Adina Pintilie nu primeste finantare in Romania pentru filmul ei de debut, o coproductie internationala girata de institutii europene de prestigiu

de Iulia Blaga     HotNews.ro
Miercuri, 21 decembrie 2011, 15:25

Adina Pintilie
Foto: Arhiva personala
La singura sesiune de finantare CNC din acest an, scenariul de lungmetraj debut cu cel mai mare ecou in strainatate in 2011, "Nu ma atinge-ma", de Adina Pintilie, a fost respins cu cele mai mici note. Au fost preferate, insa, proiectele a trei persoane influente in bransa: Sorin Marin - prosper om de afaceri si patron de festival, producatorul Vlad Paunescu (care conduce Castel Film), si Catrinel Danaiata, consilierul personal al ministrului Culturii.

Ce sanse are Adina Pintilie, regizor ale carui scurtmetraje au participat pana acum in 130 de festivaluri si care e sustinuta, printre altii, de directorul ARTE France Cinema, Michel Reilhac, si de Cristian Mungiu?

Teoretic, putine. Tanara regizoare s-a clasat pe locul 8 in urma jurizarii operate de Constantin Chelba, Irina Margareta Nistor, Florin Mihailescu, Copel Moscu si Mihai Orasanu, desi era concurentul la lungmetraj debut cu cel mai bun CV (lucru care ar fi trebuit sa conteze, mai ales la debut.).

Producatorul lungmetrajului, compania 4 Proof Film, a depus o contestatie la Ministerul Culturii si Patrimoniului National (www.cultura.ro), organismul care solutioneaza contestatiile concursului de finantare organizat de Centrul National al Cinematografiei (www.cncinema.abt.ro).

4 Proof Film e de parere ca atat proiectul in sine (scenariul), cat si regizorul si compania producatoare au primit punctaje mult prea mici. Din pacate, comisia de juristi care evalueaza contestatiile nu reciteste, conform legii, si scenariile ci poate doar salta punctajele producatorului si regizorului.

Desi a avut scenariul cu cele mai mici note dintre toate cele 14 inscrise, “Nu ma atinge-ma”/”Touch Me Not” a fost desemnat cel mai bun proiect de fictiune lungmetraj la Concursul de Dezvoltare de Proiecte al Programului MEDIA al Uniunii Europene - Categoria Proiect Unic 2011, primind cel mai mare punctaj din partea evaluatorilor MEDIA.

De asemenea, a castigat Premiul ARTE France Cinema pentru cel mai bun proiect, in cadrul Festivalului International de Film Rotterdam 2011 - Platforma de Coproductii Internationale Cinemart, precum si Mentiunea Speciala a Juriului la Festivalul International de Film de la Sarajevo 2011- Platforma de Coproductii Internationale Cinelink.

A fost selectionat, in plus, si la trei dintre cele mai prestigioase rezidente si programe internationale de dezvoltare de proiecte de lungmetraj: Binger FilmLab Amsterdam 2010/2011, Programul Nipkow Berlin 2011 si Torino FilmLab 2011 - toate sustinute de Programul MEDIA al Uniunii Europene.

La Torino FilmLab, proiectul a obtinut recent Marele Premiu pentru Productie, in valoare de 150.000 de euro, bani pe care nu-i poate primi decat daca intra in productie pana in toamna lui 2012. Asa cum spune producatorul Monica Lazurean-Gorgan, “e unul dintre putinele proiecte aplicante la CNC la categoria debut fictiune lungmetraj care are deja stabilita o structura de coproductie si distributie internationala, avand atasati doi coproducatori straini cu vasta experienta in domeniu plus un numar de distribuitori straini care si-au exprimat deja intentia de a-l distribui.”

“Nu ma atinge-ma” vrea sa fie o coproductie romano-franco-germana, coproducatorii strain fiind Unlimited SA (Franta) si Rohfilm (Germania), iar coproducatorul roman Manekino Film.

Daca nu obtine banii de finantare de la CNC-ul roman, proiectul risca sa piarda coproducatorii straini deoarece legile din Franta si Germania nu le permit acestora sa ceara finantare in tara lor fara existenta unei finantari din partea statului de unde provine producatorul principal. De asemenea, fara banii de la CNC, proiectul nu primeste nici banii de la TVR si agentiile de publicitate din Romania. In momentul de fata, proiectul Adinei Pintilie are asigurata 20% din finantare.

Producatorul Monica Lazurean-Gorgan: “Speram foarte mult sa se rezolve contestatia si sa putem continua proiectul. Faptul ca ‘Nu ma atinge-ma’ nu primeste finantare la aceasta editie a concursului CNC ne afecteaza foarte mult deoarece coproducatorii din Franta si Germania nu mai pot aplica la inceputul lui 2012 pentru finantare decat daca proiectul a primit deja finantare din partea CNC Romania, ceea ce inseamna blocarea pentru o perioada foarte lunga a proiectului.”

