"Raportul constata ca noua Lege ANI 'submineaza grav procesul verificarii efective, al sanctionarii si confiscarii bunurilor nejustificate'. Formularea CE mi se pare extrem de dura, dar pe buna dreptate. (...) Poate afla si dl. Frunda", a declarat Traian Basescu, intr-o conferinta de presa sustinuta marti, la Palatul Cotroceni, pe tema raportului Comisiei Europene asupra Justitiei.

Traian BasescuFoto: Presidency.ro

"Privind si la alte decizii ale Curtii - decizia privind CNSAS, pensiile judecatorilor, reducerea cheltuielilor sociale - ma intreb daca nu cumva suntem in situatia in care toate celelalte institutii ale Romaniei isi vor pierde credibilitatea, avand in vedere ca mult prea multe decizii ale CCR au avut efecte internationale si in ceea ce priveste diminuarea efectelor crizei economice", a mai spus seful statului.

"Dar nu putem accepta extinderea imaginii negative generata de legea ANI asupra celorlalte conditionalitati ale Mecanismului de Cooperare si Verificare (...) Nu trebuie sa avem tentatia ca pentru un incident - eu il consider inca un incident, generat de Curtea Cosntitutionala - sa avem in raport formulari de genul 'Romania nu-si respecta angajamentele asumate la aderare', formulari care nu reflecta realitatea (...) Vom face un raport in care sa explicam progresele si insuccesele care acopera activitatea institutiilor Romaniei, il vom transmite fiecarui stat membru si CE", a precizat presedintele.

"In urma acestui raport am decis sa uzez de atributul constitutional de a convoca Parlamentul in sesiune de urgenta, in prima decada a lunii august", a anuntat seful statului.

Declaratiile presedintelui Traian Basescu:

  • Consider, pe fond, ca este un raport care face aprecieri corecte cu privire la realitatile tehnice, in raport cu cele patru benchmark-uri pe care Romania si le-a asumat la aderare
  • Cred ca este debalansat in privinta unor aprecieri politice
  • Ar fi optim daca cei care se angajeaza in dezbateri cu privire la acest raport ar avea rabdare sa-l si citeasca

Elemente din raport

  • In raport se face urmatoarea constatare: reforma judiciara a inregistrat un progres important prin adoptarea celor doua coduri, elaborarea unui proiect de lege a micii reforme, printr-o implicare mai mare a magistratilor in procesul de reforma. Acest pasaj sintetizeaza ceea ce e pozitiv in activitatea comuna a institutiilor din Romania si a CE pe Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV)
  • Tot in raport, un fragment ce mi se pare important: s-a inregistrat doar un progres limitat in ceea ce priveste imbunatatirea eficientei procesului judiciar si a imbunatatirii jurisprudentei; se mentin deficiente referitoare la raspundere. A corecta cele sesizate aici e o prioritate pentru justitie, pentru CSM
  • Nu exista coerenta in jurisprudenta, aceeasi cauza e intr-un fel judecata la Arad si altfel la Bucuresti. CE, pe buna dreptate, eticheteaza aceasta realitate ca fiind un punct fundamental slab
  • CE subliniaza ca se mentin deficiente referitoare la raspundere si la sanctiuni judiciare
  • Un alt pasaj semnificativ e urmatorul: Romania a inregistrat progrese in lupta anti-coruptie. DNA continua sa aiba rezultate bune, stabile in combaterea coruptiei la nivel inalt, desi procesele sunt in continuare de lunga durata. Si aici comisia constata activitatea buna a DNA, dar inca acuza o lentoare in instante
  • O alta remarca importanta: in aprilie 2010, CCR a declarat neconstitutionale parti importante din legea ANI
  • Senatul a adoptat o noua lege care submineaza grav procesul verificarii efective, al sanctionarii si confiscarii bunurilor nejustificate. Formularea CE mi se pare extrem de dura, pe buna dreptate
  • Noua lege restrictioneaza transparenta intereselor economice si financiare ale demnitarilor si exclude sanctiunile disuasive. Intrerupe dezvoltarea incurajatoare a ANI si incalca angajamentele luate de Romania in momentul aderarii
  • Poate afla si dl. Frunda

