De la jumatatea lunii mai au inceput lucrarile de reabilitare a Bulevardului Aviatorilor, pe tronsonul cuprins intre Piata Charles de Gaulle si Podul Bordei. Santierul a fost deschis fara avizul Ministerului Culturii care a inclus artera pe lista monumentelor istorice – conform Ordinului nr. 2314/2004. Ca bucuresteni, ne punem cateva intrebari legate de modul de desfasurare a lucrarilor, de durata executiei si de costurile acestora.

Foto:

Prima intrebare

De ce nu a asteptat Primaria Bucuresti avizul Ministerului Culturii? Nimeni nu pune la indoiala necesitatea refacerii bulevardului si a Pietei Charles de Gaulle care devenisera impractibile pentru soferii care le tranzitau. Doar ca, in lipsa unui aviz al Ministerului, lucrarile pot fi inghetate dupa refacerea fundatiei pentru ca in prezent nu se stie daca se va reface piatra cubica sau daca se va turna asfalt. Astfel, perioada de restrictionare a traficului pe doua benzi, cate una pe fiecare sens, ar putea sa fie prelungita sine die.

A doua intrebare

De ce era necesara refacerea fundatiei pe Aviatorilor? Am facut cateva fotografii pe Bulevardul Aviatorilor din care rezulta faptul ca fundatia era in regula, construita din beton. Prin urmare, fie ca se opta pentru asfalt, fie ca se refacea piatra cubica, timpul de executie putea fi mult mai scurt, iar costurile mai mici.

Ne gandim la cateva exemple, tot din zona de nord a Bucurestiului, unde s-a putut lucra altfel cu rezultate foarte bune. Din cate cunoastem, portiunea Soselei Bucuresti – Ploiesti, dintre Piata Presei si Fantana Miorita, precum si Bulevardul Ion Ionescu Sisesti, au fost asfaltate chiar fara scoaterea pietrei cubice, iar circulatia se desfasoara fara probleme.

A treia intrebare

Ce alegem intre piatra cubica si asfalt? In functie de raspuns, optam pentru modernitate ori pentru pastrarea istoriei, pentru siguranta rutiera versus riscuri cand carosabilul este umed, pentru timp scurt de executie a lucrarilor contra unei perioade de cativa ani. Piatra cubica a fost eliminata masiv din Bucuresti in ultimii ani, iar Aviatorilor, Prezan si Piata Charles de Gaulle sunt printre ultimele piese din istoria infrastructurii vechi a Capitalei. Din pacate, nu credem ca piatra cubica este o solutie pentru ca nu are cine sa o monteze eficient.

Afirmatia se bazeaza pe cateva experiente evidente: esecurile din ultimii ani din Piata Charles de Gaulle ciocanita inutil de muncitori – reparatiile lor tineau cateva zile, ori refacerea dupa 1989 a Bulevardului Constantin Prezan, unde s-a lucrat inclusiv la fundatie. Sa comparam acest bulevard refacut de la zero cu numeroase tronsoane de pe Aviatorilor, intacte inca, desi piatra cubica de pe fosta Sosea Jianu dateaza din interbelic. In sfarsit, pentru ca am amintit de costuri la inceputul articolului, pretul refacerii pietrei cubice pe tot Bulevardul Aviatorilor este estimat la 20 de milioane de euro.

Cum credeti ca ar trebui sa arate Bulevardul Aviatorilor, Piata Charles de Gaulle si Prezan? Primaria Capitalei ar trebui sa refaca piatra cubica, eventual cu specialisti straini pentru a asigura si calitatea lucrarilor, sau sustineti varianta folosirii asfaltului?