Tinerii si Biserica: unable to connect? O intalnire online cu parintele Daniel Benga si filozoful Dragos Dodu

de Redactia     HotNews.ro
Marţi, 30 martie 2010, 10:55 Actualitate | Esenţial

Daniel Benga si Dragos Dodu
Foto: Arhiva personala
Este oare adevarat ca Biserica este imobila si ca tinerii se indeparteaza de ea? Religia ne este predata in scoli, sufletul ni-l descarcam la o bere cu prietenii, educatia sexuala se face la televizor, iar problemele de cuplu se rezolva la psihoterapeut. A devenit preotul un simplu prestator de servicii ritualice? Se intalnesc tinerii cu Biserica si altundeva decat in jurul controversatelor subiecte ale contraceptiei si avortului? Dar Biserica reuseste sa-si inteleaga si sa-si asculte tinerii?

Parintele Daniel Benga si tanarul filozof Dragos Dodu au raspuns la intrebarile cititorilor.

Parintele Daniel Benga este prodecan al Facultatii de Teologie Ortodoxa din Bucuresti. Este doctor in teologie al Facultatii de Teologie Evanghelica a Universitatii Erlangen-Nurnberg, Germania. A predat vreme de doi ani religie la scoala nr.19 din Bucuresti si in prezent este preot la Biserica Sf. Stefan – Cuibul cu Barza din Bucuresti. Este casatorit si are trei copii.

Dragos Dodu este absolvent al Facultatii de Filozofie din Bucuresti, unde detine si un masterat in Filozofia Culturii. A fost redactor si traducator al editurii Humanitas, avand in grija seriile de filozofie si religie. A predat la Fundatia Calea Victoriei cursul de psihologia religiei. Este necasatorit.   

  • Posteaza intrebarile tale prin formularul de comentarii de la finalul articolului
  • Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate sau care constau in atacuri la persoana.
  • Comentariile dvs trebuie sa contina intrebari adresate invitatiilor


Citeste mai multe despre   


















Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 Tataie

    Sa ne amintim ca saducheii din Noul Testament erau mari preoti la Templu fara a crede in supranatural. Deci ei practicau religia cu scopuri politice si sociale, nu mistice si spirituale. Intrebarea mea: este corect in ziua de azi sa renuntam la partea supranaturala/ spirituala a religiei pentru a fi relevanti in societate si fata de nevoile generatiei tinere ? Sau cum se impaca pretentiile supranaturale ale religiei cu nevoia de solutii strict pentru viata de acum pe care ni le impune societatea ?

    • Daniel Benga

      Problema ridicata de d-voastra este legata de centralitatea iubirii in Noul Testament. Cea mai mare porunca a lui Hristos se refara la a-L iubi pe Dumnezeu si pe aproapele nostru. Iubirea de DUmnezeu este cea care ne leaga de supranatural si iubirea de aproapele de societate. Fiecare trebuie sa le traim pe amandoua. Implicarea in social este partea aplicata a credintei si a iubirii fiecaruia. Ele nu se exclud si trebuie traite si marturisite impreuna.

    • Dragos Dodu

      Din cate imi aduc aminte, si saducheii erau interesati de supranatural, e abuziv sa spunem ca practicau religia "doar" cu scopuri politice si sociale. Sa revin la intrebare: nu e in regula sa renuntam la supranatural pt a fi mai eficienti in societate. La cea de a doua intrebare, as spune ca asa incepe adevarata discutie: supranaturalul ar trebui sa fie relevant si in problemele de zi cu zi, sa le raspunda acestora, nu sa le transporte rapid in transcendenta. I-adevarat, Biserica ar trebui sa fie mult mai interesata de medierea dintre supranatural si lumea obisnuita.

  • Întrebarea nr. 2 mihai

    Exista un plan sau discutii de modernizare a bisericii ortodoxe? Exista preocupari pentru includerea in discursul religios a unor chestiuni legate de problemele curente ale unei societati moderne?

    • Daniel Benga

      Infiintarea unui trust de presa ca Basilica al Patriarhiei Romane cu ziar crestin, radio si televiziune, site de stiri este un pas important in implicarea moderna a Bisericii tipul de societate contemporana. Probleme ca clonarea, traficul de persoane umane, genetica etc. fac parte din preocuparile curente ale Bisericii Ortodoxe Romane.
      Pentru alte detalii vizualizati site-ul www.basilica.ro

  • Întrebarea nr. 3 calin.u

    - Daca privim proportional ultimele doua milenii in raport cu varsta universului ele sunt echivalentul a ultimelor 5 secunde dintr-un an intreg. Cat sens are atunci afirmatia ca universul si-a primit salvatorul/mantuitorul doar in ultimele 5 secunde ale sale, nu vi se pare complet ilogic ce facem cu restul timpului?

    - Lasand la o parte psihologia, implicatiile sociale si financiare, religia este doar un cod de conduita etica grefat pe o nevoie profund umana de a explica inexplicabilul. In conditiile in care acest cod etic este treptat asimilat in psihicul modern, cata utilitate credeti ca mai are tot balastul din jurul sau?

    • Dragos Dodu

      Totusi, pana si psihologia recunoaste importanta religiei in viata omului. Adica nu ar fi cinstit sa psihologizam discutia, sa consideram ca psihologia a explicat exhaustiv religia, care acum e perfect transparenta in fata stiintei sufletului, deci nu mai are prea multa importanta ca practica. Si un terapeut stie cat de importanta este, pentru un credincios, legatura sa cu Dumnezeu. Religia este cu siguranta mai mult decat o simpla etica.

  • Întrebarea nr. 4 obadia

    Datorita personalului nepregatit / neselectat corespunzator institutia bisericii indeparteaza sufletele chinuite din societatea moderna.
    Paradele inutile de moda ale conducatorilor bisericii (vesnicele soboare ce insotesc politicienii) si lipsa generalizata a compasiunii fata de enoriasii aflati in necaz duc in derizoriu invatatura Sfintilor Apostoli.
    Exista in interiorul bisericii ortodoxe vointa de schimbare sau isi va pastra rigiditatea si comoditatea ?

    • Daniel Benga

      Soboarele de care amintiti fac parte din ethosul bimilenar al unei traditii crestine intemeiate pe revelatia biblica. In cadrul lor se slujeste Sfanta Liturghie, cea mai mare multumire a Bisericii adusa lui Dumnezeu. Acest lucru face parte din fiinta bisericii, iar cel care nu intelege acest lucru nu intelege nimic din ceea ce este biserica. Activitatea sociala este un reflex al Sfintei Liturghii si izvoraste din iubirea lui DUmnezeu pentru lume.
      Lipsa compasiunii fata de enoriasi nu este valabila in multe cazuri pe care le cunosc. Aproape toate parohiile au fundatii sau programe sociale, de ajutor etc. Multe sunt din nefericire necunoscute. Schimbarea este evidenta in multe din parohiile noastre, in sensul implicarii in social. Vizionati site-uri ale parohiilor si veti avea acces la mai multe informatii.
      O schimbare in sensul reformei protestante nu va avea loc in Biserica Ortodoxa, dar incercarea de a raspunde nevoilor unei societati in schimbare este o preocupare constanta.

  • Întrebarea nr. 5 Vlad

    Biserica nu trebuie sa se adapteze la o societate corupta si in curs de secularizare, ci doar sa-si urmareasca misiunea ei dintotdeauna: mantuirea oamenilor. Christos e vesnic si neschimbat, nu trebuie reformat, restructurat, modernizat sau adaptat.

    Parinte, cum vedeti dvs. problema frecventei cu care un credincios se poate impartasi? Sunt parinti care sustin deasa impartasanie, saptamanala chiar, aducand argumentul practicii din vremurile de inceput ale Bisericii. Or astazi, cu exceptia anumitor manastiri poate, exista practica imparasirii mai rare si obligatoriu precedata de spovedanie. Care este argumentul scripturistic pentur legarea celor doua taine?

    • Daniel Benga

      Frecventa impartasaniei trebuie stabilita de comun acord cu duhovnicul. De-a lungul veacurilor intalnim atat impartasania deasa, cat si mai rara. Vorbiti cu duhovnicul d-voasta si veti stabili un program duhovnicesc care sa va zideasca. Nu exista retete generale.

  • Întrebarea nr. 6 Adinuca

    1. Sotul meu este un om bun: nu face rau nimanui, intoarce si celalalt obraz, nu se razbuna, nu vorbeste urat, nu minte, nu fura,etc. Dar nu tine post si nu merge la biserica din cauza faptului ca el considera ca biserica s-a transformat dintr-un loc unde sa-l intalnesti pe Dumnezeu intr-o institutie de opresiune a maselor;

    2. Noi ne educam copii prin exemplul personal, cum educa biserica?

    3. De ce la scoala la "Religie" nu se invata in primul rand religie ci doctrina? Fiica noastra de 7 ani a invatat in primul semestru la religie despre biserica si preoti nu despre religie si fapte bune.

    4. De ce este considerat un pacat sa lucrezi in gradina sau sa cosi duminica, daca aceste activitati te relaxeaza?

    5. De ce nu se pot manca in post branzeturi si oua, avand in vedere ca nu se omoara animale pentru a le obtine?

    Cred ca toate aceste probleme indeparteaza oamenii de biserica poate si prin faptul ca ele sunt sustinute de o anumita rigiditate a bisericii iar lipsa exemplului personal al preotilor va prejudicia in continuare biserica ortodoxa. Nu cred ca mai traim timpurile in care lumea credea in zicala : "Fa ce zice preotul nu ce face el"

    • Daniel Benga

      Stimata doamna,
      timpul este prea scurt pentru a reusi macar sa schitez mici raspunsuri la intrebarile importante pe care le ridicati. Daca sunteti preocupata de toate cele enuntate, ar fi bine sa cautati preotul din parohia in care locuiti si se pot toate lamuri intr-o discutie personala.
      Educatia Bisericii. Toate parabolele biblice citite si interpretate in Biserica, dar si la scoala contin exemple de iubire, darnicie, bunatate etc. Nu stiu de ce considerati ca nu sunt prezente in Biserica?
      Postul. Hristos a postit 40 de zile fara sa manance. Postul secolului al IV-lea era foarte sever. Omul in rai a primit ingaduinta sa manance doar fructele si semintele plantelor de acolo. De aceea, postul ortodox este un mod de a pregusta Raiul, prin infranare si strunirea trupului de la patimi. El trebuie insotit cu rugaciune.

  • Întrebarea nr. 7 Platon

    Stiu ca BOR (precum si alte culte religioase) au nevoie sa intre in contact cu tinerii pt a-si pastra numarul adeptilor. Totusi, sunt curios:

    1. Ce avantaje credeti ca ar putea obtine tinerii din contactul cu ortodoxia

    2. De ce credeti ca in epoca diversitatii si democratizarii ideilor este nevoie ca tinerii sa adere la un mod de gandire fix, si anume, " dogma ortodoxa". Nu este oare mai dezirabil ca fiecare tanar sa isi gaseasca propriile raspunsuri?

    Pt amandoi interlocutorii:
    3. Ce parere aveti despre tinerii non-religiosi din aceasta tara? Ce mesaj aveti pt ei?

    • Dragos Dodu

      Desigur, dogma ortodoxa ar fi de dorit sa iasa in intampinare tinerilor, nu sa le impuna ceva. Dogma e necesar sa tina cont si de spiritul timpului, care e lasat sa fie tot de Dumnezeu. De obicei insa, nu vrea sa stie de el.
      Depinde despre ce fel de tineri nereligiosi e vorba. Pe de o parte, Biserica probabil c-ar trebui sa se gandeasca cum sa le iasa in intampinare. Pe de alta, sa nu uitam ca Simone Weil considera ca e mai cinstit sa fii un ateu sincer decat un credincios prefacut, de circumstanta. Dupa ea, ateul sincer e mai placut in fata lui Dumnezeu. Asadar, e chiar important ce inseamna nereligios.

    • Daniel Benga

      1. Intalnirea cu Ortodoxia inseamna intalnirea cu frumusetea vietii, cu lumina, cu harul si cu adevarul. Credinta da sens vietii, te scoate din chinurile constiintei, te elibereaza de patimi, pacate si moarte. Daca aceste lucruri inseamna ceva pentru un tanar, atunci are rost sa fie ortodox.
      2. Fiecare om isi cauta propriile raspunsuri. Insa ma intreb cum putem sa nu ne autodistrugem prin propriile raspunsuri la problemele vietii? Pacatele impotriva firii (homosexualitatea etc.) sunt raspunsuri ale omului. Drogurile si alte patimi sunt tot raspunsuri personale. Sunt ele bune? Trebuie sa existe un adevar mai presus de neputintele noastre. Modul de gandire al credintei nu este fix si inchis. Credinta este un mod de cunoastere, unde numeni nu poate impune, ci doar propune. Biserica Ortodoxa se intemeiaza pe revelatia lui Dumnezeu, descoperita in Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie, de aceea nu promoveaza lucruri omenesti si schimbatoare. Adevarul lui Dumnezeu este vesnic si de aceea pare fix, dar ele este deschis si eliberator.
      3. Pentru tinerii romani non-religiosi.
      Eliade spunea ca spalatul masinii duminica in timpul Sfintei Liturghii este un fel de religie. O atasare de ceva, in cazul acesta un obiect. Asa ca nu prea exista oameni non-religiosi. Deipinde din ce si-au facut propria religie, la ce se inchina.
      Daca se inchina la lucruri finite care putrezesc si-si pun nadejea ultima in ele, vor regreta infinit mai tarziu si nu vor gasi un sens mai inalt al vietii, decat mancarea si bautura sau placerea.
      Sa cautati sensuri dincolo de materie si placere, care nu tin prizonierii ai lumii si ai mortii.

  • Întrebarea nr. 8 Ion Ionescu

    Sarut mana Parinte,

    Permiteti-mi sa va intreb care e situatia dosarului de canonizare a Sfintiilor din inchisori, cei morti in vremea terorii comuniste? Exista numeroase marturii ca au fost oameni care au fost prigoniti si au murit pentru credinta, chiar daca unii au fost detinuti politici. Biserica Rusa a canonizat unii dintre crestinii morti prin lagare si inchisori.

    • Daniel Benga

      Stiu ca Biserica Ortodoxa Romana s-a ingrijit de recuperarea memoriei celor morti in inchisorile comuniste. S-au publicat mai multe volume cu marturii, chiar cu preoti ce au suferit si au murit in inchisori. Cu siguranta acestia isi vor gasi locul in calendarul Bisericii Ortodoxe Romane. Pana acum Biserica noastra a publicat un volum intitulat Martiri ai temnitelor comuniste, ceea ce inseamna un prim pas in evaluarea acestui dosar.
      Pana cand vor fi trecuti in calendar, in urma unui proces foarte atent de evaluare, deoarece nu oricine a murit in temnitele comuniste este automat si sfant, ei sunt pomeniti in a doua prima si a doua duminica de dupa Rusalii, cand se pomenesc toti sfintii stiuti si nestiuti ai Bisericii.

  • Întrebarea nr. 9 cocosila

    Cum isi mai poate justifica biserica autoritatea in secolul 21? De ce sa apeleze tinerii la o institutie fundata pe niste texte carora li se atribuie calitatea de "sacralitate" , calitate care, ni se spune pe un ton neoplatonic, ne conecteaza la "adevar transcendental", "esenta pura", "inefabil", etc. ?
    Ce motiv au tinerii sa sa apeleze la o institutie care se lauda cu o baza morala solida si un fundament identitar transcendental, cand, de fapt, speculeaza temerile si sperantele noastre cu termeni (ca aceia intre ghilimele) extrem de vagi, care in afara de un anume confort psihologic nu adauga nici o baza reala nici eticii si nici identitatii seculare.
    Ce rol mai au astazi discursul teologic si cel mistic intr-o societate care crede ca morala pragmatica bazata pe prudenta nu este mai putin stabila decat cea motivata printr-un limbaj teologic?
    Adevarul este ca cei care fac saltul kierkegaardian sunt din ce in ce mai putini si mai neconvingatori, iar instrumentele de persuasiune vechi si tocite sunt depasite, total neadaptate unei lumi in care justificarea pretentiilor teologice lasa de dorit la capitolul premise, plauzibilitate, standarde de verificabilitate.

    • Dragos Dodu

      Tocmai, consider ca asemenea texte au nevoie de o aducere la zi din partea Bisericii Ortodoxe. Cu cat o va face mai tarziu, cu atat mai greu ii va fi sa convinga pe cineva. Apoi, cred ca un discurs teologic crestin inca se mai poate dovedi foarte pragmatic.
      Asta inseamna sa raspunda serios la problema raului, nu sa faca din el doar o lipsa a binelui -- argumentul acesta seamana cu o refulare a problemei --, sa iasa in intampinarea stiintelor, sa tina cont de biologie spre pilda, de Darwin in special, sa reabiliteze trupul, care acum e mai degraba subordonat spiritului. Consider ca o mai poate face. Daca nu, probabil ca ii va fi foarte greu, cum ii si este, sa se adapteze vremii noastre.

  • Întrebarea nr. 10 Alex

    1. Dumneavoastra personal, sunteti de acord cu publicarea fara restrictii a dosarelor de colaborare cu regimul comunist ale membrilor BOR de catre institutiile abilitate ale statului?
    2. Considerati ca biserica trebuie separata de stat, inclusiv la nivel financiar?
    3. Credeti ca este de actualitate existenta listelor de trupe pop-rock "sataniste" (Queen si AC/DC ar fi doua nume) promovate de diferiti preoti ortodocsi pentru a determina tinerii sa nu le mai asculte?
    4. Considerati nimerita prezenta minorilor, si a tinerilor in general, la procesiuni de tip freak-show cum ar fi exorcizarile?

    • Dragos Dodu

      1. Da, ar fi un gest salubru ca institutiile statului sa poata publica dosarele de colaborare cu securitatea ale unor membri BOR. Ar fi foarte necesara o prezentare transparenta a acestei probleme, altminteri suspiciunile vor putea plana deasupra BOR la nesfarsit.
      2. Da, cu siguranta ca Biserica ar trebui separata mai net de stat, de exemplu este foarte ciudat ca Biserica Ortodoxa e intitulata "nationala". Oare un catolic sau un budist nu fac parte din natiunea romana? Poate ca ar fi bine ca separarea sa fie facuta si la nivel financiar, este extrem de ciudat ca preotii sunt angajati ca functionari ai statului.
      3. Consider ca tine de libertatea tinerilor sa asculte ce cred ei de cuviinta. E foarte simplu ca asemenea trupe sa fie considerate sataniste, dar cred ca acesta e un abuz.

  • Întrebarea nr. 11 Catalin Buciumeanu

    Încep prin a le mulţumi celor care, ca şi mine, simt nevoia stringentă de a problematiza şi discuta pe teme atât de actuale. Dar n-am putut să nu observ, cartografiind sumar problemele mai sus formulate, o polarizare a punctelor de vedere în ideea că Biserica nu face îndeajuns de mult pentru comunitate, nu e acolo unde este nevoie de ea, nu elimină din corpul ei ceea ce este de eliminat, nu se primeneşte îndeajuns de mult încât să facă diferenţa care contează şi care, în cele din urmă, apropie tinerii de corpul Bisericii prin suflul autorităţii. Acesta pare să fie un capăt al problemei şi cel mai adesea la îndemână. Toate aceste reproşuri sunt simptomatice şi dezvăluie anumite frustrări şi nevoi – principial reale. Pentru cei pentru care Biserica este deja un răspuns – dificultăţile mai sus menţionate au căpătat un sens minor - cu atât mai mult cu cât BOR realmente se străduieşte să le asume până la rezolvare. Dar există celălalt capăt al relaţiei dintre Tineri şi Biserică - anume tinerii. Tonul lipsit de nuanţă cum că Biserica trebuie să facă pasul decisiv, repetat, înţelegător şi paternal, are sens dar este fără îndoială incomplet.
    Ce se întâmplă dinspre celălalt capăt? Cum îşi asumă tinerii căutarea unui reper? E oare îndeajuns „am căutat şi n-am găsit” după „a doua, a treia” încercare? Nu cumva e mai simplu, (cheltuim mai puţină atenţie şi energie) să ascundem sub covorul nemulţumirilor noastre - legate de Biserică - lipsa profundă de apetit pentru efortul care însoţeşte şi pe care îl cere adeziunea noastră la dimensiunea creştină?

    • Dragos Dodu

      Cu siguranta aveti dreptate sa spuneti ca tinerii trebuie sa faca si ei un efort sa se apropie de Biserica. Pe de alta parte, macar pentru ca are mult mai multa putere spirituala, si nu numai, Biserica e cea care ar trebui sa faca mai mult pentru legatura ei cu tinerii. Ea e cea care are nevoie de o schimbare masiva, de o reforma, de o aducere la zi, pentru a putea raspunde viu nevoilor sufletesti ale oamenilor. E-adevarat, asta nu inseamna ca tinerii se pot culca pe o ureche. Dar as insista: lor li se face educatie, nu ei fac educatie Bisericii. Cu cat dogma care li se prezinta, de catre Biserica, e mai invechita, cu atat mai mari sanse sunt sa fie indepartati de religia crestina.

  • Întrebarea nr. 12 adi sua

    5. Domnule Dragos Dodu, cum vedeti dvs o cooperare intre teologie si filosofie? Sunt sigur ca sunteti familiar cu modele antice (neoplatonismul/Origen /Dionisie/Augustin etc.) Mai este posibil asa ceva astazi ? In ce masura ?
    6. D-le Dodu, tot legat de un posibil dialog, unde este ruptura? De ce marea majoritate a absolventilor de filosfie (poate gresesc, dar am ceva prieteni ) sunt atei convinsi si anti-Biserica? P.S. In America se invata la filosofie si Origen, Fer. Augustin, Maxim Marturisitorul etc., fara a "leza" credinta nimanui. Fiinta, Persoana, etc. La fel, cursurile de teologie au ample capitole despre Platon, Celsus, Kant, Kirkegaard etc.
    7. (ptr Pr. Daniel si D-l Dodu)Ce facem pentru tinerii filosofi ieftini... A, mie imi place karma si reincarnarea (desi habar n-am despre nici una cu ce sa mananca)? My favorite, by far, "Dumnezeu e un tot impersonal cu care ne contopim... noi trebuie sa fim buni!" (dar ce inseamna "bun", iarasi, departe). Pr. Staniloae tot la 2 randuri insista: Dumnezeu PERSONAL, nu "personal Jesus"(Depeche Mode), dar nici "bate cu batul daca faci asta". Cum articulam in 2010 un discurs depre Dumnezeu Personal, ca sa nu zic "Treime", poate cer prea mult. Va multumesc pentru interviu!

    • Dragos Dodu

      Sunt sigur ca texte precum cele ale lui Kant, Hegel, Ricoeur, Derrida, pentru a da numai cateva exemple, pont contribui foarte mult la un dialog intre teologie si filozofie, ba chiar pot ajuta mult la o regandire a teologiei. Teologia crestina, inclusiv cea ortodoxa, care din pacate este destul de anacronica cel mai adesea, ar trebui sa tina cont de asemenea texte pentru a ajunge sa raspunda problemelor moderne, problemelor contemporane.

    • Dragos Dodu

      Nu stiu daca marea majoritate sunt atei, dar cu siguranta destui absolventi de filozofie sunt atei. Cred ca faptul e cauzat de felul in care arata Biserica Ortodoxa, ca intreg, azi: si anume, ea pare foarte ramasa in urma. Daca o comparam cu Biserica Catolica sau cu anumite biserici protestante, faptul devine evident. Ma refer, de exemplu, la pozitia ei fata de evolutionism. Cu exceptia catorva preoti, care aproape fac nota discordanta, Biserica Ortodoxa nu raspunde, sau o face foarte precar, la problemele ridicate de stiinta si chiar de filozofie. De exemplu, Derrida vorbeste despre un "spatiu" ("chora") de dincolo de orice practica religioasa in care pare sa se origineze orice religie in parte, inclusiv crestinismul. Or, crestinismul nu raspunde la o asemenea punere de problema, cu atat mai putin cel ortdox. Evident, se poate discuta mult mai mult pe aceasta tema.

    • Dragos Dodu

      Se cuvine aici sa va aduc aminte de un preot foarte atipic pentru ortodoxie, dar foarte respectabil altminteri, si anume de Nicolae Steinhardt. In "Jurnalul fericirii" el vorbeste, aproape incantat, de "Jesus Christ Superstar", reinterpretare moderna si aproape blasfematorie a mitului (in sensul lui Eliade) crestin. De ce? Pentru ca simte ca o asemenea interpretare e vie. E necesar probabil, in lumea de azi, ca Biserica sa tina cont de asemenea interpretari, inclusiv de o melodie precum cea a lui Depeche Mode. Evident, ar fi de dorit sa nu o trimita la plimbare.
      I-adevarat ca multi se refera la gramada la crestinism, budism, iudaism, tantrism etc, reusind sa faca o salata din istoria comparata a religiilor. Desigur, cand faci asemenea comparatii se impune sa o faci disciplinat, sa ai lecturi de baza facute. Altfel, riscul e sa vorbesti foarte neserios.








Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

6514 vizualizari

  • relevanta si conflict (Marţi, 30 martie 2010, 11:17)

    Tataie [anonim]

    Sa ne amintim ca saducheii din Noul Testament erau mari preoti la Templu fara a crede in supranatural. Deci ei practicau religia cu scopuri politice si sociale, nu mistice si spirituale. Intrebarea mea: este corect in ziua de azi sa renuntam la partea supranaturala/ spirituala a religiei pentru a fi relevanti in societate si fata de nevoile generatiei tinere ? Sau cum se impaca pretentiile supranaturale ale religiei cu nevoia de solutii strict pentru viata de acum pe care ni le impune societatea ?
    • r (Miercuri, 31 martie 2010, 12:36)

      Daniel Benga [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tataie

      Problema ridicata de d-voastra este legata de centralitatea iubirii in Noul Testament. Cea mai mare porunca a lui Hristos se refara la a-L iubi pe Dumnezeu si pe aproapele nostru. Iubirea de DUmnezeu este cea care ne leaga de supranatural si iubirea de aproapele de societate. Fiecare trebuie sa le traim pe amandoua. Implicarea in social este partea aplicata a credintei si a iubirii fiecaruia. Ele nu se exclud si trebuie traite si marturisite impreuna.
    • r (Miercuri, 31 martie 2010, 12:37)

      Dragos Dodu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tataie

      Din cate imi aduc aminte, si saducheii erau interesati de supranatural, e abuziv sa spunem ca practicau religia "doar" cu scopuri politice si sociale. Sa revin la intrebare: nu e in regula sa renuntam la supranatural pt a fi mai eficienti in societate. La cea de a doua intrebare, as spune ca asa incepe adevarata discutie: supranaturalul ar trebui sa fie relevant si in problemele de zi cu zi, sa le raspunda acestora, nu sa le transporte rapid in transcendenta. I-adevarat, Biserica ar trebui sa fie mult mai interesata de medierea dintre supranatural si lumea obisnuita.
  • modernizare (Marţi, 30 martie 2010, 11:30)

    mihai [anonim]

    Exista un plan sau discutii de modernizare a bisericii ortodoxe? Exista preocupari pentru includerea in discursul religios a unor chestiuni legate de problemele curente ale unei societati moderne?
    • r (Miercuri, 31 martie 2010, 12:40)

      Daniel Benga [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihai

      Infiintarea unui trust de presa ca Basilica al Patriarhiei Romane cu ziar crestin, radio si televiziune, site de stiri este un pas important in implicarea moderna a Bisericii tipul de societate contemporana. Probleme ca clonarea, traficul de persoane umane, genetica etc. fac parte din preocuparile curente ale Bisericii Ortodoxe Romane.
      Pentru alte detalii vizualizati site-ul www.basilica.ro
  • un univers fara salvator (Marţi, 30 martie 2010, 11:58)

    calin.u [utilizator]

    - Daca privim proportional ultimele doua milenii in raport cu varsta universului ele sunt echivalentul a ultimelor 5 secunde dintr-un an intreg. Cat sens are atunci afirmatia ca universul si-a primit salvatorul/mantuitorul doar in ultimele 5 secunde ale sale, nu vi se pare complet ilogic ce facem cu restul timpului?

    - Lasand la o parte psihologia, implicatiile sociale si financiare, religia este doar un cod de conduita etica grefat pe o nevoie profund umana de a explica inexplicabilul. In conditiile in care acest cod etic este treptat asimilat in psihicul modern, cata utilitate credeti ca mai are tot balastul din jurul sau?
    • r (Miercuri, 31 martie 2010, 12:42)

      Dragos Dodu [hotnews.ro] i-a raspuns lui calin.u

      Totusi, pana si psihologia recunoaste importanta religiei in viata omului. Adica nu ar fi cinstit sa psihologizam discutia, sa consideram ca psihologia a explicat exhaustiv religia, care acum e perfect transparenta in fata stiintei sufletului, deci nu mai are prea multa importanta ca practica. Si un terapeut stie cat de importanta este, pentru un credincios, legatura sa cu Dumnezeu. Religia este cu siguranta mai mult decat o simpla etica.
  • institutie - apostolat (Marţi, 30 martie 2010, 11:59)

    obadia [anonim]

    Datorita personalului nepregatit / neselectat corespunzator institutia bisericii indeparteaza sufletele chinuite din societatea moderna.
    Paradele inutile de moda ale conducatorilor bisericii (vesnicele soboare ce insotesc politicienii) si lipsa generalizata a compasiunii fata de enoriasii aflati in necaz duc in derizoriu invatatura Sfintilor Apostoli.
    Exista in interiorul bisericii ortodoxe vointa de schimbare sau isi va pastra rigiditatea si comoditatea ?
    • r (Miercuri, 31 martie 2010, 12:49)

      Daniel Benga [hotnews.ro] i-a raspuns lui obadia

      Soboarele de care amintiti fac parte din ethosul bimilenar al unei traditii crestine intemeiate pe revelatia biblica. In cadrul lor se slujeste Sfanta Liturghie, cea mai mare multumire a Bisericii adusa lui Dumnezeu. Acest lucru face parte din fiinta bisericii, iar cel care nu intelege acest lucru nu intelege nimic din ceea ce este biserica. Activitatea sociala este un reflex al Sfintei Liturghii si izvoraste din iubirea lui DUmnezeu pentru lume.
      Lipsa compasiunii fata de enoriasi nu este valabila in multe cazuri pe care le cunosc. Aproape toate parohiile au fundatii sau programe sociale, de ajutor etc. Multe sunt din nefericire necunoscute. Schimbarea este evidenta in multe din parohiile noastre, in sensul implicarii in social. Vizionati site-uri ale parohiilor si veti avea acces la mai multe informatii.
      O schimbare in sensul reformei protestante nu va avea loc in Biserica Ortodoxa, dar incercarea de a raspunde nevoilor unei societati in schimbare este o preocupare constanta.
  • frecventa impartasaniei? (Marţi, 30 martie 2010, 12:27)

    Vlad [anonim]

    Biserica nu trebuie sa se adapteze la o societate corupta si in curs de secularizare, ci doar sa-si urmareasca misiunea ei dintotdeauna: mantuirea oamenilor. Christos e vesnic si neschimbat, nu trebuie reformat, restructurat, modernizat sau adaptat.

    Parinte, cum vedeti dvs. problema frecventei cu care un credincios se poate impartasi? Sunt parinti care sustin deasa impartasanie, saptamanala chiar, aducand argumentul practicii din vremurile de inceput ale Bisericii. Or astazi, cu exceptia anumitor manastiri poate, exista practica imparasirii mai rare si obligatoriu precedata de spovedanie. Care este argumentul scripturistic pentur legarea celor doua taine?
    • r (Miercuri, 31 martie 2010, 12:53)

      Daniel Benga [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vlad

      Frecventa impartasaniei trebuie stabilita de comun acord cu duhovnicul. De-a lungul veacurilor intalnim atat impartasania deasa, cat si mai rara. Vorbiti cu duhovnicul d-voasta si veti stabili un program duhovnicesc care sa va zideasca. Nu exista retete generale.
  • Religia incotro? (Marţi, 30 martie 2010, 12:29)

    Adinuca [anonim]

    1. Sotul meu este un om bun: nu face rau nimanui, intoarce si celalalt obraz, nu se razbuna, nu vorbeste urat, nu minte, nu fura,etc. Dar nu tine post si nu merge la biserica din cauza faptului ca el considera ca biserica s-a transformat dintr-un loc unde sa-l intalnesti pe Dumnezeu intr-o institutie de opresiune a maselor;

    2. Noi ne educam copii prin exemplul personal, cum educa biserica?

    3. De ce la scoala la "Religie" nu se invata in primul rand religie ci doctrina? Fiica noastra de 7 ani a invatat in primul semestru la religie despre biserica si preoti nu despre religie si fapte bune.

    4. De ce este considerat un pacat sa lucrezi in gradina sau sa cosi duminica, daca aceste activitati te relaxeaza?

    5. De ce nu se pot manca in post branzeturi si oua, avand in vedere ca nu se omoara animale pentru a le obtine?

    Cred ca toate aceste probleme indeparteaza oamenii de biserica poate si prin faptul ca ele sunt sustinute de o anumita rigiditate a bisericii iar lipsa exemplului personal al preotilor va prejudicia in continuare biserica ortodoxa. Nu cred ca mai traim timpurile in care lumea credea in zicala : "Fa ce zice preotul nu ce face el"
    • r (Miercuri, 31 martie 2010, 13:00)

      Daniel Benga [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adinuca

      Stimata doamna,
      timpul este prea scurt pentru a reusi macar sa schitez mici raspunsuri la intrebarile importante pe care le ridicati. Daca sunteti preocupata de toate cele enuntate, ar fi bine sa cautati preotul din parohia in care locuiti si se pot toate lamuri intr-o discutie personala.
      Educatia Bisericii. Toate parabolele biblice citite si interpretate in Biserica, dar si la scoala contin exemple de iubire, darnicie, bunatate etc. Nu stiu de ce considerati ca nu sunt prezente in Biserica?
      Postul. Hristos a postit 40 de zile fara sa manance. Postul secolului al IV-lea era foarte sever. Omul in rai a primit ingaduinta sa manance doar fructele si semintele plantelor de acolo. De aceea, postul ortodox este un mod de a pregusta Raiul, prin infranare si strunirea trupului de la patimi. El trebuie insotit cu rugaciune.
  • Dilema (Marţi, 30 martie 2010, 12:43)

    Mihai [anonim]

    Am o dilema. Ca ateu, ce ar trebui sa raspund de Paste cand voi fi salutat cu "Histos a Inviat"? Sa imi incalc principiile de dragul politetii cum cu tot mai greu am facut pana acum?

    Oricum Pastele Crestin mi se pare o sarbatoare deprimanta. In loc sa satbatorim intelesul simplu si originar; adica sa sarbatorim primavara si sosirea echinoxului - ceea ce insemna sarbatoarea luminii si a fecunditatii naturii, sarbatorim crucificarea si chinuirea unui biet om si apoi invierea ipotetica a cestuia. Nu are nci un sens pentru mine.
  • De ce? (Marţi, 30 martie 2010, 12:52)

    Platon [anonim]

    Stiu ca BOR (precum si alte culte religioase) au nevoie sa intre in contact cu tinerii pt a-si pastra numarul adeptilor. Totusi, sunt curios:

    1. Ce avantaje credeti ca ar putea obtine tinerii din contactul cu ortodoxia

    2. De ce credeti ca in epoca diversitatii si democratizarii ideilor este nevoie ca tinerii sa adere la un mod de gandire fix, si anume, " dogma ortodoxa". Nu este oare mai dezirabil ca fiecare tanar sa isi gaseasca propriile raspunsuri?

    Pt amandoi interlocutorii:
    3. Ce parere aveti despre tinerii non-religiosi din aceasta tara? Ce mesaj aveti pt ei?
    • r (Miercuri, 31 martie 2010, 13:08)

      Dragos Dodu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Platon

      Desigur, dogma ortodoxa ar fi de dorit sa iasa in intampinare tinerilor, nu sa le impuna ceva. Dogma e necesar sa tina cont si de spiritul timpului, care e lasat sa fie tot de Dumnezeu. De obicei insa, nu vrea sa stie de el.
      Depinde despre ce fel de tineri nereligiosi e vorba. Pe de o parte, Biserica probabil c-ar trebui sa se gandeasca cum sa le iasa in intampinare. Pe de alta, sa nu uitam ca Simone Weil considera ca e mai cinstit sa fii un ateu sincer decat un credincios prefacut, de circumstanta. Dupa ea, ateul sincer e mai placut in fata lui Dumnezeu. Asadar, e chiar important ce inseamna nereligios.
    • r (Miercuri, 31 martie 2010, 13:12)

      Daniel Benga [hotnews.ro] i-a raspuns lui Platon

      1. Intalnirea cu Ortodoxia inseamna intalnirea cu frumusetea vietii, cu lumina, cu harul si cu adevarul. Credinta da sens vietii, te scoate din chinurile constiintei, te elibereaza de patimi, pacate si moarte. Daca aceste lucruri inseamna ceva pentru un tanar, atunci are rost sa fie ortodox.
      2. Fiecare om isi cauta propriile raspunsuri. Insa ma intreb cum putem sa nu ne autodistrugem prin propriile raspunsuri la problemele vietii? Pacatele impotriva firii (homosexualitatea etc.) sunt raspunsuri ale omului. Drogurile si alte patimi sunt tot raspunsuri personale. Sunt ele bune? Trebuie sa existe un adevar mai presus de neputintele noastre. Modul de gandire al credintei nu este fix si inchis. Credinta este un mod de cunoastere, unde numeni nu poate impune, ci doar propune. Biserica Ortodoxa se intemeiaza pe revelatia lui Dumnezeu, descoperita in Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie, de aceea nu promoveaza lucruri omenesti si schimbatoare. Adevarul lui Dumnezeu este vesnic si de aceea pare fix, dar ele este deschis si eliberator.
      3. Pentru tinerii romani non-religiosi.
      Eliade spunea ca spalatul masinii duminica in timpul Sfintei Liturghii este un fel de religie. O atasare de ceva, in cazul acesta un obiect. Asa ca nu prea exista oameni non-religiosi. Deipinde din ce si-au facut propria religie, la ce se inchina.
      Daca se inchina la lucruri finite care putrezesc si-si pun nadejea ultima in ele, vor regreta infinit mai tarziu si nu vor gasi un sens mai inalt al vietii, decat mancarea si bautura sau placerea.
      Sa cautati sensuri dincolo de materie si placere, care nu tin prizonierii ai lumii si ai mortii.
  • Sfintii inchisorilor (Marţi, 30 martie 2010, 12:52)

    Ion Ionescu [anonim]

    Sarut mana Parinte,

    Permiteti-mi sa va intreb care e situatia dosarului de canonizare a Sfintiilor din inchisori, cei morti in vremea terorii comuniste? Exista numeroase marturii ca au fost oameni care au fost prigoniti si au murit pentru credinta, chiar daca unii au fost detinuti politici. Biserica Rusa a canonizat unii dintre crestinii morti prin lagare si inchisori.
    • r (Miercuri, 31 martie 2010, 13:18)

      Daniel Benga [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ion Ionescu

      Stiu ca Biserica Ortodoxa Romana s-a ingrijit de recuperarea memoriei celor morti in inchisorile comuniste. S-au publicat mai multe volume cu marturii, chiar cu preoti ce au suferit si au murit in inchisori. Cu siguranta acestia isi vor gasi locul in calendarul Bisericii Ortodoxe Romane. Pana acum Biserica noastra a publicat un volum intitulat Martiri ai temnitelor comuniste, ceea ce inseamna un prim pas in evaluarea acestui dosar.
      Pana cand vor fi trecuti in calendar, in urma unui proces foarte atent de evaluare, deoarece nu oricine a murit in temnitele comuniste este automat si sfant, ei sunt pomeniti in a doua prima si a doua duminica de dupa Rusalii, cand se pomenesc toti sfintii stiuti si nestiuti ai Bisericii.
  • Domnule Dodu (Marţi, 30 martie 2010, 13:11)

    cocosila [utilizator]

    Cum isi mai poate justifica biserica autoritatea in secolul 21? De ce sa apeleze tinerii la o institutie fundata pe niste texte carora li se atribuie calitatea de "sacralitate" , calitate care, ni se spune pe un ton neoplatonic, ne conecteaza la "adevar transcendental", "esenta pura", "inefabil", etc. ?
    Ce motiv au tinerii sa sa apeleze la o institutie care se lauda cu o baza morala solida si un fundament identitar transcendental, cand, de fapt, speculeaza temerile si sperantele noastre cu termeni (ca aceia intre ghilimele) extrem de vagi, care in afara de un anume confort psihologic nu adauga nici o baza reala nici eticii si nici identitatii seculare.
    Ce rol mai au astazi discursul teologic si cel mistic intr-o societate care crede ca morala pragmatica bazata pe prudenta nu este mai putin stabila decat cea motivata printr-un limbaj teologic?
    Adevarul este ca cei care fac saltul kierkegaardian sunt din ce in ce mai putini si mai neconvingatori, iar instrumentele de persuasiune vechi si tocite sunt depasite, total neadaptate unei lumi in care justificarea pretentiilor teologice lasa de dorit la capitolul premise, plauzibilitate, standarde de verificabilitate.
    • r (Miercuri, 31 martie 2010, 13:15)

      Dragos Dodu [hotnews.ro] i-a raspuns lui cocosila

      Tocmai, consider ca asemenea texte au nevoie de o aducere la zi din partea Bisericii Ortodoxe. Cu cat o va face mai tarziu, cu atat mai greu ii va fi sa convinga pe cineva. Apoi, cred ca un discurs teologic crestin inca se mai poate dovedi foarte pragmatic.
      Asta inseamna sa raspunda serios la problema raului, nu sa faca din el doar o lipsa a binelui -- argumentul acesta seamana cu o refulare a problemei --, sa iasa in intampinarea stiintelor, sa tina cont de biologie spre pilda, de Darwin in special, sa reabiliteze trupul, care acum e mai degraba subordonat spiritului. Consider ca o mai poate face. Daca nu, probabil ca ii va fi foarte greu, cum ii si este, sa se adapteze vremii noastre.
  • Intrebari (Marţi, 30 martie 2010, 13:12)

    Alex [anonim]

    1. Dumneavoastra personal, sunteti de acord cu publicarea fara restrictii a dosarelor de colaborare cu regimul comunist ale membrilor BOR de catre institutiile abilitate ale statului?
    2. Considerati ca biserica trebuie separata de stat, inclusiv la nivel financiar?
    3. Credeti ca este de actualitate existenta listelor de trupe pop-rock "sataniste" (Queen si AC/DC ar fi doua nume) promovate de diferiti preoti ortodocsi pentru a determina tinerii sa nu le mai asculte?
    4. Considerati nimerita prezenta minorilor, si a tinerilor in general, la procesiuni de tip freak-show cum ar fi exorcizarile?
    • r (Miercuri, 31 martie 2010, 13:27)

      Dragos Dodu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alex

      1. Da, ar fi un gest salubru ca institutiile statului sa poata publica dosarele de colaborare cu securitatea ale unor membri BOR. Ar fi foarte necesara o prezentare transparenta a acestei probleme, altminteri suspiciunile vor putea plana deasupra BOR la nesfarsit.
      2. Da, cu siguranta ca Biserica ar trebui separata mai net de stat, de exemplu este foarte ciudat ca Biserica Ortodoxa e intitulata "nationala". Oare un catolic sau un budist nu fac parte din natiunea romana? Poate ca ar fi bine ca separarea sa fie facuta si la nivel financiar, este extrem de ciudat ca preotii sunt angajati ca functionari ai statului.
      3. Consider ca tine de libertatea tinerilor sa asculte ce cred ei de cuviinta. E foarte simplu ca asemenea trupe sa fie considerate sataniste, dar cred ca acesta e un abuz.
  • Ca va face biserica ? (Marţi, 30 martie 2010, 13:26)

    The Resistance [anonim]

    Tineretul ne va reprezenta in continuare Tara. Dar pentru Tara, ce face biserica ? Intreb asta pentru ca armata nu mai avem, justitie nu mai avem, infrastructura nu mai avem. Mai avem doar biserica - ultimul bastion.
    Tineretul e din ce in ce mai departe de biserica. A cui vina e de fapt asta si ce-i de facut ?
  • intrebari...... (Marţi, 30 martie 2010, 13:29)

    capatu` satului [anonim]

    1. care sunt motivele pt. care mari ierarhi ortodocsi, fac trimitere doar la Alba Iulia si Cluj, care au recunoscut ca au colaborat cu securitatea ocupa bine mersi locurile in continuare, ce rol are BOR in aceasta stare de fapt ?
    2. de ce este mentinut in continuare pe post mitropolitu` de Constanta in conditiile in care a inceput impotriva sa urmarirea penala ?
    3. cum catalogati atitudinea unor preoti supraponderali, de mai multe confesiuni, de a invita celerul la postul pastelui, avand in vedere conditia fizica a preotilor, ne referim la statutul fizic supraponderal, ce atesta ca postul nu este pt. ei - in aceasta categorie intra si multi preasinti, episcopi, mitropoliti, cardinali ?
    4. care este opinia dvs. referitor la sondajul dat publicitatii recent de asociatia pro-prostia, facem trimitere la incriminarea ofensei aduse cultului crestin otodocs ?
    5. care este opinia dvs. referitor la neintocmirea de catre preoti de documente legale de incasare, a sumelor primite la botezuri, nunti, inmormamtari, etc ? apreciati ca neantocmirea documentelor de incasare incurajeaja evaziunea fiscala ? in ce masura atitudinea preotimii este fundamentata pe legea ce excepteaza preotimea de la depunerea declaratiilor pe venitul global ?
    6. cum au fost pedepsite derapajele dogmatice recente ale unor preoti? au fost rezonabile aceste masuri ? pedepsa aplicata a fost proportionala cu scopul urmarit ?
    7. se justifica sponsorizarea acordata de statul roman pt,. construirea de biserci si plata salariilor preotilor, episcopi, mitropolit, cardinal, etc. in conditile unui stat roman laic ?
    8. cum se explica minusculele realizari ale preotimii de la `89 incoace avand in vedere resursele de care au dispus de-a lungul timpului ? a fost o eroare de apreciere construirea de prea multe biserci? trebuiau cumva ca aceste resurse sa fie intrebuitate, intr-o mai mare masura pt. sprijinirea persoanelor aflate in dificultate ?
    9. este tacerea o forma de raspuns ?
    pax vorbiscum....
  • Implicarea Bisericii in societate (Marţi, 30 martie 2010, 13:30)

    dezamagit [anonim]

    Romania trece printr-o criza morala si nu se zareste nici o speranta de a iesi din ea. Biserica ar putea si ar trebui sa ne ajute sa iesim, dar nu o face.

    Mai concret, pe drumul spre scoala fiului meu trec pe langa doua chioscuri tapetate cu reviste cu femei goale. Daca le-am spus vanzatorilor sa le dea jos, am parut un ciudat chiar si in ochii celorlalti cumparatori. Asta e societatea in care ne crestem copiii.

    Daca fiecare preot ar lua atitudine, daca ne-ar indemna pe noi sa luam atitudine, atunci s-ar schimba ceva, dar marea majoritate a preotilor urmeaza doar niste ritualuri fara sa faca ceea ce a spus Iisus.

    Preotii traiesc din taxele mele si nu isi merita painea.

    Intrebari:
    1. De ce nu se implica Biserica in societate?
    2. De ce nu are curaj Biserica sa renunte la subventionarea guvernului si sa traiasca din donatiile enoriasilor sau din munca proprie?
  • taxe (Marţi, 30 martie 2010, 13:40)

    td [anonim]

    Nu vi se par ingrozitoare taxele percepute de Biserica (sau doar de slujbasii ei?) pentru lucruri care-i intra in atributii, cel putin in Bucuresti? Ma refer la botez, nunti si mai ales la inmormantari, parastase.
    • r (Miercuri, 31 martie 2010, 13:25)

      Daniel Benga [hotnews.ro] i-a raspuns lui td

      Sunt sigur ca va referiti in special la ceea ce vedeti in mass-media. Sa nu uitam ca la TV apar de obicei lucrurile de senzatie. Sunt mentionate 3-4 biserici care pretind o contributie mai mare de la cei care doresc slujbe acolo, dar nu sunt amintite sutele de alte biserici din Bucuresti, unde contributiile cerute sunt foarte mici sau modeste. La noi la biserica contributia pentru un botez este de 150 lei, iar la cununie 250 lei, in masura in care familiile pot achita aceste sume. Daca nu, serviciile sunt savarsite fara nici o taxa si mai cunosc zeci de biserici din Bucuresti unde se face la fel.
      Aceste taxe nu sunt stabilite de preoti, ci de consiliile parohiale, iar din ele se asigura intretinerea bisericii.
      La o biserica ce are un cor de 30 de persoane, iar cei care fac nunta vor cor, cine poate plati acel cor? Daca se achita doar 10 lei de persoana, iata doar contributia pentru cor la 300 de lei.
      Pentru inmormantare de obicei nu se percep taxe.
      In urma cu o luna am primit un ordin cirular de la arhiepiscopie, in care s-a pus in vedere tuturor parohiilor din capitala si alte orase sau sate sa nu se perceapa nici un fel de contributie pentru servicii religioase in cazul familiilor nevoiase.
  • 88%! Sper ca sondajul e gresit. Dar si 25% e mult (Marţi, 30 martie 2010, 13:45)

    Filimon Andrei [utilizator]

    1. intr-un sondaj recent realizat de CCSB si preluat de Hotnews se afirma ca "88% dintre romani ar vota pentru pedepsirea penala a celor care critica religia ortodoxa". Cum comentati, domnule prodecan? Dumneavoastra ati fi de acord cu pedepsirea penala a celor care critica cultul ortodox? Arderea pe rug ar fi o masura penala justa?

    /

    am revazut articolul hotnews cu datele sondajului CCSB si in urmaparcurgerii comentariilor am vazut ca mediafax citata de hotnews agresit grosolan. Un articol mai clar este in Gandul. Acolo se spune ca47% din romani vor referendum pentru introducerea pedepsei penalepentru criticii cultului ortodox. DIN ASTIA 47%, 88% sunt pentrupedeapsa penala. Deci nu e vorba de 88% din romani ci de aproximativ41% cu o eroare de 3% ceea ce explica de ce nu am fost omorat cupietre... inca. Totusi, asta inseamna ca un roman din trei esteintolerant religios. Eu imi faceam probleme ca 25% (un roman din patru)e deja un prag al gravitatii (cifra pe care o "simt" eu), dar se pareca realitatea e contra mea. Desi modul de realizare, prezentarearezultatelor, precum si scopul declarat indica un mod tendentios deobtinere al acestui sondaj, nu putem contesta faptul ca o proportiesemnificativa din romani sunt intoleranti religios (asta era siproblema mea "inveiita" in cifre), situatie la care s-a ajuns cusprijinul neprecupetit al BOR.

    Cu rectificarea de rigoare, imi mentin punctul de vedere exprimat anterior.

    2. Am constatat in ultima vreme o abundenta crescanda in librarii de carti cu tema religioasa, (si pe net trendul e crescator) numai ca multe din ele sunt traduceri ale unor pareri ale unor prelati greci sau de aiurea. Pareri care nu au nicio tangenta cu realitatea romaneasca si cateodata nici cu realitatea in general (apropos de cazul documentelor biometrice). Considerati ca este acceptabil ca viata spirituala romaneasca sa fie in continuare construita si consumata pe importuri? Considerati ca e acceptabil ca traducerea sa domine originalitatea?

    3. Problemele expuse mai sus releva o societate romaneasca a perioadei fanariote, iar BOR, oricum nu a depasit momentul desecularizarii averilor manastiresti (ca argument invoc pozitia inferioara a femeii in biserica prin mentinerea moliftei, incantatie scoasa de catolici prin anii 60 si asta e doar un exemplu). Totusi, multi tineri au acum sansa politica (libertate de expresie si de miscare) si tehnologica (internet) de a se raporta la valorile contemporaneitatii. Cine de cine se departeaza in aceste conditii? Tinerii de biserica sau, pe masura ce timpul trece, distanta dintre contemporan si epoca fanariota devine din ce in ce mai evidenta?

    Va multumesc

    PS. Fanariotii au facut si lucruri bune.
  • Tineretul si Biserica (Marţi, 30 martie 2010, 13:56)

    Elsa [anonim]

    La varsta de 9 ani am cunoscut un preot extraordinar.A devenit duhovnicul meu si am fost cel mai fericit copil.El mi-a pus in mana prima carte de rugaciuni si Dumnezeu sa-l odihneasca, era un exemplu de buna-cuviinta, de bun simt si candoare.Pot sa va spun si numele:Parintele Mihail Horodniceanu.
    Cu timpul, am fost dezamagita sa constat ca preotii din perioada actuala sunt mai ocupati sa puna taxa pe virginitate decat sa dea un exemplu bun copiilor, (undeva in judetul Vrancea daca vrei sa te casatoresti si fata nu este virgina, trebuie sa platesti la Biserica trei milioane de lei vechi).
    Asa ca am ales sa il iubesc din tot sufletul meu pe Dumnezeu-Tatal care ne-a dat DOAR zece porunci si ne iarta pentru greselile noastre.
    Recomand tuturor sa actioneze ca si cand Dumnezeu ar fi prezent in incapere.Ati mai putea minti atunci?
    Mersul la biserica este foarte bun cand simti ca ai nevoie sa vorbesti cu Dumnezeu ..dar cand esti obligat de parinti sa asculti ceva plictisitor si de neinteles, iti inchide gustul pe viata.Asa ca ma consider o persoana foarte norocoasa astazi.
    Cum sa vina tineretul la biserica daca biserica ofera doar o slujba plictisitoare?
    Aratati-le copiilor iubire adevarata asa cum Iisus facea..si veti avea respectul si iubirea lor.
    Am cunoscut absolvent de Teologie care fura scrisorile neadresate lui,le deschidea,le citea si le ascundea in camera lui..
    Va dati seama, fara sa fie tigan.Imbracat elegant, mirosind a parfum, politicos la prima vedere.
    Stiti cum este un mar frumos dar stricat cand musti din el.
    Daca s-ar respecta ceea ce a spus Iisus si cel mai mare ar fi cel mai umil in Biserica ortodoxa, atunci toate s-ar imbunatati si lumea ar aprecia valorile spirituale autentice, nu masina de lux sau haina de piele.Cine l-a cunoscut pe Parintele Galeriu stie exact ce spun.
  • rolul bisericii (Marţi, 30 martie 2010, 14:00)

    AlinaM [anonim]

    Care este de fapt rolul bisericii? Sau cum ar fi trebuit sa procedeze preotii in urmatoarele situatii:
    -in timpul slujbei / spovedaniei comune ii suna telefonul
    -iti moare o persoana draga si afli ca trebuiau platite taxe la cimitir plus alte taxe la biserica, in afara de cheltuielile de inmormantare. Iar preotul iti spune ca intai platesti toate restantele de care nu aveai habar si apoi face cele trebuincioase. ??
    -o persoana de alta credinta moare in tara noastra, este incinerata si preotul este rugat sa permita adapostirea urnei pe pamant sfant, pana ce va putea fi transportata in tara de origine. Preotul refuza.
    -un centru social pentru copii este ridicat cu ajutorul unei biserici si in parohia acesteia sunt si copii de romi si copii musulmani. Acestia au aceleasi drepturi ca si ceilalti copii?
    In toate aceste exemple actiunile preotilor respectivi m-au dezamagit. As vrea sa stiu daca ar fi trebuit conform normelor bisericesti sa procedeze altfel.
    Multumesc!
  • BOR (Marţi, 30 martie 2010, 14:02)

    Margicu [anonim]

    Cum comentati relatia BOR cu regimul comunist? Dar cea cu extrema dreapta in anii '30 - '40 (imi vin in minte diatribele antisemite ale lui Cristea si figura sinistra a lui Crainic)? Considerati ca exista si astazi un curent etno-nationalist radical in randul studentilor la teologie ortodoxa?
  • intrebari (Marţi, 30 martie 2010, 14:07)

    AlinaM [anonim]

    1. preotului care vine de Craciun sau Boboteaza trebuie sa ii dam bani?
    2. biserica ar trebui sa faciliteze preluarea ajutoarelor si raspandirea lor catre cei nevoiasi?
    3. biserica ar trebui sa asigure un loc de inchinaciune deschis permanent?
    4. biserica primeste bani de la stat?
    5. exista niste taxe fixe pt slujbe pe care sa le ceara preotii la botez/inmormantare etc? sau fiecare cere cat are nevoie ?
    6. de ce stau maicutele la metrou la Unirea si cersesc?
    7. cum ajuta preotii comunitatea in care traiesc?
    8. exista o moda /necesitate pentru constructii cat mai impunatoare in cadrul bisericii? (vezi gardul de cetate de la Mitropolie si toate turlele placate cu materiale lucitoare de prin tara).
    9. preotul vine sa te ajute daca nu ii dai bani?
  • Preotii romani fac parte din biserica? (Marţi, 30 martie 2010, 14:43)

    Babushca [anonim]

    Am vrut sa ma spovedesc inaintea Craciunului trecut si preotul m-a refuzat ca avea un parastas programat. M-a intrebat de ce am lasat pe ultima suta de metri? Apoi am vazut la televizor un preot de la Constanta care sustinea ca prima intrebare la spovedanie este <mergeti duminica la Biserica?> daca raspunsul era negativ refuza sa spovedeasca persoana respectiva. (ma intreb ce ar fi facut preotul respectiv daca venea sa se spovedeasca la el un criminal care nu stiuse ce este biserica pana atunci) Apoi a murit tatal unei prietene iar preotul care l-a ingropat i-a cerut in cimitir 900 de lei. Prietena mea nu avea decat 400 de lei pe care i-a intins. Preotul i-a spus ca slujba nu este primita daca nu-i da 900.
    De ce s-ar apropia tinerii de o institutie reprezentata de astfel de oameni?
  • Modernizarea bisericii si a mesajului religios (Marţi, 30 martie 2010, 14:47)

    Sandra [anonim]

    Cum considerati ca ar trebui modernizata biserica astfel incat sa fie in rezonanta cu realitatile actuale ale societatii moderne?
    Respectiv: sunt o persoana cu o educatie stiintifica solida, consider de asemenea ca am o minte destul de deschisa si personal nu vad nici o diferenta de substanta intre ritualurile si ofrandele care se aduc acum la biserica si cele care se aduceau in templele antice, cei care le fac sunt la urma-urmei animati de aceleasi sentimente, atat doar ca acum zeitatea se numeste in alt fel. "Parthenonul" sfintilor in crestinism, este deasemenea, covarsitor; de ce sa ma rog la un sfant oarecare cand stiu sigur ca nimic nu sta in puterea lui, ci singurul care ma poate ajuta cu adevarat este doar Dumnezeu ? De ce avem nevoie de acesti intermediari? De ce institutia religioasa incurajeaza si dezvolta acest tip de idolatrie? Cand se va renunta la forma si se va transmite continutul -respectiv adevarul (ma refer la mesajul religios)? Care in fond este extrem de clar si nu numai in crestinism: iubeste pe Dumnezeu si aproapele tau. Si la fel de simplu: nu putem evolua, nu ne putem dezvolta, nu putem prospera, ca omenire, decat daca dam dovada de iubire si bunatate fata de alti oameni si daca dam dovada de valoare morala. Folosirea unui limbajul invechit si a tot felul de obiceiuri si formule religioase redundante nu face decat sa dea impresia unei lipse de consistenta a mesajului prin inzorzonarea cu un vocabular cat mai alambicat, chiar daca nu este asa. Cand institutia bisericeasca nu ii va mai incuraja pe habotnici sau va condamna scenele de vandalism (jupuirea salciilor, florilor etc)? V-as ruga sa imi raspundeti la aceste intrebari, daca este posibil.
  • biserica (Marţi, 30 martie 2010, 14:51)

    ady [anonim]

    ce procent dintre romani considerati ca sunt atei?..sau cati sunt ipocriti,deoarece stim f bine ca se foloseste biserica ca pe o simpla afacere..
    si cum comentati sintagma ''oamenii religiosi sunt bolnavi''(cu capul) foarte des intalnita in tarile vestice unde biserica a ajuns doar un muzeu pt cei tineri..
  • Agresiune auditiva abisericii (Marţi, 30 martie 2010, 15:03)

    Mike [anonim]

    Un fapt poate prea minor pe leanga alte multe fapte grave facute de BOR:
    Ma simt agresat de cate ori ma plimb duminica prin oras. Din toate bisericile ortodoxe rasuna amplificata in difuzoare slujba. Se aude de la trei strazi departare. Din departare suna exact ca si chemarile unui muezin.
    Am auzit asta numai la bisericile ortodoxe.
    Ca potential enorias al acestor biserici ma simt agresat si rusinat de atata lipsa de bun simt si civilizatie.

    Considerati asta ca ceva normal? Nu am auzit ast ala nici o alta biserica de alta confesiune, si sunt multe in orasul meu Transilvan.
  • Binefacere (Marţi, 30 martie 2010, 15:26)

    Marius [anonim]

    Care este rolul Bisericii?
    Cate acte de binefarecere si ajutor din partea Bisericii pentru enoriasii nevoiasi au avut loc? Eu am vazut numai taxe pentru preot...
    Sunt obligat sa platesc taxele?
    Ce calificare profesionala si ce rol au preotii?
    Exista vreo legatura intre religie si biserica?
  • Biserica isi indeplineste rolul in societate? (Marţi, 30 martie 2010, 15:39)

    Gabriela [anonim]

    Am urmatoarele intrebari pentru dumneavoastra. O sa le scriu in ordinea importantei (poate ca nu apucati sa raspundeti la toate, imi dau seama ca sunteti foarte solicitat, dar macar la prima mi-ar placea sa am un raspuns)

    1. In ce proiecte sociale importante in Romania este implicata Biserica?

    2. De ce unele biserici sunt atat de agresive in atragerea enoriasilor (boxe in care urla slujba, biserici ridicate intre blocuri cu clopotul in geamul omului, etc)

    3. De ce exista mai multe biserici decat scoli, spitale, orfelinate, azile de batrani?

    4. Dupa ce criterii o femeie este considerata murdara dupa ce naste si intr-o anumita perioada a lunii? De ce nu are voie sa intre in biserica in aceste situatii?

    Va multumesc pentru bunavointa!
    Cu stima,
    Gabriela
  • Tinerii si Biserica: unable to connect? O intalnir (Marţi, 30 martie 2010, 16:39)

    Ghita Iulian Marcel [anonim]

    1.A vrea sa il intreb pe parintele Daniel Benga daca crede ca Biserica trebuie sa ramina in continuare un spatiu inchis,in care modernitatea nu are ce cauta sau, dimpotriva, daca este loc in cadrul Bisericii de o deschidere in special catre acea parte a tineretuluii care considera atitudini de tipul Rockul este o muzica satanica, st Valentine Day este o sarbatoare care ar trebui interzisa samd drept inacceptabile si asa fiind prefera sa stea departe de Biserica.
  • FELICITARI! (Marţi, 30 martie 2010, 17:21)

    dan [anonim]

    Desi prima reactie a mea a fost una de sila dupa ce am citit toate intrebarile anterioare, acum simt nevoia sa va felicit parinte. FELICITARI pentru curajul pe care l-ati avut cand ati acceptat sa participati la aceasta intalnire online. Intrebarile de mai sus ne arata in mod limpede prejudecatile actuale legate de credinta ale societatii, prejudecati care cred ca trebuie rezolvate cu o mai mare implicare a BOR in viata sociala.

    1. Pe cand o Doctrina sociala a BOR ?
    2. Se ia in calcul o recatehizare a societatii romanesti folosind termeni mai pe intelesul societatii actuale? Utilizarea excesiva a unor formule dogmatice in limbajul public poate duce la o demonetizare a lor si implicit la o golire de continut.
    2. Cand vor fi facute publice solutiile ortodoxiei, explicate in TERMENI ACCESIBILI, la problemele actuale ale societatii ?

    Doamne ajuta!
  • legat de contraceptie (Marţi, 30 martie 2010, 17:42)

    mada [anonim]

    Care este opinia oficiala a Bisericii privind contraceptia?

    Din cate stiu eu si metoda calendarului si prezervativul sunt considerate un pacat chiar daca sunt metode de contraceptie complet neavortive si se practica in cadrul unui cuplu casatorit .... E adevarat?

    Ce parere aveti de mamele care fac cate 8-9-10 copii din motive religioase? ( e vorba de familii foarte sarace care nu sunt in stare sa asigure nici macar hrana zilnica si imbracamintea pt copii, nu mai vorbesc de educatie si ingrijiri sanitare cand e cazul) .... De obicei astfel de familii sunt ajutate sa supravietuiasca de "pacatosii' care s-au limitat la 1-2-3 copii ... dar ce s-ar intampla daca am face toti cate 10?
    • r (Miercuri, 31 martie 2010, 13:36)

      Daniel Benga [hotnews.ro] i-a raspuns lui mada

      Am spus si mai sus ca orice problema spirituala se rezolva in legatura cu duhovnicul personal. O familie crestina ce are deja copii, trebuie sa gaseasca o solutie la aceasta problema cu duhovnicul.
      Orice lucru nenatural care duce la folosirea functiei sexuale in mod abuziv si doar pentru placere contravine sensului lasat acesteia de catre Dumnezeu. Daca nu doriti sa aveti multi copii, nu exista decat practica ascezei si a infranarii in familie.
      Am cunoscut saptamana trecuta un pictor care avea 7 copii la 40 de ani. M-a impresionat profund credinta acestui om si increderea ca Dumnezeu il ajuta in toate.
      Orice metoda de contraceptie contravine sensului vietii lasat de Creator. Stiu ca este un adevar greu de acceptat si de trait in societatea contemporana. Dar poate ca societatea este de vina, nu Biserica si revelatia, iar evolutia ei este involutie spiritual si personal.
  • Tinerii si Biserica (Marţi, 30 martie 2010, 17:45)

    Catalin Buciumeanu [anonim]

    Încep prin a le mulţumi celor care, ca şi mine, simt nevoia stringentă de a problematiza şi discuta pe teme atât de actuale. Dar n-am putut să nu observ, cartografiind sumar problemele mai sus formulate, o polarizare a punctelor de vedere în ideea că Biserica nu face îndeajuns de mult pentru comunitate, nu e acolo unde este nevoie de ea, nu elimină din corpul ei ceea ce este de eliminat, nu se primeneşte îndeajuns de mult încât să facă diferenţa care contează şi care, în cele din urmă, apropie tinerii de corpul Bisericii prin suflul autorităţii. Acesta pare să fie un capăt al problemei şi cel mai adesea la îndemână. Toate aceste reproşuri sunt simptomatice şi dezvăluie anumite frustrări şi nevoi – principial reale. Pentru cei pentru care Biserica este deja un răspuns – dificultăţile mai sus menţionate au căpătat un sens minor - cu atât mai mult cu cât BOR realmente se străduieşte să le asume până la rezolvare. Dar există celălalt capăt al relaţiei dintre Tineri şi Biserică - anume tinerii. Tonul lipsit de nuanţă cum că Biserica trebuie să facă pasul decisiv, repetat, înţelegător şi paternal, are sens dar este fără îndoială incomplet.
    Ce se întâmplă dinspre celălalt capăt? Cum îşi asumă tinerii căutarea unui reper? E oare îndeajuns „am căutat şi n-am găsit” după „a doua, a treia” încercare? Nu cumva e mai simplu, (cheltuim mai puţină atenţie şi energie) să ascundem sub covorul nemulţumirilor noastre - legate de Biserică - lipsa profundă de apetit pentru efortul care însoţeşte şi pe care îl cere adeziunea noastră la dimensiunea creştină?
    • r (Miercuri, 31 martie 2010, 13:33)

      Dragos Dodu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Catalin Buciumeanu

      Cu siguranta aveti dreptate sa spuneti ca tinerii trebuie sa faca si ei un efort sa se apropie de Biserica. Pe de alta parte, macar pentru ca are mult mai multa putere spirituala, si nu numai, Biserica e cea care ar trebui sa faca mai mult pentru legatura ei cu tinerii. Ea e cea care are nevoie de o schimbare masiva, de o reforma, de o aducere la zi, pentru a putea raspunde viu nevoilor sufletesti ale oamenilor. E-adevarat, asta nu inseamna ca tinerii se pot culca pe o ureche. Dar as insista: lor li se face educatie, nu ei fac educatie Bisericii. Cu cat dogma care li se prezinta, de catre Biserica, e mai invechita, cu atat mai mari sanse sunt sa fie indepartati de religia crestina.
  • exemplu pozitiv si exemplu negativ (Marţi, 30 martie 2010, 18:00)

    Alinam [anonim]

    Un singur om al bisericii mi-a oferit pana acum un exemplu pozitiv, apropo de rolul bisericii in comunitate. Acel om mi-a fost profesor de religie in scoala generala nr. 31. Dansul ne-a invatat colinde bisericesti la scoala si separat a stabilit cu preotul de la biserica din zona si cu oamenii de acolo sa adune fructe, cozonaci si ce mai puteau dansii. Oamenii au facut pachete cu toate aceste lucruri, iar noi, elevii, impreuna cu proful de religie am mers de Craciun la spitalul Colentina, la sectia unde erau batrani si le-am cantat colinde si le-am dus pachetele de la biserica.
    asta se intampla prin 1992-1993 cred.
    Rolul reprezentantului bisericii: sa faca o punte de legatura intre 2 generatii, sa ofere ajutor celor nevoiasi, sa implice comunitatea in acte pozitive.

    Exemplu negativ: am vrut sa duc la biserica Marcuta de care apartin acum niste hainute sa le imparta celor care au nevoie si au zis ca dansii nu se ocupa de asa ceva. Asa ca le-am dus la alta biserica.

    De ce nu sunt peste tot preoti/oameni ai bisericii la fel ca acel profesor de religie? De ce nu sunt invatati sa ofere ajutor si sa se implice mai mult? Nu acesta este rolul bisericii?
  • tinerii (Marţi, 30 martie 2010, 18:03)

    N.Celsus [anonim]

    Toata lumea da vina pe Biserica pentru faptul ca tinerii si-au pierdut moralitatea sau ca nu ii mai intereseaza adevaratele valori, complacandu-se in placeri ieftine. Dar, asa e acum societatea. Tatii nu mai sunt tati, ei sunt fratii copiilor lor; nu mai exista o cultura a parintilor, a batranilor, tatii vor sa fie ei insisi copii. Parintii nu mai au ce sa-i invete pe copii despre lume, ci copii ii invata pe parinti cum sa se descurce. Intelepciunea lumii acesteia moderne e la tineri, nu la batrani. Cine ar mai vrea sa mai invete ceva de la o institutie veche de 2000 de ani si ai caror multi reprezentanti, aici in Romania, in ultimii 60 de ani au pactizat cu ateismul comunist.

    Intrebari:

    Oare nu e mai profitabil sa fie invatati batranii, cei ce au trait fie cu capul in ideile leniniste, ce inseamna valorile Bisericii?

    Mai tineti minte scandalul cu cipurile din pasapoarte? Oare actiunile smintite ale unui staret prea credul nu fac rau credibilitatii BOR? Cum sa-i explic eu copilului meu conflictul intre stiinta, tehnologie pe de o parte si ideile antimodernism ale unuia sau altuia dintre clericii inversunati? La un moment dat el, copilul meu, va fi pus in fata unei alegeri intre valorile moderne si valorile Bisericii, vazute ca antimoderna - acest lucru dupa parerea mea n-ar trebui sa se intample - si mi-e tare teama ca alegerea va fi ateismul sau completul dezinteres.

    Ar trebui BOR sa-si ceara scuze pentru acei reprezentanti ai ei - marea masa a preotilor - au pactizat cu comunistii?
  • intrebari (Marţi, 30 martie 2010, 18:23)

    adi sua [anonim]

    1. Parinte Daniel, un crestin ortodox din SUA. Stiu ca dvs nu sunteti in masura sa rezolvati toate dificultatile prin care BOR trece acum, si nici nu au solutii peste noapte. Ma necajeste MUULT insa modul in care BOR "danseaza" cu politica, si, vai, caracterul marii majoritati a politicienilor, cred ca il stim cu totii. Ca sa nu mai lungesc. De ce ne este frica, crestinilor ortodocsi romani? De ce nu o rupem o data pentru VESNICIE cu veacul acest trecator si sa ne vedem de cele spre mantuire ? Afara cu toti ipocritii si parvenitii din ANB si CNB !! Si banul vaduvei, inmultit de Dumnezeu prin har, face de 1000000 mai mult decat milioanele de carton ale lui bekali et co.
    2. Parinte Daniel, da, probabil multe biserici sunt arhipline (de Pasti, de Craciun si Boboteaza?). Cand vom zidi insa si sufletele tinerilor insetati dupa Hristos-Adevarul ? Raspunsurile-tip din Catehismul de la 1800-toamna si Dogmatica lui Zagreanu? Mai raspund ele la ceva ? Impreuna cu nr.3.
    3. O multime de absolventi de teologie. Sefii de promotie lucreaza in Carefour (daca au prins si acolo) sau se trezesc la 30 de ani cu o diploma care nu foloseste nicaieri, daca nu esti spre hirotonie. De ce? in cate generatii isi mai permite BOR sa dea cu bocancul, cand discursul teologic modern este... si traducerile sunt... Dar cele cateva sute de "doctoranzi" in teologie cu copy=paste din reviste bisercesti, unele de un secol vechime? Oare numai ca sa prindem parohie la oras ne trebuie doctorat?
    Ar mai fi multe multe care ma dor, mai ales cand compar cu alte tari, unde Biserica Ortodoxa EXISTA cu adevarat, spre slava lui Dumnezeu, fara granturi de la buget, fara catedrale de sute de metri inaltime, dar si fara mitocanii politice. Inca nu ne-a invatat Dumnezeu cum lucreaza Biserica intr-un stat ? (vezi Constantinopol, cum credeau ca "e pazit de Dumnezeu, nu are cum sa cada", a cazut, si uite ca nici dupa nu a incetat Biserica;de Justinian, Constans II si Leon III Isaurul ce sa mai zicem? asta vrem in Biser
  • intrebari (Marţi, 30 martie 2010, 18:40)

    adi sua [anonim]

    5. Domnule Dragos Dodu, cum vedeti dvs o cooperare intre teologie si filosofie? Sunt sigur ca sunteti familiar cu modele antice (neoplatonismul/Origen /Dionisie/Augustin etc.) Mai este posibil asa ceva astazi ? In ce masura ?
    6. D-le Dodu, tot legat de un posibil dialog, unde este ruptura? De ce marea majoritate a absolventilor de filosfie (poate gresesc, dar am ceva prieteni ) sunt atei convinsi si anti-Biserica? P.S. In America se invata la filosofie si Origen, Fer. Augustin, Maxim Marturisitorul etc., fara a "leza" credinta nimanui. Fiinta, Persoana, etc. La fel, cursurile de teologie au ample capitole despre Platon, Celsus, Kant, Kirkegaard etc.
    7. (ptr Pr. Daniel si D-l Dodu)Ce facem pentru tinerii filosofi ieftini... A, mie imi place karma si reincarnarea (desi habar n-am despre nici una cu ce sa mananca)? My favorite, by far, "Dumnezeu e un tot impersonal cu care ne contopim... noi trebuie sa fim buni!" (dar ce inseamna "bun", iarasi, departe). Pr. Staniloae tot la 2 randuri insista: Dumnezeu PERSONAL, nu "personal Jesus"(Depeche Mode), dar nici "bate cu batul daca faci asta". Cum articulam in 2010 un discurs depre Dumnezeu Personal, ca sa nu zic "Treime", poate cer prea mult. Va multumesc pentru interviu!
    • r (Miercuri, 31 martie 2010, 12:47)

      Dragos Dodu [hotnews.ro] i-a raspuns lui adi sua

      Sunt sigur ca texte precum cele ale lui Kant, Hegel, Ricoeur, Derrida, pentru a da numai cateva exemple, pont contribui foarte mult la un dialog intre teologie si filozofie, ba chiar pot ajuta mult la o regandire a teologiei. Teologia crestina, inclusiv cea ortodoxa, care din pacate este destul de anacronica cel mai adesea, ar trebui sa tina cont de asemenea texte pentru a ajunge sa raspunda problemelor moderne, problemelor contemporane.
    • r (Miercuri, 31 martie 2010, 12:55)

      Dragos Dodu [hotnews.ro] i-a raspuns lui adi sua

      Nu stiu daca marea majoritate sunt atei, dar cu siguranta destui absolventi de filozofie sunt atei. Cred ca faptul e cauzat de felul in care arata Biserica Ortodoxa, ca intreg, azi: si anume, ea pare foarte ramasa in urma. Daca o comparam cu Biserica Catolica sau cu anumite biserici protestante, faptul devine evident. Ma refer, de exemplu, la pozitia ei fata de evolutionism. Cu exceptia catorva preoti, care aproape fac nota discordanta, Biserica Ortodoxa nu raspunde, sau o face foarte precar, la problemele ridicate de stiinta si chiar de filozofie. De exemplu, Derrida vorbeste despre un "spatiu" ("chora") de dincolo de orice practica religioasa in care pare sa se origineze orice religie in parte, inclusiv crestinismul. Or, crestinismul nu raspunde la o asemenea punere de problema, cu atat mai putin cel ortdox. Evident, se poate discuta mult mai mult pe aceasta tema.
    • r (Miercuri, 31 martie 2010, 13:02)

      Dragos Dodu [hotnews.ro] i-a raspuns lui adi sua

      Se cuvine aici sa va aduc aminte de un preot foarte atipic pentru ortodoxie, dar foarte respectabil altminteri, si anume de Nicolae Steinhardt. In "Jurnalul fericirii" el vorbeste, aproape incantat, de "Jesus Christ Superstar", reinterpretare moderna si aproape blasfematorie a mitului (in sensul lui Eliade) crestin. De ce? Pentru ca simte ca o asemenea interpretare e vie. E necesar probabil, in lumea de azi, ca Biserica sa tina cont de asemenea interpretari, inclusiv de o melodie precum cea a lui Depeche Mode. Evident, ar fi de dorit sa nu o trimita la plimbare.
      I-adevarat ca multi se refera la gramada la crestinism, budism, iudaism, tantrism etc, reusind sa faca o salata din istoria comparata a religiilor. Desigur, cand faci asemenea comparatii se impune sa o faci disciplinat, sa ai lecturi de baza facute. Altfel, riscul e sa vorbesti foarte neserios.
  • preoti conducand Audi (Marţi, 30 martie 2010, 23:38)

    ddd [anonim]

    Azi dimineata am trecut pe langa Mitropolie. Doi preoti cu barbi si in sutane veneau la munca. Cu un Audi. Unul conducea.
    Uite de-aia "connection refused. please try again later!"
    Ce credibilitate are un preot cu Audi cand predica despre lacomie?
    [Editat de HotNews.ro]
  • biserica poate face donatii? (Miercuri, 31 martie 2010, 1:00)

    max [anonim]

    Astazi un stat modern nu poate fi decit laic si tolerant cu toate religiile in egala masura.
    Cum vedeti in acest context:
    - scutirile de impozite acordate bisericii,
    - finantarea de la bugetul de stat a lefurilor preotilor,
    - participarea cu sume enorme de la buget la constructia de biserici?
    Toate acestea sint cu atit mai suparatoare cu cit trecem printr-o criza financiara care afecteaza toate domeniile iar averea bisericii este estimata la peste 3 miliarde de euro.
    S-au gindit mai marii bisericii sa faca o donatie catre bugetul de stat pentru a contribui la depasirea crizei?
  • bani de la buget (Miercuri, 31 martie 2010, 4:36)

    Mortar [anonim]

    cand va inceta BOR sa primeasca bani de la bugetul de stat?
  • De ce? (Miercuri, 31 martie 2010, 10:52)

    diana [anonim]

    De ce trebuie sa fie subventionata BOR din banii nostri, ai tuturor, daca pentru orice platim , si platim si iar platim ( ex: 7 milioane inmormantare, 5 milioane botez- cu chitanta plus alte 3 fara, 10 milioane cununie etc)
    De ce trebuie sa suport in fiecare zi clopote, toaca, slujbe la megafon ( am fost in tari musulmane si muezinul este mult mai putin deranjant) numai pentru ca s-au construit biserici peste biserici la 5-6 metri de blocurile de locuinte?
    De ce trebuie sa fie terorizati copii la scoala de profesorii de religie?
  • Incredibil ! (Miercuri, 31 martie 2010, 13:37)

    utug [anonim]

    Parlamentul Irlandei a adoptat legi ce pedepsesc blasfemia cu amenda 35.000 €. Unii se intreaba daca nu se va ajunge si la practici intalnite in Evul Mediu cum a fost lapidarea (vezi Video). Se vor adopta si la noi astfel de legi ?
    Ireland Outlaws Blasphemy (Video)
    http://thelede.blogs.nytimes.com/2009/07/24/ireland-outlaws-blasphemy/
    McAleese signs Bills into law [After some hesitation, Ireland’s president, Mary McAleese, signed into law on Thursday a controversial new measure which makes it a crime, punishable by a fine of up to $35,000, to publish or utter blasphemous statements in the Irish Republic.]
    http://www.irishtimes.com/newspaper/breaking/2009/0723/breaking4.html
  • despre lista pentru spovedanie (Miercuri, 31 martie 2010, 14:45)

    leontina irimie [anonim]

    Nu credeti ca lista intocmita de ortodocsi pentru spovedanie ( am gasit-o aici
    http://209.85.135.132/search?q=cache:U0LCi6evNAsJ:www.crestinortodox.ro/diverse/intrebari-scaunul-tainei-sfintei-spovedanii-69256.html+lista+spovedanie&cd=1&hl=ro&ct=clnk&gl=ro) ii indeparteaza din start pe tineri? Nu ma refer la interdictiile morale si umane, ci la cele de genul superstitii, sexualitate, medicina aternativa, machiaj, atitudine etc. Nu ar trebui ca religia ar trebui sa se adapteze vremurilor in care traim, in loc sa incerce sa ne arunce in Evul Mediu? Un exemplu bun, cred eu, ar fi Papa Paul al II-lea sau, mai aproape de noi, parintele Steindardt...
  • legat de contraceptie (Miercuri, 31 martie 2010, 15:34)

    marian [anonim]

    In atentia parintelui Benga,

    Cu plecaciune parinte,
    Am citit comentariul dvs in care d-na respectiva facea referire la contraceptie, prezervativ......
    Apostolul Pavel spune in epistolele sale urmatorul lucru: "Cu buna intelegere sa stati departe unul de altul si dupa aceea sa fiti din nou impreuna ca sa nu va ispiteasca satana".
    intr-un cuplu se foloseste prezervativul ca metoda de contraceptie. Bineinteles ca este un pacat, dar zic eu unul mai mic, dar tot pacat se numeste. Daca ma folosesc de el inseamna ca mi-am satisfacut o pofta, dar fara urmari, fara roade. Pofta este lasata de la D-zeu pentru impreunare si zamislire de copii.
    Dar si aceasta se face din placere ca sa existe atractia, si pana la urma: "Caci iata intru faradelegi m-am zamislit si in pacate m-a nascut maica mea" , stiti versetul.
    Dati-ne o cale de mijloc la aceasta problema atat de spinoasa pentru noi tinerii.
    Daca ea vrea impreunare dar numai cu prezervativ , el ce trebuie sa faca? Sa spuna nu si ea sa mearga la altul sau sa spuna da si sa o tina aproape. Aici daca o luam duhovniceste iubirea bate pofta. Ce ziceti?
    Multumesc.
  • Transcriere ... (Miercuri, 31 martie 2010, 16:28)

    utug [anonim]

    Text transcris
    Ireland Outlaws Blasphemy (Video)
    http://teachingandallthat.blog.co.uk/2007/11/28/teddy_police_gone_too_far~3366408/
    http://www.youtube.com/watch?v=vOdARZ3bs0k
  • despre teologie (Marţi, 21 septembrie 2010, 18:01)

    strat dana [anonim]

    sarut-mana.. eu sunt in clasa a11a si imi doresc enorm de moolt sa urmez teologia.dar cei din jurul meu imi spun k nu mai exista nici un viitor in cest domniu mai ales k fata ceea ce ma intristeaza foarte mult si nimeni nu vrea sa inteleaga k uneori mai faci si ce iti spune inima si nu trebuie sa ne gandim la partea materiala.as dori sa va intreb exista la Facultatea de teologie Justin patriarhul din Bucuresti si ramura Teologie istorie? si daca Religia v-a ramane stabila in scoli sau v-a deveni optional?va moltumesc sarut mana


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi