Prof. Vasile Ghetau: Taierea alocatiilor pentru o anumita categorie de copii este inacceptabila

de R.M.     HotNews.ro
Vineri, 19 februarie 2010, 18:45 Actualitate | Esenţial

Vasile Ghetau
Foto: HotNews.ro
Diferentierea alocatiei in functie de venitul parintilor poate fi inteleasa in contextul unui standard de viata scazut, dar taierea alocatiilor pentru o anumita categorie de populatie este inacceptabila, declara, pentru HotNews.ro, profesorul Vasile Ghetau, directorul Centrului de Cercetari Demografice.

Profesorul Vasile Ghetau avertizeaza ca Romania se confrunta de 21 de ani cu un recul demografic si se intreaba daca dezideratul redresarii consistente a natalitatii este compatibil cu eliminarea alocatiei pentru milioane de copii.

Citeste mai jos analiza profesorului Vasile Ghetau:

"Cred ca ar trebui sa privim declaratiile intr-o perspectiva mai larga. Daca Romania se afla  in iminent faliment atunci lucrurile pot fi intelese si orice comentariu este de prisos: intr-un astfel de context exista o singura logica. Iar ministrul Muncii pare a ne spune si care este: "… pentru plata alocatiei de stat exista un anumit buget in care ministerul trebuie sa se incadreze, iar, pe de alta parte, programul de guvernare prevede majorarea alocatiei de stat pentru copii, lucru care nu ar fi posibil".

Daca exista un anumit buget pentru plata alocatiei, inseamna ca exista o planificare a numarului de nascuti. In acest context, pentru a se respecta prevederea din programul de guvernare nu ar trebui neglijata revederea planificarii si reducerea numarului de nascuti, ceea ce ar permite majorarea alocatiei si respectarea respectivei prevederi. Dar daca, de fapt, nu sunt resurse nici pentru mentinerea alocatiei actuale? Ar trebui lasat la o parte programul si spus, onest si in spiritul transparentei actului guvernamental, ca nu sunt resurse – acum - pentru majorarea alocatiei.

A doua perspectiva este cea a discriminarii. Ar trebui modificat caracterul alocatiei, mentionat a fi un drept universal si acordat tuturor copiilor, fara discriminare (Legea nr. 61 din 22 septembrie 1993 privind alocatia de stat pentru copii, republicata, Monitorul Oficial nr. 300 din 7 mai 2009). Copilul  unui cuplu cu venituri mai mari nu va primi alocatie. Acestor cupluri li se poate spune ca este problema lor daca vor sau nu vor copii, guvernul (statul!) nefiind interesat sa incurajeze fertilitatea acestei categorii de populatie (unde calitatea copilului este superioara - potrivit literaturii internationale, calitatea copilului inseamna tot ceea ce parintii pot oferi copilului pentru alimentatie, imbracaminte, odihna, educatie, sanatate, petrecerea timpului liber).

In tarile in care politicile familiale sunt elaborate cu responsabilitate si profesionalism transferurile financiare si de servicii catre familia cu copii exprima solidaritatea comunitatii nationale fata de familie, ca urmare a sarcinilor particulare pe care aceasta le are in beneficiul tuturor datorita copiilor. Este vorba de viitorul tarii. A diferentia alocatia in functie de venitul parintilor poate fi inteleasa in contextul unui standard de viata scazut. A taia alocatiile pentru o anumita categorie de populatie este inacceptabil.

In fine, perspectiva demografica. Declinul demografic al Romaniei a intrat in al 21-lea an. Pierderea umana este de 1,7 milioane de locuitori si perspective de redresare nu sunt. Reculul si nivelul scazut al natalitatii alimenteaza esential declinul demografic. Numai o redresare consistenta a natalitatii ar putea diminua dimensiunea declinului demografic. Este compatibil un astfel de deziderat cu eliminarea alocatiei pentru milioane de copii?".


Citeste mai multe despre   




















Material sustinut de BRD Groupe Société Générale

5 motive de cheltuit banii - electronice pentru casa. Idei de cadouri si rasfat

Decembrie este luna cadourilor si in toata nebunia asta trebuie sa mai cumperi si cate ceva pentru casa ta. Bine, sau poate vrei sa faci un cadou unor apropiati, asa ca de "casa noua". Motive de cheltuit bani se vor gasi mereu. Asadar, va propunem o lista de "motive" pentru cheltuit banii, mai ales ca acum e ocazia perfecta sa beneficiezi de ofertele de Craciun ale comerciantilor.

1968 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    in canada (Vineri, 19 februarie 2010, 19:01)

    george [anonim]

    In Canada daca ai un venit in familie peste 60.000$ pe an nu mai primesti nici o alocatie pentru copii
    ///(editat de HotNews.ro)
    • 0 (2 voturi)    
      0 (Vineri, 19 februarie 2010, 20:26)

      io [anonim] i-a raspuns lui george

      cumva ptr imigrare in canada e coada? ;)
      cred ca motivul ptr care ei nu incurajeaza natalitatea este ca prefera sa importe maturi gata scoliti
    • +3 (3 voturi)    
      in Germania (Vineri, 19 februarie 2010, 21:12)

      tic [anonim] i-a raspuns lui george

      In Germania, fiecare copil primeste o alocatie fixa de 184Eur pe luna, indiferent de veniturile parintilor. Deci, cu ce este mai prejos politica Germaniei fata de cea a Canadei? Adica, maine, putem sa suprimam si asigurarile medicale obligatorii sau contributia la pensia publica, pe motiv ca in USA asa ceva nu exista! Astia ne cred idioti, ne dau ca etalon, in diverse probleme, numai ceea ce le convine, cand le convine! Adica, daca maine vor sa mareasca impozitele pe salarii, vor motiva ca si in Suedia acestea ajung chiar si la 80%! Niste tarani.....ajunsi in functii de decizie.... vai de capul nostru... C-r-e-t-i-n-i-l-o-r, aflati ca in Germania, nu sunt mai mult de 1000 de bugetari care au salarii de 20000Eur pe luna (la noi sunt peste 200000), aflati ca salariul mediu (adica al amaratilor) este de cinci ori mai mare dacat al romanilor, aflati ca alimentele costa de doua ori mai putin decat la noi, iar preturile locuintelor lor sunt cel mult la fel de scumpe ca si cele din Romania. Idiotilor, nu abuzati de rabdarea romanilor...., a mai incercat cineva cu 20 de ani in urma......
      • 0 (0 voturi)    
        subscriu! (Luni, 22 februarie 2010, 0:52)

        Adi [anonim] i-a raspuns lui tic

        Si mai e ceva.. Salariile si pensiile securistilor si tortionarilor sunt de ordinul miilor de euro.
  • +3 (5 voturi)    
    haiducism (Vineri, 19 februarie 2010, 19:14)

    miticosul [anonim]

    Adica sa luam de la aia bogatii si prosti care oricum platesc impozite de le ies pe nas, la aia multi si saraci care oricum fac cate 15 copii o data si ii trimit la cersit. :-) De' acolo sa crestem populatia tarii ...
    • -2 (2 voturi)    
      Ei nici chiar asa (Vineri, 19 februarie 2010, 20:30)

      Alin [anonim] i-a raspuns lui miticosul

      Imi aduc aminte din liceu (acum 10 ani cand diferentele sociale nu erau asa marcante) ca o parte din colegi isi foloseau alocatia prin discoteci, iar altii trebuiau sa dea alocatia parintilor ca nu aveau ce sa manance!
      Tineti cont ca alocatia nu se da pe merite scolare!
      Daca ar fi dupa mine ar trebui sa dea alocatiile dupa un calcul combinat - venitul parintilor si performantele scolare.
      • +2 (2 voturi)    
        dupa tine... (Vineri, 19 februarie 2010, 21:12)

        minus [utilizator] i-a raspuns lui Alin

        nu ar trebui sa se numeasca BURSA SCOLARA ceva ce se calculeaza dupa un calcul combinat - venitul parintilor si performantele scolare?
        • -2 (2 voturi)    
          cap avem, minte nu ne mai trebuie (Vineri, 19 februarie 2010, 23:36)

          dupa tine [anonim] i-a raspuns lui minus

          Dupa logica ta, un copil care are parinti ce castiga mai nimic (500-600 RON) si invata (adika baga ceva la cap) intr-o scoala buna, unde are o medie de 8, este foarte normal sa ia aceiasi "alocatie" ca si o pramatie care trece clasa doar pentru ca I-VIII sunt obligatorii. Aceasta ingustime a mintii a facut ca invatamantul romanesc, de 20 de ani sa se reformeze, in sens negativ.
          • +1 (1 vot)    
            ... (Sâmbătă, 20 februarie 2010, 9:52)

            George [anonim] i-a raspuns lui dupa tine

            Sa inteleg ca ai fost un elev bun si sarac in trecut ? De aici frustrarea ? Cu toate astea, ai o parte de dreptate. Problema sta la educatie in profesori, nu in elevi, si in parinti desigur.
          • +1 (1 vot)    
            bani in cap si minte-n punga (Sâmbătă, 20 februarie 2010, 23:29)

            minus [utilizator] i-a raspuns lui dupa tine

            "adika" dupa logica ta, care ti-a deschis capul spre evaluarea sensului de evolutie a invatamantului doar vazand cuvantul "alocatie".....discutia asta este pentru a rezolva problemele invatamantului romanesc?
            Aceasta agerime a mintii te poate face direct ministru... de ce nu incerci?
      • 0 (2 voturi)    
        Mars la citit ! (Vineri, 19 februarie 2010, 23:22)

        extraterestrul [anonim] i-a raspuns lui Alin

        Inteligenta este genetica, amice, poti sa te dai cu capul de pereti, nu vei creste la IQ, poti sa inveti 18 h pe zi, unul cu 160 de IQ te face praf. Este ca organul, cu cat te nasti cu atata mori, sau crezi ca Einsteni s-a prapadit cu invatatul? IQ-ul ramane relativ stabil pe durata vietii, poti invata multe, dat asta nu-i inteligenta, poti invata sa joci sah binisor, dar cand iti pune in fata un exercitiu nou se va vedea daca ai sau nu IQ mare. Ba chiar daca-ti consumi mult timp cu teste de inteligenta, ajungi sa le rezolvi usor pt. ca te-ai obisnuit cu ele, dar cand te testeaza cu ceva nou iese la iveala genetica. Atunci cum sa-l platesti pe elevul care are genetica buna si pe cel care nu , sa-l pedepsesti? Daca nu suntem in stare sa facem politci extreme (naziste) sa se nasca copii supradotati, atunci de ce ne vaicarim ca nu invata elevii?
  • +2 (4 voturi)    
    de acord (Vineri, 19 februarie 2010, 19:22)

    Cristian [anonim]

    Eu sunt de acord cu astfel de modificare a legii.

    Alocatia ptr copii trebuie privita ca pe un ajutor si nu ca pe un drept.

    Asa este in vest, numai la Ro nu.
    • +2 (2 voturi)    
      De acord (Vineri, 19 februarie 2010, 20:15)

      mihaiaugustin [utilizator] i-a raspuns lui Cristian

      E buna masura, cu conditia ca cei defavorizati sau tiganii sa aiba copii la scoala si cel putin unul din parinti sa aiba loc de munca sau dovada de venituri sigure si nu sezoniere pentru a descuraja pe cei care traiesc din alocatiile copiilor.
    • 0 (0 voturi)    
      Ba desteptule (Sâmbătă, 20 februarie 2010, 10:28)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui Cristian

      Faci pe viteazu acu ca ai salar mare si o pila pe ici pe colo.
      Ia sa te loveasca macar juma de an somaj, sa vezi ce-ai sa umpli posturile cu urlete ca vrei drepturi egale.
      Copilul nu-l faci si nu-l intretii pentru o vacanta!
      De ce sa-l penalizezi pe copil, ca tacsu si masa castiga la aplicarea legii ceva mai mult ?
      Cine recalculeaza in caz de ceva ?!?

      Sa fie limita la 500.000 euro/membru de familie, poate as fi de acord. Dar tot se incalca un principiu.

      Comunisti prosti!
  • +5 (7 voturi)    
    Nu vrem Rromânia (Vineri, 19 februarie 2010, 19:23)

    Wasile [utilizator]

    Problema nu este că se scade la cei cu venituri superioare, ci că se dorește creșterea la cei cu venituri inferioare.

    Nu vrem populație doar de dragul de a avea populație, vrem calitate, nu cantitate!

    Dacă nu se poate aplica această alocație prin perspectiva reducerii procentuale a impozitelor (vezi metoda deductibilității în SUA), atunci să se scoată de tot. Nu sunt bani, nu se dau alocații - este varianta care nu discriminează pe nimeni.

    Dar să iei de la cei ce contribuie cel mai mult la buget (cei cu venituri mari) pentru a da către cei ce stau acasă și nasc plozi (etnia nu o menționez aici) este o abordare incorectă, incoerentă și denotă mare liptă de viziune.

    P.S. Hehe, îl cunosc pe D-nul Ghețău :)
    • 0 (0 voturi)    
      prof.univ.dr. Vasile Ghetau (Vineri, 19 februarie 2010, 19:57)

      PSD-erbedeul [utilizator] i-a raspuns lui Wasile

      GHEŢĂU, Vasile (15.09.1941, Crasna, jud. Storojineţ, Bucovina), sociolog, prof. dr.
      Facultăţi > Sociologie şi Asistenţă Socială > Catedra de Sociologie
      http://www.unibuc.ro/ro/catd_sasoc_ro
      http://selectiipresamarian.webgarden.ro/menu/diverse/vasile-ghetau-directorul
  • +4 (4 voturi)    
    Alocatii (Vineri, 19 februarie 2010, 19:46)

    Allexx [anonim]

    Alocatiile ar trebui sa fie un ajutor pentru parinti sa-i poata intretine mai bine pe ccopii. Din pacate.multe familii de romi(si nu numai)traiesc din ajutoare sociale si alocatiile copiilor pe care nici nu-i lasa la scoala,ba mai mult ii si exploateaza.Am vazut in Arges familii de romi care merg la primarie cu diverse masini straine sa-si ridice ajutoarele.
    Autoritati ale statului ar trebui sa gestioneze alocatiile daca se constata ca parintii nu le folosesc in interesul copiilor.
  • 0 (0 voturi)    
    alta aberatie ! (Vineri, 19 februarie 2010, 20:01)

    toma [anonim]

    ori la fel ori deloc !
    egaleaza cu aia cu indemnizatii postnatale !!!
    iti aranjezi in prenatal un salariu gras ,si,dupa iei 4000 lei/luna timp de 2 ani ? cam 25000 e in 2 ani !
    o casuta de vacanta gratuita !
    in alba sint 15-cu 4000 lei si mai multe cu 3-4000 lei
    ce zici parlament roman , a lor ii mai de aur ?
    • +2 (2 voturi)    
      Vorbesti prostii (Vineri, 19 februarie 2010, 23:07)

      Zsolt Bodola [utilizator] i-a raspuns lui toma

      Sotia mea a lucrat peste 10 ani, si a avut un salariu mare. Si a platit impozite foarte mari. Cu toate astea indemnizatia ei este plafonata la 4000 de lei. Cand ea ar fi trebuit sa primeasca in jur de 7000 de lei.
      A generaliza, pornind de la cateva cazuri de smecheri, este o eroare majora.
      Oricum, este un caz evident de discriminare iar hartiile pentru pornirea procesului sunt deja depuse.
  • +2 (2 voturi)    
    alocatii (Vineri, 19 februarie 2010, 20:08)

    Adytu [anonim]

    Sunt oare vinovati cei care in decursul vietii au muncit pentru a trai mai bine si au acumulat valori pentru ei si copii lor ? Personal am incercat sa obtin siguranta vietii inainte de casatorie (si asta inainte de 1990). Am fost lovit mereu de tot felul de taxe si impozite care imi subtiau mereu veniturile si cu cat castigam mai mult cu atat aveam de platit mai mult. Consider ca am creditat mereu statul roman si nu am primit nimic in schimb. Se pare ca este incurajata lenea si incompetenta.
  • 0 (0 voturi)    
    Fraiera de Romania (Vineri, 19 februarie 2010, 20:17)

    mikael [anonim]

    Nici de data asta nu gàseste formula exacta ,mà da fraieri m-ai sunteti,guvernanti àstia,la voi nu existà sistemul progresiv ,ex. dacà la primul copil se dà 40 de lei la al doilea se dà majorat cu 50% ,adicà 60lei si la al treilea se dà majorat cu 150% adicà 100 lei si la al patrulea se acordà 150 lei la fel si urmàtorilor ,calculul aratà simplu; un copil = 40 ,2 copii =100 ,3 copii 200, 4 copii 350 si al cincilea =500 lei .guvernantilor m-ai uitativà si peste gard la vecini sà nu ràmineti prostànaci,
  • +1 (1 vot)    
    Cu respectul cuvenit D-lui Vasile Ghetau... (Vineri, 19 februarie 2010, 20:39)

    fogey [anonim]

    imi permit sa adaug: introducerea unui sistem de testare a mijloacelor (acordarea beneficiului diferentiat, in functie de venituri) este sinucigasa. Costurile administrarii sistemului actual (toti copii primesc) sunt de 2% din totalul sumelor alocate. Daca se vrea un sistem bazat pe testarea mijloacelor costurile administrarii ar fi undeva la peste 50%!! Apoi, alocatiile vor merge la cei care au venituri salariale DECLARATE la un nivel redus, nu la cei care au salarii mici. Diferenta de nuanta, daca domnul ministru are capacitatea de a o intelege, este uriasa. Sa ne gandim un pic modul in care se platesc salariile in Romania (la negru, pe PFA, firma, partial pe bonuri etc etc.). Revenind la ce spune domnul Ghetau, raman la parerea ca influenta asupra natalitatii este minima (chiar nula) avand in vedere nivelul actual al alocatiei.
  • -1 (1 vot)    
    Da, ... (Vineri, 19 februarie 2010, 20:56)

    Finantistul [anonim]

    ... b.o.i astia sunt in stare de asa ceva! In numele unei solidaritati sociale, zice boc cel mic. Individul asta nu pricepe (sau se face ca nu pricepe) ca are alte surse la indemana. Numai evaziunea din petroliere depaseste 1 miliard de euro pe luna (DA ATI CITI BINE, 1 MILIARD DE EURO PE LUNA). Nu ar trebui mare lucru sa adune o parte a acestora la buget, numai ca cine sa mai sustina protipendada pdelista? Cum sa mai verse ei bani la asfaltatori, fabricanti de pavel, dezapezitori (cei ce ar trebui sa curete drumurile), astfel incat sute de mii, chiar miliaone, sa ajunga la altii? Si nu este aberatie ceea ce scriu, eu stiu din interior, vedeti ce name mi-am luat.
  • +3 (3 voturi)    
    alocatia pt copii (Vineri, 19 februarie 2010, 21:19)

    Motzu din Tecsesti - Intregalde - Alba [anonim]

    astea sunt idei comunisto socialiste si nu au ce cauta ca si idei de guvernare.

    atata timp cat fiecare cetatean plateste un impozit, si drepturile lui si a copiilor lui sunt egale.

    daca o familie are o afacere proprie si o duce mai bine decat mine care am 2 vaci, chiar daca ei castiga 100 de milioane lunar, copilul llor trebuie sa ia alocatia de stat garantata.

    oricum sa stiti ca familiile care castiga foarte bine nu ridica alocatia, si fac foarte multe donatii anonime, pentru clasa si scoala, de multe ori unde copilul lor invata.

    astea sunt idei comuniste care incearca sa ii faca pe oamenii bogati sa se simta rusinati pentru ca ei o duc mai bine.

    romani imbogatiti-va legal si duceti o viata decenta.
  • 0 (0 voturi)    
    Republica Rromana. (Sâmbătă, 20 februarie 2010, 8:58)

    AlinN [anonim]

    Cu astfel de masuri intelepte in curand ne vom numi republica Rromana. Pentru ca stiti cine nu au venituri in acte. Guvernul Boc nu se dezminte: cel putin o masura idioata pe an. Anul trecut imbecilitatea cu forfetarul a fost o catastrofa, distrugand multe locuri de munca, micsorand banii care vin la buget, anul asta le dam in cap persoanelor fizice serioase, eventual de nationalitate romana. Ar trebui in subsidiar, sau in anexa de aplicare a legii sa se inlocuiasca si cuvantul "copil" cu "puradel".
    Ori da indemnizatia la toti ori nu o da la nimeni. Doar la puradei - inacceptabil!
  • +1 (1 vot)    
    rele si bune... (Sâmbătă, 20 februarie 2010, 11:14)

    C-VB [anonim]

    Riscul principal e ca incurajeaza nasterile in familiile sarace, fara perspectiva altor venituri. Se fac copii in Romania pt a beneficia de banii din alocatii. E posibil ca masura sa aiba avantujul de a convinge mai multe familii sarace sa-si inregistreze copiii (printre romi persista situatia asta) si sa-i trimita la scoala.
  • 0 (0 voturi)    
    comunisti in blana de oaie (Sâmbătă, 20 februarie 2010, 12:20)

    gheo [anonim]

    sunt amuzanti astia de la putere, au luat masuri mai bolsevice decat aialalti pe care ii acuzau ca sunt comunisti.
    trecand peste asta problema cu alocatiile e complicata iar bouletii din birourile de la guvern mai mult rau fac decat bine.
    probabil ca ar fi oportul ca alocatia sa scada peste un anumit nivel al veniturllor parintilor. exista insa si reversul medaliei, parinti care fac copii pentru alocatie. cat de chinuiti sunt acei copii!
    si mai stiu eu un caz de 'pocaiti' de fapt adventisti care au facut 11 copii. problema e ca acei copii desi primesc alocatie sunt neingrijiti si ultimii nascuti au mai si mostenit probleme fizice si psihice grave. in cazul asta simpla alocatie face mai mult rau pentru ca unii sunt tentati sa faca din asta o meserie.
    asadar prin masuri pompieristice nu ai cum sa duci o tara spre un viitor. poti doar sa o tii intr-o vesnica groapa


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri