Bucuresti punkt Bonn, emisiune HotNews.ro-DW

De ce Romania este singura tara latina care nu are traditia carnavalurilor stradale? Etnologul Laura Jiga Iliescu a discutat online

de Redactia     HotNews.ro
Vineri, 5 februarie 2010, 12:00 Actualitate | Esenţial

Laura Jiga Iliescu
Foto: Arhiva personala
An de an, mai ales in tarile latine, se organizeaza carnavaluri. Astfel de evenimente - spun unii - ar fi de-a dreptul barbare, caci multe dintre ele isi au radacinile in vremuri pre-crestine, insa misterul mastilor, frenezia dansului si bucuria muzicii fac din aceste carnavaluri manifestari de la care nu poti lipsi. Orice carnaval este şi o mare afacere, iar tranzacţiile anuale legate de astfel de petreceri se ridică la milioane de euro. De ce in Romania nu se organizeaza astfel de evenimente stradale? Etnologul Laura Jiga Iliescu a discutat online cu cititorii HotNews.ro. Cele mai bune intrebari se vor regasi in emisiunea Bucuresti punkt Bonn, realizata de HotNews.ro si Deutsche Welle.
  • Intalnirea s-a incheiat
  • Puneti intrebari prin formularul de comentarii de la finalul textului
  • Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.
Laura Jiga Iliescu este absolventa a Facultatii de Litere a Universitatii Bucuresti (1995). Si-a sustinut doctoratul in filologie, specialitatea folcloristica, cu o teza referitoare la relatiile de complementaritate intre cultura scrisa si cultura orala a societatii traditionale romanesti. Actualmente este Cercetator Stiintific II in cadrul Institutului de Etnografie si Folclor „Constantin Brailoiu” al Academiei Române. Sustine ateliere si evenimente in cadrul Fundatiei Calea Victoriei. Detine rubrica de traditii a revistei "Igloo. Revista de arhitectura si cultura". Domeniile sale de interes sunt: naratiuni si fenomenul povestitului in societatile traditionala si contemporana; practica si deontologia cercetarilor de teren; copilaria in societatea traditionala.

Emisiunea "Bucuresti punkt Bonn" se transmite in fiecare vineri, de la ora 17:00, pe HotNews.ro si pe frecventele Deutsche Welle Romania.
  • Emisiunile de stiri ale Deutsche Welle Romania le puteti asculta aici.
  • Stirile zilei la Deustche Welle Romania pot fi citite aici.


Citeste mai multe despre   


















Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 murgulescu

    in unele sate banatene, in luna februarie, inca se organizeaza asanumitul "fashanc". Cred ca denumirea vine din germana, nu din latina. Foarte popular pe vremuri printre tinerii mai "svapaiati", foarte nepopular printre "conservatori". Se organizeaza si in alte parti ale tarii?

    • Laura Jiga Iliescu

      Da, se organizeaza si in alte parti ale tarii, chiar daca nu se numeste asa.

  • Întrebarea nr. 2 Luci

    Includerea Romaniei in categoria tarilor latine este dubioasa deoarece etnic si etnografic Romania este o tara est-europeana, nici macar mediteraneana ca si restul balcanilor. Principala axa culturala a romanilor a fost cel putin pana in sec 20 Ortodoxismul, ceea ce clar ne plaseaza in afara sferei latine. Nu este vorba doar despre o religie diferita ci si despre un intreg cumul de factori culturali is istorici care ne face est-europeni si nu latini.

    As dori sa aflu parerea d-nei Iliescu despre conflictul intre similaritatea culturala reala dintre Romania si tarile Slave Ortodoxe si propaganda oficiala care ii invata pe Romani ca ei nu au nimic de-aface cu Estul europei si ca ei sunt Latini (adica in consecinta ar fi mai apropriati de sange si cultura cu italienii, spaniolii, francezii decat sarbii, bulgarii, rusii, ucrainienii). Intreb acest lucru deoarece este ceva batator la ochi ca nu avem o cultura latina, si totusi ideologia oficiala inclina spre latinism.

    • Laura Jiga Iliescu

      Nu cred ca este mai "frumos" sa ai o identitate latina sau una slava sau de orice fel ar fi ea. asa ca nu inteleg "propaganda". pe d ealta parte, identitatea etnica NU se confunda cu cea religioasa. Adica, daca majoritar romanii sunt ortodocsi, eu nu sunt nici slavi, nici greci. In al treilea rand, cand vorbim despre identitate etbnica nu ne referim la una "gentica". Cultural vorbind, latinitatea (dominanta) a romanilor se exprima prin limba si prin o partedin repertoriul de traditii. In al patrulea rand, problema pe care o ridicati ar putea fi subiectul unei alte discutii decat cea despre carnaval si Lsata secului.

  • Întrebarea nr. 3 Duras

    Eu cred ca in Romania, singurul loc unde manifestarile traditionale mai au loc este in spatiul rural.
    Poate celelalte tari latine au o civilizatie urbana mai veche, cu o traditie mai indelungata si manifestarile de tipul carnavalului au nevoie oricum de o participare mai masiva a populatiei.
    Exista si la noi traditii care presupun participarea intregii colectivitati, dar sunt colectivitati mici, rurale.

