Avocatul Gheorghe Piperea: Criza economica nu e dezastru sau calamitate

de RFI     RFI Romania
Joi, 27 mai 2010, 6:03 Actualitate | Esenţial

Premierul Emil Boc a anuntat, miercuri, ca taierea salariilor si pensiilor se face pe baza articolului 53 din Constitutie privind restrangerea temporara a exercitiului unor drepturi pentru apararea securitatii nationale.

"Invocarea acestui articol este o gaselnita stupida", explica la RFI avocatul Gheorghe Piperea, specialist in drept constitutional.

Potrivit acestuia, exista o decizie recenta a CEDO conform careia criza economica nu poate fi, ca in cazul calamitatilor naturale, un motiv de nerespectare de catre stat a obligatiei de plata, fie si partiala, a salariilor si pensiilor.

"Criza economica nu este dezastru, nu e calamitate naturala. Din pacate, asta este realitate. Este de fapt o chestiune banala, obisnuita in toate tarile Europei. Invocarea articolului 53 este o gaselnita, si nu ma tem deloc sa spun acest lucru, o gaselnita stupida a cuiva care nu se pricepe deloc la drept constitutional. Articolul acesta 53 a fost interpretat foarte restrictiv de Curtea Europeana a Drepturilor Omului. Intr-un caz impotriva uneia din tarile baltice (nr. CEDO) a spus negru pe alb: criza economica nu este deloc un motiv ca statul sa nu isi respecte obligatiile, cum ar fi obligatia de plata a pensiei."

Avocatul Gheorghe Piperea este profesor universitar doctor la Facultatea de Drept Bucuresti.

Articolul 53 din Constitutie prevede ca "exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrâns numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav".  


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

3795 vizualizari

  • +5 (7 voturi)    
    BRAVOOO (Joi, 27 mai 2010, 6:27)

    gigel [anonim]

    sunt medic si noul meu salar va fi 6 milioane.e ok si sunt deacord sa strang cureaua cu conditia ca primii 100 cei mai corupti oameni din romania ajung in fata justitiei si li se confisca averile facute pe jaf.adica e criza numai pt prostii care lucreaza.de ce toata gasca de mafioti din politica face afaceri cu statul , statul asta nenorocit care acu nu mai are bani de salarii.ieri am cumparat medicamente pt unul din pacientii ca statul nu mai are bani de cele mai banale medicamente.dar presa ne pune la zid ca suntem spagari.nu am luat in viata mea spaga si nu voi lua dar daca se atinge guvernul de salarul meu le dau foc la toate masinile astea de lux luate din banii cu care trebuia sa cumpere medicamente bolnavilor.
    • +4 (4 voturi)    
      Subscriu (Joi, 27 mai 2010, 9:34)

      Trojan.H [utilizator] i-a raspuns lui gigel

      Subscriu
    • +5 (5 voturi)    
      Esti printre cei putini (Joi, 27 mai 2010, 9:37)

      Audit [utilizator] i-a raspuns lui gigel

      din sistemul sanitar care nu ia spaga. Ca sa nu zic ca cred ca esti singurul. In rest sunt de acord cu ceea ce spui.
      PS: Cred ca ar trebui sa ti se ia "urma" si sa ti se faca o poza ceva. Chiar cred ca esti unicat.
    • +2 (2 voturi)    
      hahahahaha (Joi, 27 mai 2010, 9:46)

      tirtau [utilizator] i-a raspuns lui gigel

      vezi ca e o partere avizata maestre .....cunosc bine sistemul vostru de cacat
    • -1 (1 vot)    
      Subscriu, (Joi, 27 mai 2010, 11:04)

      gheorghe [anonim] i-a raspuns lui gigel

      , dar fara greve, baietizii astia nu pleaca !
      Si daca pleaca ?!
      Pina acum s-au perindat toate f. politice si e clar ca toti au contribuit la dezastru !
      Au contribuit bugetarii la dezastru ? Nuici vorba, poate citziva vamesi corupti sau alti citziva pentru care politzia nu si.a facut treaba !

      Problema e ce e de facut ?!
      Cred ca nu are nimini nici o solutie !
      Ar mai fi emigrarea pentru cine poate !
      • 0 (0 voturi)    
        Matale esti pe langa ... (Vineri, 28 mai 2010, 11:31)

        Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui gheorghe

        ... sau ignori cu buna stiinta spagarii de la fisc sau din garda financiara. Sau pe aia din DSV-uri, care si daca pui buda in mijlocul fabricii de alimente si nu prevezi chiuveta tot iti dau aviz. Sau pe aia care sunt complici la taierea padurilor la negru. Sau pe aia care-si angajeaza rudele sa frece menta. Sau pe aia care vad toate chestiile astea din interior si se fac ca ploua. Sau pe dascalii care n-au nici o jena in a da diplome pe ochi frumosi - de la bac pana la doctorat, si care se feresc sa dea note mici ca sa nu le scada lor "performanta". Sau pe chirurgii care pana nu-si iau spaga nu te programeaza la operatie (daca n-ai ... sustinere de alta natura), sau in loc sa te consulte la spital te cheama la cabinetul privat. Sau asistentele care daca nu-si iau un ban nu schimba scutecul sau nu golesc plosca.

        Retineti va rog ca nu m-am legat de loc de spagarii cei mari, cu functii importante prin minstere sau institutii decentralizate, care jecmanesc statul in ultimul hal. De aia stim toti. Da' nu doar ei poarta vina starii generalizate de coruptie si ineficienta a administratiei de stat si a celorlalte institutii bugetare. Si nici nu ne putem astepta ca de la ei sa inceapa curatenia.

        Nu vreau sa generalizez. Stiu ca sunt si exceptii. Dar la noi, mai degraba decat sa se aplice vorba ca nu exista padure fara uscaturi, se poate zice ca uscaturile au napadit padurea. Toate uscaturile din sistem sustin un sistem ineficient si corupt, pe care in mod esential doar cei din interiorul sistemului il pot repara. Sistemul asta corupt si ineficient e ala de vina pt. situatia in care au ajuns finantele tarii. Pestele de la cap se impute si de la coada se curata. Cata vreme coada se complace in situatia actuala, io nu pot sa manifest nici o compasiune pt. suferintele cozii, nici sa ma astept ca se va schimba ceva.
  • +6 (10 voturi)    
    Alo,Domnu Advocat Piperea ! (Joi, 27 mai 2010, 6:49)

    martin [anonim]

    Aveti dreptate ,pentru dvs. criza mondiala nu e o calamitate ca pentru restul lumii. Pentru dvs. este probabil doar o oportunitate. Tot la fel pentru liderii sindicali ,criza e doar o sansa pentru cresterea influentei,nocive dar puternice.
    Apropos ,domnule avocat, de ce oare nu se pot afla prin emasculatul ANI, averile liderilor sindicali, persoane private desigur, dar care exercita dictatura si terorismul sindical ?
    • 0 (0 voturi)    
      Ati (Joi, 27 mai 2010, 11:52)

      mineru' [anonim] i-a raspuns lui martin

      Uitat sa pomeniti si de mineri domnu. Ntz ntz.
  • 0 (4 voturi)    
    DAR ... (Joi, 27 mai 2010, 7:30)

    adis [anonim]

    DAR d-le profesor, avand in vedere implicatiile si efectele crizei ( a se vedea starea Greciei, care este fortata sa faca niste propuneri de vanzare a unor bunuri de interes national, pierzand controlul unor domenii strategice, n-ar putea fi interpretata ca o problema de ...
    " securitate nationale, a ordinii publice" ?
  • -4 (6 voturi)    
    Boc is Constitutia! (Joi, 27 mai 2010, 7:30)

    Hell [anonim]

    Desi este Profesor de Drept Constitutional tovarasul Boc habar nu are ce inseamna Constitutie sau sigur nu cunoaste actuala constitutie. Inclin sa cred ca unica Calamitate Naturala din tara asta este cuplul inconjurat de blonde si blondine si blonduline plus frzuline taiate pe oala (EBA sau EBOLA) pe numele lor BOC BASESCU, Inocenti in stare de ebrietate, un fel de frati Petreusi, doar ca ei canta la vietile noastre....
  • 0 (2 voturi)    
    ce fel de criza avem? (Joi, 27 mai 2010, 7:43)

    dorinteodor [anonim]

    evident ca criza, vorba lui frobenius este cauzata de bocnitura dar vorbind serios, intrebarea ramine: ce fel de criza avem?

    ce avem sigur este incapacitatea statului de a-si indeplini obligatiile bugetare. deci ar fi vorba de o criza a statului care cheltuieste mai mult decit ii permite economia.

    solutia este deci simpla: statul se restringe atit cit ii permite puterea economica. orice stat , oricare ar fi puterea lui economica, poate cheltui mai mult decit este posibil. tendinta statului de a fi hraparet exista dintotdeauna.

    dar datorita bocaniciului, in loc sa se reduca cheltuielile acolo unde se face risipa, se prefera reducerea salariilor, pensiilor, alocatiilor pentru copii in loc de a se face ordine in finantele statului si a se creste eficienta de administrare....

    sa speram ca vom scapa de incompetenti si rau-intentionatii ca se bat pentru binele unora pe spinarea celor cinstiti sau vulnerabili (mamele cu copii, ....).
  • -4 (10 voturi)    
    Nu este o banalitate (Joi, 27 mai 2010, 7:59)

    Frobenius [anonim]

    Bocnitura este un dezastru si provoaca o calamitate.
    Invocarea acelui articol este justificata.
    • +5 (5 voturi)    
      incearca sa citesti printre randuri... (Joi, 27 mai 2010, 8:16)

      OBS [anonim] i-a raspuns lui Frobenius

      Banalitate sau nu, se va vedea in vara. Toti "specialistii" de TV nu pot sau nu vor sa gandeasca in perspectiva si in context. Le place sa considere RO ca fiind singura pe planeta.

      Adevarata calamitate tot de la avocatei si pseudo-judecatori se trage. Daca nu ar fi dat NUP-uri, pedepse cu suspendare si sporuri nemeritate la toti infractorii economici, nu s-ar fi ajuns aici.

      Cum va spuneam, ar trebui sa ne asteptam la o vara fierbinte. Daca se intinde coarda cu grevele, infractionalitatea si cu evaziunea, nu mai este nevoie decat de o foaie de hartie, o stampila si o semnatura pentru declararea Starii de Urgenta. Din momentul ala nu mai garantez nici pentru mine ca pot sa ies pe strada fara sa fiu legitimat !
      Cam porumbelul asta i-a scapat lui Boc cu articolul 53 din Constitutie
      • 0 (0 voturi)    
        "o foaie de hartie, o stampila si o semnatura" (Joi, 27 mai 2010, 9:45)

        Frobenius [anonim] i-a raspuns lui OBS

        Foaia + stampila (!) + semnatura = birocratie
        In vremuri de criza (vazuta ca_calamitate) sint necesare metode mai rapide si mai eficiente.
  • -3 (3 voturi)    
    Caus (Joi, 27 mai 2010, 8:08)

    Mari us [anonim]

    Hotii si hotiile sunt pericolul nr 1
  • +3 (11 voturi)    
    De aia . . . (Joi, 27 mai 2010, 8:10)

    Gheorghe [anonim]

    . . . .avem asa constitutie pentru ca e facuta de specialisti de-ai lui peste ca asta. Dar ce e criza economica daca nu e dezastru? O fi picnic!
    • 0 (4 voturi)    
      Dezastru (Joi, 27 mai 2010, 7:35)

      Hell [anonim] i-a raspuns lui Gheorghe

      Daca la noi mizeria asta de "Criza " este dezastru atunci in Somalia ce este? Dezastru a fost in Haiti, in Peru, la Tsunami alea au fost dezastre, foametea dintre razboaie a fost un dezastru..... acum este doar proasta administrare a tarii (a se citi jefuirea ei cu maini si cu picioare) si pseudo democratia care ne inconjoara..... La fel ca si starea de ebrietate (dupa care isi ascunde minciunile chestia aia denumita foarte vag presedinte) ..... A sa nu uit cel mai mare dezastru a fost inventarea Bombei Atomice...... Consider penibile masurile luate si degetele dupa care se ascund chestiile astea dar ca masura de evitare a dezastrului ar putea sa oblige taranul sa faca agricultura si atunci am avea un mat mai plin si probabil un "dezastru" mai mic......
      • 0 (4 voturi)    
        Se vede ca esti PNL-ist (Joi, 27 mai 2010, 9:42)

        Audit [utilizator] i-a raspuns lui Hell

        ai un vocabiular atat de marginit incat nu ai putut alege decat pseudonimul Hell? Sau poate e locul tau de munca. Citind ce gandesti tot Spiru te numestica si autorul. Pentru voi calamitate este numai ceea ce vedeti nu si ceea ce traiti. Bine a zis cineva mai sus: pentru tine o fi oportunitate criza.
      • 0 (0 voturi)    
        Auzi tata 1 (Joi, 27 mai 2010, 10:38)

        gheorghe [anonim] i-a raspuns lui Hell

        Nu-mi vorbi mie de foamete ca nu stii cu ce se mananca. Eu am simtit-o pe pielea mea in 47 si daca nu era ajutorul Crucii Rosii, sau american cum i se spunea, nu conversam astazi aici. Ce imi dai mie exemple din alte tari ce Romania nu a avut razboaie? Ba a avut slava Domnului si tocmai de aia nu mai vreau sa se repete pentru copii si nepotii mei nenorocirile din trecut si consider pentru Romania aceasta criza un dezastru produs de politicienii romani mai vechi si mai noi. Nu-i vorba ca au contribuiut si altii mai straini de noi precum si o gasca de hoti autohtoni.
    • 0 (2 voturi)    
      de acord (Joi, 27 mai 2010, 7:41)

      Elod [anonim] i-a raspuns lui Gheorghe

      Este ca o calamitate naturala. Nu este sub controlul tau/al statului/al oricui. Sunt de acord cu aceasta "gaselnita".
    • +1 (3 voturi)    
      are dreptate (Joi, 27 mai 2010, 9:06)

      HN_reader [utilizator] i-a raspuns lui Gheorghe

      nu e un dezastru natural. dar articolul prevede mai mult decat atat, si face referire la siguranta nationala, si uitandu-ne la greci, vedem ca si criza economica poate afecta siguranta nationala.
    • 0 (4 voturi)    
      mai Gheorghe (Joi, 27 mai 2010, 9:27)

      george [anonim] i-a raspuns lui Gheorghe

      Sa iti explic ce zice omu. Omu zice ca daca e lege , trebuie respectata ..
      Si ce daca nu e bani , daca legea zice sa le dam bani le dam chiar daca ii tiparim de noi sau din reciclata .
      Haideti copii sa tiparim bani ..
  • +4 (4 voturi)    
    SI TOTUSI! (Joi, 27 mai 2010, 8:49)

    GAVRILACHE [utilizator]

    Si totusi, daca se invoca articolul 53 din Constitutie nu inseamna ca criza economica este asimilata cu o calamitate naturala! Din cel putin 2 motive :
    1. primul termen al comparatiei nu este "criza economica" ci "criza statului"!
    2. al doilea termen al comparatiei nu este "calamitate naturala" ci "siguranta nationala"/ "securitate nationala".
    Va rog sa remarcati ca si alte state europene (mai mult, inclusiv Statele Unite) au luat aceasta masura, semn ca foarte multi constitutionalisti europeni sunt niste dobitoci (in comparatie cu dl. Piperea!). Incerc sa spun ca, de fapt, este doar o problema de logica si, asa stand lucrurile, este foarte posibil, avand in vedere hotararile anterioare, ca daca membri Curtii Constitutionale gandesc ca mister Piperea, decizia CC sa fie cea preconizata de acesta! Problema este, in fapt, daca situatia pe care o traverseaza statul roman in prezent este una in masura sa afecteze "securitatea nationala" sau nu. Mai mult, daca CC s-ar pronunta, cum a mai facut-o, sugerand si solutiile iesirii din aceasta situatie, asumandu-si si urmarile punerii in practica a solutiilor, tot n-ar fi rau! Poate cei noua sunt niste genii economice si noi habar n-avem! Sa va dau si un contraexemplu : daca guvernul majoreaza cota TVA la 24% in conditiile mentinerii salariilor si pensiilor actuale, in mod absolut obiectiv toate veniturile "reale" vor scadea in mod corespunzator (adica vom plati mai mult din aceeasi bani). Rezulta de aici ca, si in acest caz, CC ar putea sa invoce faptul ca masura este neconstitutionala intrucat statul, desi isi respecta obligatiile de plata, in realitate, in folosul sau (TVA colectat merge la stat-buget) sustrage o parte din salariul acordat sub forma de taxe suplimentare, taxe care nu erau in vigoare la data negocierii salariului! Deci statul isi inseala salariatii introducand, ulterior stabilirii salariului, taxe suplimentare care reduc valoarea neta a acestuia! Si asa mai departe!
  • +4 (4 voturi)    
    bunul simt si avocateala (n-au nimic in comun!) (Joi, 27 mai 2010, 8:52)

    piktor [anonim]

    criza economica poate fi o oportunitate daca e folosita cum trebuie, dar intrarea Romaniei in incapacitate de plata si supra-indatorarea ar putea genera un pericol la adresa stabilitatii statului roman
    cred ca aici bate Boc (sau specialistii in drept constitutional pe care i-a consultat)
    in plus, scaderea salariilor si retragerea subventiilor nu inseamna reducerea drepturilor constitutionale ci e un lucru firesc intr-o economie - salariile scad si cresc, preturile scad si cresc, etc
    cine plateste salarii poate sa le si scada, chiar dc asta e foarte neplacut (eu am salariu negociat in euro si platit in lei; cand euro a crescut cu 20% fata de leu, salariul meu real a scazut cu 20%; nu mai calculez si inflatia ca mi se face rau...)
    mentionez ca nu sunt jurist, dar astea mi se par chestiuni de bun simt, dincolo de opiniile si interpretarile mai mult sau mai putin sonore ale unor avocati foarte destepti (niste lipitori de altfel)
  • +3 (3 voturi)    
    sarea si piperea (Joi, 27 mai 2010, 9:03)

    ion [anonim]

    Nu stiu de ce-l baga presa in seama pe acest autproclamat parinte al insolventei din Ro,
    Acum este si expert in criza ?
    Avocatii si magistratii sfertodocti sunt o adevarata calamitate pentru aceasta tara, mai ales atunci cand devin sau aspira sa devina politicieni sau dregatori.
    Catzavencu a ajuns din pacate la putere iar daca nu a ajuns inca si-a gasit admiratori in media unde este si promovat pe toate canalele de catre Rica Venturiano.
    Tragedia este ca nici macar la nivelul cel mai inalt (Guvern, Cotroceni) nu s-a gasit expertiza juridica pentru a transa un subiect la nivelul bunului simt: cine poate creste punctul de pensie poate sa-l si scada, fara sa fie nevoie de invocarea (intr-adevar, stupida) a constitutiei si a fortei majore.
    Dl.Piperea sugera deunazi ca toti cei afectati sa dea in judecata Guvernul la CEDO, visind desigur la miile de onorarii grase pentru breasla sa.
    Desigur, dl. Piperea are dreptul sa se bage singur in seama cum doreste, de la Hot News insa ma astept la ceva mai mult.
    • +1 (3 voturi)    
      tragedia (Joi, 27 mai 2010, 10:02)

      amidona [anonim] i-a raspuns lui ion

      tragedia este ca principiul invocat de tine, acela al posibilitatii scaderii pansiei a fost invalidat de curtea constitutionala care a decretat ca pensia e asimilabila notiunii de proprietate privata, in consecinta guvernul nu-i poate aduce atingere.
      evident, in speta judecata era vorba de diminuarea unei pensii fabuloase obtinute prin exploatarea smechera a legilor speciale.
      aceasta e explicatia sustinerii legii de diminuare a punctului de pensie prin invocarea articolului 53.
      in caz contrar curtea constitutionala ar fi casat pe loc legea. sa vedem daca nu o face oricum, si asa.
      • +2 (2 voturi)    
        fals (Joi, 27 mai 2010, 10:45)

        HN_reader [utilizator] i-a raspuns lui amidona

        Pai daca CC a asimilat pensia cu proprietatea privata iar guvernul nu le poate atinge, de ce a dat voie guvernelor sa creasca pensiile ? Cand cresc e bine, cand scad, de ce scad ca sunt proprietati private ? Prietene, daca CC a spus asa ceva, membrii CC, aia cu hoiturile grase si libidinoase, ar fi trebuit sa fi demisionat de mult.
      • +1 (1 vot)    
        Gresit! (Joi, 27 mai 2010, 14:10)

        Audit [utilizator] i-a raspuns lui amidona

        Si p[roprietatea privata poate fi atinsa - confiscata partial sau total daca nu poti dovedi dobandirea ei.
  • +2 (2 voturi)    
    SI TOTUSI! (2) (Joi, 27 mai 2010, 9:07)

    GAVRILACHE [utilizator]

    Revin si spun ca, urmand aceeasi logica, orice impozit introdus de stat ulterior negocierii si stabilirii drepturilor salariale ale angajatilor sai ar trebui sa fie neconstitutional! Deci si solutiile propuse, de exemplu, de PSD, respectiv renuntarea la cota unica si majorarea impozitului pe salariu pentru anumite categorii de salariati sunt, fatalmente, neconstitutionale! Cu alte cuvinte, stabilim un salariu brut, un impozit de 16% si, ulterior, majoram impozitul la 25%. Rezulta ca salariul meu net va fi redus corespunzator! Deci, salariul meu real scade desi salariul brut, negociat, ramane neschimbat! Curat neconstitutional! Altfel, logica dlui Piperea ar fi : este neconstitutional sa reduci cu 25% salariul brut dar este constitutional sa reduci cu 25% salariul net mentinand salariul brut la acelasi nivel! Vorba vecinului Costica : ba, de frica Curtii astia sunt in stare sa bage 25% apa in bere!
  • +2 (2 voturi)    
    dar curtea constitutionala (Joi, 27 mai 2010, 9:56)

    amidona [anonim]

    pe mine m-ar interesa parerea domnului avocat despre lema curtii constitutionale, conform careia pensia de stat reprezinta patrimoniu personal si in consecinta e intangibila .
    e evident ca tocmai aceasta interpretare a termenului de "pensie" a fortat motivarea legii cu ajutorul articolului 53.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri