Reforma intr-un pahar cu microbi

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Duminică, 6 martie 2011, 22:17 Actualitate | Esenţial

Reforma in sistemul medical romanesc
Foto: Reuters
“Huo! Criminalii! Ne inchid spitalele, omoara poporul!”, striga furioasa una dintre tabere in timp ce cealalta bifeaza satisfacuta inca o rubrica din odiseea exemplarei lupte pentru reforma. Vesnic prins la mijloc, pacientul priveste in dreapta si in stanga si, fara sa-si puna prea multe intrebari, baga mana in buzunar si plateste. De doua ori: o data contributia obligatorie la fondurile Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS) si a doua oara contributia politicoasa la fondurile personale ale medicului.

Reprofilarea sau comasarea catorva sute de institutii medicale s-a oglindit apocaliptic in spatiul public. Pentru sustinatorii guvernantilor aceasta actiune este inceputul sfarsitului unui sistem medical gaunos si corupt. Pentru opozitie este o dovada limpede de atentat la supravietuirea poporului, un genocid pe timp de pace. Dar, ca de obicei pe meleag romanesc, Caragiale e singurul care are dreptate. Desi impresionanta pe hartie, inchiderea acestor spitale nu este un mare gest reformist dar nici un genocid.

PREA MICI CA SA CONTEZE

Situatia financiara a sistemului medical romanesc este atat de disperata incat orice picatura conteaza. Daca privim lista celor 71 de spitale propuse spre inchidere remarcam ca este vorba doar de spitale orasenesti mici. Cele mai mici 100 de spitale din Romania consuma impreuna doar 6% din totalul cheltuielilor alocate spitalelor de catre CNAS. Economia astfel realizata este asadar nesemnificativa, nici gand de cine stie ce mare masura reformista.

De cealalta parte, medicii acestor institutii nu vor fi concediati (ar fi culmea in conditiile crizei de medici din Romania), ci doar relocati, dupa cum confirma si ministrul Sanatatii, Cseke Attila: “In urma comasarilor si a reprofilarilor de spitale nu va exista personal medical disponibilizat.” Cu cinci exceptii notabile, toate spitalele propuse spre inchidere se afla la mai putin de 35 de kilometri de cel mai apropiat spital judetean important. Frecvent invocata, problema scaderii accesului cetateanului la asistenta medicala nu e altceva decat un exercitiu retoric, in conditiile in care Romania dispune, in principal datorita eforturilor lui Raed Arafat, de un sistem de interventii de urgenta bine pus la punct: “Vom avea grija ca in zonele in care anumite spitale se reprofileaza sa crestem capacitatea serviciilor de ambulanta si SMURD, dar in prezent nu as spune ca sistemul
 
In Romania se acorda 5 consultatii in ambulator/locuitor/an in timp ce media tarilor UE este de 8 consultatii.
In anul 2008 doar 25% dintre prezentarile la urgenta au fost justificate.
 
 
Health in Transition
este suprasolicitat. Exista chiar anumite zone in care avem echipaje cu capacitate reziduala, care au doar 2 interventii pe zi. Dar oricum, cazurile care necesitau interventii de urgenta nu ajungeau in acele spitale mici, acestea neavand capacitate de tratament.” Recunoscand pe de o parte inutilitatea unora dintre spitalele propuse spre inchidere, Vasile Astarastoaie, presedintele Colegiului Medicilor, a acuzat lipsa de transparenta a masurilor Ministerului Sanatatii. Totusi, “lista neagra” a fost una supusa dezbaterii, varianta finala urmand a fi publicata abia in cursul acestei saptamani de catre Ministerul Sanatatii.

O BATALIE INTRE CORBI

Comasarea celorlalte 111 institutii medicale tine de un alt registru: cel al puterii in sistem. In aceste cazuri nu este vorba despre o desfiintare de facto ci de o reorganizare administrativa, neinteresanta pentru pacient, dar vitala pentru “mogulii” medicali. Unul dintre acestia mi-a marturisit ingrijorat ca “trebuie sa facem ceva, altfel astia ne distrug de tot”. Prin desfiintarea posturilor de management si trecerea acestuia in sarcina spitalului “primitor”, anumiti indivizi din sistem vor pierde controlul asupra unor resurse financiare. E vorba aici mai degraba de o bataie intre corbi, decat de o masura reformista. De altfel, una dintre temerile medicilor “comasati” a fost ca toti ceilalti medici ai spitalului vor putea folosi din acest moment aparatura ultraperformanta.

Disperat in a identifica orice loc de unde s-ar mai putea reduce cheltuieli, Ministerul Sanatatii a gasit victima potrivita: personalul administrativ. Spre exemplu, din totalul angajatilor in cele 6 spitale ale judetului Dambovita, 48% sunt personal non-medical (TESA, muncitori, administrativ) ei absorbind 31% din totalul cheltuielilor. Insa desi masura este justa, efectul reformist al comasarii nu este nici de aceasta data uimitor: prin desfiintarea celor aproximativ 500 de functii non-medicale se face o economie de aproximativ 5 milioane euro. Un mizilic. Dar cand foamea e mare, un mizilic devine un adevarat ospat.

BIROCRATIA BATE TEHNOLOGIA

O alta masura a Ministerului Sanatatii anuntata cu trambitele reformei este scaderea planificata pe trei ani a numarului de paturi din spitale. Efectul economic produs este de aceasta data mai consistent, fiind vorba de o adaptare la scaderea in 2011 a fondurilor alocate de catre CNAS spitalelor. Ciudat este insa obiectivul stabilit de catre Ministerul Sanatatii ca fiind “apropierea in urmatorii 3 ani de media europeana de 5,61 paturi la mia de
 
Politicile de sanatate romanesti nu incurajeaza medicina primara, investitiile in aceasta zona fiind de doar 8%. In plus, in prezent exista un conflict deschis intre medicii de familie si CNAS.
 
 
locuitori”. Suna a obiectiv cincinal insuficient mestecat si gandit, caci numarul de paturi din spitalele Europei depinde de specificul national al sistemului respectiv. Astfel, daca Romania are 6.02 paturi la mia de locuitori in 2011, Germania si Franta depasesc mult aceasta valoare, in timp ce Marea Britanie si Norvegia se afla mult sub media europeana de 5,6. Simpla scadere a numarului de paturi nu stopeaza risipa din sistemul medical romanesc, ci este doar o alta masura contabiliceasca de economisire. Iata de ce.

Sistemul romanesc este astfel construit incat spitalele sunt incurajate sa mentina cat mai multe paturi si sa faca cat mai multe internari (chiar si atunci cand nu este cazul, ca de exemplu pentru efectuarea unor analize). Aceasta se intampla deoarece criteriul predominant folosit de CNAS atunci cand contracteaza servicii medicale este cel al istoricului cazurilor externate. Astfel ca, in Romania se fac peste 25 de internari/suta de locuitori/an in timp ce in tarile Europei occidentale media e putin peste 15 internari. In plus, 15% din tratamentele in sectiile de acuti ale spitalelor romanesti ar fi putut fi acordate in ambulator (conform studiului "Health in transition"). Cu alte cuvinte, ii internam pe toti, chiar si atunci cand nu e nevoie si ii tinem cat mai mult (pentru o nastere normala romancele stau in medie in spital 5,3 zile, locul doi in UE). Daca progresul tehnologiilor medicale a dus la reducerea spitalizarii de durata si la utilizarea crescuta a serviciilor in ambulatoriu, la noi birocratia bate tehnologia. Masura Ministerului Sanatatii de scadere a numarului de paturi este doar vanare de vant atata timp cat CNAS nu secondeaza Ministerul prin renuntarea folosirii predominante a criteriului numarului istoric de cazuri. Dar asta nu se va intampla in 2011 si rivalitatea surda existenta intre conducatorii Ministerului si cei ai Casei nu va fi de ajutor nici in viitor.