  • Atat CSM cat si ICCJ trbeuie sa faca ceva pentru ca aprecierile sa fie imbunatatite in rapoartele urmatoare
  • Va trebui sa vedem cum solutionam problema blocarii posturilor in justitie. Posturile disponibile din instantele superioare, propunea Comisia, sa fie mutate la instantele inferioare. E foarte greu ca un judecator de la ICCJ sau de la o Curte de Apel sa se intoarca la o judecatorie
  • Probabil Guvernul va trebui sa-si asume niste costuri suplimentare
  • Prima optiune ramane o incercare de transfer, pentru a nu bloca deciziile extrem de importante de reducere a aparatului bugetar
  • O alta observatie extrem de importanta e legata de rezultatele sistemului disciplinar care nu sunt convingatoare: "sanctiunile se aplica cu indulgenta si nu sunt suficient diversificate"
  • Sanctiunile nesemnificative aplicate magistratilor de catre CSM nu sunt de natura a crea opiniei publice incredere in sistemul judiciar
  • O alta remarca importanta e legata de inspectia judiciara: capacitatea acesteia trebuie sa sporeasca si sa se bazeze pe cauze disciplinare
  • CE ne spune asa: inspectia judiciara e axata mai mult pe apararea magistratilor atunci cand acestia fac plangeri ca au fost calomniati. Comisia nu neaga aceasta parte, dar o considera mult prea voluminoasa in raport cu anchetele facute in cazul in care judecatorii au incalcat legea
  • Raportul revine la ANI cu urmatoarea formulare care creeaza obligatii pentru Guvern si Parlament: Parlamentul si Guvernul au responsabilitatea de a modifica legea in conditiile angajamentelor luate la momentul aderarii
  • E o solicitare expresa catre Parlament si Guvern sa refaca urgent legea ANI
  • Decizia de ieri a CCR creaza aceste conditii, dar ea trebuie facuta in asa fel incat sa raspunda angajamentelor Romaniei, care viuzeaza posibilitatea publicului si a institutiilor de a urmari ce se intampla cu averea unui demnitar in timpul mandatului
  • Un alt aspect ce mi se pare important: Eforturile procurorului general de intensificare a luptei impotriva coruptiei prin implicarea parchetelor regionale incep sa dea rezultate. Majoritatea cazurilor au fost anchetate cu sprijinul DNA
  • La DLAF suntem din nou intr-o situatie de risc de gen ANI, urmare a deciziei Curtii Constitutionale

  • Citind cu atentie raportul, constatam ca sunt cateva institutii asupra carora Comisia si-a consolidat deja o impresie favorabila, cu mentiuni pozitive in mod expres sunt DNA, Parchetul General, ANI si Parlamentul din punct de vedere al adoptarii codurilor
  • In 12 luni, Romania a adoptat patru coduri: Codul penal, Codul civil, si cele doua coduri de procedura
  • Acestea sunt institutiile asupra carora CE face aprecieri pozitive
  • Aprecieri indoielnice sau negative se fac asupra: ICCJ, CSM, Senat - Senatul prin prisma modului cum a schilodit legea ANI
  • Sunt doua momente in care Curtea Constitutionala vine in interiorul raportului ca fiind izvorul incalcarii angajamentelor asumate de Romania in momentul aderarii: unul cert, legat de legea ANI, si cel legat de DLAF, corespondentul OLAF
  • Privind si la alte decizii ale Curtii - decizia privind CNSAS, pensiile judecatorilor, reducerea cheltuielilor sociale - ma intreb daca nu cumva suntem in situatia in care toate celelalte institutii ale Romaniei sii vor pierde credibilitatea, avand in vedere ca mult prea multe decizii ale CCR au avut efecte internationale si in ceea ce priveste diminuarea efectelor crizei economice
  • Azi, vedeam ca dl. Zegrean definea CCR ca fiind o instanta politico-jurisdictionala. Ma intreb in al cui interes politic s-au luat deciziile cu privire la amputarea ANI, la pensii sau la DLAF
  • Vreau sa va semnalez ingrijorarea mea cu privire la decizia CCR cu privire la DLAF. E bine sa stiti ca Romania a avut, pe programul SAPARD, 211 proiecte care vizau industria carnii si productia de oua
  • Industria carnii sunt baietii aceia veseli care vin la televiziuni si ne anunta cum cresc pretul, daca bate vantul dintr-o parte, daca nu ii da bani Guvernul
  • De ce mi se pare foarte grava decizia punerii sub semnul functionarii a DLAF: ce a constatat OLAF pana acum - din 211 proiecte, 62 sunt suspecte de fraudare, sunt in evaluare
  • Fraudele constau in false facturi, selectii de oferte formale, manipularea procedurilor de achizitii
  • Din cele 62 de proiecte, pentru 17 s-a facut deja solicitare oficiala sa fie returnati banii catre UE, e vorba de industria carnii, asta care ne tot ameninta la televiziune. Suma pentru cele 17 proiecte este 12, 75 milioane euro care trebuie returnati
  • OLAF a decis extinderea cercetarilor, probabil la toate cele 211 proiecte
  • Frauda, falsul in facturi si falsificarea ofertelor sunt deja dovedite si banii ceruti inapoi de OLAF
  • De aceea e foarte periculos sa scoatem din functiune DLAF, pe baza hotararii CCR
  • Romania trebuie deja sa plateasca penalitati pentru 2007 de 16,1 mil euro, iar pentru 2008 de aproape 7 mil euro pentru intarzierea platilor la hectar
  • Vreau sa trag un semnal de alarma catre beneficiarii de fonduri europene: fie ca sunt administratii locale, fie firme care primesc surse financiare europene, e o atentionare publica asupra faptului ca acesti bani se verifica in timp
  • Procedurile trebuie verificate, trebuie sa respecte regulile, competitia trebuie sa fie corecta in alocarea contractelor catre castigator
  • E prima data cand trag un astfel de semnal. Ii atentionez ca sumele pot fi integral rambursate
  • Daca in interiorul unei achizitii, spre exemplu canalizare si apa curent intr-o comuna, daca una din achizitii e viciata in procedura, tot contractul se restituie. Orice element afecteaza proiectul, se restituie integral toata suma alocata proiectului
  • Fac un apel catre sectorul privat si catre municipalitati, primariile comunale, ca nerespectarea procedurilor duce peste un an, doi, trei, cand vine controlul cu privire la achizitii, la returnarea banilor
  • Din acest punct de vedere, mi se pare extrem de grav, in conditiile in care  - sigur, Romania nu e in cea mai rea situatie din UE, sunt tari intr-o situatie mai dificila - profit sa-i avertizez pe toti utilizatorii de bani europeni ca nicio achizitie nu scapa neverificata
  • Nu putem accepta extinderea imaginii negative generata de legea ANI asupra celorlalte conditionalitati ale mecanismului
  • In celelalte trei benchmark-uri, Romania a inregistrat progrese recunoscute de raport, chiar daca in unele zone mai putin semnificative
  • Cred ca, din pacate, criticile la adresa ANI au centrat intreaga evaluare a CE pe acest aspect, afectand in mod vizibil justetea si echilibrul
  • Inteleg insatisfactia CE pentru ce s-a intamplat la CCR si la Senat cu privire la ANI, va pot asigura ca insatisfactia mea e mai mare, pentru ca interesul meu e ca Romania sa evolueze pozitiv
  • Dar, de la incidentul ANI, sa arunci o tenta profund negativa, cand au fost suficiente evolutii pozitive, mi se pare o exagerare si nu suntem pregatiti sa o acceptam
  • Nu trebuie sa avem tentatia ca pentru un incident - eu il consider inca un incident - sa avem in raport formulari de genul "Romania incalca angajamentele asumate la aderare". Nu putem accepta formulari de genul acesta
  • Nu ne degravam de accelerarea eforturilor pentru indeplinirea tuturor celor patru conditionalitati, dar ne dorim revenirea la o abrodare echilibrata
  • Am remarcat cu ingrijorare includerea in raport a unor domenii care nu fac parte din Mecanismul de Cooperare si Verificare
  • Nu intelegem si nu suntem de acord ca in acest raport sa fie incluse domenii colaterale precum achizitiile publice. Pentru achizitiile publice avem alte mecanisme agreate - OLAF, DLAF
  • Pe noi ne alerteaza cu atat mai mult cu cat in faza initiala raportul viza si accesul in spatiul Schengen
  • Vom face un raport in care sa explicam progresele si insuccesele care acopera activitatea institutiilor Romaniei, il vom transmite fiecarui stat membru si CE
  • Romania s-a angajat, la benchmark-ul 2, sa creeze o Agentie Nationala de Integritate
  • Nu sunt judecator al CCR sa pot comenta decizia, pot face doar observatii globale
  • Dar daca avem o Constitutie care nu permite transparenta pentru interesele si avertile celor aflati in functii publice, atunci inseamna ca avem o problema cu Constitutia si procesul de revizuire trebuie sa inceapa rapid
  • Am ingrijorari legate de accesul in spatiul Schengen. Pana acum au fost sapte inspectii pe Schengen, in noiembrie urmeaza ultima si ea va viza doua aeroporturi
  • Toate rapoartele pe indeplinirea obligatiilor legate de intrarea in spatiul Schengen, in martie 2011, sunt pozitive si speram ca si ultimul raport sa fie pozitiv
  • Intotdeauna am considerat ca trebuie sa avem o relatie decenta cu CE si acum punctul meu de vedere e ca trebuie sa continuam sa cooperam
  • Nu vom accepta insa, cu tot respectul pentru CE, formulari care nu reflecta realitatea, de genul "Romania nu-si respecta angajamentele"
  • Se putea formula "Senatul Romaniei nu a respectat angajamentul", dar Romania e mare si are 22 milioane de romani
  • Camera Deputatilor, Guvernul, eu am trimis legea de doua ori inapoi - nu poate spune nimeni ca Romania nu-si respecta angajamentul
  • Cred ca formularea e nedreapta si ma simt obligat sa reactionez, aratand ca Romania isi respecta angajamentele si ca nu acceptam ca Mecanismul de Cooperare si Verificare sa iasa din parametrii in care a fost fixat la aderarea la UE
  • Un incident, nu trebuia si nu meritam sa ajungem la astfel de formulari in raport
  • Sigur, de acord ca la Senat nu a existat vointa politica
  • Cred ca si opozitia trebuie sa faca o diferentiere intre lupta politica si interesul national. Acum avem nevoie urgent de legea ANI, pentru ca e parte a angajamentelor noastre fata de celelalte 26 de state membre
  • Am avut un incident generat de Curtea Constitutionala. Sa speram ca va fi rapid remediat
  • In urma acestui raport am decis sa uzez de atributul constitutional de a convoca Parlamentul in sesiune de urgenta, in prima decada a lunii august. Maine voi adresa solicitarea, pentru ca apreciez ca e necesara rezolvarea catorva probleme
  • Prima si cea mai importanta e legea ANI, e angajamentul nostru si politicienii au obligatia sa dea o forma acestui angajament
  • Un alt lucru ce trebuie facut, ce deriva tot din raport, unde se vorbeste de procesele prea lungi, in solicitarea Parlamentului nu ma voi limita la ANI
  • Un proiect de lege care a trecut tacit de Camera si sta din decembrie 2009 la Senat legat de neintreruperea procedurilor in justitie cand se invoca exceptia de neconstitutionalitate: Senatul poate aproba aceasta lege
  • Exista un proiect de lege la CSM, legea micii reforme in justitie, care vizeaza modificarea codului de procedura, codului penal si a altor legi, care are ca obiectiv accelerarea procedurilor, pentru a nu se putea abuza de exemplu de lipsa de aparare
  • As chema Parlamentul in sesiune extraordinara pentru aceste trei legi. Daca Parlamentul ar veni in sesiune extraordinara sa aprobe aceste legi, Romania ar putea fi ferita de riscurile de a i se invoca probleme legate de functionarea justitiei cand va veni timpul intrarii in spatiul Schengen. Avem obligatia sa fim extrem de precauti

Intrebari de la jurnalisti

Intrebare: V-ati sumat ridicarea MCV. Credeti ca ar trebui sa demisioneze cineva in urma acestui raport?

  • Din raport intelegem ca e vorba de Senat si CCR. Putem cere demisia oricui, dar problema e pentru ce.

Intrebare: Aveti vreun repros de facut judecatorilor de la CCR?

  • Eu discut de institutii, nu de persoane. Raportul spune CCR, Senatul, l-am citat pe dl Zegrean pentru ca e presedintele CCR.

Intrebare: Cum va explicati aceasta depliere a CE de la echilibrul celorlalte rapoarte?

  • Expresiile tari - lipsa de vointa politica, Romania si-a incalcat obligatiile - sunt legate numai de legea ANI. S-au folosit expresii mult prea tari, care la ora asta sunt in toate cancelariile. Eu am obligatia, ca sef de stat, sa-mi apar tara in relatiile cu tertii. Eu nu pot lasa Romania sub impresia ca nu ne respectam angajamentele asumate fata de UE, ca in Romania nu exista vointa politica.
  • Romania isi respecta obligatiile, am facut tot ce am putut dupa decizia CCR, sa avem o lege. Nu toti suntem obligati sa ne respectam tara la fel, eu insa sunt obligat sa o respect la nivel maxim si nu pot accepta astfel de formulari. Imi fac aceasta obligatie de a apara interesele tarii cu placere, Incerc sa pun la punct un neadevar spus despre Romania. 
  • Cel mai bun lucru pe care il avem de facut e sa scriem o lege noua, decat sa mai facem o lege cu trimiteri, acum avem vreo trei. Cred ca cel mai bun lucru e ca toate la un loc sa fie analizate si sa fie o singura lege. Nu vreau sa cream nimanui oportunitatea sa lege modul in care actionam pe MCV de intrarea in spatiul Schengen. Meritam sa intram in spatiul Schengen.

Intrebare: E o culpa a PDL la votul de la Senat?

  • Acum, sa caut vinovati...suntem in fata unei realitati. Nu vorbesc de vinovati, vorbesc de putere si opozitie, care trebuie sa urmareasca interesul national. La Senat au fost 115 voturi pentru lege, deci a votat si PDL.
  • Vad ca insistati, eu nu vrea sa fac albe si negre. Trebuie sa intelegem ce s-a intamplat acolo. Senatul a supus la vot forma initiala a legii, la care adaugase doua amendamente neimportante din cele noua pe care le-am propus Parlamentului. Daca PDL nu vota legea, riscul era sa se revina legea si fara cele doua amendamente, pentru ca nu se intrunea majoritatea si legea iesea si mai slaba decat a iesit. Sunt situatii in care alegi intre doua rele.

Intrebare: Veti face un raport replica la cel al CE?

  • Nu e o replica, e un raport care va clarifica lucrurile. Eu nu las lucrurile strict in frame-ul acestui acord. Romania nu e responabila in fata CE, Romania e responsabila in fata statelor membre, CE a fost delegata sa puna in functiune acest mecanism impreuna cu Romania. Noi ne vom informa colegii, ca stat membru, in primul rand ca ne respectam angajamentele si ca acesta a fost un incident constitutionalo-politic. S-ar putea sa astept sa fac acest lucru, asteptand sa vad daca Parlamentul reactioneaza. Povestea legii ANI nu era incheiata, cred ca s-au tras concluziile prea repede. Legea se afla in procedura, nu e in forma definitiva. Legea care a alertat CE nu exista, nu e in niciun Monitor.

Intrebare: Cum credeti ca va afecta acest raport relatia cu CE?

  • L-am informat pe presedintele Barroso cu privire la punctul meu de vedere.

Intrebare: Ce mesaj ati da tarilor din UE fata de ingrijoarea ca multi cetateni din R. Moldova au si cetatenie romana? Si exista ingrijorari legate de emigratie?

  • Un guvern, un sef de stat si-a manifestat ingrijorarea? premierul carui guvern? Sa nu aiba grija, pentru ca moldovenii care primesc cetatenie stau in cea mai mare parte in Romania. In UE sunt un milion de moldoveni care lucreaza ilegal, poate ii ajuta cineva sa se legalizeze. Noi avem o obligatie de sange.

HotNews.ro a transmis LIVE TEXT declaratiile sefului statului