10.000 de oameni au vizitat pavilionul Romaniei sambata, ziua inaugurarii. N-a fost, in fapt, o zi inteaga, intrucat accesul publicului a fost posibil abia dupa ceremonia de inaugurare, adica dupa pranz. Chiar daca vizitatorii au vrut sa vada spectacolul artistic care avea loc pe scena, restaurantul cu specific romanesc se anunta ca un punct de atractie, chiar daca preturile nu sunt foarte mici.

Japonezii se bazeaza pe robotei si tehnologie, spaniolii pe spectaculozitatea pavilionului, puterea simbolurilor spaniole - coride, bataia cu tomate, sau Rafael Nadal - si un bebelus inalt de 6 metri, germanii pe grandoare, iar francezii pe expunerea unor opere de arta de Cesanne, Van Goch, Miller, Manet, Bonnard, Gauguin si Rodin.

Romanii, pe evenimentele culturale. Care par sa ii atraga pe vizitatorii expozitiei, in mare majoritate chinezi. Spectacolele artistilor romani - cele prezentate in spectacolul de lansare - dureaza cate 15 minute, cu o pauza de 10 minute. E o provocare si uneori repaosul nu e suficient. Caldura de afara - aproape 30 de grade - pare istovitoare.

Ferdinand Nagy a accentuat importanta evenimentelor culturale, ca modalitate de promvoare a pavilionului publicului larg. Tocmai de aceea, ele vor continua pe parcursul celor 6 luni. Daca acum folclorul romanesc este prezent la Shaghai, intr-o perioada urmatoare vor exista si spectacole de muzica clasica, de balet sau de teatru. Teatrul Bulandra si Teatrul Masca vor avea reprezentatii in Greenopolis, ultimul dintre ele in cadrul a doua saptamani de promovare a Bucurestiului la expozitie. Tandarica si orchestra 10 prajini vor concerta si ele aici.

Organizatorii chinezi ai Expo 2010 au cerut niste propuneri de artisti romani pentru a fi inclusi intr-un spectacol mai mare, cu artisti din tarile participante, iar din partea Romaniei vor fi prezenti Danian Draghici, cu un nou proiect, Balkan Jazz, si Grigore Lese, care anul trecut a obtinut un premiu in Shanghai.

Restaurantul cu specific romanesc de la etajul doi al pavilionului este un punct de atractie, chiar daca preturile nu sunt tocmai mici. Si totusi, in prima zi de expozitie 100 de vizitatori au fost curiosi sa guste sarmalele cu mamaliguta si alte preparate traditionale romanesti. Mititeii sunt si ei in meniu. Numarul nu pare mare, insa restaurantul s-a deschis publicului vizitator dupa cocktail-ul pentru invitati abia pe la ora 16.00.

Planuri de afaceri

Daca evenimentele culturale si culinare sunt destinate publicului larg, in scopul popularizarii Romaniei, evenimentele economice mai intarzie inca. Daca autoritatile centrale din Romania sunt descurajate de niste cenusi vulcanice si misiunea economica a fost amanata pana in iunie, oamenii de afaceri par mai activi. MAe a incheiat un parteneriat cu Camera de Comert si Industrie a Romaniei si in baza acestuia, in luna septembrie, va fi organizata o saptamana a CCIR la expo Shanghai 2010.

Mai mult, Camerele de Comert judetene vor avea propriile misiuni economice si deja 14 judete si-au exprimat interesul de a avea reprezentanti la Shanghai, pentru intalniri cu oameni de afaceri chinezi.

Camera de comert romano-chineza din Shaghai va ajuta la popularizarea acestor intentii si se va ocupa de configurarea grupului de oameni de afaceri chinezi care sa isi intalneasca potentialii parteneri romani.

Ferdinand Nagy, comisarul general al Romaniei, a spus ca spera ca din misiunile economice ale CCI sa faca aprte si autoritati locale, pentru a dioscuta cu investitorii chienzi despre proiecte de infrastructura regionala, pentru care acestia si-au aratat deja interesul.

la sfarsitul lunii mai va ajunge la Shanghai o delegatie de oameni de afaceri condusa de fostul ministru Ovidiu Szilaghi. Pana la urma, spunea Nagy, nici macar nu sunt dificil de suportat costurile unor astfel de delegatii, o saptamana la Shanghai - cazare si avion dus-intors - costa in jur de 2-3000 de euro. Pentru o companie care se respecta, chiar si in conditii de criza, suma pare suportabila, considera acesta.

Faptul ca a decis ca cele 600 de bilete gratuiete oferite de organizatorii chinezi pavilionului Romaniei sa fie folosite de invitatii mai ales din mediul de afaceri arata asteptarile comsiarului ca acestia sa fie cat mai numerosi.

Nagy: Pavilionul incepe sa functioneze

Pavilionul incepe sa functioneze, a spus in a doua zi a expozitiei Ferdinand Nagy. Dupa festivismul primei zile, firesti pentru o inaugurare, echipa s-a reintors la munca din afara luminii reflectoarelor.

Poate ca pavilionul incepe sa functioneze, insa mai sunt lucruri de facut. E o situatie intalnita si la alte tari, unele dintre ele inca mai lucrand la pavilioane. Nu e cazul Romaniei. Provocarea echipei de la Bucuresti o reprezinta formalitatile vamale, birocratice si destul de lente. Daca bauturile - apa, bere - din tara au fost intarziate in granita, pentru aplicarea etichetelor in limba chineza, in aceeasi situatie se afla si cele 4000 de albume despre Romania, destinate a fi oferite invitatilor in pavilion - oficiali, oameni de afaceri, dar nu publicului larg - si exponate din ceramica de Corund.

"Sunt impotriva fluturasilor", a zis duminica Ferdinand Nagy, "pentru ca ele ajung in primul cos la iesire. Eu sunt prentru gadgeturi, pentru ceva pe care omul sa il ia acasa si sa il pastreze." ceva in forma de mar, precizeaza oficialul roman.

Numai ca aceste gadgeturi lipsesc si nici nu se stie cat vor mai lipsi, intrucat nici macar licitatia publica pentru achizitionarea lor nu este facuta. Nu este inca decisa suma de bani alocata acestor gadgeturi si astfel nu se stie daca va fi licitatie publica sau prin atribuire. Intrebat de ce nu s-a facut acest demers pana la inaugurarea oficiala sau daca vor fi gata pana la finele expozitie - stiind cat dureaza toate procedurile - Ferdinand Nagy a refuzat sa comenteze pe aceasta tema.

Se stie insa ca, odata cu decizia guvernului Boc de reducere a cheltuielilor publice, a fost decisa si reducerea cheltuieliloor pentru materiale promotionale. Asa ca si acest proiect al Romaniei, participarea la Expo 2010, a fost afectat.