VIDEO Cronica de film: "Undeva la Palilula" - Fara masura

Vineri, 20 aprilie 2012, 16:24

Imagine Undeva la Palilula
In primul sau lungmetraj, Silviu Purcarete se poarta ca un copil care n-a intrat niciodata intr-o cofetarie si care, la prima vizita, vrea si savarine, si amandine, si cremsnituri, si negrese, si tort Dobos,... pana i se face rau. "Undeva la Palilula" exprima fascinatia pentru cinema a marelui regizor de teatru, dar nu reuseste sa functioneze ca film. El nu lanseaza un cineast sau un stil, ci cel mult un epitet - "palilulesc".

Palilula exista, e un sat din Dolj, dupa cum mai exista localitati Palilula in Bulgaria si in Serbia (cel mai probabil cuvantul are o radacina slava.). In film, insa, Palilula e un spatiu in afara realitatii, desi e "un Macondo oltenesc", dupa cum il numeste regizorul care ne prezinta conventia inca din primele secunde ale filmului.

Decorul remarcabil construit de Helmut Stürmer si Dragos Buhagiar e voit teatral - suntem deci in plina fictiune si ne vom da seama pe parcurs ca si la modul temporal localizarea exista, desi in mod vag. Cand secretarul de partid poreclit Trotki (Constantin Chiriac) intra in cadru, inchidem rama si intelegem ca, in linii mari, suntem in Romania perioadei comuniste.

Nelucrand in conventia unui film realist, autorul se simte complet liber. Mai curand, prima confruntare cu cinematograful il pune in postura celui care se joaca cu toate elementele celei de-a saptea arte fara sa-si puna nici problema cantitatii, nici pe cea a calitatii.

Poate e o deformatie teatrala (dupa cum se spune, la teatru trebuie sa strigi ca sa te auda cel din fundul salii), dar regizorul parca se teme sa nu faca prea putin, si atunci prefera sa supraliciteze.

Putem avea efecte vizuale? Atunci sa facem si coropisnite care zboara, si magarusi care dau din copite, cat mai multe broaste (mai multe si mai rele decat in "Magnolia"), si bebelusi horror, si fotografii care se misca. (Nu e de mirare ca bugetul a urcat la 1.6 milioane euro.).

Latura ludica e pronuntata - numai la cinema eroii se urca pe tavan ca Fred Astaire, se misca in fotografii, pot sta dupa ce i-a calcat trenul dand din picioare intr-un loc si band bere, cu bustul taiat, doi metri mai incolo, si numai la cinema (dar si in reclamele la detergenti) ei pot ajunge dintr-o camera intunecata direct pe un tapsan unde zburda iepuri si unde cupluri de tineri goi se acupleaza in iarba.

Exista o magie a cinemaului pe care e clar ca Silviu Purcarete o resimte, dar ea defuleaza intr-un film lung, supraincarcat si frizand kitsch-ul, in care ai senzatia ca nu se intampla nimic, desi e in permanenta agitatie si culoare.

Bioritmul spectatorului nu-i permite acestuia sa ramana atent toate cele 145 de minute, cu atat mai mult cu cat nu pare sa existe un fir narativ, o poveste, cat o insiruire de tablouri. Multe, intr-adevar, functioneaza singure si sunt foarte vizuale, dar nu e nicio coerenta intre ele.

De prea multe ori teatralitatea asumata se intoarce impotriva filmului si, de fapt, nu reusesti sa uiti o clipa ca Silviu Purcarete e, prin structura lui, regizor de teatru.

Din prezentarea personajelor de pe site-ul oficial (undevalapalilula.ro) nu e greu sa iti imaginezi ca scenariul a fost, probabil, foarte spectaculos (si destul de literar) din moment ce a luat Premiul Balkan Fund la Festivalul de la Salonic. Sunt convinsa ca, in mintea celui care a visat-o, aceasta lume a Palilulei e in continuare formidabila. Dar daca in teatru el o poate desface in minte, muta si remonta pe scandura scenei, pentru cinema ii lipseste nu ochiul, cat instinctul.

Ochiul vede, intr-adevar. Scenografia e reusita, imaginea lui Adrian Silisteanu e exact ce trebuia, la fel costumele Liei Mantoc, machiajul Danei Roseanu si Minelei Popa. Si muzica lui Vasile Sirli e ideala, desi e prea multa. Regizorul s-a inconjurat mai ales de oamenii cu care lucreaza in teatru si se vede ca a stiut ce sa ceara de la toti, poate mai ales de la actori.

Paradoxal, elementele care nu merg sunt tocmai scenariul si regia. Exista un dezechilibru de abordare inexplicabil: desi desfasurate dupa logica onirica, multe scene se termina intr-o poanta menita sa gadile publicul mediu - fie o injuratura, fie o trimitere la comunism (vezi biletul cu "Lupta pentru pace are loc la ora 4".).

Sunt, de fapt, niste cioace care nu-si gasesc locul in peisaj decat daca autorului i-a fost teama sa nu incarce spectatorul cu prea multa fantezie, alegand sa presare din loc in loc mici petarde de un umor derutant, dar care sa amuze marele public.

Aceste poante care se vor amuzante sunt completate de alte fraze pretentioase si spuse pe un ton apodictic, de genul „De cinci milioane de ani ne grabim si de cinci milioane de ani pamantul asta a tot ars”.

"Undeva la Palilula" nu e o catastrofa, nu are stangacia amuzanta a unui film de Marius Theodor Barna, dar are aerul unui prim si ultim film. Autorul lui a vrut sa ingramadeasca totul in aceasta alegorie a Romaniei sub comunism, poate si referinte la alti cineasti, de la Pintilie pana la Fellini, Greenaway sau Jean-Pierre Jeunet, totul turnat peste comunism, draci si Isusi (sic) fotografi. Rezultatul nu e nici fellinian, nici purcaretian samd, ci palilulesc.

E un film foarte scump, foarte lucrat, foarte dificil ca productie (Tudor Giurgiu merita felicitari pentru curaj), dar rostul lui nu pare sa fi fost nici de a aduce public in sali sau sa ia premii, ci sa fie o mica jucarie cinematografica pentru un mare regizor de teatru.

"Undeva la Palilula" - regia Silviu Purcarete, cu: Aron Dimeny, George Mihaita, Razvan Vasilescu, Constantin Chiriac, Sorin Leoveanu, Ofelia Popii, Andi Stefanescu, Cristian Stanca, Alexandru Georgescu, Ilie Gheorghe, Horatiu Malaele. Premiera romaneasca 20 aprilie 2012

Citeste pe Stirile ProTV

Adevaratul vampir care suge sange si ucide peste 10.000 de oameni in fiecare an. Cazul misterios inregistrat in Romania

Oamenii de stiinta americani au descoperit ca un gandac aparent inofensiv este in realitate un adevarat vampir care suge sange si e responsabil de moartea a mii de oameni anual. Gandacul Triatoma Dimiata aduce un pic cu ochiul-domnului de la noi, insa nu e deloc o gaza inofensiva.

6910 vizualizari
  • +2 (6 voturi)
    Special (Vineri, 20 aprilie 2012, 17:33)

lnaie [anonim]

Nu-i nimic Iulia, mergem sa-l vedem. Ca e de-al nostru. :P
  • -2 (4 voturi)
    Adevarul iese la suprafata (Vineri, 20 aprilie 2012, 17:44)

Un spectator [anonim]

Foarte multi regizori de teatru contemporani, aduc in sala publicul folosindu-se de notorietatea autorilor dramatici si a operelor lor. In felul acesta , spectatorul neavizat (si neinstruit) , citeste afisul si nu stie ca "Faust, dupa Goethe " , are foarte putina legatura cu capodopera originala a marelui scriitor german. Regizorii isi permit de multe ori sa se ascunda in spatele acestor giganti ai literaturii si sa ofere publicului propria lor viziune asupra unui aspect sau altul, cules din opera pe care o maimutaresc si o ciopirtesc. De cele mai multe ori ei deturneaza atentia de la mesajul si continutul operei originale, prin artificii scenografice (vezi , masina de gunoi adusa pe scena de dl. Purcarete , in piesa "D'ale carnavalului " de I.L. Caragiale , porcii gonflabili , in Faust de Goethe, etc). Ei ignora faptul ca autorii dau de regula indicatii regizorale precise in piesa, si isi permit sa "extraga esente si simboluri". Departe de a fi preocupati de a pune in valoare o piesa, vor se aduca pe ei insisi in primi plan.Iata ca acum iese la suprafata adevarata valoare de regizor (si de om onest , as indrazni sa afirm) a d-lui Purcarete. Acum face el o productie cap-coada, fara sa se ascunda dupa numele gigantilor dramaturgiei universale. Iar rezultatul se vede. (Ce-ar fi sa se apuce si de muzica dl. Purcarete. Sa se faca dirijor si apoi sa le explice el spectatorilor ca sunt prea multe instrumente in orchestra pentru o simfonie a lui Beethoven si ca esenta se poate extrage suficient de bine si daca opera e interpretata la un singur tambal)
  • -6 (10 voturi)
    Pentru cine ? (Vineri, 20 aprilie 2012, 18:51)

ksnsas [anonim]

Ce segment de spectatori tinta are filmul ? Este un film pentru critica pe care - din snobism - il lauda o parte a mass media sau este un film pentru public adica pentru cei ce platesc , urmaresc filmul si ies de la el spunand ca e bun , ca au trait , ca au plans sau au ras? Dupa mine este marea pribleme a filmului contemporan , se fac filme pentru critica fara succes de box office pe cand pe vremea dictaturii lui Ceausescu s-au facut filme pentru PUBLIC si s-au facut capodopere , cu toata dictatura...Sa nu-mi spuneti ca nu e asa , peliculele stau marturie ...
    • +4 (6 voturi)
      pentru mine (Vineri, 20 aprilie 2012, 20:08)

asdfgh [anonim] i-a raspuns lui ksnsas

eu iti spun ca nu e asa. care sunt capodoperele alea? defineste termenul "capodopera". Pana-n '89 s-au facut o mana de filme valoroase: Padurea Spanzuratilor, La moara cu noroc, Reconstituirea, Secvente, Iacob, Croaziera, Morometii si cam atat. "Capodoperele" alea la care tu te referi sunt niste imitatii slabe ale unor filme de 2 lei din cultura vestica.
      • 0 (4 voturi)
        lasa-l (Vineri, 20 aprilie 2012, 21:26)

bec [utilizator] i-a raspuns lui asdfgh

ca asta e din aia pentru care securoiul fara pic de talent nicolaessu e un mare regizor, cu accent pe z.
  • -4 (6 voturi)
    Pacat (Sâmbătă, 21 aprilie 2012, 2:25)

Sorin Triscu [utilizator]

Bani aruncati. Asa se intampla cand vrei sa-ti atingi masura incompetentei.
  • -2 (4 voturi)
    Cam asa e !! (Sâmbătă, 21 aprilie 2012, 2:52)

corneliu [anonim]

Da' totusi e un film bunut pentru un debut.
  • -2 (2 voturi)
    rusine (Sâmbătă, 21 aprilie 2012, 9:32)

pasquale rodrigo [anonim]

din pacate atat piramidele din film cat si cele din teatru au parte in momentul asta, in plina criza pentru cetatenii obisnuiti, de bugete uriase care nu confirma de mult. de altfel, megalomania lui purcarete se citeste f bine si in spectacolul faust, o tema preferata a piramizilor, si care a avut de asemenea un buget de cca 1 milion de euro, suma nejustificat de mare pentru un spectacol de teatru care ramane marginal ca tema si pur personal ca abordare. din nefericire, piramizii au un singur scop, acela de a mentine piramidele, din bani publici, a caror utilitate ar fi fost mult mai mare daca ar fi fost dedicati unui program national de revigorare a teatrului sau filmului studentesc. altfel, aceleasi figuri triste celebrandu-si doar propria estetica, intr-o stare de indiferenta crasa fata de oamenii marunti care traiesc din ce in ce mai prost si care nici macar nu sunt intentionati a fi publicul acestor prostii. palilula este exemplul perfect, si nu prin estetica sa, de grupuri de interese care sug bani publici pentru sub-produse pe care le va viziona marja de eroare elitista, gata sa se felicite ca a mai facut multi bani, pe nimic.
    O surpriza cinematografica romaneasca (Luni, 23 aprilie 2012, 0:48)

marcel [anonim]

filmul e cu totul si cu totul altceva decat s-a obisnuit in cinema ul romanesc recent si de asta, merita invazut.in al doilea rand, pt toti cei care s-au saturat de epigonii lui cristi puiu si de cinema ul inexpresiv, la botul calului si fara expresivitate, a la porumboiu, acest film va fi o adevarata binecuvantare.
    cronica Iulia Blaga ''Undeva la Palilula'' (Miercuri, 25 aprilie 2012, 10:36)

lumi mard [anonim]

Stimata doamna Blaga,
    Nu ma pot opri sa va completez lista regizorilor care au ales aceasta maniera de tratare a subiectului cu numele lui Lars von Trier si cu titlul ''Dogville''. Sunt convinsa ca nici aceasta precizare nu va schimba discursul dumneavoastra,. Dar nu cred ca veti mai putea trece cu usurinta peste acuratetea si profesionalismul echipei care a realizat proiectul lui Silviu Purcarete, doar fiindca risipa de mijloace filmice va solicita atentia - dumneavoastra, ca si spectatorului. Sincer, nu am mai citit de mult un asemenea argument in legatura cu un film romanesc...In rest, ce sa va mai spun, daca o trecere prin Macondo va oboseste si nu va aduce mare lucru...
    PS Ar trebui totusi, desi va deranjeaza munca regizorului, sa aveti decenta sa laudati profesionalismul tuturor celorlalti. Sigur, nu e obligatoriu... Daca sunteti la curent cu ultimele productii romanesti, inseamna ca nu ati mai vazut de multi ani asa o echipa...poate si asta va supara...
    PPS Am o nelamurire - daca acceptati lipsurile unor scenarii ( ca si pe cele ale unor ragizori ), ori mai degraba le considerati ...argumente artistice...ce va necajeste la domnul Purcarete?!
    blablablabla (Joi, 26 aprilie 2012, 16:55)

LALALALA [anonim]

La Purcarete nu ne supara nimic e plinut, cochet. Noi am venit pentru film in sala. Filmul e prost . Echipa e mare. Filmul e foarte prost. Mai prost decat AURORA. Asa e el. E prost facut. De vina sunt parintii.O critica mai buna la prostia filmului ar fi o prostie. Deci e prost.Sa-ti intre in cap!
      UUHH...greata (Vineri, 8 iunie 2012, 11:32)

anonim [anonim] i-a raspuns lui LALALALA

Total de acord! este ingrozitor de prost si merge stratificat in jos ....in tot mai greu de digerat!!

"Latura ludica e pronuntata - numai la cinema eroii se urca pe tavan ca Fred Astaire, se misca in fotografii, pot sta dupa ce i-a calcat trenul dand din picioare intr-un loc si band bere, cu bustul taiat, doi metri mai incolo, si numai la cinema (dar si in reclamele la detergenti) ei pot ajunge dintr-o camera intunecata direct pe un tapsan unde zburda iepuri si unde cupluri de tineri goi se acupleaza in iarba."

a fost PREA MULT...si din curiozitatea de bun simt dupe mareata prezentare, am asteptat...o ora .........dupa cer a atrebuit sa recunosc, MI-ERA GREATA!!!! fizic si mai ales mental.....am mai incercat tot felul de emotii si trairi atat la teatru cat si la cinema, insa greata asa de pura nu mi-a fost ...niciodata....nici la filme cu teme crunte despre genocid..............

nu puteam imagina o mamaliga atat de gretoasa a tot ce se putea face vreodata intr-un film-piesa-nonsens.......cei care admira fac parte din tristul efect de turma, exact cel urmarit a fi tratat in chestia asta, si cel care ne-a condus cu atata usurinta in comunism, este intr-adevar un fenomen puternic......si groaznic pentru cei care se inscriu in el cu ochii inchisi
    Scenariu gratuit pe LiterNet (Marţi, 1 mai 2012, 4:49)

Razvan Penescu [anonim]

Scenariul filmului "Undeva la Palilula" de Silviu Purcarete poate fi citit gratuit pe siteul LiterNet.ro la http://editura.liternet.ro/carte/296/Silviu-Purcarete/Undeva-la-Palilula.html. Alte scenarii publicate de LiterNet pot fi citite la http://editura.liternet.ro/catalog/toate/0/12/Scenarii.html
    aha (Duminică, 8 iulie 2012, 4:38)

Xorciser [utilizator]

Am vazut astazi filmul la Londra la East End Film Festival.

Filmul este excelent daca ai o minima pregatire in simbolistica. Filmul nu este despre comunism si doctori care se destrabaleaza. Ci este un film "eliadian" despre viata si moarte, nastere si disparitie, yin si yang (cuplul care isi spargea mereu sticle in cap), despre Dumnezeu si ingeri (Serafim si tatal, Kiki etc), despre prooroci si oameni, despre energiile binelui si ale raului, despre timpul dat peste cap samd.

Pe scurt e viata pe toate planurile concentrata intr-o actiune dintr-un sat doljean.

Fiind un mare fan al lui Eliade, mie mi-a placut foarte mult filmul. Felicitari!