Locuitorii din Banpotoc, judetul Hunedoara, acuza una dintre firmele care construiesc tronsonul de autostrada Deva-Orastie de "excavare ilegala" a unui deal de la marginea satului, ei temandu-se ca in zona s-ar putea produce alunecari de teren care sa distruga cimitirul, biserica si scoala.

Satenii din Banpotoc au spus ca, in urma cu o luna, au observat mai multe utilaje pe dealul din apropierea satului, utilaje care au inceput sa decoperteze vegetatia, iar cand au pus intrebari li s-a spus ca pamantul este folosit pentru lucrarile de pregatire a tronsonului de autostrada Deva-Orastie, relateaza Mediafax.

"Se lucreaza zi si noapte, fara sa existe un studiu de impact al lucrarilor. Decopertarea dealului a fost facuta pana aproape de marginea cimitirului, este zgomot si praf. Ne e teama sa nu plece terenul sa ne distruga cimitirul, biserica si scoala. Terenul exploatat acum a fost impadurit ca sa nu vina peste sat, iar acum este decopertat si exploatat fara avizele legale", a declarat unul dintre localnicii nemultumiti.

"Am iesit in curte, in cursul diminetii, si am vazut cum in aer s-au ridicat nori de praf. Acesta vine peste gradini si sat. Dealul este chiar in spatele casei mele, iar noi nu mai avem liniste pentru ca firma lucreaza si ziua si noaptea. De ce nu au luat pamant din alta parte, ca erau destule dealuri?", a adaugat un alt localnic.

Localnicii au spus ca nu sunt impotriva investitiilor, dar au mentionat ca acestea trebuie facute in mod legal si cu respectarea normelor de mediu, astfel ca au depus o sesizare la Agentia pentru Protectia Mediului din Deva.

"Nu exista o autorizatie de mediu pentru aceste lucrari. Firma care exploateaza dealul trebuia sa obtina trei avize: unul pentru deschiderea lucrarilor, unul pentru functionare si al treilea se poate obtine doar dupa ce sunt emise primele doua. Firma a depus documentatia pentru doua dintre acestea si nu are inca avizele. Legea spune ca desfasurarea activitatilor cu impact semnificativ asupra mediului se poate face numai dupa obtinerea autorizatiilor de functionare. Nu suntem impotriva proiectului autostrazii, dar lucrarile trebuie sa respecte legea", a declarat directorul Agentiei de Mediu Deva-Hunedoara, Georgeta Barabas.

Exploatarea dealului pentru asigurarea pamantului necesar la tronsonul de autostrada Deva-Orastie se desfasoara cu aprobarea Consiliului Local al comunei Harau, de care apartine satul Banpotoc.

"O suprafata de 13,47 hectare din acel deal a fost concesionata firmei constructoare a autostrazii pentru suma de 820.000 de lei si o perioada de doi ani. Terenul a fost licitat cu acordul Consiliului Local, iar firma de constructii a oferit cel mai bun pret. Problema este ca nu s-a discutat cu oamenii. Noi avem un proiect de alimentare cu apa si canalizare, insa costurile sunt acoperite doar pentru reteaua principala, nu si pentru bransamente. Cu banii obtinuti la bugetul local ar fi urmat sa facem bransamentele la reteaua de apa pentru 400 de familii", a declarat primarul comunei Harau, Dorin Jibetean.

Varianta de ocolire Deva-Orastie la standard de autostrada face parte din Coridorul IV paneuropean Nadlac-Timisoara-Lugoj-Deva-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Constanta.

Tronsonul de autostrada Deva-Orastie are o lungime de 32,5 kilometri si va fi impartit pe doua sectiuni: Simeria-Orastie, pentru care finalizarea contractului este august 2012, si Deva-Simeria, pentru care termenul este februarie 2013.

Tronsonul va avea trei noduri rutiere, la Deva, Orastie si la est de Simeria, in apropiere de intersectia cu E 66, 21 de poduri si pasaje, 100 de podete.

Valoarea contractului este de aproape 178 de milioane de euro, fara TVA, din care contributia Comisiei Europene este de aproape 109 milioane de euro, iar restul revine Guvernului Romaniei.

Lucrarile vor fi executate de asocierea de firme Strabag-Straco.

Reprezentantii firmei Strabag care excaveaza in zona au refuzat sa comenteze nemultumirile oamenilor.