Summit-ul Dunarii

VIDEO Jose Manuel Barroso anunta semnarea tratatului privind regimul frontierei: Salutam semnarea tratatului dintre Romania si Moldova

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Luni, 8 noiembrie 2010, 11:55 Actualitate | Esenţial


"Salutam cu entuziasm semnarea tratatului de frontiera dintre Romania si Moldova. Este un excelent exemplu de ce poate fi realizat cand exista un interes comun", a spus in discursul sau de la Summit-ul Dunarii presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso. Oficialul european a facut in premiera anuntul semnarii tratatului privind regimul de frontiera, in conditiile in care autoritatile romane nu au comunicat nimic deocamdata pe aceasta tema.



UPDATE: Ministrul Baconschi a declarat, in seara zilei de luni, ca autoritatile romane i-au lasat intaietatea anuntului presedintelui Comisiei Europene, intrucat era oaspetele Romaniei la Summit-ul Dunarii.

"Am dorit sa-i lasam din curtoazie, fiind oaspetele nostru la Summitul Dunarii, aceasta intaietate. Dar, dupa cum vedeti, toate informatiile devin publice la cateva ore dupa anuntul facut de domnia sa", a spus Baconschi luni seara, la semnarea Tratatului impreuna cu premierul Filat.

Prezenta premierului moldovean la Bucuresti, Vlad Filat, creeaza premisele semnarii acestui document luni.

Ministerul de Externe roman nu confirma si nici nu infirma aceasta semnare, cerand ceva timp pana la exprimarea unei pozitii.

ora 12.07: MAE confirma semnarea luni a Tratatului intre Romania si R. Moldova privind regimul frontierei de stat, colaborarea si asistenta mutuala in probleme de frontiera. La ora 17.30, ministrul de externe Teodor Baconschi si premierul moldovean Vlad Filat vor semna documentul la sediul MAE.

Potrivit unor surse diplomatice, Romania si Moldova au convenit semnarea in aceasta forma pentru ca ministrul de externe moldovean, Iurie Leanca, este suspendat. Potrivit Codului Electoral din R. Moldova, ministrii sau alti demnitari in functii publice se suspenda (degreveaza - este termenul folosit)daca sunt candidati in alegeri. Aceasta prevedere nu se aplica presedintelui, premierului si presedintelui parlamentului.

Tratatul este un document tehnic. El reglementeaza modalitatea de realizare a marcarii pe teren a frontierei, solutionarea problemelor referitoare la construirea de obiective comune la frontiera, intretinerea frontierei, constituirea si functionarea unei Comisii mixte pentru verificarea traseului frontierei de stat si intretinerea semnelor de frontiera,  modul de folosire a apelor de frontiera, cailor ferate, soselelor, precum si a altor instalatii de comunicatii care traverseaza frontiera de stat, desfasurarea unor activitati precum pescuitul, vanatoarea, silvicultura, exploatarea subsolului in apropierea frontierei, modul de  cercetare si de solutionare a incalcarilor regimului cum ar fi trecerea nepermisa a frontierei sau deteriorarea semnelor de frontiera etc.

Ministrul de externe Teodor Baconschi anunta in 13 octombrie faptul ca textul documentului este finalizat, dupa 11 runde de negocieri intre cele doua parti.

Primele semnale in acest sens au fost date de cancelarul german Angela Merkel, in timpul vizitei sale la Bucuresti din octombire, cand a spus ca semnarea acestui tratat privind regimul frontierei cu Moldova ar fi "un pas in directia buna", in contextul relatiei UE cu vecinatatea estica".

"In ceea ce priveste vecinatatea imediata, obiectivul nostru este sa rezolvam conflictul dintre Moldova si Transnistria. Cred ca Romania poate juca aici un rol important. De asemenea, stiu ca se fac eforturi pentru semnarea unui tratat de frontiera de catre Romania si Moldova, cred ca aceasta este directia in care trebuie sa continuam", a spus cancelarul german dupa discutia cu premierul Emil Boc.

Punctele de divergenta dintre expertii moldoveni si romani care au negociat tratatul au constat in special in gasirea numelui acestuia, o "titulatura reciproc convenabila", cum spunea acum ceva timp ministrul Baconschi.

Acest document se discuta de catre cele doua tari de 19 ani, Romania nefiind de acord cu un tratat de frontiera asa cum era reclamat el de catre fortele politice de la Chisinau.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















7345 vizualizari

  • 0 (22 voturi)    
    Misto (Luni, 8 noiembrie 2010, 12:19)

    Eclesiastul [utilizator]

    Iată cum diplomaţia româna este prinsă cu chiloţii in vine!
    • +1 (7 voturi)    
      ...POTI SA O MAI SPUI O DATA! (Luni, 8 noiembrie 2010, 12:57)

      sami [utilizator] i-a raspuns lui Eclesiastul

      Incompetenta doar? Nuuuu, este putin mai mult de atat. Barosso i-a stricat planurile lui Baconschi...acum nu va mai putea sa se impauneze cu succesul sau de neegalat...asa cum de altfel a isi facut zilele trecute vis-a vis de speta. Nu are Baconschi nici un merit in semnarea tratatului...ca el este cel care semneaza pentru MAE...doar asta ii este "munca" in acest succes. Meritul este strict al Presedintiei, Presedintelui si al oamenilor cu "logistica negocierilor" din MAE.
      • -2 (6 voturi)    
        vreau pace si liniste (Luni, 8 noiembrie 2010, 14:11)

        bogdan [anonim] i-a raspuns lui sami

        Foarte necesar acest tratat deoarece comunistii din tara vecina si sora nu vor mai putea jigni Romania pe nedrept in acest aspect.
        • +2 (4 voturi)    
          alooo (Marţi, 9 noiembrie 2010, 10:36)

          sami [utilizator] i-a raspuns lui bogdan

          iti propun sa mai citesti inca o data comentariul Ecleziastului si pe al meu! Nici unul nici celalalat nu a avut o pozitie negativa fata de acest tratat...(cu toate ca din punctul meu de vedere ar fi ceva "retinere")! Din contra, am spus ca oricum negocierile si hotararea a fost luata la Cotroceni...iar Baconschi este doar executantul semnaturii. Habar nu are pe ce lume traieste, nu-l intereseaza si nu l-a interesat decat aportul de imagine si "aburirea" "prostilor" cu vorbe mestesugite...
          Pace si liniste vrem cei mai multi oameni normali la cap...insa nu avem parte cu atati neghiobi insetati de putere in jur...
          In ceea ce priveste tratatul...nu, 19 ani nu au fost suficienti...pentru ca din toti acesti ani doar 1 an comunismul nu a fost la putere in Moldova (si /sau la negocieri)...Consider ca a fost semnat in pripa (doar pentru ca Bacoschi sa se impauneze cu marea lui realizare-intentionat a creat false asteptari din partea greilor din UE privind acest tratat, repet, el a fost cel care a plusat strict in interesul sau). Si pentru ca vrei liniste si pace...te rog sa imi spui daca te simti linistit si impact acum cand prin acest tratat am mai consfintit inca o data validitatea tratatului Ribbentrop-Molotov??? Dar sa stii ca asta se intampla cand te inconjori de consilieri pro-rusi, ce nu-si poarta decat propriile interese nascute din subminarea statului roman.
          Pace tie
    • -1 (5 voturi)    
      nu e adevarat (Luni, 8 noiembrie 2010, 13:01)

      alex [anonim] i-a raspuns lui Eclesiastul

      Diferenta de cateva ore nu e asa de importanta.
    • 0 (10 voturi)    
      Moldova e pierduta (Luni, 8 noiembrie 2010, 13:02)

      George32 [utilizator] i-a raspuns lui Eclesiastul

      Nici macar comunistul Iliescu nu a semnat acest tratat. Felicitari Basescu! Cel mai mare esec al diplomatiei romane de la sfarsitul celui de al doilea razboi mondial pana astazi.
    • +6 (12 voturi)    
      Te inseli amarnic, pentru ca... (Luni, 8 noiembrie 2010, 13:03)

      daniel [anonim] i-a raspuns lui Eclesiastul

      ...cea mai mare greseala este sa le dai timp rusiilor sa puna in bete in roate tratatului sau uraniu la Filat in dormitor...... E mult mai bine sa tii totul secret, sa anunti la 12 si sa il semnezi la ora 17, nu mai poate aparea nimic care sa schimbe ceva...

      Si Baroso trebuia sa isi tina naibii gura, ca si 5 ore sunt mult pentru un mecanism asa de bine pus la punct precum cel rusesc...
      • +5 (5 voturi)    
        :-)) (Luni, 8 noiembrie 2010, 14:47)

        KGB [anonim] i-a raspuns lui daniel

        :-))) Super tare!
        Sunt sigur ca Dedea Putin afla de un tratat intre Romania Si Moldova din ziar, dimineata la cafea. Sau si mai bine, la buda. Asta chiar m-a distrat :-)
    • +4 (8 voturi)    
      Demoralizare? (Luni, 8 noiembrie 2010, 13:15)

      Remus [anonim] i-a raspuns lui Eclesiastul

      Serios? Are diplomatia romana posibilitatea sa opreasca Presedintele CE? Era un secret de stat?

      Cand diplomatia romana continua negocierile, amana semnare si o face tocmai atunci cand efectul politic este maxim, inaintea alegerilor din R. Moldova, acestea trebui numite "cu chilotii in vine"?

      Utilizator Ecleziastic, ce este cu atat rea vointa pe net? Sa fie o etapa intre alte etape?
      http://www.youtube.com/watch?v=A-ZQbJHagx4

      Demoralizare urmata de destabilizare?
  • -2 (4 voturi)    
    Te inseli amarnic, pentru ca.. (Luni, 8 noiembrie 2010, 13:14)

    Daniel [anonim]

    ...cea mai mare greseala este sa le dai timp rusilor sa puna bete in roate semnarii tratatului... sau uraniu la Filat in dormitor...

    Chiar si 5 ore, de la 12 la 17.00, sunt mult pentru un mecanism atat de bine pus la punct cum este cel rusesc, care poate lovi in minute oriunde in lume..

    Si Baroso trebuia sa iti tina naibii gura, nu trebuia sa puna in pericol semnarea tratatului! Dupa ora 17.30 putea sa salute cat vroia el...
  • +7 (7 voturi)    
    Frontiera? (Luni, 8 noiembrie 2010, 13:32)

    Sorin [anonim]

    Ne chinuim defapt sa nu semnam un tratat...pentru ca defapt incercam sa evitam sa legalizam taierea Basarabiei din frontierele normale ale unui singur stat romanesc.... dar cum fara el nu poti intra in Schengen...si elimina celelalte frontiere spre Europa... acest "tratat" aproape ca se semneaza in secret.
  • +2 (4 voturi)    
    Te inseli daniele (Luni, 8 noiembrie 2010, 13:32)

    Antonescu [anonim]

    Cu siguranta serviciile secrete ruse nu afla despre acest tratat de pe hotnews :)), ei deja stiu de mult. Si mai mult decat atat se bucura, fiindca ei au facut lobby pe langa Merkel care la randul ei a facut presiunea asupra lui baselu'. Asa ca relax, marele strateg daniel.
    • -4 (4 voturi)    
      era culmea! (Luni, 8 noiembrie 2010, 13:53)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui Antonescu

      nu se putea sa nu apara un iluminat nationalist care sa ne explice cum sta treaba cu politica externa aplicand intr-un fel sau altul teoria conspiratiei.
    • +1 (5 voturi)    
      vreau sa vad textul acordului ! (Luni, 8 noiembrie 2010, 13:54)

      OBS [anonim] i-a raspuns lui Antonescu

      Pai vor fi facut serviciile secrete lobby, dar pana nu vad "docomentul" eu prefer sa nu zic nimik.

      Poate fi un document in care sa se spuna multe in 3-4 propozitii sau un document care sa fie de 500 de pagini si in care sa nu se spuna de fapt nimik. Cert este ca semnarea unui nu stiu cat este pe placul Rusiei pentru ca ii sapa la temelia existentei Transnistriei.

      Ceea ce nu se vede este important. Care este pretul semnarii acordului ??? Ce s-a oferit in schimb? Cine castiga ? Cine pierde ? Vreau sa cred ca nu s-a vandut inca odata Basarabia !!! Ar fi chiar pentru totdeauna.
    • +4 (6 voturi)    
      Munitie anti-comunista (Luni, 8 noiembrie 2010, 14:02)

      Ribentrop-Molotov [anonim] i-a raspuns lui Antonescu

      Semnarea unui asemenea document era necesara in aceasta perioada electorala pt RM, comunistii si rusofonii basarabeni urlau ca Romania ''ne pregateste ceva'' pt ca refuza sa recunoasca frontierele RM printr-un tratat oficial.
      Iata ca s-a facut si asta si inca o propaganda comunista se va dovedi gaunoasa si lipsita de obiect.

      Desigur, sabaka Voronin si o parte din pensionarii de la tara vor continua sa tzipe ca Romania a pregatit deja pe malul Prutului carutzele cu mii de tigani, propaganda comunista are la baza principiul leninist: ''minte, minte, minte, ca ceva tot ramane''!

      Tratatul are mai multe scopuri:

      -lipseste de obiect propaganda comunista si ajuta AIE in campania electorala
      -demonstreaza Germaniei si UE ca Romania e legalista si joaca cu seriozitate in cadrul UE
      -include de facto nerecunoasterea Transnistriei sau oricaror modificari ale frontierei RM. In cazul in care asta s-ar intampla Romania ar putea considera nul acest Tratat, ceea ce ar fi de inteles chiar si pt UE.

      E mai util ca Romania sa se concentreze pe razboiul de influenta mediatica in Basarabia, pe sustinerea partidelor pro-romanesti, pe patrunderea in sfera economica a RM, pe jocurile de culise UE si americane cu Rusia, pe evidentierea sistematica a caracterului ilegal al pactului nazisto-comunist, pe re-romanizarea Basarabiei, pe crearea unui paralelism a institutiilor guvernamentale din RMoldova cu cele romanesti, astfel incat reunirea sa fie realizata de facto inainte de a fi inscrisa in documente !
    • +2 (4 voturi)    
      Partial adevarat... (Luni, 8 noiembrie 2010, 14:06)

      Daniel [anonim] i-a raspuns lui Antonescu

      Hai sa vedem... bun, ai dreptate, stiau dinainte, ca dovada ca au reusit sa blocheze 19 ani semnarea tratatului. Dar sa nu uitam ca sahul se joaca cu pioni.. iese un pion de pe tabla (Voronin), intra altii (ucraina samd)...

      Merkel? Noi aveam nevoie de sprijinul neconditionat al EU pentru acest tratat. Deci eu vad invers treaba, nu au facut rusii lobby, noi am facut lobby la Merkel... Rusii vin repede, dar pleaca greu... Nu ar lasa rusii nimic de la ei, daca nu ar fi stransi cu usa sau daca nu le-ar oferi EU ceva in schimb... iar EU le-a oferit ceva contracte comerciale si o presiune scazuta asupra rublei precum si oarecare colaborare USA-EU-RUSIA, economic si militar...

      Eu vad semnarea tratatului ca fiind primul pas dintr-o serie lunga de pasi de reunificare a Romaniei, de revenirea la Romania de dinainte de al doilea razboi mondial... si asta conteaza pentru noi...

      Eu strateg? nici pe departe... dau si eu cu umila mea parere... nici pe departe nu sunt atat de maret precum maresalul Antonescu :) si nici nu ma cred Napoleon Bonaparte :)
  • +4 (8 voturi)    
    care este miza? (Luni, 8 noiembrie 2010, 13:33)

    gica [anonim]

    Nu il inteleg pe baqsescu, acu cateva luni spunea ca nu doreste delimitarea unor frontiere consfintite de Stalin si Hitler, implicit, nu va semna niciodata acest tratat...si acum pac si semneaza...este o greseala istorica a Romaniei.
  • 0 (6 voturi)    
    tratatul de frontiera (Luni, 8 noiembrie 2010, 13:48)

    un_om_de_cal [utilizator]

    Eu nu inteleg de ce e rau sa semnam acest tratat.

    Pana acum amanarea semnarii lui a folosit doar celor care fac propaganda cu "Romania imperialista", si a pus bete in roate apropierii Republicii Moldova de UE.
  • +4 (6 voturi)    
    hai sa asteptam... (Luni, 8 noiembrie 2010, 14:05)

    sache [anonim]

    sa vedem ce prevede acest tratat si apoi sa comentam si sa ne dam toti cu parerea. daca s-au implicat si nemtii si ue in problema asta, probabil ca nu vom semna un tratat asa cum a fost propus de moldoveni. oricum chestia asta a fost stabilita intii intre ue si rusia.
    • +4 (4 voturi)    
      este public? (Marţi, 9 noiembrie 2010, 13:33)

      boogiewoogie [utilizator] i-a raspuns lui sache

      poate Hotnews va face o analiza si va publica acest articol.
  • +6 (6 voturi)    
    Da (Luni, 8 noiembrie 2010, 15:48)

    Babilou [anonim]

    Interesant cum, la 70 de ani distanta, problema Basarabiei este iar in jocul de interese al Germaniei si Rusiei....istoria se repeta....
  • 0 (0 voturi)    
    tratatul (Marţi, 9 noiembrie 2010, 19:52)

    romanul [anonim]

    istoria se repeta sa va intre bine asta in cap si orice tratat se discuta intai de catre cei mari apoi li se impune celorlalti ce sa faca si sa semneze deci politicienii nostri nu au niciun merit fiindca ei doar executa ce li se impune si asta nu de ieri de azi ci de la decebal incepand


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by