Dupa ce a fost prezent de trei ori consecutiv in Berlinale Shorts, Paul Negoescu isi face acum intrarea la Cannes, unde a fost selectionat in sectiunea Semaine de la Critique cu “Orizont”, un scurtmetraj independent in care a incercat ceva nou. “E vorba despre un pescar atacat de un monstru. Fara gluma…”, declara cineastul despre filmul care, tematic si stilistic, il indeparteaza de titlurile precedente, fiind si primul scurtmetraj in care nu foloseste dialog.

Cadru din filmul OrizontFoto: De Film

“Am incercat sa fac un film diferit fata de ce mai facusem pana acum si tema care m-a interesat a fost cea a posibilitatii existentei nepercepute, pornind de la motto-ul: 'Daca un copac cade intr-o padure si nu e nimeni sa-l auda, scoate el zgomot?'”, spune cineastul care recunoaste ca s-a inspirat din “Batranul si marea” de Hemingway, nu si din povestirea “Monstrul Colombre” de Dino Buzzati.

Selectia Semaine de la Critique e anuntata oficial azi, desi Paul Negoescu a primit vestea mai devreme. El declara pentru HotNews.ro ca il incanta faptul ca se afla in aceasta sectiune pe care o considera “indrazneata si neconventionala”, dar ca e constient ca o selectionare la Cannes nu certifica valoarea filmului cat faptul ca a placut si altora.

"O selectie la Cannes nu garanteaza ca filmul e bun ci, mai degraba, ne linisteste ca nu am lucrat in zadar la el si ca mai exista si altii care l-au inteles si apreciat”, spune Negoescu.

Regizorul povesteste mai departe cum a demarat proiectul:

“Ideea mi-a venit acum cativa ani, pe cand eram student la masterat si cautam un subiect pentru filmul de licenta. Din cauza dificultatilor de productie (filmatul pe mare), am renuntat atunci la idee. Doar ca, dupa ceva timp, i-am povestit ideea operatorului Andrei Butica, iar acesta m-a incurajat sa-l facem.

In plus, un alt prieten, Radu Stancu, a venit cu disponibilitatea de a produce filmul in regim independent si, cum sunt foarte atras de ideea de productie independenta, am fost motivat sa fac filmul. Dragos Apetri l-a montat, iar Razvan Chis s-a ocupat de grafica si de efectele speciale. Am fost o echipa foarte restransa.

Pe actor, Mihai Cismaru, l-am 'pescuit' din localitatea 2 mai, el fiind chiar pescar de profesie. In plus, am beneficiat de suportul logistic al lui Victor Fulicea, care ne-a pus la dispozitie velierul Simina, o salupa pneumatica, un generator, si care a facut si pe cascadorul la o secventa unde am avut nevoie de scafandru.”

Desi filmarile au tinut doar doua zile (filmul are 11 minute), ele nu au fost lipsite de probleme:

“Am filmat intr-o locatie secreta de pe litoral (chiar sunt curios cati vor reusi sa recunoasca locul) anul trecut, in octombrie. Am filmat aproape incontinuu pentru ca a trebuit sa filmam in acelasi timp pe zi, pe noapte, la apus, la rasarit... In plus, au fost niste conditii mai grele ca niciodata.

In primul rand, am avut ghinion de o vreme foarte rece si de niste valuri foarte mari. In afara de mine, de pescar si, partial, de operator, restul echipei a suferit cumplit de rau de mare. Sharfeurul filmului, care se afla cu noi in barca, vomita peste bord chiar in timp ce filmam.

Acumulatorii camerei de filmat s-au stricat, probabil de la umezeala, iar camera nu mai functiona decat legata la prize. (Si priza de 220V in mijlocul marii gasesti mai greu…). Asa ca am fost nevoiti sa caram dupa noi un generator care a stat si-n balta, ca barca pescarului mai lua si apa... Nu mai zic cat de greu era sa filmam pe mare, pentru ca nu reuseam sa ne pastram pozitia datorita curentului.”

“Orizont” a fost ultimul scurtmetraj pe care Paul Negoescu l-a facut inaintea lungmetrajului sau de debut, “365 de revelioane”. L-a trimis si pe acesta la Cannes, dar nu a fost selectionat. “Cu lungmetrajul inca nu suntem gata, mai lucram la montaj. Nu imi faceam mari sperante ca va fi luat la Cannes, tinand cont ca am trimis o varianta neterminata si foarte bruta. Sunt convins, insa, ca odata terminat, isi va gasi drumul lui”, spune Paul Negoescu.

Carte de vizita:

Nascut in 1984, Paul Negoescu a fost de doua ori nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, pentru scurtmetrajele “Renovare” si “Derby” si este singurul regizor roman selectionat de trei ori consecutiv in Berlinale Shorts, cu “Tarziu”, “Renovare” si “Derby”.

Sectiunea Semaine de la Critique se desfasoara intre 17 si 25 mai. Infiintata in 1962 de Sindicatul Francez al Criticilor de Cinema, este o sectiune paralela Festivalului de la Cannes al carei scop e descoperirea noilor talente prin programarea a numeroase scurtmetraje, dar si a lungmetrajelor de debut/al doilea lungmetraj.

Printre cineastii descoperiti de Semaine de la Critique s-a numarat si Cristian Nemescu. In 2006, el a fost selectionat aici cu „Marilena de la P7”.

Un alt scurtmetraj romanesc, „Tabara din Razoare”, realizat de Cristi Iftime, va fi prezentat in acest an in sectiunea Cinéfondation, destinata filmelor de scoala, sectiune prin care si-au facut intrarea la Cannes, in anii trecuti, Corneliu Porumboiu si Catalin Mitulescu.

In sectiunea Semaine de la Critique mai figureaza un roman, Barbu Balasoiu. Acesta semneaza imaginea lungmetrajului "Aqui y alla", o coproductie hispano-americano-mexicana semnata de debutantul Antonio Méndez Esparza.