Reducerea cheltuielilor bugetare si jocul cu portocalele

de Doc     Inventarul stricaciunilor politice
Vineri, 7 mai 2010, 13:12 Actualitate | Esenţial

 “Sigur, reducerea cheltuielilor bugetare e cea mai buna solutie. Fara indoiala. Dar asa? Sa reducem salariile medicilor si ale profesorilor la fel cu ale jandarmilor si politistior, care oricum castiga cu 30-40% mai mult, fara vreun motiv aparent? Si sa mentinem toata armata de functionarei si functionarasi, de prin ministere fara obiectul muncii ca Ministerul Culturii, sau din puzderia de agentii al caror scop nimeni nu pare sa-l inteleaga. Asta e reforma??” - Adrian Stanciu - “Sunt revoltat”.

As incepe cu o mica observatie, presedintele s-a referit la scaderea fondului de salarii al institutiilor. Asta nu inseamna neaparat o scadere a salariilor decat daca nu se fac deloc concedieri, scrie Doc, pe blogul lui.

Dincolo de asta, sunt de acord cu afirmatia dlui Stanciu, la nivel de principiu. Ideea asta cu stabilirea unui procent de taiere si impunerea lui peste tot este nefericita din multe motive. In unele domenii si institutii s-ar putea reduce chiar si mai mult; in altele reducerea este excesiva, daca nu chiar paralizanta. Per total, masura nu are cum sa afecteze nu doar nivelul de trai al acestor oameni ci si functionarea institutiilor statului. Dl Stanciu are dreptate, asa ceva nu se poate numi reforma. Dar nici nu isi propune sa fie. Masura nu e menita sa ajute la functionarea administratiei, ci sa echilibreze bugetul.

Ca paranteza: stiti jocul cu portocalele? E un joc de gradinita care decurge asa: educatoarea da fiecarui copil cate un numar sa-l tina minte; dupa care spune ceva de genul “As manca cinci portocale!” Copilul care are numarul cinci trebuie sa se ridice si sa spuna “de ce cinci si nu sapte?” Apoi cel cu sapte propune un alt numar… si tot asa. Jocul continua cat timp copii sunt suficienti de atenti si interesati.

Presedintele a anuntat masurile astea intr-un mod foarte categoric; guvernul are o majoritate destul de solida, iar anuntul nu a produs, aparent (!), fisuri. Dar ar fi o naivitate sa crezi ca asta inseamna ca masurile acestea nu vor intampina o rezistenta din interiorul sistemului. Vor intampina o rezistenta inversunata, si cand spun “sistem” nu ma refer doar la sindicate, ci si ceva mai sus. Inclusiv in interiorul cabinetului de ministri.

Daca dl Stanciu considera ca reducerea cheltuielilor e masura cea mai buna pentru situatia in care ne aflam, atunci cred ca va fi de acord ca trebuie facuta astfel incat sa-si atinga scopul propus. Cu siguranta ca niciun om rezonabil nu ar sustine o masura care ar arata minunat pe hartie dar ar avea sanse minime sa fie pusa in practica.

Or, unul din modalitatile in care reforme de genul acesta au fost compromise partial sau total pana acum a fost un echivalent al jocului cu portocalele de care pomeneam mai sus. Discutia incepe de jos, reducerile sunt dezbatute la fiecare nivel, iar discutia devine o forma nu cu mult mai complicata a jocului de gradinita: “de ce noi, si nu aia?”, “de ce nu ceilalti?” si tot asa. Cum spuneam, jocul acesta se poate prelungi oricat de mult, si, cum reforma facuta in acest mod depinde de stabilirea acestor detalii, este si ea amanata si reamanata, eventual pana intr-un final cand nu se mai face nimic sau se fac schimbari minime.

Nu spun ca alternativa, asa cum a fost anuntata ea ieri, o sa evite complet genul acesta de tergiversare. Cum spuneam, rezistenta din interiorul sistemului va fi inversunata, si e greu de crezut ca nu va avea unele succese. O sa asistam probabil la compromisuri fata de obiectivul atat de categoric enuntat de seful statului.

De asta e greu sa faci reforma in timp de criza: pur si simplu atat scopul cat si mijloacele sunt supuse constrangerilor si limitarilor date de situatia economica. Reforma e un proces complicat si de durata, criza cere de obicei masuri imediate si nu neaparat reformiste. Iar rezistenta din sistem creste in mod natural atunci cand oamenii din el sunt afectati din doua directii…

Comenteaza Inventarul Stricaciunilor Politice.


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

4665 vizualizari

  • -3 (11 voturi)    
    viitorul suna sumbru (Vineri, 7 mai 2010, 13:28)

    oxitocina [anonim]

    Taiati tot, ostenii mei!
    Lasa doar banii de infrastructura neatinsi, ca doar doar om avea autostrazi si drumuri peste 50 de ani, dar vom fi o natiune fara educatie si cu sanatatea vraiste!
    Bolnavi si prosti, dar cu sosele si siguranta asigurata de politisti si jandarmi!
  • +3 (7 voturi)    
    bunisor articolul (Vineri, 7 mai 2010, 13:40)

    nenea [anonim]

    este o diferenta enorma intre reducerea salariilor si reducerea fondului de salarii.....
    • +4 (4 voturi)    
      din pacate (Vineri, 7 mai 2010, 13:07)

      mihai [anonim] i-a raspuns lui nenea

      Nu isi permit la ora asta sa dea pe nimeni afara pentru ca sunt obligati sa plateasca salarii compensatorii. Asta duce la cresterea cheltuielilor bugetare pe termen scurt iar pe ei exact termenul scurt ii intereseaza (bugetul de anul asta). Motiv pentru care vor face o manevra tovaraseasca de taiat 25% solidar pentru toti. Performanta? Eficienta? Nu asta e scopul. Trist este ca anagajatii sunt la fel peste tot si daca vad ca indiferent de volumul de munca/pasiune/interes depus sunt tratati de egali cu trantorii, sau mai rau, atunci motivatia pentru calitate si eficienta scade brusc. Asta inseamna ca tot noi o sa suferim la ghisee. Poate chiar mai rau, ca acum le-au scazut salariile si nu au pe cine se razbuna.
    • +3 (5 voturi)    
      greu de gindit cu propriul cerebel nu-i asa ? (Vineri, 7 mai 2010, 13:14)

      haplea82 [anonim] i-a raspuns lui nenea

      poate poti sa exemplifici in ce fel se pot opera reduceri de personal in invatamint ,dar in sistemul sanitar unde deja este o criza de personal ?si tocmai astia sint mai puternic afectati pt ca au salariul mic!
      stiu,stiu o sa-mi vii cu lozinca cu meditatiile si spagile dar poti fi convins ca aceste extra-uri sint mai degraba niste exceptii decit o regula adica putini spre f putini profesori fac meditatii si nu toti medicii si personalul medical se afla in postura de a avea ocazia sa primeasca spaga!
      bineinteles ca in SRI -SPP nu o sa fie nevoie sa se faca reduceri de personal pt ca si cu salariile micsorate cu 25 % baietii ,in f mare parte,se descurca fara probleme !plus ca pozitia le permite sa aranjeze si ceilalti membrii ai familiei,mai un interes economic....
      ca atare este o diferenta enorma intre fondul de salarii si salariu,dar numai pt unii
      • +2 (2 voturi)    
        De acord. Dar (Vineri, 7 mai 2010, 13:56)

        bogdan [anonim] i-a raspuns lui haplea82

        Punem pariu ca daca se incep acum negocieri de scaderi ale salariilor, pina de revelion nu se termina nimic? Din 2009 se tot vorbeste de disponibilizari, dar mare lucru nu s-a facut. Medicii vor arata catre politisti, politistii catre procurori si judecatori, si tot asha.
        Iar bugetul nu mai suporta asemenea deficite. Daca rupem acordul cu FMI vom imprumuta bani la 12 % dobanda. Si intr-un an nu ne va mai imprumuta nimeni, si ori nu vom mai plati salarii deloc, ori vom tipari moneda in plus si vom ajunge sa platim toti prin inflatie. Discutiile pot continua si dupa momentul asta, si in masura in care in vrun domeniu se va reusi economie mai mare (desi ma indoiesc) se poate lua de la unii si da la altii. Sau se poate ca viitoarea crestere economica sa fie directionata spre sectoare precum invatamant si sanatate.
        Oricum, platim factura acum pentru cresterile de salarii si pensii desantate din 2007-2008. Ginditi-va ca numai in 2008, la o crestere de 8%, noi am facut deficit de 5%din PIB, adica ~16% din buget (care se presupune ca a crescut si el cu 8%). Rezulta, pe 2008, o crestere a cheltuielilor cu 24%!!!! Si daca mai adaugam si alea 3 miliarde de la BCR care au disparut, care fac alte 6% din buget, rezulta cheltuieli in 2008 cu 30% mai mari ca in 2007. De acolo ni se trage situatia. Ca de dat e usor, nimeni nu se mira cum de-i creste pensia sau salariul cu 30%. Dar de luat inapoi e mult mai greu.
      • +1 (1 vot)    
        haplea, esti ciufut degeaba (Vineri, 7 mai 2010, 14:11)

        nenea [anonim] i-a raspuns lui haplea82

        daca mi te adresezi mie cu cerebelul, nu prea te inteleg. crezi ca acolo unde este personal nu vor scoate afara? ei bine, afla ca da, vor scoate, pentru ca-i doare in co..t(r) de criza de orice natura. problema este ca lumea se umfla de ciuda pe toti bugetarii, cand, de fapt, buba este in sistemul de administratie. nu poti da afara profesori, ca si asa nu sunt destui, nu poti da afara din sanatate, sunt deja putini la un numar impresionant de pacienti. nu vor da afara din administratie, e vorba de pile si spagi. autotul articolului are dreptate, se va da portocala din mana in mana si nu se va face nimic. scaderea anuntata este facuta doar ca sa se prinda o coaja de credibilitate in vederea unor imprumuturi viitoare.
      • +2 (2 voturi)    
        care invatamant? (Vineri, 7 mai 2010, 15:22)

        tzepesh [anonim] i-a raspuns lui haplea82

        ca n-am inteles la ce te referi...daca esti oripilat de faptul ca vor fi toti tratati egal atunci da, sunt de acord cu tine. in schimb daca tu crezi ca cei din invatamant (TOTI) au salarii mai maridecat in sistemul sanitar, poate iti petreci prea mult timp in capitala sau printre "academicii de sus". Bugetarii din invatamant sunt, ca si salarii, tot "talpa tarii" - si aici intra mai ales cei multi si amarati, carora taierea din salariu le va aduce funia la gat...
        Halal echitate!!!
        astept provincia/capitala sa comenteze
      • -1 (1 vot)    
        se poate.... (Vineri, 7 mai 2010, 18:58)

        Gabi [anonim] i-a raspuns lui haplea82

        Tin sa te contrazic, de ex in sanatate sunt foarte multi angajati care pierd vremea, iar aici nu ma refer la doctori, nici macar asistente sau infirmiere, ci la personalul de la birouri (registraturi). SI probabil daca ne uitam in orice domeniu sunt si angajati care nu prea fac mare lucru, si nu l-i s-ar simti lipsa.
        SI nu am inteles niciodata de ce daca esti dat afara de la stat trebuie sa primesti salarii compensatorii?? Asa ceva nu o sa primesti la privat, deci nu vad de ce cei de la stat ar fi mai avantajati.
        Sunt foarte multe posibilitati de a economisi bani la buget, acuma unii vor avea de suferit, dar nu avem ce face, trebuie sa realizam ca nu ne putem imprumuta la infinit de la FMI pt a platii pensii si salarii.
  • +2 (2 voturi)    
    ce reducere? (Vineri, 7 mai 2010, 15:34)

    un contribuabil [anonim]

    Am sa va spun despre faptul ca am o cunostinta care primit la domiciliu o scrisoare trimisa cu confirmare de primire de catre stat, pentru recuperarea unei sume reprezentand o diferenta de impozit de 0.8000 ron (adica optzeci de bani). Cat au fost cheltuielile pentru a trimite acea hartie prin posta cu confirmare de primire? si nici macar nu e vina ei ca au calculat eronat anul trecut...
  • 0 (4 voturi)    
    Romania, the land of "cioace" (Vineri, 7 mai 2010, 16:02)

    Ana [anonim]

    Nu mai plangeti bugetarilor atata dupa banuti ! Eu am ales acum 20 de ani sa nu stau intr-un loc caldut intr-un birou la stat, de unde sa ies linistita la pensie si sa nu ma dea nimeni afara intre timp. Am zis nu, privat, asa pot sa castig ceva mai bine ,sa nu ies in strada cand nu sunt multumita. Ei bine , acum platesc impozit 100 % . DA , asta e 100%. Pt ca m-a pus dracu sa vreau sa stau pe picioarele mele si pt ca si eu sunt influentata de cat de mult pot cumpara romanii. Dar pe stat nu il intereseaza ca mie mi-a mers mai bine in 2009, cel putin la inceput si ca am castigat ceva mai multisor. Pentru asta m-a pedepsit . Ma impoziteaza in functie de cat am castigat atunci, nu de cat am venitul azi ! Venitul meu de azi, egal impozitul platit! ba ma astept ca luna asta sa iau bani de altundeva sa platesc impozitul. Pt ce ? Pt ca sa primeasca bugetarii salarii, pensii, ajutoare, etc. In cateva zile sunt la usa statului, sa imi dea ajutor social !
    • -2 (4 voturi)    
      Privat(a) (Vineri, 7 mai 2010, 17:25)

      Caiafa [anonim] i-a raspuns lui Ana

      ia jura-te cu mana pe inima ca ti-ai platit TOATE darile la stat, fara sa fentezi, ca orice privat care se respecta,nedand chitanta, etc etc...
    • -2 (4 voturi)    
      Privat(a) (Vineri, 7 mai 2010, 17:25)

      Caiafa [anonim] i-a raspuns lui Ana

      ia jura-te cu mana pe inima ca ti-ai platit TOATE darile la stat, fara sa fentezi, ca orice privat care se respecta,nedand chitanta, etc etc...
      • 0 (2 voturi)    
        grr (Vineri, 7 mai 2010, 19:30)

        Muienshtain [anonim] i-a raspuns lui Caiafa

        Esti nesimtit bai Caiafa
    • 0 (0 voturi)    
      drept la replica (Duminică, 9 mai 2010, 18:21)

      Miruna [anonim] i-a raspuns lui Ana

      Este multa rautate in comentariul dvs. Poate ar trebui sa va ganditi ca educatia copiilor este data de un bugetar, ca la medic mergeti la un bugetar, ca va apara un bugetar etc...., iar bugetarul plateste catre stat impozite si cas-uri la zi, care reprezinta venit la bugetul statului. Iar bugetarul consuma de la privat, iar daca bugetarul nu are putere de cumparare, privatul ce face cu marfa?Daca bugetarul nu -si plateste ratele, bancile care sunt private ce vor face? Bugetarul era un consumator "sigur" pentru oricare privat, din oricare domeniu, iar de unii bugetari chiar este nevoie. Iar pentru bani, chiar se munceste si sigur ca mai exista si "uscaciuni", dar in sectorul privat nu sunt? Si nu orice persoana se pricepe la afaceri! Si ca exemplu: o femeie de servici care lucreaza la o scoala pentru persoane cu deficiente stiti cat castiga ca sa spele mai ales toaletele? 528 lei. Poate nu aveti nici un bugetar in familie, dar in mod sigur un pensionar aveti!
  • 0 (0 voturi)    
    Casa Poporului un mare energofag (Sâmbătă, 8 mai 2010, 23:27)

    liv [anonim]

    propun mutarea Parlamentului din Casa Poporului, in alt sediu, poate cel vechi- nu se justifica in perioada de criza o risipa energetica cat un oras si rezultate slabe.
    propun licitatie internationala pentru concesionarea Casei Poporului.
  • 0 (0 voturi)    
    De fapt (Duminică, 9 mai 2010, 22:42)

    CD [anonim]

    Presedintele se referise oricum destul de clar la scaderea tuturor salariilor. De-acum insa oricum nu mai conteaza, intrucat intre timp a revenit si-a declarat asta raspicat.
    Parca vrea sa le faca deliberat in ciuda tuturor sustinatorilor :-))
    Eh, si-acum, daca tot am lamurit-o si pe-asta cu reducerea otova vs. cea diferentiata, ramane atunci cum zicea dl. Stanciu, o facatura superficiala si prost gandita?
    Sau, daca a zis dl. presedinte ca de fapt asa e bine, sa taiem de la toata lumea, inseamna ca asa e bine si nicicum altcumva? Asta eventual pana maine, ca poate se razgandeste...
    Numai mie mi se pare ca povestea asta (si multe altele) seamana cu cea dintr-O scrisoare pierduta? Cea cu steaua si cu crucea?
    Cel putin dl. Boc este inegalabil in astfel de roluri, care presupun sustinerea cu seninatate si convingere a unor propozitii complet contradictorii... Ce mare actor s-a pierdut in domnia sa... sau poate inca nu-i timpul pierdut pentru o schimbare de cariera.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version