Cursurile anului scolar 2011 - 2012 incep pe 12 septembrie, iar evaluarea reala a elevilor va avea loc in primele saptamani, cand profesorii trebuie sa faca "evaluari initiale" in functie de care vor trebui sa definesca un "parcurs individualizat" al fiecarui elev si al fiecarei clase, a anuntat vineri ministrul Daniel Funeriu. In plus, o saptamana din aprilie 2012 - "Scoala altfel" - va fi dedicata educatiei non formale, a mai spus ministrul.

  • "Noutatea incontestabila pentru anul de invatamant 2011-2012 este aceea ca se schimba consensual si radical structura si mentalitatea constructiei structurii anului scolar. Structura anului scolar a fost aprobata, astfel ca elevii vor veni la cursuri din 12 septembrie", a declarat, pentru Mediafax, ministrul Educatiei, Daniel Funeriu.
  • "Avem o mare noutate, respectiv saptamana ᅡScoala altfelᅡ, in saptamana 2 - 6 aprilie, in care se vor desfasura activitati de educatie non formala, sport, olimpiadele scolare. Este un efort din a face scoala mai atractiva. Este un inceput in a face scoala mai atractiva", a adaugat el.
  • "Avem o mare problema cu evaluarea. Multi parinti au fost socati sa vada ca au elevi cu media de 8,50 - 9,00, dar la bacalaureat au luat 2 sau 3. De ce? Pentru ca avem de multe ori o problema cu supra evaluarea, de multe ori cu discrepanta dintre scolile dintr-un anumit mediu. Apar notele diferite. Apoi, odata cu schimbarea standardizarii trebuie sa schimbam mentalitatea evaluarii, mentalitatea in care o nota este perceputa ca o ghilotina. O nota nu este o ghilotina care cade, nu este o sentinta, o nota trebuie sa aiba caracterul mai mult de indrumare, caracter proactiv care sa ajute elevul si profesorul in definirea unui parcurs individualizat", a mai precizat ministrul.

Daniel Funeriu a explicat ca un prim pas in acest sens va fi acela ca va exista un proces in care dascalii vor face evaluarile initiale in functie de care vor trebui sa definesca un parcurs individualizat al fiecarui elev, al fiecarei clase:

  • "Un profesor va trebui sa predea altfel cand stie ca merge la o clasa care este peste medie. Un profesor va trebui sa se gandeasca de doua ori atunci cand preda derivate si integrale. El va face o serie de exercitii complexe intr-o clasa care are un nivel ridicat sau cu un anumit grup de elevi si va trebui sa predea altfel intr-o clasa in care nivelul este mai scazut. Aici este important ca elevul sa ramana cu o idee despre o derivata, sa inteleaga anumite fenomene, anumite lucruri care sunt utile. Acest tip de predare este un pas inainte".

Totodata, acesta a facut referire si la schimbarea in anul scolar viitor privind modul de acordare a gradatiilor de merit:

  • "Se plang profesorii ca gradatia de merit, 25% din salariu - lucru mare, era data pe criterii care nu reflectau calitatea pregatirii. Mergeai cu teancul de diplome si gata. Bun, acum lucrurile se schimba. Gradatia de merit se va da pe calitatea muncii efective la clasa, nu pe un teanc de diplome, uneori fara relevanta. Sa fim bine intelesi".

Ministrul a tinut sa felicite public sindicatele, pe cei 1.400 de profesori, angajati ai MECTS, care au redactat impreuna peste 80 de metodologii care reprezinta o schimbare radicala, dar consensuala a sistemului de educatie:

  • "Primele drafturi au fost redactate la nivelul inspectoratelor de cei mai buni profesori din jutet. Apoi, a existat o runda de consultari foarte benefica cu partenerii MECTS - ONG, asociatii profesionale - pentru ca ei sunt cei carora le pasa de sistem. O noua runda de dialog a fost cu sindicatele, cu care am avut o colaborare tehnica foarte buna si le multumesc foarte mult. Anul scolar va incepe sub auspiciile lor. Pentru prima data, reforma nu mai vine prin fax de la MECTS in scoala, cadrele didactice au fost si vor fi parte a acestei schimbari. Este o schimbare de mentalitate. Practic, din acest moment, celro care nu sunt obisnuiti cu lumina si transparenta si pescuiesc in ape tulburi le spun ca implementarea legii educatiei este ireversibila. Fac si un apel politic, la inceput de an scolar, pentru asigurarea stabilitatii legii educatiei care a inceput sa produca efecte pozitive dupa cum se vede".