O serie de manifestari desfasurate in aceasta perioada omagiaza implinirea a 100 de ani de la primul zbor efectuat de Aurel Vlaicu cu avionul "Vlaicu I", pe Campia Cotrocenilor. Asociatia Romana pentru Propaganda si Istoria Aeronauticii (ARPIA) organizeaza joi, 17 iunie, incapand cu ora 10.00, pe locul Campiei Cotrocenilor (in prezent se afla AFI Palace Cotroceni) o ceremonie de comemorare a marelui aviator.

Vlaicu IFoto: ARCA

La festivitatile de comemorare va avea loc dezvelirea unei placi comemorative fixata chiar pe fatada AFI Palace Cotroceni, eveniment la care sunt asteptati: oficiali ai Ministerului Apararii, ai Primariei Capitalei si Primariei Sectorului 6, cadre militare din Statul Major al Fortelor Aeriene, membri ARPIA si multi altii participanti.

La mitingul aviatic vor participa: un avion militar de transport, 6 elicoptere IAR 330 Puma, 4 avioane IAR 29 Soim si 2 avioane de acrobatie apartinand Aeroclubului Romaniei, toate aparatele de zbor vor survola Campia Cotroceniului, aflata la intersectia Bd. Vasile Milea cu Bd. Timisoara, locul pe care in pezent se afla AFI Palace Cotroceni.

Potrivit organizatorilor, in jurul orelor 11.00, manifestarile se vor incheia cu un ceremonial militar cu onorul si defilarea fanfarei.

Participantii prezenti la eveniment vor putea vizita avionul Vlaicu II, replica, si o expozitie organizata in holul de la intrarea principala a cladirii AFI Palace Cotroceni.

Aurel Vlaicu s-a nascut la 6 noiembrie 1882, in localitatea Bintinti, azi comuna "Aurel Vlaicu", langa Orastie, dintr-o familie de tarani ardeleni instariti. A urmat liceul la Orastie si Sibiu sustinand in 1902 examenul de Bacalaureat. Urmeaza un an Politehnica din Budapesta apoi Scoala Politehnica din Munchen, obtinand in 1907 diploma de inginer.

In 1908, cu ajutorul financiar al tatalui sau, construieste un planor cu care zboara demonstrativ. Convins ca viitorul zborului este avionul, finalizeaza planurile pentru "Vlaicu I". Indemnat si sprijinit de prietenii sai, printre care Octavian Goga si Al. Vlahuta, cu ajutorul lui Spiru Haret, construieste avionul "Vlaicu I".

Dupa primul zbor, care a avut loc pe 17 iunie 1910, pe Campul Cotroceni, au urmat zboruri demonstrative la Blaj, Sibiu, Brasov, Iasi, Ploiesti, Arad, Lugoj, Orastie, Alba Iulia, Tg. Mures si concursul international de la Aspern-Viena.

Aurel Vlaicu si-a gasit tragicul sfarsit in 13 septembrie 1913, la Banesti - Campina, in incercarea de a traversa Carpatii spre Transilvania.