DESCENTRALIZARE CU PERICOLE

Pentru unii, anotimpurile de reforma pot aduce noi oportunitati. Centrul de Sanatate din Chisineu Cris, un orasel intre Arad si Oradea, este trecut pe lista de desfiintare. Avand 10 paturi intr-o sectie de interne si un aparat de radiologie vechi de 40 de ani, singura speranta a managerului spitalului este sustinerea financiara a Consiliului Local, fara de care spitalul nu va putea supravietui dupa 1 aprilie 2011. Doar ca, pe aceeasi strada, intr-un bloc proprietate a aceluiasi Consiliu, functioneaza un spital privat cu 80 de paturi. Saloanele sunt saracacioase dar curate, taxa de internare (hoteliera) fiind de 100 de lei iar pentru conditii “de lux” 25 euro.
Spitalul din Chisineu Cris propus spre desfiintare
Foto: Hotnews
Cabinetul de ginecologie are contract cu CNAS, dar cel de chirurgie nu, asa ca acolo pacientul scoate banul. Desi privat, spitalul are datorii la Consiliul Local si va fi interesant sa aflam pe cine vor alege consilierii din Chisineu Cris sa sprijine. Centrul de Sanatate nu are datorii dar, abandonat fiind de Minister, nu prea are cum sa concureze cu spitalul privat despre ai carui conducatori se vorbeste in oras ca ar avea “relatii cu oameni importanti la Minister si in Arad.”

Puterea acestui Consiliu Local de a determina viitorul spitalului din oras este efectul direct al celei mai importante masuri reformiste adoptate sub ministeriatul lui Cseke Attila. Una autentica de aceasta data: descentralizarea, adica transferul puterii de decizie de la centru catre autoritatile locale. In acest fel, responsabilitatea proastei functionari a unui spital nu va mai fi disipata catre un indepartat minister din capitala, ci localizata aproape, in biroul primarului si al presedintelui de Consiliu Judetean. Dar dincolo de acest efect benefic, apar si noi pericole. Influenta politica a breslei medicale este consistenta si, uneori, interesele financiare ale unor jucatori din sistem primeaza in fata intereselor pacientilor. Incercarii oricarui primar de a reforma sistemul medical din localitatea sa i se vor opune forte considerabile. Unul dintre acesti primari reformisti mi-a povestit (solicitand anonimatul) despre “telefoanele nenumarate si presiunile” exercitate asupra sa de “mogulii” breslei medicale din orasul pe care-l conduce. Cati primari si presedinti vor rezista si cati nu?

O SITUATIE CIUDATA

O situatie ciudata a aparut la Drobeta Turnu-Severin unde Consiliul Judetean Mehedinti (judet dominat de PD-L) a transferat managementul spitalului judetean din localitate catre o firma privata. Totul s-a derulat legal. Licitatie deschisa (facuta publica cu 3 zile inainte de Craciun) castigator fiind singurul ofertant, o firma infiintata in urma cu un an si lipsita de orice fel de istorie publica: Tetraedru Medical Consulting. Intrigat de aceasta absenta si fiind vorba despre un parteneriat public-privat am solicitat detalii despre actionarul unic al acestei firme, un anume Dorel Dumitras. Purtatorul de cuvant al firmei, Roxana Bichis, nu a dezlegat misterul: “Dorel Dumitras are 25 de ani experienta in management. Nu pot sa va dau alte date mai concrete pentru ca dumnealui nu considera ca CV-ul sau face obiectul unei informari publice. Rezultatele vor vorbi pentru noi.” Nici vicepresedintele Consiliul Judetean Mehedinti, Andi Nodit, cel care s-a ocupat direct de aceasta chestiune nu stia mai multe: “Dorel Dumitras a fost unul dintre reprezentantii firmei in momentul in care s-a semnat
Spital privat in Chisineu Cris
Foto: Hotnews
contractul. L-am intalnit o singura data. Claudiu Zara este reprezentantul firmei aici, cel cu care noi, Consiliul Judetean tinem legatura.” Claudiu Zara, actualul director al Spitalului din Drobeta si angajat al Tetraedru, tocmai s-a mutat din judetul Vrancea, unde a fost in mai multe randuri director al Spitalului din Adjud, presa locala considerandu-l un apropiat al PD-L. Despre contractul dintre Tetraedru si CJ Mehedinti, Claudiu Zara spune ca “este facut la nivelul sumei din lege, adica salariul managerului. Ce castiga firma? Fiind primul spital cu management privat, ne axam sa crestem imaginea firmei. In viitor, cand se vor face contracte de management cu alte Consilii Judetene, contractele vor avea valori mai mari decat salariul de manager.” Nici el nu poate da detalii despre Dumitras si, desi nu stie unde a mai lucrat acesta, cunoaste vasta lui experienta in management. Iata cum dintr-un parteneriat public-privat se poate naste un mister.

Exista intentii bune la nivelul Ministerului Sanatatii, dar fara dublarea lor de catre CNAS doar intentii vor ramane. Pe de alta parte e important sa facem diferenta intre masurile disperate si cele de reforma autentica. Reforma este un proces care nu are nimic de-a face cu disperarea, ci cu luciditatea. In plus, cel mai mare obstacol in calea insanatosirii sistemului medical sunt numerosii microbi care paraziteaza sistemul. Pana astazi niciunul dintre acesti microbi nu a fost identificat, desi presedintele CNAS a vorbit deschis despre fraudele din sistemul de asigurari de sanatate. Dar atata timp cat aceasta vorbire nu face referire la cazuri clar nominalizate, singura intrebare realista ramane aceasta: se poate face reforma intr-un pahar cu microbi?​


Citeste mai multe despre   




















Jurnal din Israel​

​FOTOGALERIE Tel Aviv: plaje, muzici si trupuri

Greu sa gasesti in lume un oras care petrece mai mult, care se odihneste mai seren. Un New York pe Malul Mediteranei, un colt de Europa sofisticata in Orientul Mijlociu, o destinatie de plaja excelenta, un oras in care noptile de distractie se continua si dupa ce se crapa de ziua. Oameni pe longboard-uri colorate coboara spre faleza orasului, de multe ori purtand doar o pereche de pantaloni scurti. Esti in inima civilizatiei est-mediteraneene, cu hedonismul ei milenar, cu cultul inca pastrat al corpurilor frumoase, cu o senzualitate subtila, dar neascunsa.

7527 vizualizari

  • 0 (8 voturi)    
    Reforma intr-un pahar cu microbi (Duminică, 6 martie 2011, 23:41)

    steaua [anonim]

    1) masurile de austeritate, prin ele insele, neinsotite de nimic altceva nu constituie o reforma si nici nu trebuie abordate din aceasta perspectiva;
    2) nu exista presedinti de Consilii locale ci numai de Consilii Judetene;
    3) SINGURUL ASPECT CARE POATE FI CONSIDERAT CA apartine reformei este cel privind descentralizarea administrarii spitalelor dar, deoarece autoritatile locale nu au bani pentru aceasta e greu de crezut ca se va imbunatati ceva deoarece acum administrarea spitalului o face autoritatea locala cu bani de la Guvern; concluzi- Traiasca birocratia!
    Articol slab.
    • +2 (6 voturi)    
      Ministrul, din pacate, e jurist, nu medic (Luni, 7 martie 2011, 9:58)

      Un roman de limba maghiara [anonim] i-a raspuns lui steaua

      Domnul Attila Cseke nu are nici un fel de pregatire sau experienta in domeniul medical, nu are habar de problemele interne ale sistemului sanitar, a fost numit pe criterii politice, nu de competenta.

      Pentru cei mai putin informati, o precizare:
      UDMR este o organizatie culturala (nu partid) a maghiarilor din toate regiunile Romaniei, sub forma unei federatii.
      Asa ca la numirea in functii se respecta la UDMR un fel algoritm intern intre factiunile, curentele ideologice si zonele geografice. E o metoda care se practica de exemplu in Liban, guvernarea pe baza de confesiuni si etnii.

      Sunt multi din Harghita si Covasna, dar trebuie numiti si maghiari din Bihor (ca Cseke Attila) sau Cluj. Asa ajung unii sa fie ministri, secretari sau directori de deconcentrate fara sa aiba habar ce si cum.

      Intentia Puterii nu e rea, e necesara o reforma in sistemul sanitar.
      Doar ca actuala propunere e una fara consecinte reale, va fi facuta o economie de doar cateva procente (ceea ce nu e rau, desigur) insa cu pretul unui imens scandal in societate si nasterea unei profunde ostilitati a medicilor fata de Guvern.

      Vroia PDL sau Boc asa ceva? Nu, evident. Insa asta a facut ministrul, asta a fost propunerea ministerului condus de Cseke Attila.

      Foarte interesant si va rog sa verificati, in toata Harghita si Covasna nu va fi comasat decat 1 spital ! Clientelism politic? Favoritism pe criterii etnice? Vom vedea !

      Deocamdata, rezultatul managementului lui Cseke e un mare scandal public ce foloseste mai ales Opozitiei.
      Si stai ca vine si chestia cu ''cardul de sanatate'', in toamna, unde vor apare iarasi tot felul de discrepante, decalaje, probleme si va fi un nou prilej de scandal.

      Sper ca macar una din reformele astea sa fie terminate pana in 2012, altfel bilantul acestui ministru va fi 0.
      • +5 (5 voturi)    
        ministrul nu trebuie sa fie medic (Luni, 7 martie 2011, 12:55)

        diaspora [anonim] i-a raspuns lui Un roman de limba maghiara

        Reforma sistemului nu este conceptia ministrului de la Bucuresti ci este impusa de UE.
        Nici un ministru medic nu a scos carul sanatatii din sant.
        Ministrul sanatatii trebuie sa fie economist sau jurist.
        Peste noapte nu poate fi reformat sistemul.
        Ministerul merge pe drumul cel bun. Efectele reformei trebuie asteptate.
        Criticile sunt inutile in stadiul actual.
    • +4 (4 voturi)    
      D.l Ministru al sanatatii...... (Luni, 7 martie 2011, 10:46)

      MO [anonim] i-a raspuns lui steaua

      ... sa faca o vizita, mai analitica, intr-o tara aprox. ca a noastra - in Turcia; medicii,in spitale au halate fara buzunare, in mare lor majoritate.... ei ?
      • -2 (4 voturi)    
        salariile cum sunt? (Luni, 7 martie 2011, 15:10)

        mda [anonim] i-a raspuns lui MO

        Fa o comparatie si la salariile medicilor, dotarea unitatilor sanitare, etc.

        Pt cei ce comenteaza in nestire vreau sa le precizez ca un medic investeste financiar non-stop in pregatirea sa profesionala: carti, congrese, simpozioane, cursuri etc. Ma refer la adevaratii medici si nu la cei din cadrul aprozarului DamRetete SRL.
      • -1 (1 vot)    
        nu au buzunare (Luni, 7 martie 2011, 16:21)

        Geo [anonim] i-a raspuns lui MO

        la halate, in schimb au buzunare la pantalonii de sub halat :)
  • +2 (10 voturi)    
    motivatie (Duminică, 6 martie 2011, 23:52)

    gheo [anonim]

    motivatia reala este crearea unei piete pentru sistemul privat.
    va mai amintiti ce a facut psd-ul inainte sa vanda uzinele Craiova catre Daewoo? a schimbat legea, le-a facut piata de desfacere...
    la fel si acum, se creaza piata pentru ca de vreo 2-3 luni se construieste in viteza maxima in sistemul medical privat...
    desigur, saracii nu vor avea acces
    dar ei vor fi... reformati si vor primi din partea statului ajutor de inmormantare
    • -2 (6 voturi)    
      capitalism (Luni, 7 martie 2011, 5:08)

      Demigod [utilizator] i-a raspuns lui gheo

      Saracii nu conteaza.
      Asta e o forma de neo-darwinism. Intr-un fel consider ca e corect. Saracii nu contribuie cu nimic la bugete-taxe, deci nu ajuta cu nimic dezvoltarea "universului". In consecinta, nu vor beneficia de servicii speciale, care... dealtfel costa.

