In februarie 2007 Compania de Autostrazi din Romania a incheiat cu Ascot Engineering Services SRL un contract de consultanta de peste 3 milioane de euro finantat dintr-un imprumut de la Banca Europeana de Investitii. Ascot Engineering Services SRL, ai carui actionari sunt trei britanici, a fost infiintata in 9 octombrie 2006, la patru luni dupa ce au inceput procedurile de licitatiei si la sase zile dupa ce compania a depus oferta cu care a castigat licitatia. Ascot Engineering Services SRL a avut si un mic avantaj tactic in castigarea contractului, doi dintre asociati fiind angajati la Compania de Autostrazi in timp ce se derula licitatia de 3 milioane de euro.

  • Presedintele comisiei de licitatie din 2006 spune ca nu isi aduce aminte de cum a fost atribuit contractul
  • Administratorul  Ascot Engineering Services SRL spune ca a castigat contractul in mod legal
  • Departamentul antifrauda al BEI s-a autosesizat in acest caz.
  • Cei trei britanici si-au stabilit un salariu de 24 000 de euro lunar, dupa cum reiese din documentele atasate procedurii de licitatie.

Pe 28 aprilie 2006, CNADNR a initiat procedurile de atribuire pentru un contract de 3,17 milioane euro. Contractul avea ca obiect servicii de consultanta si asistenta tehnica pentru reabilitarea drumurilor din Romania etapa a V-a si a VI-a. Finantarea contractului era asigurata dintr-un imprumut mai mare, acordat Romaniei de catre Banca Europeana de Investitii. Procedura de atribuire s-a desfasurat in mai multe etape intre aprilie si decembrie 2006, iar contractul a fost incheiat in februarie 2007 avand ca termen de derulare 48 de luni, adica pana in 2011.

Castigatoarea contractului a fost declarata compania Ascot Engineering Services SRL. Potrivit documentelor licitatiei Ascot Engineering Services SRL a castigat licitatia avand oferta financiara cea mai scumpa, 3 179 000 euro fata de consortiul de companii clasat pe locul doi care a oferit pretul 2 677 000 euro. Vezi aici anuntul de atribuire a contractului

Ascot Engineering Services SRL a castigat contractul dupa ce comisia de licitatie i-a acordat un punctaj mai bun pentru oferta tehnica. Modul in care acest contract a fost acordat ridica un mare semn de intrebare. Investigatiile HotNews.ro au scos la iveala faptul ca Ascot Engineering Services SRL a participat la licitatie, desi compania nu era oficial inregistrata la Registrul Comertului.

Istoricul companiei, care este un document public si pe care l-am solicitat de la Registrul Comertului, arata ca cererea de inregistrare a Ascot Engineering Services SRL a fost depusa la Registrul Comertului pe data de 6 octombrie 2006 iar pe 9 octombrie societatea a fost inregistrata oficial. Potrivit desfasuratorului licitatiei, pe data de 3 octombrie comisia de licitatie din cadrul CNADNR a deschis ofertele tehnice.

Din aceste date rezulta ca Ascot Engineering Servicesc SRL a fost inregistrata la Registrul Comertului la trei zile dupa ce a depus oferta tehnica, oferta prin care a si castigat contractul de 3,17 milioane euro.

  • Descarca aici istoricul companiei.
  • Vezi aici desfasuratorul licitatiei
  • Ce spune legea. Potrivit legii achizitiilor publice, articolul 41, orice operator economic are dreptul de a participa la o procedura de atribuire. Aceeasi lege defineste opertatorul economic drept persoana fizica sau juridica. In cazul nostru Ascot Engineering Services SRL este o persoana juridica. Iar Legea 31/1990 la articoul 41 aliniatul 1 mentioneaza ca o societatea comerciala devine persoana juridica de la data inmatricularii in Registrul Comertului. In cazul nostru, dupa cum atesta si Monitorul Oficial,  Ascot Engineering Services SRL a devenit persoana juridica pe data de 9 octombrie 2006, adica la sase zile dupa ce a depus oferta tehnica pentru licitatia pe care a si castigat-o ulterior.

Ascot Engineering Services SRL este o companie cu sediul in sectorul 1 si cu un capital social de 210 lei. Pe anul 2008, a avut o cifra de afaceri de 2.652.694 lei, nici un salariat si un profit de 52.946 lei. Compania are trei actionari, toti trei cetateni britanici: Dow James Sneddon, Curran Henry Alexander, Nesbitt Andrew Kim.

In iulie 2006 situatia statea in felul urmator: doi dintre viitorii asociati ai Ascot Engineering Services SRL erau angajati la CNADNR si participau cu compania lor pe care nu o infiintasera inca la o licitatie de 3 milioane de euro. Din dosarul licitatiei reiese faptul ca Nesbitt Andrew Kim si Curran Henry Alexander figurau in iulie 2006 angjati in cadrul CNADNR.

Intr-o nota de clarificare trimisa de Ascot Engineering Services SRL catre CNADNR pe 17 iulie 2007 se mentioneaza: “Domnii Nesbitt si Curran sunt in prezent angajati ai Companiei de Autostrazi ca si asistenti tehnici. Contractul lor se termina in august 2006”. Din procesul verbal al comisiei de licitatie din 12 iulie 2006 aflam ca Ascot Engineering Services SRL si alte trei companii s-au calificat pentru licitatie. Vezi aici nota de clarificare.

Administratorul Ascot: Stiu ca acest contract este legal

Reprezentantii Ascot Engineering Services SRL sustin ca au castigat contractul in mod legal si ca din punctul lor de vedere nu exista nici un fel de incalcare a legii. Contactat de HotNews.ro, Dow James Sneddon, administratorul companiei, a transmis un raspuns informal legat de contractul cu CNADNR: “Stiu ca este o licitatie publica dar contractul este confidential, nu pot sa va dau detalii, trebuie sa imi consult asociatii. Pot sa va spun ca acest contract este legal. A fost incheiat pe baza unor proceduri legale si a fost incheiat dupa ce agentia care l-a finantat (Banca European de Investitii n.red.) a transmis ca nu are nici un fel de obiectie.

Cat despre faptul ca asociatii sai au fost angajti ai Companiei de Autostrazi in timp ce licitatia era in derulare, Dow James Sneddon a mentionat urmatoarele: “Trebuie sa apreciati faptul ca fiind angajat al Companiei de Autostrazi nu te exclude moral sau altfel de la a urmari noi oportunitati. Conflictul de interese se aplica doar in cazul in care exista o implicare in pregatirea documentatiei pentru licitatie iar aici nu a fost vorba de asa ceva.”

  • HotNews.ro a solicitat un punct de vedere din partea BEI care prin biroul de presa a mentionat ca banca nu poate comenta contracte in care nu este parte semnatara. “BEI supervizeaza licitatii sub aspectul repectatii legislatiei europene. Noi nu putem insa comenta contracte in care nu suntem parte semnatara”, a explicat pentru HotNews.ro reprezentantul BEI Dušan Ondrejička. Neoficial insa, reprezentantii biroului investigatii si antifrauda din cadrul bancii s-au autosesizat dupa ce HotNews.ro a cerut lamuriri despre contractul cu Ascot Engineering Services SRL si a demarat o investigatie.
  • Florin Goruneanu, fost director adjunct in cadrul CNADNR, a fost presedintele comisiei de licitatie care a atribuit contractul. “Eu am fost pus la aceasta comisie exact cand am venit la Compania de Autostrazi. Nu imi aduc aminte ce s-a intamplat exact. Oricum procedurile de licitatei erau demarate inainte sa vin eu si problema e a celor care au facut caietul de sarcini si cei care au verificat documentele. Daca s-a intamplat asa cum povestiti dumneavoatra sigur e grav”, a declarat pentru HotNews.ro, Florin Goruneanu.

Cei trei britanic si-au stabilit un salariu de 24 000 de euro lunar, dupa cum reiese din documentele atasate procedurii de licitatie. Potrivit contractului Henry Curran a primit pentru serviciile sale 1 056 000 euro, Dow James Sneddon aceeasi suma iar Nesbitt Andrew 600 000 de euro. Din contract au mai fost platiti 360 000 de euro pentru alti experti, 56 000 pentu alti angajati si 55 000 de euro cheltuieli de deplasare.