Bulgaria a creat in 2010 un minister care se ocupa exclusiv de sapte programe operationale finantate din fonduri UE. Intr-un interviu pentru HotNews.ro, ministrul bulgar Tomislav Donchev (38 ani) povesteste cum a reusit ministerul pe care il conduce sa absoarba de cinci ori mai multe fonduri europene intr-un singur an. Ministrul Tomislav Donchev sustine ca oficialii Comisiei Europene au nevoie sa stie ca in tara exista o personalitate politica care raspunde de banii europeni. Ministrul bulgar sustine si ca CE a recomandat Romaniei sa infiinteze un minister al fondurilor europene.

Tomislav Donchev, ministrul bulgar al fondurilor EUFoto: Hotnews
  • Tomislav Donchev: Stiu ca exista o recomandare clara pentru crearea unui minister al fondurilor europene.  Recomandare facuta intr-o scrisoare trimisa de domnul Barosso premierului si presedintelui

AUDIO Asculta mai jos interviul integral sau citeste transcriptul

Interview with Tomislav Donchev bulgarian minister. by A.Biro

HotNews.ro: In 2010 guvernul bulgar a creat un nou minister, Ministerul Fondurilor Europene pe care il conduceti acum. De ce a fost infiintat acest minister, care a fost principalul motiv?

Tomislav Donchev: A fost o decizie politica. Nu a fost o recomandare directa a Comisiei Europene. As vrea sa va informez ca nu este vorba de un minister cu totul separat, ci inclus in Consiliul de Ministri, iar eu raspund direct premierului si tot eu raspund de coordonarea tuturor programelor operationale. Noi avem sapte programe operationale plasate in cadrul ministerelor, iar eu conduc direct doar un singur program operational, cel de asistenta tehnica. Responsabilitatile mele sunt legate de coordonarea celorlate programe operationale. Trebuie sa asigur ca aceste programe contribuie la atingerea tintelor prevazute in planul national strategic. Sigur ca daca sunt probleme intervin direct.

Infiintarea ministerului a reprezintat o decizie politica pentru a imbunatati coordonarea dintre diferitele instrumente financiare si, de asemenea, pentru a imbunatati comunicarea cu Comisia Europeana. Dialogul cu comisia este de o importanta vitala in absorbtia si utilizarea fondurilor europene.

HN: Stim ca inainte de 2010 si Bulgaria a pierdut fonduri europene in valoare de 800 milioane euro. Este aceste motivul pentru care a fost infiintat ministerul fondurilor europene?

Tomislav D:Nu in mod direct, pentru ca este o situatie mai veche, care avea legatura cu fondurile de preaderare. Este vorba de un caz derulat pe vremea precedentului cabinet. Trebuie sa amintesc ca si guvernul precedent a creat un minister similar, care sa se ocupa de fondurile europene pentru a imbunatati comunicarea cu Bruxelles-ul si pentru a crea o presiune pe institutiile implicate in atragerea de fonduri europene.

HN: Intelegem ca cele 800 milioane euro au fost pierdute din cauza neregulilor in cadrul procedurilor de achizitie. Care este situatia acum? Mai exista probleme sau au fost eliminate prin creeare acestui minister?

Tomislav D: Neregulile sunt, cum sa va spun, parte din proces. Unele sunt doar greseli. Ele se intampla in toate statele membre. Cea mai importanta intrebare este: cum reactioneaza institutiile statului in cazul in care se identifica nereguli. Noi avem pusa la punct o metodologie prin care, daca depistam nereguli, aplicam corectiile financiare. Asta inseamna ca avem dreptul sa spuspendam parte din finantarea unui contract. Procentul de corectie financiara depinde de cat de mare este neregula si poate merge de la 2 la 100%. Este o operatiune eficienta si rapida prin care se “curata” neregulile. Este imposibil sa absorbi fonduri europene fara nici un fel de neconcordante sau mici nereguli. Vorbim de mii de contracte cu diferite tipuri de beneficiari.

Cel mai important este sa avem pus la punct un sistem imunitar. Adica sistemul sa fie in stare sa corecteze greselile intern. Cel mai important este sa gasim neregulile inainte ca ele sa fie depistate de altcineva. Asta este cea mai buna solutie.

HN: Stim ca din 2010 exista si un departament special format din procurori care investigheaza cu precadere cazurile de fraude pe fonduri UE.

Tomislav D.:Da. Este o unealta foarte eficienta in investigarea cazurilor de fraude pe fonduri europene. Scopul meu este sa rezolv cazurile inainte ca sa se ajunga la dosare de frauda. Astfel ca incercam sa avem un control eficient care nu doar sa descopere nergulile, dar si sa le previna. Adica sa ajutam beneficiarii guvernamentali sa nu faca greseli. Avem multe cazuri in care am aplicat corectii financiare dar numai intr-un numar foarte redus a fost vorba de activitati care intra in sfera criminaliatii. In rest majoritatea au fost greseli administrative.

HN: In Romania se discuta creeare unui minister similar.

Tomislav D:Da, da stiu ca este o recomandare a Comisiei Europene. Recomandare facuta intr-o scrisoare trimisa de domnul Barosso premierului si presedintelui. Stiu ca exista o recomandare clara pentru crearea unei asemenea pozitii.

HN: Dar in Bulgaria ministerul s-a infiintat la cererea Comisiei Europene?

Tomislav D:Nu in mod direct. A fost o decizie nationala, dar Comisia este bucuroasa ca cineva si-a asumat responsabilitatea pentru aceste programe si ca cineva este responsabil de controlul proceselor si ca exista un organism central care sa reprezinte tara la CE.

HN: Este ministerul pe care il conduceti singura institutie care se ocupa de fondurile europe?

Tomislav D.:Nu chiar, sunt mai multe programe la diferite ministere, dar eu sunt responsabil pentru coordonarea lor, de aceea am o pozitie in Consiliul de Minstri. Eu sunt responsabil pentru aceste programe operationale si am puterea de decizie pe ele.

HN: Si daca lucrurile nu merg bine si sa presupune ca se ajunge la o suspendare temporara a platilor, responsabilitatea este a dvs. sau a celor de la autoritatile de management?

Tomislav D.: Mi-a fost incredintat puterea administrativa, dar si cea politica de a face schimbari daca este necesar. Scopul nostru este sa actionam inainte ca CE sa ia decizi sau sa transmita mesaje. De asemenea, este important sa avem o comunicare foarte buna cu comisia si sa stim fiecare ce avem de facut daca exista vreo recomandare din partea CE.

HN: Dupa cum stiti, CE a suspendat temporat plata sume de 800 milioane euro pe Programul Operational Regional din Romania.

Tomislav D.: Nu este o catastrofa. Cel mai important este ca in timpul limitat pe care il are tara dumneavoastra la dispozitie sa ia masurile corective necesare. Daca sunt nereguli, sa se faca ajustarile financiare. De asemenea sa se regandeasca sistemul administrativ in asa fel in cat sa aiba capacitatea sa detecteze neregulile in viitor. Dupa ce raportul de audit va fi finalizat, sper ca suspendarea sa fie ridicata.

HN: Ce s-a intamplat in Bulgaria cand au fost pierduti cei 800 de milioane fonduri UE inainte de 2010. A fost tras cineva la raspundere? Constatam ca in Romania nimeni nu e vinovat, sau cel putin asa ne spun autoritatile.

Tomislav D.:In primul rand trebuie sa spun ca nu e un dezastru acesta suspendare temporara a platilor.

HN: Nu e o catastrofa, dar este un semnal negativ pentru tara noastra.

Tomislav D.: Da, cu siguranta. Dar trebuie sa stiti ca sunt 68 de programe operationale pentru care s-a decis suspendare sau intreruperea platilor. Ca sa va raspund la intrebare, pierderea celor 800 milioane euro a reprezentat cea mai mare pierdere pentru fostul gruvern. Nu stiu daca cineva a fost tras la raspundere. Dupa analiza mea, pierderea celor 800 milioane euro a fost si cauza principala pentru care fostul guvern a pierdut alegerile. Sigur ca exista o responsabilitate politica, dar procedurile europene nu pot fi decontate unei singure persoane deoarece sunt implicati numerosi factori decizionali. Vorbim de multe institutii, iar coordonarea dintre ele este critica pentru sucesul unui program operational.

HN: Care sunt rezultatele dupa un an de la infiintarea ministerului? A crescut rata de absorbtie in Bulgaria? Sunt mai putine probleme in implementarea programelor?

Tomislav D:Anul trecut, platile directe au crescut de cinci ori fata de 2007, 2008, 2009. In acest moment, suntem la 13% cu platile pe programele finantate din fonduri europene. Adica am facut plati de 1 miliard de euro, iar la finalul anului trecut platile erau la 200 milioane euro. Intre 2007-2009 platile efective au fost de 200 milioane euro, iar de anul trecut pana in prezent am ajuns la 1 miliard, adica de cinci ori mai mult. Am facut progrese bune, dar trebuie sa prindem mai multa viteza. Sigur ca sunt importante platile facute in interiorul tarii, dar sunt foarte importante si cele inregistrare la Comisia Europeana. Trebuie urmarite si aceste plati.

Rata de absorbtie este la noi de interes national. De asemenea devine si o chestiune politica la Bruxelles deoarece daca rata de absorbtie este mica se creeaza turbulente poltice. Acum exista o dezbatere legata de politicile de coeziune. Sunt multe personalitati polticie care nu sunt multumite de politicile de coeziune. Iar daca exista tari cu absorbtii mici si care mai prezinta si nereguli, atunci asta devine un argument pentru ca poltica de coeziune sa fie criticata.

Trebuie sa mentionez ca rata de contractare este 48%, adica avem aproape jumatate din fondurile puse la dispozitie contractate. Pentru acest an, tinta este sa avem un procent de absorbtie de 20%, iar cel de contractare sa fie de cel putin 65%.

HN: Ce feed-back ati avut de la CE dupa creearea ministerului?

Tomislav D.: Potrivit corespondentei oficiale, comisia este foarte multumita ca am realizat acest minister responsabil cu coordonarea programelor si cu comunicarea cu Comisia.

HN: Credeti ca pana in 2013 veti reusit sa atingeti 50% rata de absorbtie?

Tomislav D.:Avem doua tipuri de termene limita. 2013 pentru contractare. Pana la acesta data trebuie sa avem contractata toata suma care ne este pusa la dispozitie, iar pana in 2015 pentru platile efective. Inainte de a vorbi de aceste termene limita trebuie sa amintim si faptul ca exista regula n+2 si asa demunita dezangajarea automată. Daca nu esti in stare sa consumi sumele de bani puse la dispozitie pentru aceasta perioada exista posibilitatea sa pierzi finantarea chiar inainte de termenele limita mentionate adica 2013, respectiv 2015. Nu este o optiune sa faci platile la finalul perioadei de finantare, nu este un scenariu pe care sa te bazezi pentru ca regulamentele interzic asta.

NOTA REDACTIE: (Începând cu anul 2011, se aplică regula n+2, ceea ce înseamnă că sumele alocate pentru anul 2011 (anul n) pot fi cheltuite doar până la sfarşitul anului 2013 (anul n+2). Vezi aici si regula n+3 )

HN: Cum colaboreaza ministerul pe care il conduceti cu Romania? Exista proiecte comune pe fonduri europene?

Tomislav D.:Nu, nu sunt proiecte comune. Sigur aveam multe proiecte comune la nivelul administratiilor, dar nu implica fonduri UE. Institutia pe care o conduc nu are proiecte comune, dar eu sunt deschis daca exista un interes sa colaboram, nu vad de ce nu am realiza ceva impreuna.

HN: Ce recomandari aveti pentru autoritatile din Romania pentru a atinge o rata de absorbtie mai buna si pentru a evita pierderea de finantari europene?

Tomislav D.: In primul rand trebuie sa existe o unitate a sistemului pentru a depista necondordantele inainte ca ele sa fie depistate de altcineva. De asemenea este important sa existe o personalitate care sa conduca un astfel de minister si care sa actioneze in baza unei vointe politice puternice. Sincer vorbind, pentru administratiile din Bulgaria si Romania acest tip de procese de implementare sunt noi si este imposibil sa le duci la bun sfarsit fara o personalitate politica puternica.

Este nevoie si de un dialog bun cu Comisia. Cei de la Comisie trebuie sa stie ca exista un responsabil pentru programele europene, ca exista cineva pe care pot sa il sune, sa obtina informatii si sa reactioneze rapid daca se intampla ceva. De aceea e nevoie de o institutie de coordonare cu destula influenta pentru a putea controla si sustine sistemul.

Cine este ministrul bulgar al fondurilor UE. Tomislav Donchev a fost numit ministru al Ministerului Fondurilor Europene in martie 2010. Parlamentul bulgar a votat modificarea structurii guvernului condus de premierul Boyko Borisov prin infiintarea unui minister care sa se ocupe exclusiv de managementul fondurilor europene dupa ce CE a sanctionat Bulgaria pentru probleme in atragerea si procedurile de achizitie a fondurilor europene.

Tomislav Donchev are 38 de ani, casatorit si are un fiu. Inainte sa fie ministru, in 2007 a fost ales primar al orasului Gabrovo. A absovit facultatea de filosofie si jurnalism, ulterior a studiat, stiintele politicie, a obtinut un master in economie, si a absolvit un curs la Oxford. A muncit printre altele ca profesor si jurnalist. Vezi mai jos CV-ul complet

CV Tomislav Donchev