Surprinzatorul aliat european al Romaniei

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Luni, 7 februarie 2011, 0:14 Actualitate | Esenţial

Sub privirile lui Merkel, Basescu si Viktor Orban se inteleg tot mai bine
Foto: AGERPRES
A devenit Romania o tara izolata pe scena europeana? Cum un rau nu vine niciodata singur, blocarea accesului Romaniei in spatiul Schengen a adus la pachet si aceasta temere. In absenta “marelui prieten” francez, care vor fi noii parteneri ai Romaniei? In al cui siaj vom cauta sa navigam pe tulburatele ape europene? Sau a sosit ora maturizarii, a inlocuirii strategiei de captare a bunavointei cu una focalizata pe urmarirea intereselor? Sunt intrebari la care incearca sa raspunda, in exclusivitate pentru HotNews.ro, mai multi specialisti europeni si doi europarlamentari romani. 

Cat de aspru este discursul reactiv al celor doi dirijori ai diplomatiei romane, presedintele Traian Basescu si ministrul Teodor Baconschi. O asprime care sugereaza prezenta unei ingrijorari majore la Bucuresti. Cu toate acestea, francezii nu percep blocarea Romaniei in termeni atat de dramatici. Catherine de Wenden, profesor la Institutul de Studii Politice din Paris, sustine ca “si in trecut multi nou-veniti au avut dificultati in a-si include complet cetatenii ca europeni. Au fost nevoiti sa astepte cativa ani si ma gandesc la spanioli, la greci, la portughezi. Romania nu este un caz izolat.”

E o teza imbratisata si de francofilii romani, pusi in dificultate de atitudinea administratiei Sarkozy. Pentru Cristian Preda, europarlamentar democrat-liberal, “nu exista alta optiune decat relatia buna cu Franta, care trebuie conservata. Acum, daca au emis niste rezerve, nu trebuie sa dramatizam si sa mizam pe un alt parteneriat, sa ridicam tonul sau sa fim cu nasul pe sus.” Folosirea de catre ministrul Baconschi a unor cuvinte tari, precum “irational”, in caracterizarea motivelor de respingere a Romaniei este “regretabila” in viziunea lui Cristian Preda, pentru ca “astfel de termeni nu se folosesc in vocabularul dintre parteneri.” Insa putini mai cred astazi in parteneriatul franco-roman, dezghetul fiind departe in ciuda consolarilor enuntate duminica de ministrul Laurent Wauquiez. Nu sunt de ajutor nici resentimentele prezente in cercurile apropiate de Sarkozy si care provin din 2004, atunci cand candidatul Traian Basescu declara ca premierul Jean-Pierre Raffarin, astazi consilier apropiat al lui Sarkozy, “si-a primit tainul” din contractele incheiate cu statul roman. 

CE NU INTELEGE "VECHEA" EUROPA?

O alternativa ar fi apropierea de Germania, cel mai important partener economic al Romaniei. Sambata, ministrul Teodor Baconschi s-a intalnit cu omologul sau german, care si-a mentinut tonul politicos si precaut deja prea-bine cunoscut romanilor. O precautie pe care diplomatia bucuresteana nu stie inca in ce sa o dizolve,
 
Principalul perdant al blocarii accesului in Schengen este PD-L, partidul de guvernamant, care a investit mult efort in aderarea in acest an.

 
 
Tom Gallagher
europarlamentarul social-democrat Adrian Severin remarcand ca “avem o serie intreaga de probleme legate de partea germana, care nu stiu cat de convinsa este ca un astfel de parteneriat poate functiona. Dar este o lipsa pentru care nu doar Berlinul poarta vina, ci si Bucurestiul.” Daca politicienii romani continua sa fie blocati in binomul parteneriatului strategic, profesorul britanic Tom Gallagher crede ca “din parteneriatele strategice cu membrii UE mai mari pot fi obtinute doar castiguri pe termen scurt. Probabil ca Marea Britanie ar arata o simpatie mai mare fata de Romania in momentul in care ar exista dovezi ca aceasta este calcata in picioare de unul dintre membrii puternici.”  

Franta, Germania, Olanda, Finlanda, Austria formeaza deja un grup care si-a exprimat neincrederea in actiunile Bucurestiului, a carui principala linie de aparare este invocarea respectarii principiilor care stau la baza constructiei europene si a reamintirii faptului ca Romania, membru UE, nu mai poate fi tratata ca un stat candidat. Problema este ca, in ultimii 5 ani, “nu s-a reusit construirea unei relatii de incredere intre Romania si jucatorii europeni cheie, datorita esecurilor in privinta reformei” spune Tom Gallagher, care adauga ca “ambasadorii, in telegramele lor, subliniaza probabil ca vina nu este in intregime a guvernului Boc sau a lui Basescu.” Dar nici asprimea discursului proaspat descoperita de catre diplomatii romani nu pare a fi corect dozata. “In marile capitale europene”, spune Gallagher, “nu se intelege de ce Basescu este atat de nerabdator sa intre in Schengen dar, in acelasi timp, doreste eliminarea Mecanismului de Cooperare si Verificare care da puteri Comisiei Europene sa monitorizeze eforturile anti-coruptie. In perspectiva curatarii vietii publice si a imbunatatirii calitatii justitiei si administratiei, ar ajuta ca autoritatile sa explice, cat de sincer e posibil intr-un context diplomatic, care sunt constrangerile care le impiedica sa atinga aceste obiective. In plus, Bucurestiul nu ar trebui sa taca daca interesele de afaceri ale unor grupuri din UE, acum active in Romania, impiedica lupta impotriva coruptiei.” Recenta arestare a vamesilor organizati pe modelul unui grup infractional nu face altceva decat sa confirme acuzele de coruptie lansate de catre francezi si, dupa cum remarca si Dan Tapalaga, sa intareasca neincrederea europenilor in Romania daca retezarea capilor politici ai acestor retele nu va veni.

