SUA ar urma sa trimita Romaniei un nou document privind esalonarea platii pentru avioane F16 - surse
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) a aprobat in martie 2010 propunerea MApN de achizitionare a 24 de avioane F16 in uz. Achizitionarea avioanelor F16 aprobata de CSAT costa aproximativ 1,3 miliarde dolari. Ministerul Apararii preciza la acel moment ca cele 24 de avioane aprobate de CSAT sunt varianta Block 25, revitalizate si complet echipate, iar pachetul cuprinde asistenta tehnica pentru o perioada de 3-5 ani si pachet de suport logistic, simulatoare de zbor, pregatirea personalului navigant si tehnic, transportul, adaptarea infrastructurii de la sol, munitia, armamentul, costuri administrative.
Emil Boc a declarat, insa, la inceputul lunii august 2010 ca Guvernul nu dispune de bani pentru avioanele F16, raspuns oferit la doar doua zile dupa expirarea termenului pana la care Romania trebuia sa achite o prima transa de bani.
Ulterior, ambasadorul SUA la Bucuresti Mark Gitenstein a declarat, la Pro TV, ca Romania a luat deciza "de natura pur economica" de a renunta la programul de achizitionare de avioane F16, deoarece SUA voiau sa vanda si nu sa finanteze vanzarea acestor aparate catre Romania.
Intrebat ce opinie are despre faptul ca Romania a renuntat la programul de achizitionare de avioane F16, Gitenstein a spus: "A fost o decizie de natura pur economica. Fortele dumneavoastra aeriene au cerut F16, iar noi le-am oferit. Noi voiam sa vindem F16, nu vroiam sa finantam vanzarea lor. Nu ne-am permis s-o facem si tinand cont de "credit rating"-ul dumneavoastra nu am dorit sa facem acest lucru. Asa stand lucrurile, Romania a luat singura decizie pe care putea s-o ia - nu a cumparat F16", a explicat ambasadorul.
Intrebat daca i s-a transmis vreo data la care Romania ar putea relua acest program, el a spus ca este o problema dificila, legata de regulile aplicabile in acest caz. "Este o intrebare complicata legata de modul in care pot fi redeschise discutiile. Teoretic este posibil, poate chiar si in cadrul cererii actuale, existente, prin extinderea acesteia. (...) Cred ca este un subiect la care sa ne uitam din nou peste sase luni pe baza "credit rate"-ului dumneavoastra", a mai spus diplomatul.
Pe de alta parte, pana la rezolvarea problemei legate de avionul multirol, Fortele aeriene modernizeaza MiG-urile aflate deja in dotarea Armatei. Potrivit unor surse din domeniu, Fortele Aeriene au identificat 24 de avioane MiG care sa fie modernizate in urmatorii ani pentru suma de un milion de euro bucata. Informatia nu a fost confirmata oficial de MApN. Totusi, potrivit unui proiect de act normativ publicat pe site-ul Ministerului, Guvernul va proroga, pentru al treilea an consecutiv, termenul de plata a TVA datorata companiei Romtehnica, iar cu fondurile astfel obtinute Ministerul Apararii va moderniza avioanele MiG 21 LanceR.
Concret, termenul de achitare a TVA va fi prorogat cu un an, pana la 31 august 2012, potrivit unei ordonante de urgenta al carei proiect a fost publicat pe site-ul MApN la inceputul anului. Din datele care fundamenteaza proiectul de ordonanta rezulta ca achitarea in anul 2011 a TVA amanata la plata din anii 2009 si 2010, precum si plata celei aferente anului 2011, in conditiile onorarii obligatiilor financiare multianuale angajate in anii anteriori, scadente in anul 2011, determina necesitatea alocarii din bugetul Ministerului Apararii Nationale a sumei minime de 558,160 de milioane de lei, in conditiile in care suma alocata de la buget este mai mica cu peste 100 de milioane, respectiv 412,926 milioane lei.
MApN spune ca fondurile disponibilizate prin aprobarea acestui act normativ vor fi utilizate pentru initierea si desfasurarea procedurilor de achizitie necesare refacerii resursei tehnice pentru avioanele MiG 21 LanceR, precum si a navelor aflate in dotarea Fortelor Navale, astfel incat sa poata fi mentinuta protectia spatiului aerian si naval al teritoriului national pana la momentul inceperii inzestrarii Armatei cu aceste tipuri de tehnica militara. De asemenea, fondurile disponibilizate vor fi utilizate si pentru achizitionarea de transportoare blindate pentru trupele dislocate in teatrul de operatii din Afganistan, precum si pentru alte echipamente necesare onorarii angajamentelor asumate fata de NATO si UE.
Emil Boc: Guvernul nu are bani pentru avioanele F-16
Romania va achizitiona 24 de avioane F16 second hand. Melescanu: E posibil ca decizia sa fie legata de programul F35
Avioanele F-16 vor fi livrate gratuit, dar presupun costuri de 900 mil. - 1,2 mld. dolari pentru antrenamente, mentenanta si upgrade
Romania plateste 1,3 miliarde dolari pentru avioanele F16 second-hand din SUA
Dupa Gripen, si Eurofighter se arata dezamagit de decizia Romaniei de a achizitiona avioanele F-16 la mana a doua

În spatele cifrelor (și al scandalurilor politice). Mărturii despre suferință și deznădejde în pandemie: „I-am dat prima palmă copilului”
S&P modifică perspectiva la stabilă, de la negativă/ De ce ar trebui să ne intereseze ratingul
Înapoi la „dreptul forței”. Rusia și China pariază riscant pe declinul și neputința Americii de a le înfrunta
INTERVIU Pentru noi, roboții sunt soluții la probleme. Am învățat cum să primim un refuz și cum să câștigăm încrederea celor care investesc în noi / Doi elevi, despre pasiunea lor
Vaccinarea nu este suficientă. Economist român care locuiește la Londra, despre “lecția britanică”
Cred ca Mark Gitenstein ne considera la nivelul de prostie al arabilor, carora le vind americanii in mod traditional la supra pret de cativa ani. Dar macar 1 mld de dolari pentru aia reprezinta petrolul pe care il vand intr-o saptamana, dar la noi ar fi dubla prostie sa luam asa ceva...
Ce crezi ca unchiu' e prost sa te lase sa iesi din criza sa fii pe picioarele tale? nu cred.
Parerea mea:)
astea pe care le avem acum nu vor mai zbura decat cu prastia...
Oricum, cu o floare nu faci primavara... crezi ca daca ai 24 de avioane (fie ele si JSF) crezi ca te aperi ce cineva care are sute de avioane...
Singurul motiv pt care as vrea avioane NOI (sau macar aproape noi) ar fi ca sa intretinem scoala de piloti de la Brasov, si sa nu mai aud ca ne mor pilotii in MIG-uri....
in primul rand, nu ne pregatim pentru un conflict cu china ci (si) cu alti posibili agresori care tot cam cate "o floare" au si ei.
apoi, pe principiul "o floare oricum nu ajunge", ce sa facem? sa nu mai facem nimic?
sa iti citez din sun tzu: "nu este eroare mai mare decat aceea de a nu face nimic sub pretext ca oricum nu se poate face mare lucru"
in fine, facem parte dintr-o alianta si avem un anumit statut cata vreme avem o anumita contributie. altfel... o sa fim tratati, mai mult sau mai putin oficial, cu spatele. nu ne-am saturat de a apartine lumii a saptea?
iar pilotii, degeaba ii ai daca nu sunt capabili sa lupte in caz de conflict. pentru asta le trebuie si pregatire (sa zboare pe avion real), dar si avioane...
Ne trebuie o aviatie care sa fie un ghimpe serios pentru rusi/chinezi daca se ajunge acolo.
Cu piloti pregatiti, nu ce avem acum.
O aviatie proiectata sa apere Romania in primul rind si apoi sa se integreze cu NATO.
Cumpararea de avioane vechi si scumpe nu ajuta cu nimic. Mai bine avioane noi si mai ieftine pe car pilotii pot sa se antreneze exact pentru ce am scris mai sus.
24 F16 vechi - 6 avioane functionale peste 5 ani.
Asta vrem? Pentru ca acolo se va ajunge. Nu vor fi bani de piese, armament etc...
Iar F35 - luati-va gindul - Romania nu va avea bani pentru el NICIODATA. Iar daca va avea, vor fi cele gata de casat ale Olandei, Belgiei, etc...
CSAT - fiti realisti!
OK...sa antrenam piloti...in caz de ceva.
Pai sa trimitem piloti romani sa se antreneze in SUA sau Rusia, pe bani platiti de statul roman....asa..sa fie in caz de ceva.
Pana una alta, pilotii sa se antreneze pe ce mai este ..MIG de ex. sau pe bombardiere sau pe avioane Tarom.....sau elicoptere.
La ce ne-au folosit MIG-urile in ultimii 60 de ani? Doar asa..sa ne aflam in treaba?
Mai bine cumparam numai simulatoare, e suficient acum.
Nici permisul de conducere nu-l primesti dupa un examen auto pe simulator, dara-mi-te brevetul de pilot de vanatoare !
Si nu inteleg de ce vor sa le ia pe toate 24 odata. Azi unu maine altu cand avem bani. In 5 ani ma gandesc ca pot achita 24 poate chiar noi
imi place ironia ta.
ca sa fim aliati trebuie sa avem si noi o contributie. care? simulatoarele? mergem cu ele la razboi, in caz de conflict? le recitam dusmanilor poezii patriotice si pacifiste si ei au sa se opreasca, nauciti de umanismul nostru si au sa dea inapoi?
pacat ca unii au o gandire atat de naiva... respectul nu se cerseste, se castiga. dar pentru asta trebuie si sa ai cu ce...
deocamdata romanii mor pentru americani, nu invers.
americanii nu au facut absolut nimic, nici macar vizele nu le-au ridicat.
nu vad de ce le tot dam tainul, parca spusese Base ca nu mai da tainul la nimeni. Bechtel s-a saturat si vin altii sa-si faca plinul?
georgia a platit un pret destul de mare pentru ca nu era in nato. au intrat rusii peste ei.
cat a cantarit securitatea (nu doar militara, ci si garantia politica) derivata din aderarea la nato in venirea investitiiilor in Ro? in aderarea la UE? ce alte atu-uri (contributii) avem de pus pe masa NATO in afara oamenilor pe care ii avem si a capacitatii lor de sacrificiu? cand vom avea portavioane, o sa le trimitem pe acelea. deocamdata trimitem ce avem.
Treziti-va Romani!
in plus, e un avion care nu a fost niciodata testat in lupta adevarata. pe hartie, multe lucruri sunt fantastice, la razboi e mai greu...
Chestia cu 'testat in lupta' e o timpenie. Daca era asa si acum zburau Spitfire, Bf109 si P51 Mustang.
Alea au fost testate in lupta. Dar nu inseamn ca merita sa fie cumparate/construite in zilele noastre.
F-16C/D: US$18.8 million 1998
cum sa coste 24 de avioane 1.3 miliarde $ ?
24 x 18.8 = 451 milioane
or fi mai bune decat jafurile noastre dar daca tot dam banii astia sa ne dea avioane de a 5 a generatie.Vrem F22 sau F35
Si sa finanteze ei jumate din 90% din proiect, cum fac cu evreii care primesc de la ei bani ca sa cumpere arme de la ei.Ce inseamna asta, sa paltim la suprapret avioane vechi? Avem trupe in Afganistan, votam la Onu mereu cu ei,suntem pozitionati strategic,castiga bani din tara asta facand afaceri. Pai avioanele F22 care ar trebuii sa ni le dea le-am platit deja.Am platit companiei Bechtel.Cred ca a venit vremea sa vedem daca ne sunt prieteni.Daca ne sunt prieteni vor finanta tot si ne vor da ce vrem noi, adica cele mai bune avioane.
mereu "sa faca ei", "sa finanteze ei", "sa ne dea ei". bai, dar pana la urma, noi stim sa facem si altceva decat sa asteptam de la altii?
In mod evident vom cumpara avioanele astea, caci totul se rezuma la cine incaseaza comisionul pe tranzactie... pt americanii e simplu cumpara 5 - 10 semnaturi cu 100 - 150 milioane de Dolari si isi vand vechiturile cu 1 miliard... Banii spun tot... :)
Exact asa am facut si cu cele 2 fregate care sunt atat de vechi ca ma mir ca nu au si panze... :)
pentru ca aia nu ca sunt incoruptibili dar... stiu si ei sa fabrice avioane.
noi sa ne vedem lungul nasului inainte de a ne visa atat de smecheri.
domnu ba secu, sincer, nu va faceti griji...le platesc eu, singur.
sa-mi esaloneze pe salariul minim, ofer 80%,...cam in....chiar...cati ani ? parca cat-i...?!?
sper sa tina cont la pensie....
hey, CSAT, aveti F16 !!!
No problem !!!