Societatea civila critica intentia lui Oprescu de a dona 10 mil. lei pentru Catedrala Mantuirii Neamului: un gest inoportun, cu un scop vizibil electoral

de R.M. HotNews.ro
Joi, 23 iunie 2011, 17:50 Actualitate | Esenţial

Macheta Catedrala mantuirii neamului
Foto: Agerpres
Douasprezece ONG-uri critica intentia primarului Sorin Oprescu de a dona din bugetul Capitalei 10 milioane de lei pentru construirea Catedralei Mantuirii Neamului si ii cer acestuia sa organizeze o dezbatere publica in acest sens.

"Avand in vedere ca donatia se va face din bani publici, consideram ca subiectul trebuie dezbatut si decis public", se arata in comunicatul semnat, printre altele, de ONG-urile ActiveWatch-Agentia de Monitorizare a Presei, Asociatia Salvati Bucurestiul, Alianta Civica si Societatea Academica din Romania.

ONG-urile califica "gestul ca fiind unul inoportun, cu un scop vizibil electoral, avand in vedere problemele pe care Bucurestiul le intampina".

"Consideram ca, inainte de a se angaja in donaţii populiste, Primaria Capitalei trebuie sa gestioneze cu responsabilitate şi umanism probleme sociale stringente. In acest sens, atragem atenţia asupra celor aproximativ 5.000 de persoane fara adapost din Bucuresti (estimate la sfarsitul anului 2009)", potrivit sursei citate.

Semnatarii declaratiei ii readuc aminte lui Sorin Oprescu ca s-a plans in nenumarate randuri de lipsa de fonduri atunci cand au fost aduse in discutie problemele acute ale patrimoniului construit din Capitala, in conditiile in care societatea civila a cerut alocarea unor sume pentru reabilitarea sau achizitionarea de catre PMB a unor cladiri de patrimoniu aflate in stare de degradare.

De asemenea, in bilantul de 3 ani de mandat al Primarului Sorin Oprescu, este mentionata problema imobilelor cu risc seismic ridicat: "Primarul general a solicitat Guvernului sa cumpere aproximativ 3.500 de apartamente de pe piata imobiliara, unde sa-i mute pe cei care locuiesc in imobile cu risc seismic ridicat".

"Suntem constienti ca suma preconizata pentru Catedrala Mantuirii Neamului nu ar acoperi in totalitate aceasta nevoie, insa ar remedia partial situatia si ar demonstra buna-credinta si determinarea reala a Primariei Generale de a solutiona problema", noteaza ONG-urile.

In plus, acestea ii atrag atentia lui Sorin Oprescu ca, "prin aceasta donatie, este pe cale sa duca in ispita Biserica Ortodoxa din Romania, care a promis ferm ca nu va utiliza bani publici pentru ridicarea acestui edificiu".

Cine sunt organizatiile semnatare:
  • ActiveWatch-Agentia de Monitorizare a Presei
  • Asociatia Miscarea Civica Militia Spirituala
  • Asociatia pentru Dezvoltare Urbana
  • Asociatia pentru Tranzitie Urbana
  • Asociatia Salvati Bucurestiul
  • Asociatia RPER - Rencontres du Patrimoine Europe – Roumanie
  • Alianta Civica
  • Centrul de Resurse pentru participare publica
  • Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis
  • Fundatia Eco-Civica
  • Fundatia Media Art & Social Experiment
  • Societatea Academica din Romania


Citeste mai multe despre   



  
1737 vizualizari
  • -19 (19 voturi)    
    Asociatii civice? (Joi, 23 iunie 2011, 18:05)

    aaa [anonim]

    Cred ca aceste asociatii ar trebui desfiintate.
    Daca esti majoritar trebuie sa te supui minoritatii.
    Populatia decide parlament unicameral si acesti paraziti se opun.
    Oare cine sunt in spatele acestor asociatii?
    • +16 (18 voturi)    
      comunistu si biserica (Joi, 23 iunie 2011, 18:37)

      all [anonim] i-a raspuns lui aaa

      un comunist pur sange ca oprescu nu are alt scop decat de a aduna votanti... si pe de alta parte...aceasta catedrala e ca orbul cu tichie de margaritare... sunt atatea de facut cu banii astia........ cine vrea sa doneze din banii lui... nu din banii publici....
      • +8 (10 voturi)    
        vai de noi (Joi, 23 iunie 2011, 20:17)

        bibanu [anonim] i-a raspuns lui all

        Chiar asa, ce usor e sa faci milostenie pe banii altora!
    • +4 (6 voturi)    
      Daca esti majoritar trebuie sa te supui minoritati (Joi, 23 iunie 2011, 23:17)

      gogu [anonim] i-a raspuns lui aaa

      Asta unde ai invatat? La lectiile de religie?
    • +1 (3 voturi)    
      felicitari! (Vineri, 24 iunie 2011, 14:03)

      wowboy [anonim] i-a raspuns lui aaa

      cand 17 oameni zic ca esti talamba, te duci si te culci tati. si multumesti mult celor din jur ca te ghideaza si pe tine prin viata asta grea.
      • +2 (2 voturi)    
        nu te baza pe argumentul asta (Vineri, 24 iunie 2011, 14:36)

        gogu [anonim] i-a raspuns lui wowboy

        ca se intoarce impotriva ta. sa vezi cum 89% din populatie vor spune la recensamant ca sunt ortodocsi si sa te duci sa te culci...
        • 0 (2 voturi)    
          bine argumentat (Vineri, 24 iunie 2011, 14:45)

          wowboy [anonim] i-a raspuns lui gogu

          ai dreptate.
        • 0 (2 voturi)    
          si chiar crezi ca (Vineri, 24 iunie 2011, 15:01)

          nahir [utilizator] i-a raspuns lui gogu

          toti crestinii ortodoxi romani bucuresteni sunt de acord ca oparescu sa dea din banii publici donatie la monstruozitatea de catedrala?
  • +13 (15 voturi)    
    Normal, proteza da banii altora! (Joi, 23 iunie 2011, 18:05)

    TataOmidu' [utilizator]

    Va avea el grija ca impreuna cu ilici si uslasii lui sa jumuleasca tot!
    Handi, nu e in stare nici sa vorbeasca!
    Plagoiatorul se da... Dumnezeit!
    Comunistul... credincios?
    Sa fim seriosi!
  • +7 (17 voturi)    
    Biserica sa dispara (Joi, 23 iunie 2011, 18:05)

    HP [utilizator]

    Si sa se duca dracului. Nu mai e conforma decat cu turmele de trogloditi de la sate.

    Europa moderna e agnostica si laica, nu inchistata in cretinisme despre zei, morminte, carturari.
    • +12 (16 voturi)    
      perfect de acrod (Joi, 23 iunie 2011, 18:18)

      Marcel Ionita [utilizator] i-a raspuns lui HP

      aceasta pare a fi PRIMA actiune demna a asociatilor societatii civile.

      Aia cu Biserica, s-o faca din banii lor daca vor, iar oprescu ar face bine din banii aia sa se ocupe de alte probleme ale bucurestiului.

      Bucurestiul are nevoie de turism, si nimeni nu face nimic pentru asta.

      Bucurestiul are nevoie de un sistem public de biciclete. Uite, banii aia ar trebui sa se duca mai bine acolo.
    • +4 (10 voturi)    
      CRE(S)TINISME (Joi, 23 iunie 2011, 19:42)

      DesaToto [utilizator] i-a raspuns lui HP

      Religiile NU aduc nimic bun Omernirii decat bani liderilor religiilor! Te nasti, platesti popa la botez pt. ca altii iau decizia asupra ta! Mori, platesti popa la cimitir... Presiunea societatii dte conduce sa fie asa. Daca Omul ar avea acces la cultura, educatie, arta si stiinta precum e indoctrinat religios, Omenirea ar fi cu mult mai avansata!
  • +5 (11 voturi)    
    Oprescu (Joi, 23 iunie 2011, 18:06)

    Vizitiul [utilizator]

    Cum sa donezi din banii publici la catedrala cand poti foarte bine sa rezolvi problemele arzatoare ale Bucurestiului cum ar fi lipsa ceasurilor aurite, fantani, cainilor (nu avem destui se pare deci trebuie niste programe de altoire si inmultire rapida).

    Multumim Oprescu, marele primar de cloaca (Bucuresti).
  • +18 (20 voturi)    
    Donatie (Joi, 23 iunie 2011, 18:11)

    rio [anonim]

    Propun domnului Oprescu sa faca donatiile din fondurile proprii si nu ale primariei ca nu pentru asta platim taxe si impozite.Biserica sa foloseasca de asemeni proprii bani.Eu daca imi construiesc o casa ma indoiesc ca imi va face vreo donatie primaria capitalei sau biserica ortodoxa romana,ambele institutii imi cer si stau cu mana intinsa la usa mea.
    Personal pe domnul Oprecu l sfatuiesc sa mai faca un carnat mai lung sau mai scurt si sa-l doneze saracilor din Bucuresti si sa lase biserica la mila Domnului!!!
  • +12 (14 voturi)    
    donatii personale (Joi, 23 iunie 2011, 18:15)

    ada [anonim]

    Cine doreste sa faca donatii ,sa le faca din buzunarul propriu nu din banii altora.
    Suntem bolnavi si nu stim cum sa ne tratam!!!!
  • +10 (12 voturi)    
    catedrala Mantuirii ??? (Joi, 23 iunie 2011, 18:23)

    mariana [anonim]

    Oare Sorin Oprescu doreste sa fie pictat printre sfinti pe peretii Catedralei Mantuirii Neamului ? Uite asa pierde Dr. Oprescu electorat ! Mai bine facea un referendum in legatura cu catedrala , ca toti fac ce vor in Romania! Preotii catedrale, Basescu regiuni, si .....sa va fie rusine !!!!
  • +1 (11 voturi)    
    doisprezece sau douasprezece (Joi, 23 iunie 2011, 18:31)

    Contrariat [anonim]

    buna ziua, redactie!
    ONG - organizatie neguvernamentala - gen feminin.
    o organizatie, doua organizatii...douasprezece organizatii.

    as dori sa stiu cum s-a ajuns la "doisprezece" - gen masculin plural :)

    "Doisprezece ONG-uri critica intentia primarului..."
    • +2 (4 voturi)    
      Cine ti-o fi dat minusuri ?! (Vineri, 24 iunie 2011, 11:57)

      Ritzi Pitzi [utilizator] i-a raspuns lui Contrariat

      Probabil cei care ar avea un dialog de genul:

      - Cate tipe ai invitat diseara la chef ?

      - Doi.
  • +8 (10 voturi)    
    tocmai ma gandeam (Joi, 23 iunie 2011, 18:32)

    kalu [anonim]

    sa-l votez pe Oprescu la urmatoarele alegeri. Ziceam ca inceput sa mai miste ceva prin Bucuresti dar daca ia el decizia asta, sa "doneze" atatia bani pentru tovarasia lui cu imaculatul, pardon preafericitul, atunci ma supar. Pai ce sunt banii lui masa sa-i doneze? Si vrea sa suplimenteze? Sa-si vanda casa, sa-si vanda ce-o vrea el si sa doneze !!! Sa puna mana sa faca ceva folositor pentru orasul asta ca biserici sunt mii. Sau sa renoveze spitalele de xemplu, orice altceva.
    • +6 (8 voturi)    
      lol (Joi, 23 iunie 2011, 19:17)

      Bogdan [anonim] i-a raspuns lui kalu

      cum sa-l votezi pe oprescu?! nu a facut nimic pentru bucuresti. doar s-a nimerit prin preajma cand s-au finalizt proiecte incepute de altii. oprescu este un nimic. sincer imi e rusine de un asa primar.
  • +7 (9 voturi)    
    Socant (Joi, 23 iunie 2011, 18:32)

    Vizitiul [utilizator]

    Mai sa-ti pice placa nu alta :)
  • +7 (7 voturi)    
    votez contra.... (Joi, 23 iunie 2011, 19:04)

    romarol [utilizator]

    si as mai porpune sa se taxese toate veniturile preotilor de orice confesiune. Religia cam peste tot acum a devenit un "S.R.L". In momentul cand fac actiuni de binefacere sa se declare, se certifica, se introduce si raspunderea penala pentru preoti si numai daca cele declarate corespund cu adevarul atunci statul poate sa-i mai scuteasca de ceva taxe, si asta proportional cu suma donata sau folosita pentru actul de binefacere. Nu ar fi ideal? Numai asa o sa dispara preotii necredinciosi in frunte cu Prea Hotul Daniel......
  • -4 (4 voturi)    
    Nu este corect! (Joi, 23 iunie 2011, 19:44)

    Stepanida [utilizator]

    Nu este corect ca Sorin Oprescu sa "incaseze" ,de unul singur,toate aceste critici!A hotarat Sorin Oprescu de unul singur?Nu,nici gand!Sorin Oprescu nu poate hotari de unul singur nici alocarea sumei de 5 RON!Mareata Societate Civila Romaneasca sa se documenteze inainte de a deschide gura!
  • -6 (6 voturi)    
    Nu e donatie! (Joi, 23 iunie 2011, 19:52)

    arakis [utilizator]

    Nu e nici pe departe o donatie!Sorin Oprescu si municipalitatea nu sunt firme de caritate!Este vorba de o LEGE!Da,ati citit bine,exista o lege,un act normativ,cu privire la Catedrala Neamului.Actul in cauza este legea 261/2005!Societatea Civila nu are juristi?Daca nu are,atunci sa-si angajeze!Ar fi mai bine decat sa vina cu asemnea acuzatii la persoana lui Sorin Oprescu!
    • +2 (4 voturi)    
      OUG 19/2005, aprobata prin L 261/2005 (Joi, 23 iunie 2011, 20:40)

      dana [anonim] i-a raspuns lui arakis

      Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2005
      privind realizarea Ansamblului Arhitectural Catedrala Mantuirii Neamului
      M. Of. nr. 233 din 21 martie 2005

      In vederea realizarii Catedralei Mantuirii Neamului, simbol al celor doua mii de ani de credinta crestina pe pamantul romanesc,
      tinand cont de necesitatea stabilirii unui amplasament corespunzator pentru construirea ansamblului arhitectural, care sa permita realizarea acestuia in cel mai scurt timp,
      in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul public si constituie situatii extraordinare,
      in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
      Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

      Art. 1. − (1) Ansamblul Arhitectural Catedrala Mantuirii Neamului, simbol al celor doua mii de ani de credinta crestina pe pamantul romanesc, se va construi in municipiul Bucuresti, Calea 13 Septembrie, sectorul 5.

      (2) Fondurile destinate construirii Ansamblului Arhitectural Catedrala Mantuirii Neamului vor fi asigurate de catre Patriarhia Bisericii Ortodoxe Romane.

      (3) Guvernul Romaniei si celelalte autoritati ale administratiei publice centrale si locale implicate au obligatia de a acorda, la solicitarea Patriarhiei Bisericii Ortodoxe Romane, tot sprijinul necesar, in conditiile prevazute de lege.
  • -4 (4 voturi)    
    Societatea Civila? (Joi, 23 iunie 2011, 20:10)

    milosh [utilizator]

    Mai avem noi o adevarata Societate Civila in Romania?Am avut vreodata?Domnilor din asa zisa Societate Civila,pe ce lume traiti?Nu stiti cum se ia o hotarare de consiliu,intr-o democratie?Nu stiti care este componenta CGPMB?Majoritatea portocalie a Elenei Udrea a decis,nu Sorin Oprescu!Poate nu stiati ,domnule Nicusor Dan,dar Primarul General nu are drept de veto!Din pacate!
  • -6 (6 voturi)    
    Puneti mana (Joi, 23 iunie 2011, 20:19)

    milosh [utilizator]

    si cititi legea 261/2005!E drept ca au trecut 6 ani de la adoptare si alta era situatia din Romania,in urma cu sase ani!Asa ca nu aveti dreptate!Evorba de participare nu de donatie!O lege,votata de Parlamentul Romaniei,ii obliga pe edilii bucuresteni sa dea acesti bani!Si unde-i lege,nu-i tocmeala!Iar suma a fost hotarata de consilierii PDL,nu de Sorin Oprescu!
    • +3 (7 voturi)    
      Nu prea-i asa... (Joi, 23 iunie 2011, 20:33)

      dana [anonim] i-a raspuns lui milosh

      Legea nr. 261/2005 aproba Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 19/2005, unde se spune ca "Fondurile destinate construirii Ansamblului Arhitectural Catedrala Mântuirii Neamului vor fi asigurate de către Patriarhia Bisericii Ortodoxe Române" (art. 1 alin. (2)).
      S-a publicat in M. Of. nr. 233 din 21 martie 2005.
  • +3 (5 voturi)    
    mai bine... (Joi, 23 iunie 2011, 20:22)

    dana [anonim]

    Mai bine ar investi intr-un hotel cu regim de azil - dar mai modern decat puscariile europene - pentru toti nenorocitii care nu au un acoperis deasupra capului. Si pentru cei dezaxati rau, deprimati, cersetori neprefacuti, victime ale 'modernizarii' tarii din ultimii 20 de ani.
  • -3 (3 voturi)    
    Oprescu nu are nevoie (Joi, 23 iunie 2011, 21:07)

    Mihai [anonim]

    de sprijinul BOR sau al altui cult pentru a fi reales!In schimb,PDL-ul se foloseste de Biserica Ortodoxa Romana,si nu doar in Bucuresti,ci si in celalate orase.Credeti ca pe Sorin Oprescu l-a apucat generozitatea fata de clerul ortodox?Nici gand!Dar portocalii,care sunt majoritari in Consiliul General,au mare nevoie de un agent electoral puternic,cum este BOR!
  • +1 (3 voturi)    
    Si cu ceilalti cum ramane? (Joi, 23 iunie 2011, 22:49)

    Petru Moldovan [utilizator]

    Daca ar dona si 2 milioane la catolici, si cate 500,000 la calvini si la greco-catolici si cate 200,000 la musulmani si evanghelisti cultul Augustin (luterani) parca ar suna mai OK. Dar parca suntem un stat laic, eu am auzit ca suntem asa ceva inca de pe vremea lui Cuza, dar se pare ca inca nu suntem pe deplin, mai dureaza...
  • +2 (6 voturi)    
    Dar pe noi ne-a intrebat cineva daca vrem mantuire (Joi, 23 iunie 2011, 23:13)

    Dan [anonim]

    Bine, mantuirea neamului, dar pe noi, pe bucuresteni, ne-a intrebat cineva daca vrem catedrala asta? Nu avem destule biserici unde sa ne rugam? Pt ce sa facem matahala asta? Daca BOR are bani si clar ca are, atunci s-o faca din banii lor dar nicidecum sa ceara teren de la primarie, sa ceara donatii, bani de la stat. etc.
    Cine e BOR sa faca asta? Dupa ce ca-s plini de informatori la secu, acum vor mantuirea neamului, ete fix ca mie mi se rupe, pot trai si asa nemantuit de o gasca de turnatori,
    Ati uitat de prea-fericitul turnator sef teoctist? Daca Oprescu da bani pentru ineptia asta adio votul meu.
    • +3 (3 voturi)    
      Stati asa (Vineri, 24 iunie 2011, 9:35)

      Vizitiul [utilizator] i-a raspuns lui Dan

      Adica pana acum l-ati mai fi votat? :(
      • -2 (2 voturi)    
        Da, eu l-as fi votat (Vineri, 24 iunie 2011, 14:31)

        Cineva [anonim] i-a raspuns lui Vizitiul

        l-as fi votat in primul rand pentru schimbarea pietrei cubice (adevarat monument istoric, ce sa zic...) de la aviatorilor. probabil toti care postati aici nu prea locuiti in bucuresti. eu unul injuram pe/de toti sfintii cand treceam cu masina pe la victoriei- aviatorilor (aproape zilnic trec pe acolo) ce a facut oprescu acolo? va mai aduceti aminte cum vuiau ziarele/radiourile despre ce nenorocenii face oprescu, ca scoate piatra cubica, un mare kkt (scuze, monument national) si pune asfalt. toti il faceau de kko. va intreb acum pe cei care stati in bucuresti. va place sa mergeti pe acolo? va place ca nu exista nici o gropitza pe tot drumul ala si aproape ca adormi la volan?
        raspunde cineva?
        ipocriti nenorociti.... imi faceti sila...
        da stiu... probabil voi lua multe minusuri, in special de la cei din provincie...
  • 0 (0 voturi)    
    Societate civila (Sâmbătă, 25 iunie 2011, 23:35)

    Safriuc [utilizator]

    12 apostoli au primit invatatura lui si au risipit in lume intelepciune cheltuiri banului public. Poate este cel mai inutil lucru ce se face prin costruire Catedralei. Dar la o astfel de dezbatere toti avem ceva de zis. Oare de ce 12 O.N.G.-uri nu se unesc sa construiasca ceva in loc sa blocheze o initiativa care e demult pornita si sanse de-a o bloca e mica.
  • -1 (1 vot)    
    BOR si CULTELE (Vineri, 2 septembrie 2011, 10:22)

    Tafu [anonim]

    1. sa se opreasca imediat plata salariilor preotilor de la buget
    2. sa plateasca impozite ca orice alta entitate din tara (pe profit, pe cladiri, masini, terenuri, taxele aferente salariilor si etc...ca orice firma, ONG, persoana fizica sau juridica din RO)
    3. sa se calculeze valoarea terenurilor primite ca DONATIE din partea STATULUI si BOR + Cultele sa plateasca aceste terenuri la valoarea de piata de la momentul donatiei(inclusiv deci hectarele de real-estate de prima mina pe care se construieste CMN)
    4. BOR si orice alt cult sa aibe statut de asociatie ONG, fara legi si prevederi si categorii speciale
    5. Sa restituie bugetului TOTI banii primiti (de la CL, CJ, primarii, buget de stat etc pentru constructia de lacase de cult
    6. Institutiile de invatamint bisericesc (licee si facultati teologice) sa fie scoase din bugetarea MECTS si transformate in unitati private de invatamint, in finantarea cultelor corespunzatoare confesiunii
    7. Religia sa fie scoasa definitiv din curicula de predare din scoli, iar invatamintul religiios sa se faca simbata/duminica pe cheltuiala cultelor si/sau a parintuilor, in spatiile cultelor, pentru cine doreste asa ceva pt copilul sau
    A se remarca ca in punctele de mai sus propun doar stoparea si corectarea situatie aberante reprezentata de fluxul financiar dintre STAT + BUGET si conturile/averea BOR si a oricaror altor culte. In ceea ce priveste finantarea PRIVATA (firme private, persoane fizice private etc) nu au decit sa doneze bani, terenuri si bunuri cite pot si doresc. Dar si pt acelea BOR si cultele sa plateasca impozit si taxe, ca noi toti.
    Concluzie, in calitate de CONTRIBUABIL SI CETATEAN doresc si militez pentru:
    - AUTOFINANTAREA BOR SI A ORICARUI CULT RELIGIOS
    -ASIGURAREA TRANSPARENTEI VENITURILOR SI CHELTUIELILOR SI AUDITAREA AVERILOR BISERICESTI/IMPOZITAREA LOR CORECTA
    - EXPULZAREA DIN POLITICA/EDUCATIE A INFLUENTEI NOCIVE A BOR. ADERENTA SI APARTENENTA (si cotizarea) la un cult anume sa fie libera alegere a fiecaruia
  • +1 (1 vot)    
    Ateii contraataca (Sâmbătă, 24 martie 2012, 23:02)

    martorul303 [anonim]

    Ca ateii nu inteleg necesitatea unei catedrale nationale nu are nimic surprinzator.
    Dar de ce sunt asa de agresivi?
    De cand a (re)aparut ideea sa avem si noi o catedrala nationala, se opun cu vehementa.
    Dar oare ce rau le-am facut noi ortodocsii? De ce nu ne acorda putina intelegere? Mai ales ca beneficiile catedralei vor fi numeroase. O sa argumentez doar pe limba ateilor. Pe perioada constructiei se vor crea locuri de munca pentru bucuresteni, se vor incasa tot felul de taxe si impozite. Iar dupa aceea vom avea o constructie monumentala care ne va face mai cunoscuti in lume si care va atrage numerosi turisti. Nu e putin lucru.
    In final voi prelua o vorba cunoscuta: "Sa-ti fie rusine, Alianta Civica!"


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version