PRIETENUL LA CARE VISAM

Acestea fiind relatiile dintre Romania si “vechea” Europa, privirile se indreapta natural catre tarile intrate in UE dupa 2004. S-a vorbit adesea despre consolidarea unei “aliante a noii Europe”, discutie provocata si de formarea duetului franco-german care ignora in chestiuni importante chiar Comisia Europeana (cum este recent propusul pact de competitivitate). Dar daca dorinta este ispititoare, istoria recenta demonstreaza ca “in general, noile state membre UE tind mai curand sa aranjeze coalitii ad-hoc, nu permanente”, dupa cum just remarca Leszek Jesien, director la
 
Neavand argumente tehnice pentru a-si justifica pozitia, anumite tari, Franta, incearca sa tina secrete documentele pe baza carora trebuie luate anumite decizii. Noi, europarlamentarii de toate nationalitatile si orientarile ideologice suntem in pozitia de a protesta vehement impotriva deciziei de a nu transmite documentele necesare pentru a lua decizia avizarii favorabile sau nefavorabile vizavi de Schengen. Niciodata aceste documente de evaluare tehnica nu au mai fost secrete. Lucrurile au evoluat catre o minicriza institutionala in UE.


 
 
Adrian Severin
Institutul Polonez de Afaceri Internationale. Interesele Poloniei si ale Romaniei au coincis de exemplu in chestiunile de protectia mediului, dar nu in cele legate de independenta Kosovo. Polonia ramane totusi exemplul model pentru celelalte state din grupul “noilor europeni”, influenta sa crescuta in interiorul UE transformand-o intr-un partener dezirabil pentru Romania. Miercuri, ministrul Baconschi s-a intalnit cu omologul sau polonez, toate asigurarile obisnuite de prietenie si sustinere fiind repetate. Insa Adrian Severin nu stie “daca in interiorul Uniunii Europene, Romania mai are sau nu o relatie strategica cu Polonia. Sustinerea punctuala e una si o relatie strategica e alta. Nu mi-e clar daca Romania mentine sau nu aceasta orientare strategica.” Dincolo de declaratiile oficiale, Leszek Jesien exprima o opinie vehiculata la Varsovia pe marginea subiectului Schengen: “Sistemul Schengen se bazeaza pe principiul increderii mutuale intre toate tarile participante. Problema increderii se bazeaza atat pe ramificatii tehnice cat si politice si nu pot fi separate una de cealalta, intrucat increderea nu e doar o chestiune tehnica.” Este o critica fina adusa argumentelor care domina in ultima luna discursul diplomatiei romanesti.

SURPRIZA?

Nici Kreko Peter, director la Institutul “Political Capital” din Budapesta nu crede ca “impartirea in acest caz se face intre “vechile” si “noile” state membre, ci mai curand intre statele puternice si Romania si Bulgaria.” O opinie confirmata de recentul anunt al lui Traian Basescu, care a declarat sambata ca exclude decuplarea Romaniei de Bulgaria, in chestiunea Schengen. Dar daca Romania este solidara cu mai nedisciplinatul vecin din sud, in regiune a aparut o alta solidaritate. “Ce putem vedea astazi este ca Ungaria, din pozitia de detinatoare a presedintiei UE, transmite mesaje clare tarilor din afara zonei Schengen si chiar din afara UE, pozitionandu-se ca principal aliat al acestor tari. Guvernul ungar a facut cativa pasi pentru a-si intari legaturile cu Romania si acest gest reflecta dorinta de a aprofunda relatiile in timpul presedintiei UE”, constata Kreko Peter. Este un punct asupra caruia cad de acord si cei doi europarlamentari de orientari ideologice diferite, Cristian Preda si Adrian Severin: Ungaria sprijina puternic Romania si trebuie sa intarim relatia buna cu Budapesta. Desigur, este in interesul punctual al Ungariei sa scape cat mai repede de povara asigurarii granitei estice a Schengen dar, pe de alta parte, colaborarea stransa si deja indelungata dintre Bucuresti si Budapesta este o realitate. Situatii cu potential altadata exploziv, precum acordarea cetateniei ungare etnicilor maghiari din tarile vecine sau imprudenta afisarii la Bruxelles a unei harti a imperiului austro-ungar, au fost de asta data tratate cu tact si maturitate. Surprinzator sau nu, dar cel mai solid aliat european al Romaniei in anul 2011 pare a fi Ungaria.

S-ar parea asadar ca Romania incearca in aceste zile sa-si inaspreasca tonul, dar exista pericolul ca aceasta
 
Intrarea in Schengen ar ajuta Romania sa devina unul dintre membrii de baza ai UE. Dar in acelasi timp, asta ar naste dificultati cu romanii care locuiesc in afara UE (moldovenii si ucrainienii). Visa Schengen se obtine complicat si e costisitoare.

 
 
George Dura
schimbare de voce sa fie similara cu incercarea unui adolescent de a parea barbat: apar multe acute nefiresti. Insa invatatura care se poate trage din aceasta situatie este ca “un stat membru respectat si a carui voce conteaza detine un sistem politic stabil, o media sanatoasa, o societate civila vibranta, un sistem educational si de sanatate satisfacator si, mai presus de orice, o economie solida”, spune George Dura, expert la Centrul de Studii Politice Europene din Bruxelles. “Romania a progresat mult in ultimul deceniu dar primirea in UE a fost doar inceputul si, in special clasa politica, trebuie sa faca mai multe eforturi daca se doreste ca Romania sa fie un stat membru care conteaza. Doar atunci ea va fi capabila sa construiasca sau sa intre in orice alianta in interiorul UE.”




Citeste mai multe despre   






















​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

34741 vizualizari

  • -29 (59 voturi)    
    Palavre (Luni, 7 februarie 2011, 0:55)

    Carcotas [anonim]

    Sprijinul Ungariei nu e deloc dezinteresat, el are un pret, cel economic, care este foarte ridicat. Firmele ungare impreuna cu cele udemeriste se intrec in jaful din Transilvania. Acesta este crudul adevar, Transilvania a fost abandonata de catre regimul Basescu-Boc (asta in conditiile in care alte state, denuntand falimentul multiculturalismului, ii pun cu botul pe labe pe minoritari, cerandu-le sa se integreze in societatile in care traiesc...).
    • +18 (34 voturi)    
      Probabil ca . . . (Luni, 7 februarie 2011, 7:52)

      Gheorghe [anonim] i-a raspuns lui Carcotas

      . . . datorita jafului de care vorbesti traiti voi mai prost decat cei din Moldova de ex. Asa e? In ce secol traiesti mai flacau?
      • -8 (20 voturi)    
        prieteni? (Luni, 7 februarie 2011, 11:29)

        tepes [utilizator] i-a raspuns lui Gheorghe

        Circotasul are dreptate ,ura de secole a acestor oameni fata de romanii nu poate fi extompata asa dintr-o data .Ungaria si-a dat seama ca folosind o politica de forta fata de romania nu are sanse atunci au schimbat foaia ,ei incercind acum sa se impuna economic in ardeal cu ajutorul neprecupetit al UDMR-ului.Problema nu ar fi asa grava daca ar investi in ardeal si ar construi ceva ,insa ei exporta masiv in aceasta zona produsele lor, deficitul comercial dintre cele 2 tarii fiind de circa 10 miliarde euro.Atita timp cit acest decalaj se mentine ungurii ne sint cei mai buni prieteni in caz contrar vor folosi folosi iarasi fantoma trianonului,autonomia etc,toata recuzita revizionismului.
        • +12 (20 voturi)    
          bati campii (Luni, 7 februarie 2011, 11:53)

          Ghita [anonim] i-a raspuns lui tepes

          1. daca tu crezi ca exportul este ceva rau inseamna ca locul tau e la sters trotuare.

          2. arata-mi si mie unde avem deficit 10 miliarde cu ungaria. cu surprindere vei afla ca deficitul cumulat nu este atata, nu avem importuri 35% cu ungaria, iar deficitul de care vorbesti este de cel putin 20 de ori mai mic.

          tepes te rugam stergeti contul pe hotnews si deschide-ti pe trilulilu.ro sau kickinthefields.org
          • 0 (6 voturi)    
            Franta, pe locul 2 intre dusmanii Romaniei !! (Luni, 7 februarie 2011, 16:29)

            Complexul de superioritate la maghiari [anonim] i-a raspuns lui Ghita

            Sondaj IRES, publicat azi.
            La intrebarea "care tari sunt inamice ale Romaniei", raspunsul clasic e Rusia.

            Surpriza vine de la locul 2, ocupat de.. Franta !

            Astfel, intre tarile care le sunt inamice, romanii plaseaza Rusia pe primul loc, cu 35%, pe locul 2 Franta cu 18% si pe locul 3 Ungaria cu 9%.

            In total, aproape 2 treimi dintre electorii romani considera ca Rusia, Franta si Ungaria le sunt ostile si inamice.

            E probabil ca unii politicieni romani vor tine cont de rezultatele sondajului, nu poti ignora sau trata cu dispret o majoritate de alegatori !
            • +7 (11 voturi)    
              nu inteleg de ce imi raspunzi mie (Luni, 7 februarie 2011, 17:11)

              Ghita [anonim] i-a raspuns lui Complexul de superioritate la maghiari

              concluzia ta este puerila, un stat modern nu se poate baza pe dorinta prostimii. Acum 6 luni pe 2 era albania ca ne-au dat gol in minutul 90. Diplomatia de trib si haita nu duce nicaieri (vezi "lobby-ul" facut de pesedisti si liberali cu privire la schengen in antiteza cu adrian severin).
          • 0 (6 voturi)    
            .ce usor este sa jignesti (Luni, 7 februarie 2011, 21:28)

            tepes [utilizator] i-a raspuns lui Ghita

            vorbeste frumos gurita nu fi nesimtit,vin-o cu argumente clare nu cu generalitati.Ti-am dat un raspuns plauzibil dar se pare ca sint cenzurat asa ca iti voi spue doar ca deficitul comercial al Romaniei in relatia cu Ungaria in anul 2008 a fost conform ins..nat. de statistica de 2,46mld euro.Acelasi raspuns il dau altui ciufut care ma intreaba de unde m-am documentat Acolo veti citi importurilesi exporturile Romaniei cu tarile din jur in perioada 2000----2008 Apropo amice unde ai citit tu ca eu am afirmat ca exportul este ceva rau.?daca nu poti dovedi bagati vorbele jegoase pe git.
        • +1 (3 voturi)    
          dezinformezi! (Luni, 7 februarie 2011, 18:07)

          victorp [anonim] i-a raspuns lui tepes

          De unde mama statisticii te informezi tu?
          http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/Business/139403/Ungaria-tara-cu-care-Romania-intregistreaza-cel-mai-mare-deficit-comercial.html
          • 0 (4 voturi)    
            te astept cu explicatii (Luni, 7 februarie 2011, 21:35)

            tepes [utilizator] i-a raspuns lui victorp

            Victorasule de ce vorbesti prosti chiar vrei sa te afirmi?intra la institutul national de statistica si vezi acolo importurile si exporturile Romaniei in prioada 2000----2008 desigur deficitul comercial cu Ungaria numai in anul 2008 este de 2.46 mld euro.
      • +3 (3 voturi)    
        Trebuie sa gandim ca in sec 21 (Marţi, 8 februarie 2011, 5:08)

        vali [anonim] i-a raspuns lui Gheorghe

        Nu stiu de ce, dar asa ma doare sa vad aceasta atitudine, cea a lui Gheorghe, Din pacate foarte multi mai sunt asa ca el. De aceea tara noastra bate pasul pe loc, fiindca Romania inca e plina de astfel de oameni. Acest de tip de om nu munceste , nu gandeste si da vina pe toate nenorocirile si saraia lui pe unguri. Eu lucrez pentru o firma ungureasca si pot spune ca sunt adevarati profesionisti. Nu jefuiesc nimic. Platesc impozit statului roman, dau un salariu decent, platesc de 2 ori mai bine decat firmele romanesti si refuza sa te angajeze la negru, fara carte de munca. Si atunci unde e jaful? Sau ar trebui sa faca ca si miticii sa ne angajeze la negru si atunci ar fi patrioti? De ce nu se ia mai bine de romanasii nostri patrioti care nu mai stiu ce sa faca sa distruga si sa jefuiasca tara asta? Cine a jefuit timp de 20 de ani? Si cei din parlamentul nostru sunt unguri? Gheorghe tu nu vezi realitatea.....de aceea suntem unde suntem azi...si ungurii sunt unde sunt. Pentru un om normal tara asta nu mai reprezinta nici o atractivitate, o sa ajunga gunoiul Europei. Deah tot ungurii sunt de vina....
    • -21 (37 voturi)    
      Ungaria conduce prin UDMR Romania ! (Luni, 7 februarie 2011, 7:58)

      niculita30 [utilizator] i-a raspuns lui Carcotas

      Deci sprijinul e interesant ! :)))
      • +18 (20 voturi)    
        Poate "interesat"! (Luni, 7 februarie 2011, 12:31)

        mircea [anonim] i-a raspuns lui niculita30

        Dar sa-i lasam pe unguri care isi urmaresc propriile interese,totusi destul de civilizat,cu unele exceptii(Tokes,Frunda).De ce sunt ungurii la guvernare?De ce nu sunt PSD sau PNL la guvernare?Pentru-ca in conditii de criza economica,bravii nostri politicieni liberali si social-democrati au dat bir cu fugitii,preferand sa latre de pe margine impotriva masurilor de guvernare,care bune-rele,au scos totusi tara din criza si au salvat Romania de faliment.Iar ungurilor din guvern nu avem ce sa le reprosam.Ce s-ar fi intamplat daca guvernul impaca PNL si PSD dand bani partidelor la discretie in defavoarea altor categorii sociale?Probabil ca PSD si PNL erau multumite si nu mai erau in actuala stare de delir.Inclusiv scarbosul de Voiculescu.
        • -5 (11 voturi)    
          baga ceva lecitina (Luni, 7 februarie 2011, 14:35)

          adrian [anonim] i-a raspuns lui mircea

          UDMR sunt la guvernate din 90 in coace !
          de ce ? pentru ca sunt cea mai mare prostituata din politica romaneasca , si s-au dat cu oricine e la putere !

          e simplu , nu cauta intrebari incercand sa dai raspunsuri complexe ...
          1 nu e de tine !
          2 raspunsul e mult mai simplu !
          • +8 (8 voturi)    
            Raspunsul este simplu. (Luni, 7 februarie 2011, 15:48)

            mircea [anonim] i-a raspuns lui adrian

            UDMR nu erau la guvernare si probabil dispareau si ca formatiune politica,daca bravii nostri liberali si sociali-democrati le pasa de Romania.Dar cu un Che Guevara si un Castro nu poti face democratie.
    • +16 (18 voturi)    
      multiculturalism (Luni, 7 februarie 2011, 10:53)

      rz [anonim] i-a raspuns lui Carcotas

      Cred ca nu intelegi ce spun Germania si Marea Britanie cu esecul multiculturalismului. Este in principiu vorba de popoarele arabe/asiatice. Este de exemplu vorba de valul islamic care este obligatoriu pentru femeile arabe si care impiedica autoritatile sa identifice persoanele. Este vorba de cei care au "dreptul" sa-si bata nevestele ca asa e cultura lor. E vorba de cei care taie porcul pe trotuar. E vorba de cei care nu accepta ca vecinul sa aiba alta religie.

      Cu ce sunt diferiti ungurii fata de noi? Vorbesc alta limba si cam atat. Impartasim aceleasi valori europene. Avem chiar si traditii comune. Nu are nici o legatura statul multicultural roman (in ceea ce-i priveste pe unguri) cu ce denunta Germania si Marea Britanie ca esec al multiculturalismului.
    • +1 (7 voturi)    
      INTEGRALISM ! ?? (Luni, 7 februarie 2011, 15:54)

      nicola [anonim] i-a raspuns lui Carcotas

      Traiesc de 8 ani in Italia si merg des in Franta ,italianii sau francezii cu care am relatii de munca ori de prietenie i-mi zic ca sunt neamt ori nord european asta e un mod (din punctul meu de vedere) de far-mi intelegere ca un roman e un roman si ca eu daca sunt cinstit nu sunt roman cine mai stie secondo lor ce mare putana a fost maica-mea . Asta e integralism european (Romania esclusa) Parintii acestui integralism sunt Berlusconi si Sarkozy doua persoane grav bolnave care din pacate au ajuns la putere democraticamente ,pentru-ca Italia si Franta sunt in decadenza, sunt in faza de baso impero. Ungaria a inteles acest lucru in Romania la inteles putina gente.
      • +3 (7 voturi)    
        integrare? (Luni, 7 februarie 2011, 17:13)

        Ghita [anonim] i-a raspuns lui nicola

        tu vorbesti ca un asimilat nu ca un integrat. Ne putem integra la noi acasa cu o justitie corecta si cu o productivitate marita.
        • -2 (2 voturi)    
          sunt un asimiilat (Luni, 7 februarie 2011, 22:10)

          nicola [anonim] i-a raspuns lui Ghita

          Poate! Sunt un asimilat ,necazul e ca am ajuns in occident deja asimiliat,(in Romania eram considerat un ratat) Daca dumneavoastra ami puteti explica cum pot face sa nu am dor de Romania ami dati cheia dela una asimiliare completa si dela una fericire ca o astept de mult!! Astept sfaturile voastre.
      • +1 (5 voturi)    
        raducioiule (Luni, 7 februarie 2011, 20:55)

        nicolae [anonim] i-a raspuns lui nicola

        asa e, de opt ani esti acolo, printre italiani... chiar, come se zice la apa minerale la vuoi?
  • +25 (31 voturi)    
    corectie (Luni, 7 februarie 2011, 1:31)

    random [anonim]

    Buna, e zis ca Raffarin e un consilier apropiat lui Sarkozy. Sunt francez si cred ca asta este foarte exagerat. E important dar nu are o legatura foarte mare cu puterea presidential acum, era un prieten lui Chirac, nu lui Sarko. Politiciani "Romanofili" în Franta sunt foarte marginalizati, Acum se gasesc mai mult la stînga. Sarkozy prefer sa utiliza Romania pentru motivele populisti, mai putin pentru afaceri... Si acum e criza mare în România, nu mai este considerat ca o tara interesant pentru afaceri, statul român nu poate cumpara centralele nucleare franceze de exemplu, sunt bune dar foarte scumpe.
    Sorry for my romanian
    • +12 (12 voturi)    
      ; (Luni, 7 februarie 2011, 8:53)

      SS [anonim] i-a raspuns lui random

      Am inteles ce-ai vrut sa spui si cred ca ai perfecta dreptate
    • +13 (15 voturi)    
      romanii devin doar sarkofobi ... (Luni, 7 februarie 2011, 9:41)

      emilper [utilizator] i-a raspuns lui random

      ... nu francofobi

      Sarko trece, Franta ramane ... va trece si criza, o sa avem bani pentru celelalte centrale nucleare, si o sa fim iar prieteni cu cine o sa fie sef la Paris.
    • +15 (17 voturi)    
      Franta da totul pina la bani (Luni, 7 februarie 2011, 10:04)

      J'accuse [anonim] i-a raspuns lui random

      Am prieteni care lucreaza la firme frantuzesti si cam toti sint disperati sa-si gaseasca altceva de lucru pentru ca managementul francez e psihopat si kaghebist, arbitrar si dictatorial. Ma tem ca "marea cultura franceza" e ceva de domeniul trecutului si urmasii contemporani cu noi nu sint decit niste Mitici in cautare de profit cu orice pret. Sa vedeti ce-o sa ne ne mai incurajeze Franta in perioada urmatoare, o sa zica ca ei nu ne vor decit binele, pina cind o sa apara iar un subiect concret la care o sa uite iar de francofonie si-o sa-si vada interesul. Decit prietenia calda a Frantei mai bine respectul rece al Germaniei!
      • +7 (9 voturi)    
        Subscriu (Luni, 7 februarie 2011, 13:39)

        Gabi [anonim] i-a raspuns lui J'accuse

        "Decit prietenia calda a Frantei mai bine respectul rece al Germaniei! "
        Franta s-a dovedit din totdeauna un partener pervers al Romaniei.
        Sunt convins ca Germania, desi nu o declara explicit, este un partener mai apropiat Romaniei, drept dovada raporturile comerciale si cresterea exporturilor romanesti de anul trecut.
      • +5 (5 voturi)    
        da (Luni, 7 februarie 2011, 19:21)

        random [anonim] i-a raspuns lui J'accuse

        e sunt de acord cu ce ziceti model managerial francez. Hierarhia e atât de grea si aroganta ca francezi prefer sa devin budetari, la stat sistemul e absurd dar nu sunteti umiliti de micul sef
    • +4 (4 voturi)    
      mais ton Roumain est excellent! (Luni, 7 februarie 2011, 11:11)

      Cristian Ioan [anonim] i-a raspuns lui random

      multumim pentru lamuriri.
      Vorbesti bine limba romana, nu era nevoie de scuze!
    • -1 (5 voturi)    
      ha ha ha ! (Luni, 7 februarie 2011, 14:39)

      adrian [anonim] i-a raspuns lui random

      chiar daca susti ca esti francez (de remarcat ca nu esti roman stabilit in frantza ...)

      din textul scris este clar ca esti un roman din romania , si ca ai minuscule incercari penibile de a disimula limba romana :' Sarkozy prefer sa utiliza Romania ' , dar acorduri mai complexe care se uita primele sunt in perfecta stare romaneasca .

      penibilule !
      • +2 (2 voturi)    
        nu (Luni, 7 februarie 2011, 17:34)

        random [anonim] i-a raspuns lui adrian

        îm cer scuze dar sunt 100% francez rezident în Franta
      • -2 (4 voturi)    
        francezu' (Luni, 7 februarie 2011, 18:29)

        Alionte [anonim] i-a raspuns lui adrian

        De acord cu tine Adrian!! In plus, un francez nu ar fi zis niciodata in engleza sorry for my romanian!!
    • +3 (3 voturi)    
      Diplomazia Franceza (Luni, 7 februarie 2011, 19:06)

      nicola [anonim] i-a raspuns lui random

      berlusconi a impostat campania electorale trecuta su un populism anti roman. sarcozy a gia impostat la sua campanie viitoare su un populism anti roman. e in regula prima di altre lucruri e importanta puterea .ma scuzati dar e giust,ca romani trebuie sa auda de la italiani fraze de tipul" trebuie sa prindem la suturi in cur romanii astia. or e giusto ca sarkozy finge ca basescu ia furat pixul dupa ca au semnat impreuna un tratat franco-roman sau e giusto ca sarkozy refuza mina intinsa de basescu la un consilio european?sunt unu care nu a votat cu basescu dar basescul e acum reprezentantul meu asa cum e reprezentantul de oltre 20 milioni cetateni romani .cind sarkozy a scuipat in faza basescu m-am simtit scuipat si eu ca si cei oltre 20milioane de romani . interesant e ca nu m-am simtit scuipat de sarkozy.m-am simtit scuipat in fata de franta
      • +3 (3 voturi)    
        da (Luni, 7 februarie 2011, 19:18)

        random [anonim] i-a raspuns lui nicola

        De fapt Sarko nu mai are alte solutie: are nevoie sa face populism, cel mai mult posibil, pentru ca situatia economica e desastru, si a ratat tot ce a început. Ce care îm frica cel mult, e ca el poate sa fie reales.
        Franta foloseste Italia la nivel democratic: regresam.
        • +4 (4 voturi)    
          mon cher random (Luni, 7 februarie 2011, 19:36)

          jean [anonim] i-a raspuns lui random

          am traiit sase ani in franta si am vazut ce si cum,apropos de romania !
          nu e vorba de sarko,e vorba de frncezi,in general.
          eu am la mine la serviciu doi verisori.unu-i sef de personal-celalalt,muncitor necalificat.
          necalificatul spune ca-i var cu directorul iar directorul zice ca nu-i nici o legatura de rudenie intre ei doar coincidenta de nume.
          cam asa-i si relatia franta -romania,depinde din care parte te uiti !
  • -9 (27 voturi)    
    atentie! (Luni, 7 februarie 2011, 1:42)

    Budescu Iulian [anonim]

    lasati ungurii ca astia voi autonomie apoi independenta, astia nu sunt de avut incredere in ei....
    • -1 (5 voturi)    
      si ce daca ? (Luni, 7 februarie 2011, 14:44)

      adrian [anonim] i-a raspuns lui Budescu Iulian

      o dam si pe aia , daca asta vor ca sa ne voteze la urmatoarele alegeri ... o dam .. dao naiba de integritate statala !!!
  • +18 (30 voturi)    
    Asta e pentru PRM-isti (Luni, 7 februarie 2011, 1:59)

    Lorenzo Monkson [anonim]

    Asta e pentru PRM-istii aia care to se mai iau de unguri si ce au ungurii cu noi. Guvernul ungar a dat dovada de buna vecinatate si clarviziune politica. Hai sa nu ne mai lamentam ca toti ne vor raul, uite cine te ajuta la necaz!
    • +6 (20 voturi)    
      unguri (Luni, 7 februarie 2011, 9:00)

      ovi [anonim] i-a raspuns lui Lorenzo Monkson

      draga Lolo, e doar un ajutor conjunctural, interesul ungurilor fiind acela de a scapa de granitele uniunii, si de a putea exporta (la negru) fara probleme legumele unguresti , etc. In rest sa stii ca nu te iubesc ungurii mai mult decit pina acuma, dimpotriva........
    • -3 (3 voturi)    
      vai de mine .. cati ani ai ? (Luni, 7 februarie 2011, 14:45)

      adrian [anonim] i-a raspuns lui Lorenzo Monkson

      8 ? maxim 11 ?

      zici ca sunteti compii tembeli ...
      voi nu ati auzit pana acum de politica ? de relatii internationale ? de conjuctura ??
  • +19 (19 voturi)    
    foarte buna analiza (Luni, 7 februarie 2011, 2:50)

    alex [anonim]

    Cam scurta insa descrierea relatiei cu Polonia. Acolo sunt mult mai multe de zis. Oricum... La mai bine!
  • +17 (19 voturi)    
    ginta latina + londra (Luni, 7 februarie 2011, 4:32)

    panfil [anonim]

    astia sunt cei cu care trebuie sa ne intelegem bine.
    italia, spania si portugalia, unde avem comunitati mari.
    regatul unit este principala contrapondere, cea care mai stopeaza avantul franco germano rusofil.
    regatul unit are sprijin mare dela sua, principalul prieten si aliat.
    de strans relatiile cu ungaria, polonia, slovacia. astia stiu mai bine de unde venim si prin ce'am trecut.
    si deloc de neglijat, relatia cu ortodoxa grecie.

    germano nordicii vor fi ce ce ne vor suspecta in permanenta, pentru ca suntem f. departe de ei, economic, cultural, civic.
    • +4 (4 voturi)    
      cel mai (Luni, 7 februarie 2011, 11:55)

      OnePiece [utilizator] i-a raspuns lui panfil

      tare comentariu. Trebuie sa constientizam nivelul la care suntem, adica jos de tot,si cine ne sunt prietenii, cine stie de unde am pornit, si cel mai important tarile in care avem comunitati de romani. Sa lasam la o parte fanteziile cu Franta si Germania ca mai avem mult pana ii ajungem.
  • +28 (28 voturi)    
    Sa fim demni, solidari, sa ne educam copiii (Luni, 7 februarie 2011, 7:44)

    hotnewsfil [utilizator]

    Daca nu ne vom maturiza, daca nu vom fi demni, daca vom cauta permanent 'mana mamei' care sa ne aseze pe un drum sau pe altul deci daca vom cauta sa existam, ca tara, numai in siajul altei tari, vom fi tratati ca atare, ca niste vesnic retardati, niste defazati ai istoriei.
    Trebue sa ne evidentiem existenta printr-un siaj propriu noua.
    Trebue sa avem incredere in noi, sa nu mai stam cu mana intinsa la unul sau la altul, sa intelegem ca, asa cum este firesc, fiecare tara isi urmareste propriul interes si, prin urmare, se foloseste de noi deliberat, 'cu sange rece', ne trateaza, daca acceptam, ca pe o colonie, ca pe o piata de desfacere, o comunitate de consumatori ai produselor 'de-afara', incapabili sa stea pe propriile picioare, modelati de comunism sa poarte belciugul in nas.
    Sa incepem prin a fi solidari.
    Generatiile de acum nu mai pot fi remodelate din radacini.
    O alta Romanie, demna, care nu merge in (pe) siajul altei tari, poate exista in viitor, numai daca ne educam ca atare copiii.
    • +11 (11 voturi)    
      Foarte adevarat! (Luni, 7 februarie 2011, 10:00)

      Metec [utilizator] i-a raspuns lui hotnewsfil

      Atunci cand majoritatea romanilor din Romania (atentie la nuanta!) va gandi astfel, Romania va deveni o putere locala si Marile Puteri se vor lupta sa o aiba "in siaj" (ce expresie dezageabila, "industriala"!), pentru a controla zona Balcanilor. Spre o astfel de tara ne indreptam la sfarsitul anilor '30, dar visul dement al Reich-ului german ne-a aruncat in bratele otravite ale bolsevismului sovietic. Trebuie sa o luam acum de la capat si sa nu consideram UE un vis implinit, ci doar sansa unei Romanii mai puternice. Am zis.
  • -14 (16 voturi)    
    care e legatura? (Luni, 7 februarie 2011, 9:32)

    Nicky [anonim]

    In afara de faptul ca Romania e membra UE, nu vad alte legatura sau asemanare intre noi si Europa. Locul Romaniei, social, cultutral, economic sau cum vreti e in Africa. Poate ar trebui sa depuna o cerere de intrare in OUA..
    • +6 (6 voturi)    
      Legatura e ca (Luni, 7 februarie 2011, 11:15)

      Mobutu [anonim] i-a raspuns lui Nicky

      daca scrii din copac nu mai vezi padurea si iti scapa cate o duda fara voie.
  • +7 (9 voturi)    
    Alianta Socialista (Luni, 7 februarie 2011, 10:08)

    Trojan.H [utilizator]

    Ar trebui sa muncim serios, la scoala sa invatam asa cum trebuie, mai multa cinste si respectarea cuvintului dat si prietenii vor veni singuri fara sa alergam dupa ei.
    Problema e ca intre timp vine Alianta Socialista la putere si se alege praful de munca, educatie, justitie si cinste.
  • +6 (8 voturi)    
    Franta - un aliat fara voie (Luni, 7 februarie 2011, 10:46)

    mihaitza [anonim]

    dincolo de ingamfarile nationaliste, aceasta pozitie a Frantei si a Germaniei de legare a MCV de aderarea la Schengen ne-ar putea aduce un imens serviciu in adevaratul sens al cuvantului. Daca am vrea sa vedem ca intr-adevar avem o problema cu justitia si sa o reglam. Avem un impuls minunat pentru curata veriga slaba a Roamniei si a da drumul sutelor de dosare, sa luam la puricat judecatorii, sa somam procurorii sa prezinte dosare care tin in instanta si nu compuneri de clasa a III-a. In loc sa ne legam de Franta si de Germania, mai bine am fi tacut malc si am fi folosit aratatul cu degetul ca pe un pretext sa curatam mizeria care ne tine pe loc: justitia noastra este o mare mlastina. La fel si populatia, in loc sa se uite urat ca face Franta nu stiu ce, ar trebui sa arata cu degetul spre ai nostri si sa le cerem sa se conformeze. Spre binele nostru.
  • -1 (5 voturi)    
    deloc surprinzatoare (Luni, 7 februarie 2011, 11:00)

    danmihai [anonim]

    Atitudinea Ungariei este DELOC surprinzatoare in conditiile in care si ei au facut declaratii identice cu ale oficialilor romani in legatura cu unionismul ( ei cu ungurii lor noi cu basarabenii nostri ): ne vom uni in interiorul UE!
    Orban n-a fost lovit brusc de amor, stiuta fiind orientarea lui fascistoida dintotdeauna.
  • +5 (5 voturi)    
    Vama Siret (Luni, 7 februarie 2011, 15:02)

    Lucian M [anonim]

    Actualul scandal de la Vama Siret demonstreaza fara drept de apel ca francezii-germanii au dreptate: coruptie generalizata, justitie impotenta si in plus corupta si ea. Degeaba suntem pregatiti "d.p.d.v. tehnic" pentru Schengen daca practic in vami sunt adevarate retele mafiote. Ce s-a vazul sa Siret e doar varful iceberg-ului! Cu asemenea "Vami" chiar ca punem in pericol UE. Problema e ca acest cancer nu se vindeca asa usor, nivelul coruptiei ne apropie mai degraba de africani, cum spunea cineva mai sus.
  • 0 (2 voturi)    
    Romania - Copilul neadoptat al "Familiei Europa" (Luni, 7 februarie 2011, 15:25)

    valisa [anonim]

    Marea "Familie Europa" asteapta cu sufletul la gura sa vada ce se intampla in 2011 si mai ales in 2012 cu politica romaneasca. Ea, "Familia" are semnale tot mai puternice ca ceva se va intampla cat de curand cu copilul ei inca neadoptat Romania si nu vrea sa riste primind la sanul ei un copil cu mintea ratacita. Trebuie sa vedem ce vrea acest copil. Vrea sa fie adoptat de "Familia Europa" sau vrea sa rataceasca in continuare prin estul Europei?

    Tema grea pentru copilul ratacit....
  • +2 (2 voturi)    
    Bravo (Luni, 7 februarie 2011, 15:41)

    daniel [anonim]

    Bun articol, mie mi-a placut
  • -2 (2 voturi)    
    vorbe dulcege.. (Luni, 7 februarie 2011, 15:55)

    Lechi [anonim]

    Vorbele , in diplomatie, sunt cel mai adesea un
    paravan de ascundere a gandurilor

    Cazul in speta, este cea mai clara demonstratie
  • -1 (1 vot)    
    Marea Debarasare si pierderea identitatii (Luni, 7 februarie 2011, 16:29)

    valisa [anonim]

    Adica intoarcem dosul ca sa avem apoi ce pupa si ne debarasam cu totul de romanii de peste hotare. Frumos. Oare ce-o fi in sufletele romanilor care nu au apucat sa isi ia cetatenia? V-ati pus aceasta intrebare? Ei cui apartin? Care este identitatea lor istorica?
  • +3 (3 voturi)    
    Doamne mare e (Luni, 7 februarie 2011, 20:42)

    HESS [utilizator]

    Gradina ta.
    Nu exista prieteni ci doar interese.
    Nu exista uniuni ci doar interese.
    Nu exista pacturi ci doar interese.
    Si daca exista sant facute pt a fi incalcate.
    Fesul poarta interesul.
    Pragmaticii traiesc cu picioarele pe pamant ,naivii traiesc in tara lui ALICE.Primii profita de ultimii.
  • -1 (1 vot)    
    Pacat (Luni, 7 februarie 2011, 23:44)

    S [anonim]

    Presa romaneasca a lansat un adevarat linsaj la adreasa Frantei de cand cu istoria Shengen. Diplomatia romaneasca a dat dovada de "lipsa de diplomatie".
    Asumam ? Asteptam ce ?
  • +2 (2 voturi)    
    Problemele vin tot de la est. (Marţi, 8 februarie 2011, 4:26)

    Rau de la Rusia [anonim]

    Rusia ne blocheaza intarea in spatiul S. Atita timp cit va exista problema Transnistriei, UE, pe buna dreptate nu poate accepta intrarea Ro in spatiu. Pe acolo se pot strecura persoane in UE prin filiera cetateniei Ro. Ro si-a dat seama de curind si deja face loby in US. Senatul American a luat deja o hotarire prin care angjeasa US sa puna presiune pe Rusia sa solutioneze problema Transnistriana. Rusia CONTINUA SA NE TRAGA INAPOI DE VREO 150 DE ANI.
  • +1 (1 vot)    
    Probleme de mentalitate (Marţi, 8 februarie 2011, 8:12)

    vali [anonim]

    Din pacate foarte multi inca au resentimente. Ori frabcezii ori ungurii, totdeauna cineva e de vina. De aceea tara noastra bate pasul pe loc, fiindca Romania inca e plina de astfel de oameni. Acest tip de om nu munceste , nu gandeste si da vina pe toate nenorocirile si saracia lui pe unguri. Eu lucrez pentru o firma ungureasca si pot spune ca sunt adevarati profesionisti. Nu jefuiesc nimic. Platesc impozit statului roman, dau un salariu decent, platesc de 2 ori mai bine decat firmele romanesti si refuza sa te angajeze la negru, fara carte de munca. Si atunci unde e jaful? Sau ar trebui sa faca ca si cei de la Bucuresti sa ne angajeze la negru si atunci ar fi patrioti? De ce nu se ia mai bine de romanasii nostri patrioti care nu mai stiu ce sa faca sa distruga si sa jefuiasca tara asta? Cine a jefuit timp de 20 de ani? Si cei din parlamentul nostru sunt unguri? Gheorghe tu nu vezi realitatea.....de aceea suntem unde suntem azi...si ungurii sunt unde sunt. Pentru un om normal tara asta nu mai reprezinta nici o atractivitate, o sa ajunga gunoiul Europei. Deah tot ungurii sunt de vina....


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version