“Nu ma atinge-ma” a trezit interesul a numerosi oameni de cinema din lume. Printre ei si Michel Reilhac, directorul ARTE France Cinema, care scrie intr-o scrisoare de sustinere: “Fata de entuziasmul majoritatii profesionistilor internationali de la Torino FilmLab fata de proiect, vestea ca CNC-ul roman a refuzat finantarea e o surpriza socanta. Aceasta decizie absurda nu putea veni decat de la o entitate administrativa neinformata, care nu a putut vedea talentul si creativitatea acestui proiect. Numai prin astfel de proiecte indraznete cinematografia romana se va dezvolta in continuare. Sper ca aceasta decizie inacceptabila sa fie schimbata.”

Adina Pintilie a explicat pentru HotNews.ro de ce proiectul sau e atat de special: “Proiectul isi asuma niste riscuri si incearca un tip de cinema diferit de ce s-a facut, cu succes de altfel, pana acum in Romania. Are o abordare diferita de fictiunea narativa realista specifica noului val romanesc. Nu are o structura narativa clasica; povestea e generata nu de cauzalitati exterioare, ci de motivatiile interne emotionale ale personajelor; contine elemente de realism magic, foloseste metode neconventionale de construire a pesonajelor si de lucru cu actorii- ca de pilda psihodrama; investigheaza o tema rar explorata in filmul romanesc – intimitatea; experimenteaza atat la nivel de continut cat si formal, ca limbaj cinematografic; pune un accent special pe vizual, pe mizanscena, compozitie etc.”


Mungiu: “Daca as fi in locul lui Sorin Marin si Vlad Paunescu, m-as retrage din concurs”

Lista de sustinatori ai proiectului Adinei Pintilie mai numara membri ai comitetelor de selectie ai festivalurilor de la Cannes, Berlin, Venetia, Rotterdam, Salonic, pe Gyula Gazdag - director artistic al Sundance Filmlab, Ian Sellar - decan al UK National Film and Television School, sau pe Molly Stensgaard - monteur al filmelor lui Lars von Trier si commissioning editor al Danish Film Institute.

Cristian Mungiu sustine si el proiectul Adinei Pintilie, trimitand o scrisoare ministrului Culturii si Patrimoniului National, Kelemen Hunor. Cineastul a declarat pentru HotNews.ro: „Gasesc cumva nefericita alegerea atat a lui Vlad Paunescu cat si a lui Sorin Marin de a se inscrie in concursul CNC pentru debutanti. Sigur, participarea lor nu e in vreun fel ilegala, dar ar fi fost mai ‘fair’, cred eu, sa incerce sa debuteze cu propriile resurse - nu doar pentru ca isi pot permite, dar si pentru ca ideea fundamentala a concursului de debut ii are in vedere pe tinerii care au demonstrat cu filmele lor anterioare ca sunt pregatiti sa faca pasul catre lungmetraj. Daca as fi in locul lor, m-as retrage acum din concurs, lasand locul unor tineri care nu au nici o sansa fara finantarea publica.”

Intrebat ce ar putea face ministrul Culturii in aceasta situatie, Cristian Mungiu a spus: “De la domnul ministru nu astept decat sa actioneze la timp si cu fair-play, in limita competentelor sale legale, si sa asigure o judecare a contestatiilor post-concurs lipsita de orice partinire.

Nu este prima data cand CNC respinge proiecte sustinute de importante foruri internationale, deci considerate valoroase de catre acestea.

Documentarele lui Florin Iepan si Alexandru Solomon, “Nascuti la comanda. Decreteii” si “Marele jaf comunist” au fost initial respinse la CNC, acum cativa ani, desi aveau deja finantari de la importante televiziuni straine (printre care ARTE sau ZDF).

Acelasi lucru s-a intamplat cu “Moartea domnului Lazarescu”, de Cristi Puiu, care nu a castigat finantare in urma contestatiei, ci in urma interventiei directe la ministrul Culturii de atunci, Razvan Theodorescu. Si mai recent,  “Crulic – Drumul spre dincolo”, de Anca Damian, a fost respins intr-o prima faza la CNC, desi omologul polonez al acestuia, Institutul Polonez de Film, ii daduse deja o finantare consistenta.


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de Superbrands

Help Net, 19 ani de excelenta pe piata farma

Help Net Farma opereaza una dintre cele mai importante retele de farmacii din Romania si face parte alaturi de Green Net - importatorul si distribuitorul de suplimenti nutritivi si dezvoltatorul lantului exclusivist Beautik Haute Perfumerie, din grupul Farmexim, primul importator si distribuitor de produse farmaceutice din Romania.

1962 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    dupa ce potentatii zilelor nostre (Miercuri, 21 decembrie 2011, 15:40)

    nostrdamus [anonim]

    au pus mana pe toate bogatiile Romaniei, isi pot ichipui ca vor putea sa ne duca si cu turma la cinematografe, pentru a le urmari productiile indoielnice. Cum sa ne revenim din aceasta spirala a declinului spre nicaieri, pe care societatea romaneasca se straduieste, parca din rasputeri, sa-l accelereze?
  • 0 (0 voturi)    
    ...tara trista... (Miercuri, 21 decembrie 2011, 19:48)

    kansas [anonim]

    ...daca nu pleaca din tara, din patriotism...ar trebui sa-si aleaga o meserie cat de cat mai aproape de adevarul nostru (evocat si de conducatorii alesi ) : cismar, ospatar, brutar, coaefezaaa... si acolo se dau premii ... sau prime...in fine...

    Oare de cate ori sa-mi mai pun intreberea: De ce am plecat din Romania ?!? Tara monstrilor si a morilor de vant...

    Fata draga...Zboaraaa cat te (mai) tin aripile, fara sa te uiti inapoi !!!
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Joi, 22 decembrie 2011, 1:50)

    Gie [anonim]

    Nimic nu s-a schimbat in mentalitatea "conducatorilor" nostri... Sunt exact ca pe vremea lu' Ceasca', alu Dej, samd.
    Pacat dlor., sa stiti ca traim intr-o lume libera, si avem dreptul de a alege de asta data, si sa mai stiti ca banii n-aduc successul in arta. Arta e ceva, pe care cei cu "burta plina" si nu o sa o inteleaga niciodata. Dar probabil ca vor invarti ceva sa-si mai rotunjeasca bugetul...
  • -1 (1 vot)    
    Este trist cum cumeteria in arte e precumpanitoare (Joi, 22 decembrie 2011, 11:14)

    Mitica (Palarierul) [anonim]

    Este trist cum cumeteria in arte e precumpanitoare - mai ales cand este vorba de finantare. Chiar daca sunt guralivi, "artistii" romani traiesc in principal din banii luati de la stat - diferite subventii, sinecuri, premii si sponsorizari etc. nu din ce se vinde in piata libera.

    D-soara Pintilie - care declara ca "nu este ruda" cu cunoscutul regizor Lucian Pintilie - probabil ca are un proiect cu note de evaluare mai slabe, in linie cu numarul de voturi primit de fimul sau de referinta "Nu ma atinge" - 40 buc voturi (ref: http://www.imdb.com/name/nm2924350/filmovote).

    Este jenant cum in articol sunt tratate "sprijinul" lui Cristian Mungiu, inscrierile la diferite festivaluri si alte basme - drept dovezi palpabile la evaluarea si jurizarea proiectului d-sale.

    Sa ne intelegem bine - la evaluare conteaza REZULTATELE - nu insrierea la un festival, "sprijinul si recomandarile" prietenilor, etc.

    Finantarea se acorda conform unor criterii clare, transparente, pe baza de dovezi, chiar in cazul in care este vorba de arta.

    Daca proiectul este atat de bun, pe cat crede creatoarea, d-sa are posibilitatea sa-l supuna analizei altor jurii pentru alte finantari.

    Pana atunci - fricoteala de coterie pe model "magariu pre magariu scarpina" (apud Petru Maior) ramane o pata rusioasa pe toti artistii romani, mai dispusi sa faca rost de bani prin plangeri vocale, decat prin munca.

    "Patria si Dreptul Meu!"
    .
  • 0 (0 voturi)    
    Proiectul merita sustinerea financiara a CNC (Joi, 22 decembrie 2011, 20:23)

    Oana [anonim]

    @d-lui Palarierul:
    Concursul Programului Media Categoria Proiect Unic 2011 este unul dintre cele mai fair-play concursuri de evaluare/dezvoltare de proiecte din cate exista in Europa. Acolo nu sunt inscrise 20-30 de proiecte ca la noi, ci cateva sute, poate mii, din toate statele membre ale Uniunii Europene. Faptul ca Adina a luat cel mai mare punctaj acolo, spune foarte mult despre calitatea proiectului. SI ESTE UN REZULTAT cat se poate de concludent.
    Si nu, Adina Pintilie nu are vreo legatura de rubedenie cu Lucian Pintilie, e o simpla coincidenta de nume. (Cati Popescu sau Ciobanu, de exemplu, nu sunt la noi, fara vreo legatura de familie?)...
  • 0 (0 voturi)    
    povesti noi (Luni, 2 ianuarie 2012, 21:33)

    danatje [anonim]

    Din ce in ce mai des, proiectele valoroase sunt cele NESUSTINUTE de cumetria CNC. O sa avem un fel de "Salon al refuzatilor", un subcurent care sper sa distruga mocirla asta...

    Oare de ce trebuie sa alungam din tara toti artistii talentati? Si intimplator, pe cei seriosi, care nu accepta compromisul reclamelor si Kanalului D? Cei care nu se pleaca si nu se multumesc sa supravietuiasca la umbra vedetelor Senzuale, Capatoase, etc. Cele care nu vor sa monteze clipuri pt manele...


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă