Aproximativ 1.500 de scoli au fost inchise in ultimul an, acestea neputand fi numite unitati de invatamant, ci ghetouri educationale, a declarat, joi, pentru Mediafax, ministrul Educatiei, Daniel Funeriu, precizand ca inchiderea acestor scoli reprezinta "iesirea din minciuna".

"O cifra finala privind reteaua scolara vom avea la 12 septembrie, pentru ca mai sunt unele mici modificari. In anul scolar 2009-2010 aveam 8.741 de scoli cu personalitate juridica. Preconizam pentru inceputul anului scolar 2011-2012 un numar in jur de 6.500 de unitati cu personalitate juridica, deci acest lucru inseamna numar de personalitati juridice redus cu 25 la suta. In mandatul meu am inchis aproximativ 1.500 de unitati care nu puteau fi numite scoli, ci ghetouri educationale", a spus Daniel Funeriu.

Ministrul Educatiei a precizat ca reducerea cu aproape 25 la suta a unitatilor de invatamant cu personalitate juridica inseamna de fapt reducerea functiilor de conducere, respectiv directori, directori adjuncti, secretare, contabili, personal care nu este implicat in procesul de invatamant, a explicat ministrul Educatiei.

"Poti sa faci exact acelasi lucru cu un numar mai mic de functii de conducere, mai putini directori, mai putini directori adjuncti, mai putini contabili, mai putin personal care nu este implicat direct in procesul de invatamant. Am vazut ca uneori se urla isteric din partea opozitiei ca se inchid scoli. Da, asa este, dispar structuri administrative - nu ma refer la sali de clasa - care toaca bani. De ce trebuie sa existe doua scoli situate vizavi, cu numar mic de elevi, dar care fiecare are director, director adjunct, secretara, contabil? Inutil. Bani tocati. Asa se rasplatea o anumita clientela politica, pe care eu am refuzat-o, ea nefiind in interesul invatamantului. Am refuzat ca ea (clientela politica, n.r.) sa consume banii care sunt destinati elevilor", a mai spus Funeriu.

El a adaugat ca isi asuma inchiderea scolilor pentru ca, in opinia sa, asta inseamna "iesirea din minciuna".

"Iesirea din minciuna este durereoasa, cum probabil a fost si rezultatul de la bacalaureat, in prima instanta, dar care apoi a fost salutat de foarte multa lume. Asa este si cu inchiderea scolilor. Asumarea acestui lucru reprezinta iesirea din minciuna", a mai spus Funeriu.

Ministrul Educatiei considera ca este mai bine ca un elev sa fie transportat in conditii de maxima securitate la o scoala aflata la cativa kilometri de casa dar unde se face carte, decat sa fie mentinut langa casa si sa invete in "unitati care seamana cu ghetorile" si in care predau cadre didactice necalificate.

"Care este oportunitatea educationala a unui elev care merge la scoala situata la 500 de metri de casa, dar aceasta este vetusta, cadrele didactice sunt necalificate sau prost calificate, merge intr-o clasa in care invata simultan clasele I, a II-a, a III-a, a IV-a, fata de oportunitatea educationala a acestui copil transportat in conditii absolut decente. Este exclus sa inchidem scoli unde nu poate fi asigurat transportul. Deci, oportunitatea educationala a acelui copil fata de oportunitatea educationala a unui copil pe care il transporti un kilometru sau doi, in conditii decente, repet, intr-o clasa in care invata cu 15-20 de copii, cu un cadru didactic calificat. Asta este minciuna care a fost spusa romanilor de mult timp, scoli care nu produceau nimic altceva decat oportunitati educationale scazute pentru copii", a mai spus ministrul Daniel Funeriu.

Ministrul Educatiei a afirmat ca in scolile inchise au fost abuzuri si de alt tip, fiind facute "investitii faraonice" in unitatile de invatamant care urmau sa nu mai aiba elevi.

"Repet, poate fi utilizat acest lucru ca munitie electorala, dar romanii nu mai pot fi mintiti perpetuu. Cred ca asta este adevarul si trebuie asumat. O scoala cu personalitate juridica poate avea mai multe structuri. O scoala de comuna care are scoli in mai multe sate, dar cu o singura conducere. Nu interesele meschine politice trebuie sa decida ceea ce se intampla in scoala, nu putem accepta tot felul de structuri", a mai spus Daniel Funeriu.

Echipa Ministerului Educatiei a inceput evaluarea retelei scolare in octombrie 2010. Ministrul Daniel Funeriu a precizat ca reteaua scolara este la nivelul autoritatilor locale, iar acestea au un cuvant foarte important de spus