      Singura problema e ca tzara asta e facuta Doar din saraci.
    • +4 (6 voturi)    
      saracii nu vor avea acces. (Luni, 7 martie 2011, 8:13)

      Reformatu' pana la epuizare [anonim] i-a raspuns lui gheo

      Ei trebuie sa cotizeze.
      Avocatii nu iau procese pana nu le dai onorariul.
      Judecatorii nu judeca pana cand nu platesti taxa de timbru .
      ... pana nu le dai timbru fiscal.
      Nu te inregistreaza la nasteri pananu platesti taxa.
      Notatarii nu fac nimic fara sa iti ia banii.
      Profesorii nu fac meditatii pana nu vii cu banu'.
      Groparul nu te ingroapa pana nu le dai banu'.
      La Maternitate nu iti vezi copilu' pana nu dai banu'.
      Preotul nu te crestineaza, nu te cununa si nu te inmormanteaza pana nu dai banu'.
      Am uitat ceva ?Nu.
      Lasati-o frate asa , ca asa este de cateva mii de ani incoace .
  • +3 (5 voturi)    
    : (Luni, 7 martie 2011, 7:55)

    ttttttt [anonim]

    solutia e simpla! dar cum sa o aplice ei? cum sa supere statul roman armata? doamne fereste asa ceva!!! reduceti cheltuielile la armata si veti vedea cate spitale veti putea construi, cati medici si asistente puteti angaja ... si veti vedea si cati bani vor mai ramane ... bleah! mi-e scarba de armata!!!
    • -1 (3 voturi)    
      Armata (Luni, 7 martie 2011, 9:17)

      Anton [anonim] i-a raspuns lui ttttttt

      statul care nu are bani sa intretina armata proprie va intretine o armata straina.
    • +1 (1 vot)    
      care armata? (Luni, 7 martie 2011, 15:14)

      mda [anonim] i-a raspuns lui ttttttt

      Mai crezi ca mai avem armata? Cel putin una care sa conteze in fata cuiva?

      Americanii au doua tipuri diferite de armata: US Army si Garda nationala. Noi mai avem cateva sute de petarde si inca doua avione MIG care nu au cazut (poate pt ca nici nu mai decoleaza).
  • +7 (7 voturi)    
    reforma? (Luni, 7 martie 2011, 9:28)

    ela [anonim]

    Atata timp cat medicul lucreaza si la spitalul de stat cat si la cel privat aflat dupa colt,unde isi trimite pacientii nu putem vorbi despre reforma.
    Medicul se afla in conflict de interese.Cum sa fie interesat de competitivitate si calitate in actul medical al spitalului public?
  • +2 (2 voturi)    
    inchiderea spitalelor (Luni, 7 martie 2011, 10:02)

    Viorica Alexandru [utilizator]

    nu se bazeaza pe reducerea cheltuielilor ci pe calculul de eficienta pe unitate.
    de aceea unitatile mici nu jutifica cheltuieli de modernizare si nici de mentenanta.

    Ambulanta , SMURD este serviciul care ar acoperi distantele intre unitati spitalicesti. Institutia medicului de familie si caminele sociale asistate medical ar debarasa unitatile de urgenta de cazuri aparent urgente.

    La asta trebuie sa va uitati , stimati analisti de ocazie .
    Poate merita.
  • -2 (2 voturi)    
    ca de obicei un titlu aiurea! (Luni, 7 martie 2011, 11:55)

    corina [anonim]

    ce-ar fi sa il intrebam pe d-l Arafat cate consultatii s-au facut si cati km. sunt inregistrati pe masinile cumparate cu sutele pentru consultatii la domiciliu! De ce el nu trebuie sa dea socoteala pentru imensele cheltuieli facute aiurea? Iar in acest timp in spital nu gasesti uneori banalul cortizon sau algocalmin!
    Deci stimati jurnalisti , ridicati-l in slavi pe acest domn Arafat si dormiti linistiti, veti vedea unde va ajunge astfel sistemul medical romanesc!
  • 0 (2 voturi)    
    6% io cred ca-i mult (Luni, 7 martie 2011, 12:57)

    Luke [anonim]

    "Cele mai mici 100 de spitale din Romania consuma impreuna doar 6% din totalul cheltuielilor alocate spitalelor de catre CNAS. Economia astfel realizata este asadar nesemnificativa, nici gand de cine stie ce mare masura reformista. "
    Pe ce va bazati concluzia? Eu nu prea o pot deduce ca si dumneavoasta. Gandindu-ma as inclina sa cred ca primele 50 de spitale din tara ar merita de 10 ori mai multe resurse decat acestea ultimele 100. Caz in care cred ca cei 6% sunt mult. E drept, si eu fac o afirmatie dupa ureche, dar intr-un comentariu, dumneavoastra o faceti in articol. Ar trebui sa spuneti cate spitale avem in total, si de cate ori e mai mare primul spital decat ultimul in aceasta lista.
    • 0 (0 voturi)    
      Multa vorba fara sens (Luni, 7 martie 2011, 14:33)

      Daniel [anonim] i-a raspuns lui Luke

      Multa vorba in urma unui articol pentru care s-a facut o cercetare in prealabil, asa dupa cum banuiesc ca stiti, voi, toti cei care ati adus un comentariu sau mai multe in randurile de mai sus. Problema in sistemul medical romanesc exista si macar cu asta toti suntem de acord. Acum intrebarea este, avem nevoie de o reforma sau este ceva care nu are nici un alt scop in sine decat acela de a creste veniturile cuiva din viata politica locala sau nationala?!?
      O reforma poate insemna multe lucruri si de cele mai multe ori in Romania ultimilor ani, cei care au fost responsabili cu aceste reforme au fost oamenii nepotriviti pentru asta, lucru demonstrat de urmarile dezastruoase ale actiunilor acestora. Acest domn Attila, care conduce la acesta ora ministerul sanatatii, poate fi un bun manager sau poate fi un bun medic, insa pentru ceea ce trebuie el sa faca din punct de vedere al reformei, ar trebui sa aiba cate putin din amandoua, pentru a putea imbina criteriile practice ale implementarii acestor schimbari la nivel national si local deopotriva. Daca nu se tine cont de conditiile locale ale fiecarui orasel cu un spital mic inchis, se va ajunge la o alta criza a sistemului medical, care va accentua criza existenta deja in sistemul nostru medical deficitar si efectele acestei reforme vor fi doar niste bife pe raportul Ministerului Sanatatii catre UE.
      Trist, dar adevarat...
      • +1 (1 vot)    
        era o intrebare simpla (Luni, 7 martie 2011, 15:20)

        Luke [anonim] i-a raspuns lui Daniel

        Putem polemiza despre X sau Y cat e de bun pt o reforma. Totusi doar atrageam atentia autorului, punctual, asupra unui paragraf din textul sau, nu mi-ai raspuns la problema ridicata de mine. Cu unele abordari ale actualului ministru sunt de acord, cu altele nu, dar nu despre asta era comentariul meu. Altele ma depasesc si nu ma bag. Am putea sa lasam simpatiile/antipatiile la o parte si sa discutam pe materialul avut in fata, altfel nu inteleg cum comentariul tau este un raspuns la al meu.
        Provin dintr-un oras mic cu un spital imens construit pe vremea lu ceasca. Acum stau intr-un oras cu spitale universitare si oricare merita de 100 de ori mai multe fonduri decat cel din orasel. Doar la ast
  • 0 (2 voturi)    
    Apropo de titlu... (Luni, 7 martie 2011, 15:30)

    mcris [utilizator]

    stiati ca Bucurestiul este singura capitala europeana fara o statie de epurare?
    Cu fiecare pahar de apa bauta de la robinet riscati sa va imbolnaviti.
    Iata unde ar trebui facute investitii, nu in softuri de zeci si sute de mii de euro care numara truristi sau pacienti...
  • 0 (0 voturi)    
    Costuri reale... (Luni, 7 martie 2011, 17:07)

    Andrei [anonim]

    Am citit multe comentarii....si articolul...toata lumea vorbeste de cit se aloca...ca trebuie ca ministerul sa dea, sa faca...De fapt cred ca este o proasta intelegere a ceea ce inseamna sistem de sanatate. Si a ce inseamna costuri in sistemul de sanatate. Parerea mea. Ccred ca o reforma simpla si eficienta se putea face in 2 timpi si 3 miscari.
    1. Ca in toata lumea civilizata Colegiul Medicilor sa aprobe un nomenclator de tarife pentru prestatiile medicale si sa il treaca prin parlament sa devina lege. Clar si in concordanta cu realitatea (costurile reale) si nu cu promisiunile politicianiste.Exemple: http://www.inami.fgov.be/insurer/fr/rate/pdf/last/doctors/reis20110101fr.pdf
    http://www.ammd.lu/documentation/nouveaux-tarifs-2011/120-tarifs-medecins-dentistes-2011-pdf
    Si mai sunt si altele.
    2.Trecerea spitalelor judetene si orasenesti ( si cele de comune daca sunt) la bugetul local. Cele Judetene la consiliul judetean si celelalte la consiliile locale. Facuta o normare a posturilor (medici, asistente, etc) in functie de necesitatile zonei. Primaria sau consiliul sa se ocupe de managementul spitalului si a personalului, excluzind medicii. Medicii sa fie profesiuni independente si in functie de citi pacienti au sa isi cistige piinea. Pacientul sa plateasca 100% la terminarea consultatiei. Si apoi sa isi recupereze el banii de la casa de asigurari. Va asigur ca nu se mai pot face minareli.
    3.Casa de asigurari are o relatie contractuala cu pacientul nu cu medicul. Nu e treaba medicului sa alerge dupa banii ce i se cuvin. E obligatia casei de asigurari sa isi respecte obligatiile ce ii revin fata de pacient.
    Am mai spus asta de 1000 de ori si probabil voi avea o caruta de minusuri pronind de la ideea ca noi suntem saraci si sananatea trebuie asigurata. Corect. Suntem saraci. Dar sanatatea nu este ieftina. daca era ieftina o avea toata lumea!
    • 0 (0 voturi)    
      inselatoaria cnas (Luni, 7 martie 2011, 19:33)

      ics [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      ca sa va facetzi o idee mai clara iata o comparatzie in cazul meu: pina anu trecut in ro, contract cu cnas pe specialitate de ambulator. pausal pe consult cu manevre incluse doi euroi. din oct in mareatza deuschland cu medicina sociala pentru totzi- acelasi pausal 16 euro cu manevrele decontate separat (intre 80 - 140 euroi) deci total pe pacient pe la 125 euro. de 62 de ori mai mult. acele, atza bisturielele echografele samd costa la fel. si astia chiar nu sint idiotzi sa dea banu degeaba

      cita vreme rominu nu intzelege ca nu are cum sa-i dea statul servicii medicale de aceeasi calitate ca la altzii dar de 62 de ori mai ieftin... va primi de la cnas la fel: kkt si lozinci. si arafat isi va lua un avion ca sa li-l arate la teleu, iar irinel popescu un robot chirurgical de zece milioane euroi tot pentru cei mai egali ca altzii.

      ahh si era sa uit.. in 2010 vreo trei luni cnas nu a platit de loc. asa ca n-au avut chef
  • 0 (0 voturi)    
    jfhb (Joi, 30 iunie 2011, 23:39)

    raspuns [anonim]

    In caz ca va intrebati cine e Dumitras Dorel , omul din spatele firmei tetraedru medical, cautati pe net
    Regia Autonoma Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat se prezinta (RAAPPS)Sucursala pentru Reprezentare si Protocol Triumf
    Aleea Alexandru nr. 45, Bucuresti, Sector 1
    Telefon/Fax: 0040-21-230.24.21/230.99.95
    Director:
    Dorel Dumitras.
    Ce jafuri au facut prin spital, cum ar fi contractul cu sanomed, dupa modeulul dela botosani, sau contractele lui giani gevelica, intrebati oamenii de acolo!


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi