O localitate din judetul Caras-Severin va avea placute bilingve in limbile româna si țiganeasca

de A.N.     HotNews.ro
Joi, 7 aprilie 2011, 20:01 Actualitate | Esenţial

Inscrisurile de pe placutele de la intrarea si iesirea din localitatea Ticvaniu-Mare, din judetul Caras-Severin, vor fi bilingve, in limbile romana si tiganeasca, transmite Agerpres. Astfel, la intrarea si la iesirea din localitate, pe langa Ticvaniu-Mare, va sta scris pe placuta si Tikvaja Bare, iar in satul Secaseni se va putea citi si O Gar Sakaj. Populatia tiganeasca reprezinta peste 20% din totalul locuitorilor comunei.

Institutia Prefectului din Caras-Severin, prin Biroul Judetean pentru Romi, a facut mai multe solicitari catre Primaria localitatii Ticvaniu-Mare, pentru ca legea sa fie respectata, pentru ca placutele sa fie inscriptionate bilingv acolo unde populatia unei etnii depaseste 20%.

''Problema a tot fost amanata si nu s-a pus in practica pana acum. Trebuie insa sa se intre in legalitate, conform Legii administratiei publice locale. Prin urmare, joi s-a procedat la stabilirea inscrisurilor placutelor bilingve'', a afirmat Ion Stancu, presedintele Partidei Romilor Pro-Europa, filiala Caras-Severin.

La intrarea si la iesirea din localitate, pe langa Ticvaniu-Mare, va sta scris pe placuta si Tikvaja Bare, iar in satul Secaseni se va putea citi si O Gar Sakaj. Alte nume de institutii ce vor purta placute bilingve sunt: Politia - I Policija, Scoala - I Skola, Primaria - I Primarija, sau Consiliul Local - O Konsilio Gavesco.


Citeste mai multe despre   






















​VIDEO MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii HotNews.ro

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care a avut loc luni dimineata.
  • Intalnirea s-a incheiat. Urmareste VIDEO in articol

2073 vizualizari

  • +3 (3 voturi)    
    mures (Joi, 7 aprilie 2011, 20:11)

    alpha [utilizator]

    si la intrarea in localitatea sanpaul din jud mures scrie si in tiganeste "sinpala"
    • +4 (4 voturi)    
      Romania, complexata si mult prea toleranta (Joi, 7 aprilie 2011, 21:35)

      Intelectualii Gutza si Salam sunt de acord [anonim] i-a raspuns lui alpha

      Mare parte din romani, dezinformati sistematic de tembeliziuni, nu au nici o idee despre decizii care se iau de catre CEDO decat atunci cand e vorba de procese pierdute de statul roman (ca propaganda politica contra guvenrului).

      UDMR participa la deinformare incercand sa convinga romanii ca toata Europa face la fel ca UDMR cu otonomia. Fals si mincinos.

      CEDO, prin decizie de anul asta, a decis ca Lituania are dreptul sa lituanizeze numele de familie si ca Letonia poate cere oricarui cetatean sa cunosca limba oficiala daca vrea sa lucreze intr'o administratie.

      In vara lui 2010, 2 eurodeputati polonezi au sesizat CEDO si PE cu privire la faptul ca Lituania interzice placutele bilingve.
      N-au avut succes, Lituania are dreptul sa decida cum sunt denumite localitatile si cum sunt indicate pe tablite !!

      Legea romaneasca este extrem de generoasa cu minoritatile lingvistice si permite ca peste tot unde sunt macar 20% minoritari acestia sa aiba dreptul sa reboteze numele localitatilor pe o placa indicatoare.
      Romania este acum un adevarat model pt OSCE, e data ca exemplu de tara europeana avansata in materie de minoritati.
      Dar cu ce cost e prestigiul asta?
      Cu acela al tiganizarii si purificarii etnice a unor zone locuite majoritar de maghiari si secui.

      Oricum, daca o localitate are placuta in limba tiganilor romi (care nu e la fel cu tiganii sinti sau cu cei manouche, sau cu cei romungro, etc.-e stupid ca Romania a acceptat sa-i numeasca pe toti 'romi', o minciuna) cred ca se va transforma rapid in ghetou, romanii vor pleca sau vor evita pe cat posibil sa intre acolo.
      E genul de idee care se va intoarce contra minoritarilor, la momentul istoric potrivit !

      Romania are oficial 500.000 tigani, neoficial 1,5 milioane, treptat va avea mai multi (pana la 25% din populatie in 2050) si daca nu ne vom opune tiganizarii, vom sfarsi in triburi conduse de bulibase-infractori analfabeti.
      • +1 (1 vot)    
        cateva idei (Joi, 7 aprilie 2011, 23:23)

        visio [anonim] i-a raspuns lui Intelectualii Gutza si Salam sunt de acord

        1. nu sunt așa de sigur că țiganii știu treaba cu literele scrise pe indicatoare, ei orientându-se mai mult după lumina Lunii sau cea a Soarelui:
        2. despre numarul oficial sau neoficial al țiganilor trebuie să fim rezervați pentru că îi vedem în haită, însă un recensământ corect s-ar putea să ne ofere surprize:
        3. oricum, atât țiganii cât și ungurii își fac rău cu propriile mâini; vor pune ditamai indicatorul la intrarea și ieșirea din localitate încât vor trebui scoase la un moment dat pentru că obstrucționează vizibilitatea și nu sunt eco...
        4. cu săpunul cum rămâne? e obligatorie folosirea lui sau numai în zilele cu ploaie și atunci pe furiș că poate se îmbolnăvește puradelul?????...
  • +9 (15 voturi)    
    Pentru mine ROM nu e tigan! (Joi, 7 aprilie 2011, 20:12)

    gica [anonim]

    Scrieti oameni buni ce vreti! Oricum Tara mea a ajuns o tiganie!
    Imi este rusine ca pe biletul de avion scrie ROM! Cand ce va pune capat confuziei???
    Sunt nascut aici dar nu ma gasesc in mocirla tiganeasca!
    • -5 (7 voturi)    
      stai linistit (Joi, 7 aprilie 2011, 22:50)

      un_om_de_cal [utilizator] i-a raspuns lui gica

      Stai linistit, nici tiganii nu vor sa fie confundati cu romanii, au si ei identitatea lor, cultura lor.

      Iar numele "Rom" nu a fost inventat acum.

      In orice caz, e o confuzie pe care nu o pot face decat omenii fara educatie.
      • -1 (3 voturi)    
        evident (Vineri, 8 aprilie 2011, 10:19)

        rromanul [anonim] i-a raspuns lui un_om_de_cal

        un comentariu rational, de bun-simt este votat in jos de mucosii de pe hotnews :)
  • +3 (5 voturi)    
    super (Joi, 7 aprilie 2011, 20:15)

    istenem [anonim]

    noah unde e rominii verzi care se indignau de placuztele bilingve din sacuime? nu sariti sa aparati patria-muna romina, ortodoxa si bimilenara?
    • +1 (1 vot)    
      Fudulia face casa buna cu prostia, istenem.. (Joi, 7 aprilie 2011, 21:40)

      Romanii verzi si secuii maro [anonim] i-a raspuns lui istenem

      Pacat ca nu stiu cum s-ar spune intr-o limba de nomazi turanici si nici cum s-ar scrie intr-un alfabet altaico-mongoloid, altfel ne-am intelege mai bine. Eu sunt latin si iti pot vorbi in limbi europene (chiar si putina coreeana si japoneza) si ti-as putea astfel explica ca nu vei vedea intr-o tara europeana civilizata ca Franta sau germania placute bilingve in araba sau turca.
      Si cred ca Franta sau Germania n-au de primit lectii de civilizatie si toleranta de la niste obsedati de tinut secsuiesc..De altfel, cine sunt secuii? De unde au venit tiganii?
  • +6 (6 voturi)    
    Limba tiganeasca se si scrie? (Joi, 7 aprilie 2011, 20:15)

    denvarel [utilizator]

    Credeam ca e doar orala. Eu nu am auzit de vreo carte scrisa in tiganeasca. Are alfabet latin? De cand?
  • -1 (5 voturi)    
    foarte bine (Joi, 7 aprilie 2011, 20:16)

    ginel [anonim]

    Foarte bine intram si noi in normalitate.
    • +2 (4 voturi)    
      In Franta si Germania nu exista placute bilingve (Joi, 7 aprilie 2011, 21:57)

      Marcu Belu [anonim] i-a raspuns lui ginel

      Ba chiar Lituania interzice placutele bilingve, inclusiv in localitatile cu majoritate poloneza. De ce?
      Simplu, e decizie CEDO, justitia europeana a decis ca orice stat UE are dreptul sa stabileasca suveran numele unei localitati, modificarea numelui unei localitati pe o placuta nu este considerata 'un drept fundamental' al vreunei minoritati.
      Asa ca va rog sa va informati mai bine, in Romania circula foarte multa dezinformare si manipulare cu privire la asa zisele 'drepturi' ale minoritatilor, se fac multe confuzii.
      • 0 (0 voturi)    
        nu e adevarat (Vineri, 8 aprilie 2011, 12:24)

        un_om_de_cal [utilizator] i-a raspuns lui Marcu Belu

        In Franta exista placute bilingve.
        De exemplu:
        http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bilingual_sign_Vannes_Gwened.jpg
        http://en.wikipedia.org/wiki/File:Road_signs_bilingual_Breton_in_Quimper.jpg
  • 0 (4 voturi)    
    OK (Joi, 7 aprilie 2011, 20:22)

    HP [utilizator]

    Foarte bine. Asa e firesc si normal.

    Nici nu ar trebui sa constituie titlu de articol, aduce a senzational, a tabloid, de parca ar fi ceva iesit din comun. Nu este.
    • +1 (5 voturi)    
      eh ce draq (Joi, 7 aprilie 2011, 20:51)

      plapumioara [anonim] i-a raspuns lui HP

      eh ce drac maine poimaine sunt obligat sa invatz tiganeasca la mine in tara,
  • +1 (1 vot)    
    sunt timizi (Joi, 7 aprilie 2011, 20:22)

    ngi [anonim]

    la ce haos e in tara asta, sunt timizi si slab pregatiti.
    daca ar fi.. si pana la urma vor fi.. de nu ne vom trezi...
  • +6 (10 voturi)    
    inutil (Joi, 7 aprilie 2011, 20:25)

    gigi [anonim]

    serios acum, tiganii stiu sa citeasca? la ce ii ajuta placutele?
  • +5 (7 voturi)    
    placuta bilingva (Joi, 7 aprilie 2011, 20:47)

    bogdan [anonim]

    Oare s-a constatat ca ai nostri cetateni de etnie roma nu stiu in ce localitatein locuiesc din cauza ca nu sunt placute in limba tiganeasca? Pun ramasag ca cei de acolo habar nu au sa citeasca.
    Fratilor din Caras Severin mai bine va preocupati sa-i trimiteti pe tigani la scoala, sa-i invatati sa se spele, sa-si faca buletine, sa invete o meserie adevarata (in afara de cea a furatului) etc.
    Unde va sta mintea??? Chiar nu se vad adevaratele probleme???
  • +1 (1 vot)    
    OK. (Joi, 7 aprilie 2011, 21:00)

    Nea Costica [anonim]

    Placutele oare si vorbesc ? Cu stima,NC.
  • +2 (2 voturi)    
    ce folos ? (Joi, 7 aprilie 2011, 21:26)

    Demigod [utilizator]

    Majoritatea sunt tigani pe acolo, si majoritatea tiganilor nu stiu citi! Bani arunacti de dragul corectitudinii politice.
  • +2 (2 voturi)    
    cine citeste tiganeste? (Joi, 7 aprilie 2011, 21:32)

    aln d [anonim]

    suntem vai de capul nostru...
  • +1 (1 vot)    
    placuta bilingva (Joi, 7 aprilie 2011, 21:35)

    Amuzat [anonim]

    Tiganii nu au nevoie de placute bilingve. Le ajunge sa poata fura, sa aiba parte de ajutor social si sa nu raspunda pentru nicio ilegalitate.
  • 0 (0 voturi)    
    Bilingv???? (Joi, 7 aprilie 2011, 21:53)

    Rom Ales [anonim]

    Haluliu! Pai cine mai stie sa vorbeste romaneste fratie? Ca romanii nu mai ie in tara noastra. Nu ie bine bilingv, ci doar in limba oficiala, romanes mancati-as portofelu' tau!
  • -2 (2 voturi)    
    adorm linistit (Joi, 7 aprilie 2011, 22:21)

    vlad dracul [anonim]

    Ma bucur pentru aceasta reusita in materie de integrare si respectare a drepturilor minoritatii.

    Parca suna ciudat... oare poti integra o minoritate daca ii respecti drepturile?

    Ma intreb.. cati dintre romani stiu astazi ceva despre originile tiganilor? si ma intreb acelasi lucru despre cetatenii tarilor europene.

    Oare cat vom sti maine? dar peste 10-20 de ani?
    • 0 (0 voturi)    
      dormi, cineva lucreaza pentru tine (Vineri, 8 aprilie 2011, 20:44)

      Clujeanul [anonim] i-a raspuns lui vlad dracul

      In primul rand, nu ma intereseaza originile tiganilor si a multor altor natii. Oricum nimeni nu va putea sa scrie o istorie a tiganilor, pentru ca sunt putine date si nu au fost in stare sa dea istorici dintre ei sa consemneze ce s-a intamplat cu ei de-a lungul timpului.

      In privinta drepturilor minoritatilor, UDMR-ul ne-a pervertit ce inseamna drept minoritar, oferind ceva unic in lume, discriminare a romanilor in toate locatatile cu majoritate maghiara.
      Totul s-a intamplat din cauza tuturor politicienilor, care rand pe rand s-au aliat cu UDMR la guvernare, vanzand la schimb anomalii, definite impropriu drepturi.
  • -3 (3 voturi)    
    Romani versus Rromani (Joi, 7 aprilie 2011, 23:05)

    Sorin [anonim]

    Ingamfati mai suntem si noi romanii !? Italienii ne spun Zingaro, nemtii zigeuner...Pentru ca si ei, la randul lor, sunt limitati, saracii !!! Toleranta, intelepciunea si mai ales iubirea sunt scaparea !!! Stiu ca suna aiurea in talmes-balmesul asta cu specific globalist, dar asta nu inseamna ca nu e valabila formularea. Hai baxtalo !!!
    8 aprilie Ziua Internationala a Romilor !
  • +1 (1 vot)    
    limba tiganeasca se poate scrie?! (Joi, 7 aprilie 2011, 23:25)

    waszyle [anonim]

    aluooo! limba tiganeasca se poate scrie?! ca nu-mi imaginez cum ar veni ...
  • 0 (2 voturi)    
    Sa adopte macar civilizatia indiana (Vineri, 8 aprilie 2011, 0:22)

    V.R. [utilizator]

    Ar trebui ca inscriptiile in tiganeasca sa fie scrise in देवनागरी devanagari (alfabetul indian). Ei de-acolo vin, macar sa-si insuseasca civilizatia indiana, ca pe a noastra nu vor sub nicio forma.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi