Volksbank este una dintre institutiile de credit dintre cele mai criticate de clientii nemultumiti. La solicitarea HotNews.ro, reprezentantii bancii au acceptat sa raspunda unor intrebari avand ca tema centrala cauzele pentru care s-a ajuns la aceasta situatie si cum vad oficialii bancii iesirea din aceasta criza. Redam mai jos raspunsurile venite din partea Volksbank, cu mentiunea ca nu am intervenit deloc pe text. Raspunsurile au fost oferite de Alin Merer - Director Divizie Marketing&Comunicare. Este prima iesire publica a oficialilor Volksbank, exceptie facand intalnirile avute cu reprezentantii grupului de clienti.

Rep: Volksbank este din pacate "campion" al proceselor intentate de clienti. Statisticile Min. Justitiei par sa arate ca in materie de litigii cu clientii, banca Dvs apare intr-un numar de dosare consistent mai ridicat decat al altor institutii de credit. Care este cauza acestei situatii, in opinia Dvs?

VB: Nu cunoastem sa existe statistici intocmite de Ministerul Justitiei cu privire la numarul de litigii in care sunt implicati agentii economici.

De asemenea, nu consideram ca din acest punct de vedere Volksbank se afla pe o pozitie mai buna sau mai rea decat alte banci. Este adevarat insa faptul ca am beneficiat de o mediatizare poate exagerata din acest punct de vedere. Pe de alta parte este absolut normal ca in conditiile actuale ale pietei, oamenii sa isi doreasca sa scada costurile creditelor.

Rep: Care sunt "reprosurile" pe care Volksbank le aduce Ordonantei 50/2010?

VB: Obiectivul ordonatei mentionate este acela de a proteja interesele consumatorilor insa acesta nu poate si nu trebuie sa fie atins prin afectarea intereselor bancilor care le-au acordat clientilor imprumuturi pe baza obligatiei asumate de acestia de a plati in schimb niste costuri bine determinate.

Rep: Este exagerata constituirea unui grup de discutii pe Yahoo.com, avand ca obiect comportamentul Volksbank fata de clienti?

VB: Dreptul la asociere, sub orice forma, este un drept acordat de lege fiecarui cetatean, iar clientii nostri au inteles cum sa uzeze de acest drept.

Suntem constienti de faptul ca situatia financiara a unora dintre clienti a fost afectata in contextul economic actual si incearcam sa venim in sprijinul acestora cu oferte prin care sa se diminueze obligatia lunara de plata, insa constatam ca, in mod paradoxal, pe fondul mediatizarii excesive, cateodata, clientii se declara nemultumiti chiar si de aceste solutii favorabile lor.

Rep: Unul din zvonurile care circula in cadrul Grupului de discutii este legat de retragerea Volksbank din Romania. Care considerati ca ar putea fi cauzele acestui zvon si cata realitate este in el?

VB: Zvonurile intotdeauna trebuie verificate la sursa pentru a nu induce in eroare opinia publica. Volksbank de nenumarate ori si-a reconfirmat pozitia in Romania si Europa de Est. De altfel si cresterea de capital pe care banca a facut-o anul acesta dovedeste inca o data implicarea pe termen lung a bancii mama - Volksbank International in Romania.

Rep: Au fost in ultimele 12 luni sanctiuni ale BNR la adresa Volksbank? Dar ale ANPC?

VB: In contextul interpretarii diferite a OUG 50, au existat cateva sanctiuni dispuse de ANPC, dar cum actele emise de ANPC sunt supuse controlului judiciar, instanta de judecata este cea in masura sa decida legalitatea unor asemenea acte.

Rep: De unde provin divergentele intre Dvs si clienti si cum ar putea fi ele stinse?

VB: Exista puncte de vedere diferite in legatura cu aplicarea ordonantei 50. Dupa cum stiti Volksbank este probabil prima banca din sistem care a dorit sa discute transparent si deschis cu reprezentatii clientilor nemultumiti. Aceste divergente cum le numiti dvs pot fi rezolvate doar prin dialog. Clientii nostri pot oricand veni la banca si solicita lamuriri cu privire la clauzele contractuale sau la continutul ordonantei 50.

Rep:Simtiti un comportament anti-concurential din partea altor banci care ar incerca sa profite de pozitia actuala a Volksbank in piata?

VB: Toate bancile se confrunta cu situatia de mai sus. Concurenta exista, insa nu credem ca se manifesta si pe acest plan. Ea trebuie privita ca pe un instrument care ne ajuta sa ne imbunatatim permanent oferta de produse si servicii.

Rep: Care este mesajul pe care Volksbank incearca sa il transmita clientilor si pietei bancare?

VB: Clientii care doresc discutarea sau clarificarea clauzelor contractuale sunt rugati sa se adreseze persoanelor de contact din sucursalele/agentiile Volksbank unde au incheiat contractul de credit. Acestea sunt si raman la dispozitia lor in vederea identificarii celor mai bune solutii pentru o colaborare cat mai transparenta si de lunga durata

Interviul a fost solicitat avand in vedere initiativa mai multor clienti bancari de a actiona in judecata diferitele institutii de credit pentru presupuse abuzuri.