CNSAS: Scriitorul Nicolae Breban a fost colaborator al Securitatii

de V.M.     HotNews.ro
Miercuri, 6 aprilie 2011, 16:07 Actualitate | Esenţial

Nicolae Breban
Foto: Agerpres
Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (CNSAS) a cerut Curtii de Apel Bucuresti sa constate calitatea de colaborator al fostei Securitati a scriitorului Nicolae Breban. Surse din CNSAS, citate de Mediafax, au declarat miercuri ca Directia de investigatie a constatat ca Nicolae Alexandru Breban a fost colaborator al Securitatii.

Decizia de colaborare in cazul Nicolae Breban a fost data in martie, iar dosarul in care CNSAS cere constatarea calitatii de colaborator al Securitatii a scriitorului a fost inregistrat la Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ si fiscal in 4 aprilie.

Primul termen in procesul dintre CNSAS si Nicolae Alexandru Breban a fost stabilit de instanta pentru 12 septembrie.

Nicolae Breban, nascut in 1934, la Baia Mare, este romancier si eseist, precum si directorul revistei Contemporanul, editata de Fundatia Culturala Ideea Europeana. El este unul dintre cei mai importanti si prolifici prozatori romani contemporani.

A debutat literar in revista Viata studenteasca, in 1957. Opt ani mai tarziu, Breban a publicat primul sau roman, "Francisca" (tradus in limbile bulgara si rusa), distins cu premiul "Ion Creanga" al Academiei Romane. In 1966, ii urmeaza romanul "In absenta stapanilor", iar in 1968, "Animale bolnave", premiat de Uniunea Scriitorilor. Breban a fost redactor-sef al revistei Romania literara.

Breban a semnat scenariul filmului "Rautaciosul adolescent", precum si scenariul si regia filmului "Printre colinele verzi", o ecranizare a romanului "Animale bolnave", inclus in selectia oficiala a Festivalului International de la Cannes.

In 1973, apare romanul "Ingerul de gips", iar in 1975, versiunea in limba suedeza a romanului "In absenta stapanilor". Nicolae Breban a mai publicat volumele "Bunavestire" (1977), "Don Juan" (1981), piesele de teatru "Culoarul cu soareci" si "Batrana doamna si fluturele" (1981 - 1982, Paris), editia franceza a romanului "In absenta stapanilor" (1983, Flammarion, Paris), "Drumul la zid" (1984), versiunea franceza a romanului "Bunavestire" (1985, Flammarion, Paris), "Panda si seductie" (1991), volumul de versuri "Elegii parisiene" (1992), trilogia "Amfitrion" (1994) - "Demonii marunti", "Procuratorii","Alberta" -, "Riscul in cultura" (1997), "Ziua si noaptea" (1998), "Stricte amintiri literare" (2001), "Vointa de putere" (2001), "Sensul vietii. Memorii I" (2003), "Sensul vietii. Memorii II" (2004) si "Sensul vietii. Memorii III" (2006).


Citeste mai multe despre   






















​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

6329 vizualizari

  • +5 (5 voturi)    
    Mda... (Miercuri, 6 aprilie 2011, 16:29)

    Rabdatoru' [anonim]

    Un adevar stiut deja de catre multi oameni. Vine doar ca o reparatie morala pentrru ce a fost acum multi ani. Pe cind ... poate... o ancheta asupra imprejurarilor in care a murit prima sa sotie, Coca?
    El afirma ca s-a sinucis...  //////i...
  • +2 (4 voturi)    
    ei, si? (Miercuri, 6 aprilie 2011, 16:43)

    gimini [utilizator]

    Pe cine intereseaza? Caramizile lui Breban nu le mai citeste nici dracu.
    • 0 (0 voturi)    
      Vorbesti ca sa te aflii in treaba? (Joi, 7 aprilie 2011, 1:45)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui gimini

      Macar ai citit vreo "caramida" scrisa de Breban?
      Cred ca o sa-ti placa.
  • -2 (6 voturi)    
    Incredibil... (Miercuri, 6 aprilie 2011, 16:52)

    Un observator [anonim]

    ...ce prioritati are CnSAS, cand intrebarile reale sunt: cati dintre cei care AU PUTEREA au colaborat cu Securitatea si cati dintre cei care au adus si au impus comunismul in Romania au ASTAZI INFLUENTA in politica romaneasca.

    Pura justificare a unor fonduri nemeritate: cautati astazi sa-l distrugeti pe Nicolae Breban, pentru cine stie ce informare smulsa in cine stie ce conditii, in vreme ce promovati deschis (mai nou, de doua ori pe saptamana), un ideolog marxist precum Vladimir Tismaneanu. Aceasta, fiul activistilor bolsevici Leonid Tisminețki si Hermina Marcusohn, veterani ai razboiului civil din Spania (ca si parintii lui Petre Roman - Neulander), cu studii aprofundate si diplome in filosofie marxista, ne da periodic, cu nonsalanta, lectii de filosofie sociala, politica si chiar de morala. Mai deunazi incepuse sa ne vanda din nou o versiune de comunism cu fata umana, o ciorba acra, reincalzita dupa atatea decenii amare. El - fiul unor activisti care se invarteau prin Moscova comunista prin birouri de propaganda, apoi prin cercuri din care faceau parte oameni precum Leonte Răutu, Ana Pauker și Vasile Luca - merita publicat astazi, chiar bagat pe gat - nici mai mult, nici mai putin: în fruntea Comisiei pentru Analiza Dictaturii Comuniste.

    In acest timp, CnSAS se ocupa de un scriitor roman si de un actor (ambii apreciati), care primesc verdictul de distrugere: pot fi stersi din cultura si din memoria noastra pentru cine stie ce acte de colaborare.

    Adevarat, adevarat, natia asta nu intelege nici astazi mesajul central al propriului imn national... macar ca apare direct, transant, inca din prima strofa.
  • +7 (7 voturi)    
    demascarea (Miercuri, 6 aprilie 2011, 17:06)

    georges [anonim]

    Exista doua chestiuni de discutat.


    1. Da. Colaboratorii au fost santajati. Si Securitatea avea metodele ei. Te prindea cu o alta femeie si te santajau ca-ti distrug familia, te prindeau ca esti poponar... Sau stiu eu ce mai putea face un om Nu prea cred ca astia care sunt lustrati au mers de bunavoie sa toarne.

    2. Cine se stia cu musca pe caciula, trebuia sa iasa in public si sa spuna. Uite m-au santajat cutare si cutare. Am facut asta si asta. Ar fi fost mai credibili. Nu trebuiau sa astepte sa-i verifice CNSAS-ul si apoi sa atace in instanta.
    • +3 (3 voturi)    
      Subscriu la ambele puncte (Miercuri, 6 aprilie 2011, 18:59)

      Luk [utilizator] i-a raspuns lui georges

      E de inteles faptul ca o parte dintre colaboratori au fost agatati cu forta (evident, nu toti...)

      Nu este de inteles de ce aia "fortati" se comporta la fel cu cei care nu au fost fortati??

      Se ascund si spera sa scape. Dupa ce le spune CNSAS si justitia ca au fost decizie de colaborare, TOTI spun acelasi lucru: am fost fortati .

      In conditiile astea nu-i mai cred nici pe cei care spun adevarul.
  • +2 (2 voturi)    
    mai bine... (Miercuri, 6 aprilie 2011, 17:10)

    obiwan [anonim]

    cred ca ar fi mai eficient pentru CNSAS sa faca lista celor care NU au colaborat cu securitatea. Lista ar putea fi si mult mai scurata decat cea cu colaboratorii ...
  • -2 (4 voturi)    
    Securitatea - aparatorii patriei (Miercuri, 6 aprilie 2011, 17:17)

    Angela [anonim]

    Lumea de dinainte de 1989 :
    - oameni ai muncii cinstiti, corecti , mandrii de munca si de tara lor , gata oricand sa anunte securitatea in cazuri unor atacuri din partea Occidentului si Americii si sa ia atitudine si sa condamne elementele corupte si antisociale ;
    - ofiteri de securitate - scut si pavaza pentru apararea avutului national ;oameni de inalta tinuta morala ce au asigurat paza industriei si agriculturii ;
    - revolutionari : scarbe , secaturi, lepre ( preoti, legionari, fosti burghezi, bancheri, mosierii) canalii pe care statul comunist le-a tolerat inadmisibil ; pe cine nu lasi tu sa moara nu te lasa ei sa traiesti.Astazi , fara securitate, nu mai avem nimic din ceea ce am faurit cinstit , cu privatiuni si economii.
    In locul industriei si agriculturii avem biserici unde stau camuflate secaturile de mai sus .
    • +1 (1 vot)    
      da (Miercuri, 6 aprilie 2011, 17:40)

      da [anonim] i-a raspuns lui Angela

      da, asa este: nu maia vem inchisorile in care se murea de bataie si de tortura, nici domicilii fortate in baragan, nici munca mortala la canal...
      e usor sa traiesti bine pe seama altora si sa iti spui ca tu esti nevinovat.
      si nazistii au dus-o bine cand evreii mureau pe la auschwitz. ai sa imi lauzi si gestapo-ul?
  • 0 (0 voturi)    
    Mare "noutate", mare "surpriza"... (Miercuri, 6 aprilie 2011, 18:06)

    Arhivescu [anonim]

    Un articol de acum... 20 de ani din Revista "22":

    Dorin Tudoran, Adio, Grobeimea voastra, nr. 47 (97), 30 noiembrie-5 decembrie 1991; nr. 48 (98), 6-13 decembrie 1991; nr. 49 (99), 13-20 decembrie 1991
    • 0 (0 voturi)    
      bun (Miercuri, 6 aprilie 2011, 18:18)

      benicio [utilizator] i-a raspuns lui Arhivescu

      Buna observatie,
      In Absurdistan vad ca il mustruluieste bine:
      http://www.scribd.com/doc/47752271/absurdistan
  • 0 (0 voturi)    
    mai bine...invers. (Miercuri, 6 aprilie 2011, 19:15)

    gigi n [anonim]

    Ar fi poate mai simplu ca CNSAS sa indice pe acei scriitori care NU AU COLABORAT cu securitatea.Ar fi cumva ca la prognozarea pe dos a vremii-s-ar apropia mai mult de realitate.
  • 0 (0 voturi)    
    Patru dedicatii oferite de "dizidentul" Breban (Miercuri, 6 aprilie 2011, 20:32)

    Arhivescu [anonim]

    1. "Pentru aniversarea zilei de nastere a unuia din barbatii istoriei de aur a Romaniei, tovarasului Nicolae Ceausescu, Presedintele nostru, multi ani de sanatate si putere pentru binele intregii natiuni, impreuna cu omagiul adanc respectuos, de o viata, al lui..."
    2. "Presedintelui Nicolae Ceausescu, istoriei prezente si viitoare pe care o poarta pe umerii sai uriasi, umerii natiunii, aceasta carte ce exista si datorita Lui, Conducatorului intelept si tinar. Cu recunostinta profunda a lui..."
    3. ""Tovarasului Nicolae Ceausescu, simbol si garantie a unei Romanii comuniste, demne si libere in Europa, roului Sau istoric si sfint, adincul omagiu al autorului,
    care-I multumeste fierbinte pentru aparitia acestei carti..."
    ""Tovarasei Elena Ceausescu, neobositei Sale activitati in slujba stiintei si umanizarii relatiilor
    noastre socialiste, protectoare a Artelor, profundul omagiu al autorului..."
  • 0 (0 voturi)    
    Da (Miercuri, 6 aprilie 2011, 21:52)

    Babilou [utilizator]

    Da, nu stiu ce sa mai cred.... eram in liceu cand aparuse "Buna Vestire", stiu ca am cautat romanul mult timp, l-am imprumutat de la profa de l. romana din liceu, l-am citit pe nerasuflate.... apoi acuzele de la o conferinta sau congres al Scriitorilor Romani, unde se vorbea de "zgura" continuta de acest roman.....tin minte ca Scanteia a publicat integral atacul contra lui.

    Totusi, mi se pare bizar ca Hotnews, care preia o stire a Mediafax, nu prezinta si declaratia lui Breban, care vad ca declara in depesa originala ca a dat o singura declaratie cand a fost cercetat in istoria cu manuscrisul pentru "Buna Vestire"....
  • 0 (0 voturi)    
    abia acum?! (Vineri, 8 aprilie 2011, 11:16)

    dan [anonim]

    asta trebuia dezvaluita pe cand era mare pe la pnt-cd.
    se stia ca e asa. dupa asa-zisa intoarcere din occident, il astepta apartamentul in care locuia pe cand era redactor sef la romania literara si membru in cc. iar amanta dumisale era profesor la stefan gheorghiu - n-o deranja nimeni cu nimic. ba, ii si dadeau concediu, in mijlocul anului universitar, cand breban o lau si plecau prin rfg, prin franta...
  • 0 (0 voturi)    
    CNSAS. Breban – colaborator al securităţii? (Luni, 11 aprilie 2011, 9:31)

    Ideea Europeana [anonim]

    Comentariile la calomniile CNSAS si GDS catre Nicolae Breban.
    CNSAS. Breban – colaborator al securităţii?
    http://blog.ideeaeuropeana.ro/breban-colaborator-al-securitatii-313.html
  • 0 (0 voturi)    
    Breban a fost mereu incomod pentru toti, de ce? (Sâmbătă, 7 mai 2011, 21:50)

    Europress [anonim]

    Breban a fost mereu incomod pentru toti, mai ales pentru scriitori, de ce? Cititi toate comentariile despre “Cazul Breban’ si atunci sa va vad ce si cum raspundeti, dar sa spuneti/ sa confirmati nu jumatati de adevaruri, ci tot adevarul, mi se pare firesc sa nu ascundeti nimic. Asa cum o fac altii, care lucreaza la comanda… Este corect ce spun, sau ma insel?

    http://blog.ideeaeuropeana.ro/
    http://blog.ideeaeuropeana.ro/?p=412


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică