elek deţine, din 1987, râvnitul titlu de „Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres”, acordat de Ministerul Culturii din Franţa. Regizoarea va fi prezentă la Bucureşti pe toată durata festivalului. Ziariştii care doresc să discute cu Judit Elek (care mai rămâne în Bucureşti până pe 29 septembrie) sunt rugaţi să ne scrie pe adresa press@ro-iff.ro.

Acţiunea din Reîntoarcerea este plasată în România, în vara anului 1970, când Ceauşescu este pretutindeni. Katherine (40) se întoarce în locul unde s-a născut, în Transilvania, pentru prima dată de când a emigrat, după al Doilea Război Mondial. Este de origine evreiască şi maghiară şi fusese deportată, împreună cu întreaga ei familie. Doar ea şi tatăl ei au reuşit să supravieţuiască Holocaustului. Acum Katherine, însoţită de soţ, soră şi fiică, vrea să-şi confrunte trecutul, în timp ce prezentul o supune la noi încercări…

De la ora 20:30, tot la Cinemateca Union, Ro-IFF continuă cu un film de Radu Gabrea (al doilea cineast omagiat în cadrul secţiunii „2 x 3”), Un bărbat ca EVA (Ein Mann wie EVA / A Man Called Eva, Germania, 1984), proiectat în prezenţa regizorului.

Radu Gabrea

Radu Gabrea

Foto: Cinemateca Romana

Radu Gabrea este Doctor în Comunicaţii Sociale la Universitatea Catolică din Louvain-la-Neuve, Belgia. Cu filmul său de debut Prea mic pentru un război atât de mare (1969) a primit premiul Leopardul de Bronz la Locarno în1970. A realizat, în 1971, primul serial de televiziune românesc, Urmărirea. În 1973 a regizat Dincolo de nisipuri film modificat de cenzură şi lansat cu masive tăieturi şi transformări impuse de conducerea de atunci a ţării. După aceste intervenţii şi, mai ales, în urma conflictului direct cu şeful Statului, regizorul se stabileşte în Germania, ţara de origine a mamei sale. Filmul a fost interzis în România până în 1990, dar a fost prezentat la Cannes, în secţiunea paralelă „Quinzaine des Realisateurs”, în 1974 („Cel mai important film românesc al anilor ’70”, după Mira şi Antonin Liehm, UCLA Press, Los Angeles). În Germania realizează câteva filme extraordinare, precum cele trei incluse în programul Ro-IFF. S-a întors în România după 1989, unde şi-a continuat cariera realizând atât lungmetraje de ficţiune, cât şi documentare.

În Un bărbat ca EVA, faptul că actriţa Eva Mattes interpretează rolul principal, inspirat de regretatul mare regizor german Rainer Werner Fassbinder (mort cu doi ani înainte de realizarea filmului), reprezintă unul dintre atuurile acestui film. În primul rând, Eva Mattes reuşeşte în mod surprinzător să arate, să vorbească şi să se mişte asemenea lui Fassbinder; în al doilea rând, actriţa conferă filmului o complexitate psihosexuală ce se potriveşte perfect cu bisexualitatea torturantă a lui Fassbinder. Energia din spatele filmului, remarcabil prin onestitate, şi a regizorului protagonist este reprezentată de jocurile sexuale de putere, în timp ce figura lui Fassbinder, chinuită de gelozie, cât şi crudele sale capricii îi întorc unul împotriva celuilalt pe prieteni, iubiţi şi actori, cu consecinţe dezastruoase.

Un barbat ca Eva

Un barbat ca Eva

Foto: Cinemateca Romana

La Sala Horia Bernea a Muzeului Naţional al Ţăranului Român, programul zilei de astăzi include trei filme – două franceze şi unul românesc – incluse în secţiunea „Panorama” a festivalului: L’Apollonide, casa plăcerilor / L’Apollonide (Souvenirs de la maison close) / House of Tolerance (2011) de Bertrand Bonello – de la ora 16:00, Nannerl, sora lui Mozart / Nannerl, la soeur de Mozart / Mozart’s Sister (2010) de René Féret – de la ora 18:30 şi Un acoperiş deasupra capului / A Roof over Head (2006) – de Adrian Popovici – de la ora 21:00.

La Club Fabrica, de la ora 18:00, cinefilii sunt invitaţi la un scurt program Underground de scurtmetraje internaţionale recente, cu tentă experimentală şi neconvenţională, subtitrate în engleză: Decapoda Shock (Spania, 2011) de Javier Chillon, Falling Leaf (România, 2011) de Vlad Cristian Pau, Haikus for Karaoke (Canada-Italia, 2012) de Roberto Santaguido, Latrodectus Mactans (Marea Britanie, 2012) de Yann Gorriz şi The Magic Rabbit 2 (Japonia, 2012) de Tatsuhiro Kimijima. De la ora 19:00, în cadrul secţiunii „Panorama” va fi proiectat filmul Eva (România, 2010) de Adrian Popovici, subtitrat în română (limba originală este engleza). Seara de azi se încheie la Club Fabrica, de la ora 21:30, cu un alt grupaj de scurtmetraje internaţionale, subtitrate în engleză, incluse într-un program Underground din arhiva Ro-IFF.

Preţul biletelor de intrare la Ro-IFF este de 5 lei, pentru Sala Union (Paul Călinescu) a Cinematecii Române, şi de 7 lei, pentru Sala Horia Bernea a Muzeului Naţional al Ţăranului Român. Proiecţiile din Club Fabrica au intrarea liberă.