Membrii Guvernului au adoptat, in sedinta speciala de luni dimineata, proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii 53/2003 - Codul muncii. Potrivit purtatorului de cuvant al Executivului, Ioana Muntean, proiectul de lege a fost trimis la Parlament, pentru ca Legislativul sa stabileasca data la care Guvernul isi asuma raspunderea pentru document. Crin Antonescu, presedintele PNL, a declarat imediat ca "o motiune de cenzura se impune de la sine".

UPDATE: Premierul Emil Boc a anuntat ca documentul a fost deja trimis Parlamentului, in vederea asumarii raspunderii.

UPDATE 2: Executivul isi va asuma raspunderea in fata Parlamentului asupra Codului Muncii pe data 8 martie, incepand cu ora 10:00, au decis Birourile permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului.

  • Vezi in documentele atasate prevederile noului Cod al Muncii (Varianta aprobata de Guvern) si o comparatie intre Codul muncii in vigoare si cel nou

Daca in termen de trei zile de la asumarea raspunderii, deputatii si senatorii nu au initiat nici o motiune de cenzura la adresa Guvernului, atunci proiectul de lege sau programul pe care acesta si-a asumat raspunderea se considera adoptat (art. 114, alineat 3 din Constitutie).

Reprezentantii opozitiei au anuntat, insa, ca vor depune o motiune de cenzura la adresa Cabinetului Boc imediat dupa o eventuala asumare a raspunderii asupra Codului Muncii.

Agerpres aminteste ca, joi, premierul Emil Boc a declarat, pentru TVR, ca a asteptat avizul de la Consiliul Economic si Social si de la Consiliul Legislativ. "Am dat o forma finala codului, urmand ca in procedura parlamentara sa discutam si chiar sa acceptam amendamente ale parlamentarilor. (...) Saptamana viitoare, Guvernul isi va angaja raspunderea pe Codul muncii'', a precizat seful Executivului.

Vineri, reprezentantii Guvernului si cei ai sindicatelor au analizat noua forma a Codului muncii, dar fara sa ajunga la un acord in privinta modificarilor. Opozitia si-a anuntat intentia de a depune o motiune de cenzura impotriva Guvernului, dupa angajarea raspunderii.

De altfel, la finalul discutiilor de vineri, premierul Emil Boc a anuntat ca este dispus sa accepte eventuale modificari venite din partea sindicatelor la proiectul Codului muncii daca acestea vin cu argumente rationale. El a precizat ca se doreste aprobarea unui Cod al muncii "pentru toti romanii si nu pentru sindicate".

Florian Costache - presedintele Consiliului Economic si Social (CES) a declarat, luni, ca noul Codul al muncii a fost trimis Guvernului fara niciun aviz din partea CES. Proiectul nu a putut fi dezbatut in sedinta de saptamana trecuta, din cauza lipsei sindicatelor.

Florin Costache a explicat ca Guvernul a trimis proiectul Codului Muncii la Consiliul Economic si Social, iar acesta s-a aflat pe ordinea de zi a sedintei de joi, 24 februarie. Totusi, sedinta plenului CES de joi nu s-a putut desfasura deoarece partea sindicala nu a venit. In aceste conditii, Codul Muncii nu a fost dezbatut in CES si a fost trimis la Guvern fara niciun aviz. Avizul CES este unul consultativ, iar Guvernul poate sa-l introduca pe ordinea de zi spre adoptare.

Cele mai importante schimbari aduse legii fundamentale a pietei muncii sunt:

  • De la data intrarii in vigoare a prezentei legi pot fi negociate, la orice nivel, contracte colective de munca si actele aditionale pentru termene ce nu depasesc data de 31 decembrie 2011. Contractele colective de munca in vigoare la data intrarii in vigoare a prezentei legi isi produc efectele pana la data expirarii termenului pentru care au fost incheiate
  • Contractul individual de munca pe durata determinata nu poate fi incheiat pe o perioada mai mare de 36 de luni
  • Intre aceleasi parti pot fi incheiate succesiv cel mult trei contracte individuale de munca pe durata determinata. Contractele individuale de munca pe durata determinata, incheiate in termen de trei luni de la incetarea unui contract de munca pe durata determinata, sunt considerate contracte succesive si nu pot avea o durata mai mare de 12 luni fiecare.
  • Pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la incheierea contractului individual de munca se poate stabili o perioada de proba de cel mult 90 de zile calendaristice pentru functiile de executie, dar si de cel mult 120 de zile calendaristice pentru functiile de conducere.
  • Pe durata sau la sfarsitul perioadei de proba, contractul individual de munca poate inceta numai printr-o notificare scrisa, fara preaviz, la initiativa oricareia dintre parti, fara a fi necesara motivarea acesteia.
  • Termenul de preaviz este cel convenit de parti in contractul individual de munca sau, dupa caz cel prevazut in contractele colective de munca aplicabile si nu poate fi mai mare de 20 zile lucratoare pentru salariatii cu functii de executie, respectiv nu poate fi mai mare de 45 de zile lucratoare pentru salariatii care ocupa functii de conducere.
  • Durata maxima legala a timpului de munca nu poate depasi 48 de ore pe saptamana, inclusiv orele suplimentare. Prin exceptie, durata timpului de munca, ce include si orele suplimentare, poate fi prelungita peste 48 de ore pe saptamana, cu conditia ca media orelor de munca, calculata pe o perioada de referinta de 4 luni calendaristice, sa nu depaseasca 48 de ore pe saptamana. Pentru anumite activitati sau profesii stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil, se pot negocia, prin contractul colectiv de munca respectiv, perioade de referinta mai mari de 4 luni, dar care sa nu depaseasca 6 luni
  • Munca suplimentara se compenseaza prin ore libere platite in urmatoarele 60 de zile calendaristice dupa efectuarea acesteia. In aceste conditii salariatul beneficiaza de salariul corespunzator pentru orele prestate peste programul normal de lucru. In perioadele de reducere a activitatii angajatorul are posibilitatea de a acorda zile libere platite din care pot fi compensate orele suplimentare ce vor fi prestate in urmatoarele 12 luni.
  • Durata normala a timpului de lucru, pentru salariatii de noapte a caror activitate se desfasoara in conditii speciale sau deosebite de munca nu va depasi 8 ore pe parcursul oricarei perioade de 24 de ore, decat in cazul in care majorarea acestei durate este prevazuta in contractul colectiv de munca aplicabil, si numai in situatia in care o astfel de prevedere nu contravine  unor prevederi exprese stabilite in contractul colectiv de munca incheiat  la nivel superior.
  • Salariatii de noapte beneficiaza: a) fie de program de lucru redus cu o ora fata de durata normala a zilei de munca, pentru zilele in care efectueaza cel putin 3 ore de munca de noapte, fara ca aceasta sa duca la scaderea salariului de baza;  b) fie de un spor pentru munca prestata in timpul noptii de 25% din salariul de baza, daca timpul astfel lucrat reprezinta cel putin 3 ore de noapte din timpul normal de lucru.
  • Prin contractul de munca temporara, se poate stabili o perioada de proba pentru realizarea misiunii, a carei durata nu poate fi mai mare de: doua zile lucratoare, in cazul in care contractul de munca temporara este incheiat pentru o perioada mai mica sau egala cu o luna; cinci zile lucratoare, in cazul in care contractul de munca temporara este incheiat pentru o perioada cuprinsa intre o luna si 3 luni; 15 zile lucratoare, in cazul in care contractul de munca temporara este incheiat pentru o perioada cuprinsa intre 3 si 6 luni; 20 zile lucratoare, in cazul in care contractul de munca temporara este incheiat pentru o perioada mai mare de 6 luni si 30 de zile lucratoare in cazul salariatilor incadrati in functii de conducere, pentru o durata a contractului de munca temporara mai mare de 6 luni.
  • In cazul reducerii temporare a activitatii, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare pe perioade care depasesc 30 zile lucratoare, angajatorul va avea posibilitatea reducerii programului de lucru de la cinci zile la patru zile pe saptamana, cu reducerea corespunzatoare a salariului, pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului, dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor.
  • Misiunea de munca temporara se stabileste pentru un termen care nu poate fi mai mare de 24 luni. Durata misiunii de munca temporara poate fi prelungita pe perioade succesive, care, adaugate la durata initiala a misiunii, nu poate conduce la depasirea unei perioade de 36 de luni.
  • Primirea la munca a pana la trei persoane fara incheierea unui contract individual de munca va fi sanctionata cu amenda de la 30.000 lei la 40.000 lei pentru fiecare persoana identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 100.000 lei.
  • Prestarea muncii de catre o persoana fara incheierea unui contract individual de munca se va sanctiona cu amenda de la 500 la 1.000 de lei.