    Are legatura existenta carnavalurilor din alte tari si cu marketingul in turism? Nu cumva unele au fost promovate si au aparut sau extins, dupa caz, datorita faptului ca aduc multi bani?

    • Laura Jiga Iliescu

      Nu stiu deca "spatiul rural" este singurul in care mai au loc "manifestarile traditionale". exista si o traditie a orasului, nu chiar ata de noua pe cat ar parea la prima vedere.
      Carnavalul NU este un obicei al orasului. In perioada medievala si in preindustriala, carnavalul avea caliattea unui ritual ce marca intrarea in perioada sacra a postului Pastelui. Laicizarea si desacralizarea lui l-au transformat intr-o serbare. Si, ca orice serbare care presupune multa lume, fara indoiala, are legatura cu marketingul. Pe de alta parte, maniera in care fiecare comunitatea isi serbeaza carnavalul ii confera o identitate locala.

  • Întrebarea nr. 4 Geo

    Nu cumva la noi, la romani, balciul era manifestarea care echivaleaza carnavalul din tarile latine?
    Stiu ca in Bucurestiul inceputului de secol 20 se organizau balciuri de amploare, cu distractii, comercianti, muzica, etc. De asemenea stiu ca in perioada comunista acest fel de manifestari publice a 'murit' , ramanand oarecum obiceiul in oarsele mici de provincie, insa fara a i se permite sa capete amploare.
    Multumesc.

    • Laura Jiga Iliescu

      Carnavalul si balciul au in comun cateva forme de manifestare: lume multa, mancare, muzica, bautura. la balci, insa nu sunt permise rasturnarile de personalitate. Balciurile se organizau/organizeaza cu ocazia unor sarbatori importante legate de calendarul religios.
      Balciurile la care va referiti, cred, sunt cele organizate la sarbatoarea mosilor. Nu doar in bucuresti, ci in toata tara. La lasata secului se comemoreaza, prin pomeni, mortii. Caci, sa nu uitam, Pastele semnifica invierea si invingerea mortii, adica viata vesnica.

  • Întrebarea nr. 5 marina

    1. Eu vreau sa va intreb ce simbolizeaza mai exact masca?
    2. Stiu ca este in plina desfasurare Carnavalul de la Venetia. Puteti analiza aceasta manifestare din punct de vedere simbolistic? Asa cum scrie si in articol, se spune ca aceste carnavaluri au la baza ceva barbar, caci multe dintre ele isi au radacinile in vremuri pre-crestine. Ce se ascunde dupa o masca?
    3. Chiar as fi curioasa, dumneavoastra ce raspundeti: De ce Romania este singura tara latina care nu are traditia carnavalurilor stradale?

    • Laura Jiga Iliescu

      Atunci cand cineva, in context ritual sau dramatic, isi pune o masca pe fata, el devine altcineva pe intreagha durata a savarsitii ritualului. Si se comporta ca atare. Joaca un rol, cu alta voce, alt nume.
      Cat despre mastile carnavalului dinsinte de inceputul postului Pastelor, in evul mediul, calugarii franciscani organizau spectacole cu masti ale diavolilor, care intruchipau incalcarea celor 10 porunci. Spectacolele aveau o functie catarhica si, acum ma repet, una de exorcizare. De la aceste spectacole, cultura populara a dezvoltat carnavalul, in care fiecare participant poate sa faca tot ceea ce ii fusese interzis de-a lungul anului.
      Nu cred ce aceste carnavaluri despre care vorbim au origini precrestine. Mastile de animale sunt alta poveste, pentru alte discutii

      Romania are traditia carnavalurilor stradale, dar intr-o forma mai putin mediatizata. In saptamana nebunilor, numita si saptamana alba, in societatile traditionale, rurale si urbane, tinerii baieti se costumau in personajele care participa in mod normal la ceremonialul nuntii, mire, mireasa, nasi, preot.... Mimau o casatorie, alai pe strazile satului. Apoi colindau pe la fiecare casa, primeu daruri si seara organizau o mare petrecere. Saptamana aceasta era unltima sansa de a se casatori, in realiatate, oferita celor intarziati. urma postul. ori casatoria reprezenta una duntre sursele de echilibru individuale si ale grupului

  • Întrebarea nr. 6 mira

    carnavalurile sunt evenimente care sunt prezente in tarile preponderent catolice sau care au fost catolice in trecut. inclusiv acel "fashanc" este un indicator in acest sens. faptul ca nu avem carnaval nu inseamna ca nu suntem latini, tine mai degraba de ortodoxie sau de non-catolicism. intrebarea mea este in ce masura aceste carnavaluri nu sunt cumva diverse reminiscente din religiile pre-crestine? mi se pare ca sunt un fel de defulare a celor care stiau ca urmeaza o luuuungaaaaaaaaa perioada de post.

    • Laura Jiga Iliescu

      Carnaval au si grecii, tot la intrarea in postul Pastelor. Ba chiar ma intreb daca celebrul carnaval din venetia nu are vreo legatura cu influenta culturala bizantina asupra acestui oras.
      pe de alta parte, asa cum spuneam undeva mai sus, purtarea mastii intr-un context ritual institutionalizat permite deschiderea supapelor si eliberarea tuturor refularilor date de constrangerile de peste an. Mancam mult si bem la Lasata secului din doua motive: urmeaza abstinenta, dar si o perioada de pregatire spirituala pentru Inviere, pregatire pe care o traversam doar dupa ca suntem cu totul scapati de apsarile aducatoare de rau.

  • Întrebarea nr. 7 alina

    Bun, am inteles...germanii au carnavalul lor ( uite, trebuie sa inceapa unul la koln), este in plina desfasurare carnavalul venetia...noi nu avem carnaval...dar avem vreo traditie care sa echivaleze cu un carnaval?
    Multumesc!

    • Laura Jiga Iliescu

      Spuneam mai sus despre mascarea din saptamana alba. Nu cred, insa, ca este chiar un carnaval. Mai degraba o ironizare adresata lumii. La aceste alaiuri se improvizeaza mult, se inventeaza replici care se refera la tot ce inconjoara, de la vecina barfitoare la presedintele tarii. Ascultatorii rad. O forma de exorcizare si de taxare a manifestarilor care nu ne plac sau de care ne este frica. caci si aceasta functie are carnavalul: eliberarea de frica.

      In mod traditional, romanii, la Lasata secului de pasti faceau o "strigare peste sat": doua grupe de flacai se asezau fiecare de cate o parte a satului si incepeau sa 'converseze" din toti rarunchii despre toti cei care, pe parcursul anului, au incalcat regulile. incalcarea regulilor duce la echilibru. Comunitatile traditionale erau foarte atente la acest echilibru si foarte tematoare de schiimbari.

  • Întrebarea nr. 8 Sorin Alexandru

    Am impresia ca problema este pusa gresit aici. Carnavalul nu este specific lumii latine, ci mai degraba lumii catolice. Cu siguranta ca radacinile sale sunt pre-crestine, dar in perioada moderna el reprezinta ultima petrecere (in care se poate manca carne - de unde si denumirea de carnaval) inaintea postului Pastelui.
    Prin extensie, este ultima manifestare "zgomotoasa" inaintea disciplinei impuse de post.
    In Germania (tara ne-latina) carnavalul este o sarbatoare cel putin la fel de importanta ca si in Italia, dar - atentie - numai in zonele catolice. Protestantii nu au sarbatorit niciodata carnavalul. Tot asa si ortodocsii.
    De ce anume nu sarbatoresc ortodocsii carnavalul ?
    Probabil ca aici sunt mai multi factori - unul dintre ei avand legatura cu rigurozitatea religiei ortodoxe.
    Sa nu uitam totusi ca in satele romanesti exista manifestari foarte apropiate de carnaval (sau chiar carnaval autentic). Cel mai cunoscut este Farsangul ("farsching" in germana), inca sarbatorit in anumite comunitati sasesti, dar si Roata de Foc sau Iordanitul Nevestelor, care, desi nu imbraca forma unui carnaval autentic au acelasi substrat - renuntarea temporara la conventiile sociale.

    Alte comentarii ?

    • Laura Jiga Iliescu

      Fara indoiala, carnavalul nu este specific lumii latine. De fapt, fraza cu care incepe prezentarea acestei intalniri, nu-mi apartine. Si protestantii organizeaza carnaval (vezi sasii si maghiarii). Unii antropologi chiar pun in legatura manifestarea populara a carnavalului cu Reforma.

      Despre roata de foc: in seara dinaintea inceperii postului, oamenii - cu muzicanti, mancare si bautura cu tot - ieseau la marginea satului, pe vreo culme de deal (daca aveau dealuri), organizau o petrecere ampla a 'tuturor". la final, legau paie pe roti, le dadeau foc si le rostogoleau. Lumina. De fapt, indiferent cand "pica" intrarea in post, ea este in preajma echinoctiului de primavara. Faceau si un foc mare peste care sareau. sanatate si purificare.

      Nu uitau femeile sa mearga in prealabil in cimitir sa pomeneasca mortii. caci si ei, ca si noi, vor trebui sa aiba parte de viata vesnica (promisa de Inviere) de dupa Judecata....

  • Întrebarea nr. 9 big_fufu

    Trasatura de baza a latinitatii sunt carnavalurile?
    Sunteti sigura ca vorbim despre latini sau nu cumva despre latinos? Cum arata un carnaval in Franta?
    Stiu ca noi aveam o piesa numita ... "D-ale carnavalului", deci, in alte epoci deja apuse, se purta moda asta si in aceasta tara latina. Din pacate, peste noi au trecut ceva ani de jug rusesc si comunistoid, si iacata ca ne-a trecut pofta de carnavaluri, acum am mai ramas cu bilciul ieftin organizat de primarii populisti. Daca vreti o parere sincera, iat-o: carnavalul sau bilciul sunt niste manifestari cam puerile, potrivite doar pt sloganuri turistice. Acum lumea mai are si alte metode de distractie, si cel mai adesea nu implica strada.
    Iar de ascuns dupa diverse masti ne-am ascuns juma de secol, nu mai avem nevoie...

    • Laura Jiga Iliescu

      principala functie a carnavalului nu era distractia. Totusi, carnavalul era un ritual. Ar fi interesant de studiat, printre participantii contemporani la carnaval, motivatiile care ii aduc acolo.

  • Întrebarea nr. 10 marcel

    Carnavalul este o traditie mai mult catolica decat latina. In Italia are loc la inceputul postului pastelui catolic. Limba noastra este de origine latina dar cultura noastra populara are alte origini, in functie de regiune.

    • Laura Jiga Iliescu

      Se pare, dinnou, ca fraza de inceput a prezentarii a dat nastere la discutii. carnavalul era un ritual - dominanta de serbare stradala de astazi tine de laicizare si desacralizare - crestin.

      despre originile culturii noastre populare sunt multe de spus.








[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

9173 vizualizari

  • carnaval (Joi, 4 februarie 2010, 18:41)

    murgulescu [anonim]

    in unele sate banatene, in luna februarie, inca se organizeaza asanumitul "fashanc". Cred ca denumirea vine din germana, nu din latina. Foarte popular pe vremuri printre tinerii mai "svapaiati", foarte nepopular printre "conservatori". Se organizeaza si in alte parti ale tarii?
    • 1 (Vineri, 5 februarie 2010, 12:00)

      Laura Jiga Iliescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui murgulescu

      Da, se organizeaza si in alte parti ale tarii, chiar daca nu se numeste asa.
  • Este Romania o tara latina? (Joi, 4 februarie 2010, 18:59)

    Luci [anonim]

    Includerea Romaniei in categoria tarilor latine este dubioasa deoarece etnic si etnografic Romania este o tara est-europeana, nici macar mediteraneana ca si restul balcanilor. Principala axa culturala a romanilor a fost cel putin pana in sec 20 Ortodoxismul, ceea ce clar ne plaseaza in afara sferei latine. Nu este vorba doar despre o religie diferita ci si despre un intreg cumul de factori culturali is istorici care ne face est-europeni si nu latini.

    As dori sa aflu parerea d-nei Iliescu despre conflictul intre similaritatea culturala reala dintre Romania si tarile Slave Ortodoxe si propaganda oficiala care ii invata pe Romani ca ei nu au nimic de-aface cu Estul europei si ca ei sunt Latini (adica in consecinta ar fi mai apropriati de sange si cultura cu italienii, spaniolii, francezii decat sarbii, bulgarii, rusii, ucrainienii). Intreb acest lucru deoarece este ceva batator la ochi ca nu avem o cultura latina, si totusi ideologia oficiala inclina spre latinism.
    • 2 (Vineri, 5 februarie 2010, 12:05)

      Laura Jiga Iliescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Luci

      Nu cred ca este mai "frumos" sa ai o identitate latina sau una slava sau de orice fel ar fi ea. asa ca nu inteleg "propaganda". pe d ealta parte, identitatea etnica NU se confunda cu cea religioasa. Adica, daca majoritar romanii sunt ortodocsi, eu nu sunt nici slavi, nici greci. In al treilea rand, cand vorbim despre identitate etbnica nu ne referim la una "gentica". Cultural vorbind, latinitatea (dominanta) a romanilor se exprima prin limba si prin o partedin repertoriul de traditii. In al patrulea rand, problema pe care o ridicati ar putea fi subiectul unei alte discutii decat cea despre carnaval si Lsata secului.
  • carnaval rural (Joi, 4 februarie 2010, 19:51)

    Duras [utilizator]

    Eu cred ca in Romania, singurul loc unde manifestarile traditionale mai au loc este in spatiul rural.
    Poate celelalte tari latine au o civilizatie urbana mai veche, cu o traditie mai indelungata si manifestarile de tipul carnavalului au nevoie oricum de o participare mai masiva a populatiei.
    Exista si la noi traditii care presupun participarea intregii colectivitati, dar sunt colectivitati mici, rurale.

    Are legatura existenta carnavalurilor din alte tari si cu marketingul in turism? Nu cumva unele au fost promovate si au aparut sau extins, dupa caz, datorita faptului ca aduc multi bani?
    • 3 (Vineri, 5 februarie 2010, 12:10)

      Laura Jiga Iliescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Duras

      Nu stiu deca "spatiul rural" este singurul in care mai au loc "manifestarile traditionale". exista si o traditie a orasului, nu chiar ata de noua pe cat ar parea la prima vedere.
      Carnavalul NU este un obicei al orasului. In perioada medievala si in preindustriala, carnavalul avea caliattea unui ritual ce marca intrarea in perioada sacra a postului Pastelui. Laicizarea si desacralizarea lui l-au transformat intr-o serbare. Si, ca orice serbare care presupune multa lume, fara indoiala, are legatura cu marketingul. Pe de alta parte, maniera in care fiecare comunitatea isi serbeaza carnavalul ii confera o identitate locala.
  • Balciul (Joi, 4 februarie 2010, 20:14)

    Geo [anonim]

    Nu cumva la noi, la romani, balciul era manifestarea care echivaleaza carnavalul din tarile latine?
    Stiu ca in Bucurestiul inceputului de secol 20 se organizau balciuri de amploare, cu distractii, comercianti, muzica, etc. De asemenea stiu ca in perioada comunista acest fel de manifestari publice a 'murit' , ramanand oarecum obiceiul in oarsele mici de provincie, insa fara a i se permite sa capete amploare.
    Multumesc.
    • 4 (Vineri, 5 februarie 2010, 12:27)

      Laura Jiga Iliescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Geo

      Carnavalul si balciul au in comun cateva forme de manifestare: lume multa, mancare, muzica, bautura. la balci, insa nu sunt permise rasturnarile de personalitate. Balciurile se organizau/organizeaza cu ocazia unor sarbatori importante legate de calendarul religios.
      Balciurile la care va referiti, cred, sunt cele organizate la sarbatoarea mosilor. Nu doar in bucuresti, ci in toata tara. La lasata secului se comemoreaza, prin pomeni, mortii. Caci, sa nu uitam, Pastele semnifica invierea si invingerea mortii, adica viata vesnica.
  • Intrebare la intrebare (Joi, 4 februarie 2010, 20:20)

    cristian dragnea [anonim]

    Credeti ca intrebarea dvs. poate fi pusa in legatura cu contextul istoric al Romaniei, in care

    1. spatiul public are semnificatii si structura diferite fata de cele din restul tarilor latine (si nu numai)
    2. relatiile dintre membrii comunitatii au fost profund modificate de deceniile de dictatura comunista, urmate de deceniile de capitalism primitiv?
  • masca (Joi, 4 februarie 2010, 22:08)

    marina [anonim]

    1. Eu vreau sa va intreb ce simbolizeaza mai exact masca?
    2. Stiu ca este in plina desfasurare Carnavalul de la Venetia. Puteti analiza aceasta manifestare din punct de vedere simbolistic? Asa cum scrie si in articol, se spune ca aceste carnavaluri au la baza ceva barbar, caci multe dintre ele isi au radacinile in vremuri pre-crestine. Ce se ascunde dupa o masca?
    3. Chiar as fi curioasa, dumneavoastra ce raspundeti: De ce Romania este singura tara latina care nu are traditia carnavalurilor stradale?
    • 5 (Vineri, 5 februarie 2010, 12:39)

      Laura Jiga Iliescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui marina

      Atunci cand cineva, in context ritual sau dramatic, isi pune o masca pe fata, el devine altcineva pe intreagha durata a savarsitii ritualului. Si se comporta ca atare. Joaca un rol, cu alta voce, alt nume.
      Cat despre mastile carnavalului dinsinte de inceputul postului Pastelor, in evul mediul, calugarii franciscani organizau spectacole cu masti ale diavolilor, care intruchipau incalcarea celor 10 porunci. Spectacolele aveau o functie catarhica si, acum ma repet, una de exorcizare. De la aceste spectacole, cultura populara a dezvoltat carnavalul, in care fiecare participant poate sa faca tot ceea ce ii fusese interzis de-a lungul anului.
      Nu cred ce aceste carnavaluri despre care vorbim au origini precrestine. Mastile de animale sunt alta poveste, pentru alte discutii

      Romania are traditia carnavalurilor stradale, dar intr-o forma mai putin mediatizata. In saptamana nebunilor, numita si saptamana alba, in societatile traditionale, rurale si urbane, tinerii baieti se costumau in personajele care participa in mod normal la ceremonialul nuntii, mire, mireasa, nasi, preot.... Mimau o casatorie, alai pe strazile satului. Apoi colindau pe la fiecare casa, primeu daruri si seara organizau o mare petrecere. Saptamana aceasta era unltima sansa de a se casatori, in realiatate, oferita celor intarziati. urma postul. ori casatoria reprezenta una duntre sursele de echilibru individuale si ale grupului
  • despre spatiul la care sa ne raportam (Joi, 4 februarie 2010, 22:14)

    carolina [anonim]

    Cred ca romanii, cel putin sudul (nu cunosc suficient Moldova, iar Ardealul sigur apartine altei zone de cultura) apartine din punct de vedere etno-cultural si antropologic zonei balcanice, elementele comune cu sarbii si bulgarii sunt cele de substrat. Slavii sunt diferiti, desi au luat si ele ceva elemente de pe aici.

    Poate ca nu avem nevoie de carnaval, nu e nevoie de o distractie la cateva luni, distractia e in fiecare zi, in fiecare seara la crashma sau la cafenea. Ultimii 70 de ani au adus sentimentul de vinovatie fata de aceasta stare de fapt si idealizarea reusitelor aduse de "mitologica" rigoare germanica.

    Cu latinii avem in comun mai mult limba (desi in sudul Italiei se manifesta si influenta balcanica - a fost mai usor de mentinut relatii spre Grecia si Albania decat spre nord)

    Cred ca romanii trebuie sa se multumeasca cu ce sunt si sa vada partile bune ale balcanismului nostru

    si intrebare pentru intervievata:

    In lipsa patetismelor nationaliste, se poate spune ca la nivel etnologic si antropologic, cultura romaneasca este una unitara, intre cele 3 provincii? Sau aceasta unitate e ceva de factura recenta
  • opinie (Joi, 4 februarie 2010, 22:16)

    mira [anonim]

    carnavalurile sunt evenimente care sunt prezente in tarile preponderent catolice sau care au fost catolice in trecut. inclusiv acel "fashanc" este un indicator in acest sens. faptul ca nu avem carnaval nu inseamna ca nu suntem latini, tine mai degraba de ortodoxie sau de non-catolicism. intrebarea mea este in ce masura aceste carnavaluri nu sunt cumva diverse reminiscente din religiile pre-crestine? mi se pare ca sunt un fel de defulare a celor care stiau ca urmeaza o luuuungaaaaaaaaa perioada de post.
    • 7 (Vineri, 5 februarie 2010, 12:48)

      Laura Jiga Iliescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui mira

      Carnaval au si grecii, tot la intrarea in postul Pastelor. Ba chiar ma intreb daca celebrul carnaval din venetia nu are vreo legatura cu influenta culturala bizantina asupra acestui oras.
      pe de alta parte, asa cum spuneam undeva mai sus, purtarea mastii intr-un context ritual institutionalizat permite deschiderea supapelor si eliberarea tuturor refularilor date de constrangerile de peste an. Mancam mult si bem la Lasata secului din doua motive: urmeaza abstinenta, dar si o perioada de pregatire spirituala pentru Inviere, pregatire pe care o traversam doar dupa ca suntem cu totul scapati de apsarile aducatoare de rau.
  • ? (Joi, 4 februarie 2010, 22:19)

    alina [anonim]

    Bun, am inteles...germanii au carnavalul lor ( uite, trebuie sa inceapa unul la koln), este in plina desfasurare carnavalul venetia...noi nu avem carnaval...dar avem vreo traditie care sa echivaleze cu un carnaval?
    Multumesc!
    • 8 (Vineri, 5 februarie 2010, 12:55)

      Laura Jiga Iliescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui alina

      Spuneam mai sus despre mascarea din saptamana alba. Nu cred, insa, ca este chiar un carnaval. Mai degraba o ironizare adresata lumii. La aceste alaiuri se improvizeaza mult, se inventeaza replici care se refera la tot ce inconjoara, de la vecina barfitoare la presedintele tarii. Ascultatorii rad. O forma de exorcizare si de taxare a manifestarilor care nu ne plac sau de care ne este frica. caci si aceasta functie are carnavalul: eliberarea de frica.

      In mod traditional, romanii, la Lasata secului de pasti faceau o "strigare peste sat": doua grupe de flacai se asezau fiecare de cate o parte a satului si incepeau sa 'converseze" din toti rarunchii despre toti cei care, pe parcursul anului, au incalcat regulile. incalcarea regulilor duce la echilibru. Comunitatile traditionale erau foarte atente la acest echilibru si foarte tematoare de schiimbari.
  • problema este pusa gresit (Joi, 4 februarie 2010, 23:21)

    Sorin Alexandru [anonim]

    Am impresia ca problema este pusa gresit aici. Carnavalul nu este specific lumii latine, ci mai degraba lumii catolice. Cu siguranta ca radacinile sale sunt pre-crestine, dar in perioada moderna el reprezinta ultima petrecere (in care se poate manca carne - de unde si denumirea de carnaval) inaintea postului Pastelui.
    Prin extensie, este ultima manifestare "zgomotoasa" inaintea disciplinei impuse de post.
    In Germania (tara ne-latina) carnavalul este o sarbatoare cel putin la fel de importanta ca si in Italia, dar - atentie - numai in zonele catolice. Protestantii nu au sarbatorit niciodata carnavalul. Tot asa si ortodocsii.
    De ce anume nu sarbatoresc ortodocsii carnavalul ?
    Probabil ca aici sunt mai multi factori - unul dintre ei avand legatura cu rigurozitatea religiei ortodoxe.
    Sa nu uitam totusi ca in satele romanesti exista manifestari foarte apropiate de carnaval (sau chiar carnaval autentic). Cel mai cunoscut este Farsangul ("farsching" in germana), inca sarbatorit in anumite comunitati sasesti, dar si Roata de Foc sau Iordanitul Nevestelor, care, desi nu imbraca forma unui carnaval autentic au acelasi substrat - renuntarea temporara la conventiile sociale.

    Alte comentarii ?
    • 8 (Vineri, 5 februarie 2010, 13:03)

      Laura Jiga Iliescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Sorin Alexandru

      Fara indoiala, carnavalul nu este specific lumii latine. De fapt, fraza cu care incepe prezentarea acestei intalniri, nu-mi apartine. Si protestantii organizeaza carnaval (vezi sasii si maghiarii). Unii antropologi chiar pun in legatura manifestarea populara a carnavalului cu Reforma.

      Despre roata de foc: in seara dinaintea inceperii postului, oamenii - cu muzicanti, mancare si bautura cu tot - ieseau la marginea satului, pe vreo culme de deal (daca aveau dealuri), organizau o petrecere ampla a 'tuturor". la final, legau paie pe roti, le dadeau foc si le rostogoleau. Lumina. De fapt, indiferent cand "pica" intrarea in post, ea este in preajma echinoctiului de primavara. Faceau si un foc mare peste care sareau. sanatate si purificare.

      Nu uitau femeile sa mearga in prealabil in cimitir sa pomeneasca mortii. caci si ei, ca si noi, vor trebui sa aiba parte de viata vesnica (promisa de Inviere) de dupa Judecata....
  • Nu va inteleg (Joi, 4 februarie 2010, 23:31)

    big_fufu [utilizator]

    Trasatura de baza a latinitatii sunt carnavalurile?
    Sunteti sigura ca vorbim despre latini sau nu cumva despre latinos? Cum arata un carnaval in Franta?
    Stiu ca noi aveam o piesa numita ... "D-ale carnavalului", deci, in alte epoci deja apuse, se purta moda asta si in aceasta tara latina. Din pacate, peste noi au trecut ceva ani de jug rusesc si comunistoid, si iacata ca ne-a trecut pofta de carnavaluri, acum am mai ramas cu bilciul ieftin organizat de primarii populisti. Daca vreti o parere sincera, iat-o: carnavalul sau bilciul sunt niste manifestari cam puerile, potrivite doar pt sloganuri turistice. Acum lumea mai are si alte metode de distractie, si cel mai adesea nu implica strada.
    Iar de ascuns dupa diverse masti ne-am ascuns juma de secol, nu mai avem nevoie...
    • 9 (Vineri, 5 februarie 2010, 13:04)

      Laura Jiga Iliescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui big_fufu

      principala functie a carnavalului nu era distractia. Totusi, carnavalul era un ritual. Ar fi interesant de studiat, printre participantii contemporani la carnaval, motivatiile care ii aduc acolo.
  • Traditie latina? (Joi, 4 februarie 2010, 23:45)

    marcel [anonim]

    Carnavalul este o traditie mai mult catolica decat latina. In Italia are loc la inceputul postului pastelui catolic. Limba noastra este de origine latina dar cultura noastra populara are alte origini, in functie de regiune.
    • 9 (Vineri, 5 februarie 2010, 13:33)

      Laura Jiga Iliescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui marcel

      Se pare, dinnou, ca fraza de inceput a prezentarii a dat nastere la discutii. carnavalul era un ritual - dominanta de serbare stradala de astazi tine de laicizare si desacralizare - crestin.

      despre originile culturii noastre populare sunt multe de spus.
  • carnavaluri (Vineri, 5 februarie 2010, 0:26)

    alex [anonim]

    Romania nu are carnavaluri pentru ca nu este o tara catolica (sau mai bine zis pentru ca e o tara ortodoxa).

    Carnavalurile pastrate din timpurile pagane sunt specifice zonei catolice-protestante (de altfel si in Romania sarbatorile stradale sunt prezente in Transilvania unde exista proportia cea mai mare de catolici si protestanti).

    Ortodoxia nu condamna manifestarile stradale zgomotoase dar le considera implicit o expresie a egoismului, preamaririi de sine si in ultima instanta un "mini-pacat".

    Intrebare: balcanismul ortodox este o evolutie sau o involutie din punct de vedere social?
  • Intrebari (Vineri, 5 februarie 2010, 2:24)

    Adrian [anonim]

    Legat de latinitate si crestinitate: Romania singura tara latina ortodoxa si Polonia slavii catolici. Oamenii traiesc si asa ...

    Avem nevoie de carnaval? La noi circul e mai dezvoltat si devorat. Spirit balcanic.
  • . (Vineri, 5 februarie 2010, 8:13)

    laura [anonim]

    "D-ale carnavalului"...va mai amintiti???? Inseamna ca pe vremea aceea, romanii se gandeau la asa ceva...gresesc?
    Ce anume ne impiedica sa nu iesim pe strazi si sa ne bucuram? Ca doar romanii sunt petrecareti...
  • Avem nevoie de asa ceva ? (Vineri, 5 februarie 2010, 8:31)

    Sorin [anonim]

    Ideea de carnaval stradal,dupa parerea mea este o aberatie. Stiti ca anual fiecare catun,sat,comuna sau oras isi sarbatoreste ziua ?
    Ce avem noi de-a face cu carnavalul ? Am importat toate mizeriile de sarbatori de la straini ...Valentines Day, Halloween si acum ne trebuie sa importam carnavalul din Rio ? Unde sunt traditiile romanesti ?
    Avem carnaval si balci in fiecare zi la televizor cand ne vedem si auzim politicienii. Acele carnavaluri sunt niste manifestari pentru produs bani ,la fel sarbatorile importate si nimic mai mult.
  • Obiceiul carnavalului (Vineri, 5 februarie 2010, 9:01)

    Catolici [anonim]

    Totul tine, asa cum spunea si mai sus cineva, de religia majoritara din aceste state. Carnavalul isi are originile in traditia catolica si este strict legata de sarbatoarea Pastelui. Adica, in fiecare tara unde se desfasoara un carnaval, acesta respecta un calendar care are la mijloc postul Pastelui. Este sarbatoarea de dinaintea intrarii in post. Un fel de Lasata Secului de la ortodocsi.
  • Ete scartz... (Vineri, 5 februarie 2010, 9:04)

    Pantera Roz [utilizator]

    N-avem noi carnavaluri stradale,da' targuri,sarbatori si festivaluri ale oraselor, berii, oilor, cascavalului, gulasului, fetelor mari,mireselor,carnatilor,sarmalelor,oalelor si ulcelelor,vinului,tzuicii,mustului samd(scuzati ordinea aleatorie)-cat cuprinde!!!Numai in 2009 numarase presa vreo 300 si ceva-ca de, e criza!Sa nu disperam,asadar.
  • unitate (Vineri, 5 februarie 2010, 9:05)

    jax [anonim]

    Cumva lipsa de coezinune, tipic romaneasca, este o cauza?
    Diferentele "afective" inter-regionale sunt bine cunoscute (ardeleni-moldoveni, banateni-regateni, etc)
    Trebuie sa recunoastem ca provinciile romanesti nu au a fost niciodata unite (nici politic si nici afectiv) pana la 1918, cand Unirea a fost una politica si de conjunctura, impinsi de la spate de interese externe.
    In acest caz, de unde traditia de a iesi impreuna "cu ceilalti" pentru a serba in strada?
    Serbarile noastre au prins forma unor mici balciuri, specifice comunitatilor mici.
  • carnavaluri stradale (Vineri, 5 februarie 2010, 9:22)

    bc [anonim]

    ce influienta au avut diversele ocupatii ale tinutului danubiano-pontic privind lipsa carnavalurilor stradale? personal nu sunt fan al acestor manifestari. mi se pare totusi interesanta, aceasta interactie. va multumesc.
  • nunti (Vineri, 5 februarie 2010, 9:25)

    LupuMoralist [anonim]

    la noi se fac nunti in strada. sunt orase unde acum cativa ani se bloca o strada si se punea cortul. mancare, bautura, dansuri...e tot un carnaval, dar mai arhaic. poate cand ne vom civiliza ne vom gandi si la astfel de petrecereri. dar nu cred ca se va intampla vreodata acest lucru...
  • Martea grasa (Vineri, 5 februarie 2010, 9:28)

    Justin Puscasu [anonim]

    Pare destul de evident faptul ca fenomenul carnaval este asociat mai degraba cu religia romano-catolica decat cu latinitatea. Temperamentul latin poate, ce mult, sa adauge un spor de culoare manifestarilor.
    1. Ar fi interesant de explorat fenomene culturale similare carnavalului in tari cu religii diferite de catolicism: in orodoxism, in protestantism, in islam...
    2. Ar fi de asemenea demn de interes sa analizam in ce masura gradul de succes al carnavalurilor intr-o anumita zona geografica este corelat cu existenta in acea zona a unor fenomene culturale precrestine asemanatoare.
    3. Cultura romaneasca a asimilat intr-o oarecare masura, din motive comerciale, Haloween si sarbatoarea Sfantului Valentin. Ce sanse ar fi sa importam si obiceiul de a organiza carnavaluri? Exista vreun precedent in alte culturi?
  • saptamana nebunilor? (Vineri, 5 februarie 2010, 9:55)

    adi [anonim]

    Are o carte Eugen Barbu, numita "Saptamana nebunilor". Daca-mi amintesc bine, e vorba despre ultima saptamana dinaintea Postului Mare, care era un fel de saptamana a exceselor.

    In plus, daca ne amintim de Conu' Leonida, acolo "rivolutia" era de fapt un chef de Lasata Secului. In Occident, carnavalul e tot inainte de Lasata Secului (Mardi Gras vine inainte de Miercurea Cenusii, prima zi a postului catolic).

    Credeti ca Lasata Secului sau Saptamana Nebunilor sunt un fel de carnaval al nostru, ortodox?
  • Realitatea istorica (Vineri, 5 februarie 2010, 10:05)

    Bogdan [anonim]

    Cat de relevante sunt simbolistica si traditiile proto-latine, prezentate atat de generos de Nicolae Densusianu in "Dacia Preistorica" ?
    De ce nu rezista "obarsia" latina a poporului nostru, la o analiza obiectiva si pertinenta ? ( in sensul ca noi suntem mai vechi decat orice alte natii latine ).
  • Obiceiuri de Craciun (Vineri, 5 februarie 2010, 10:07)

    cosmyp [utilizator]

    Avem si noi carnaval... la sarbatorile de Craciun si An nou. Acestea de ce nu le punem in aceasta categorie?

    Sigur ca ar trebui mai puternic promovate... dar asta e alta poveste!
  • ... (Vineri, 5 februarie 2010, 10:13)

    dumi [anonim]

    Nu vreau sa pun nici o intrebare, vreau doar sa felicit pe cei care au facut-o deja. Cred ca n-am vazut niciodata pe vreun site de stiri romanesc (unde exista optiunea comentariilor de la cititori) atata inteligenta si bun simt. Daca toate comentarile ar fi asa, Romania ar fi cu totul alta tara.
  • De ce credeti ca ari trebuit sa avem carnaval? (Vineri, 5 februarie 2010, 10:27)

    Dedalus [anonim]

    Multe carnavaluri isi au originea in Evul Mediu, unele avand o pronuntata valoare practica: spre exemplu combaterea ciumei, alungarea demonilor. Chiar Tarantella, un dans italian utilizat in astfel de evenimente, este un dans ritualic impotriva demonilor....

    In spatiul aflat la marginea stapanirii romane insa au supravietuit manifestari ritualice din perioada helenista si poate chiar anterioare acesteia: Caluasarii, hora...

    Civilizatia citadina in forma actuala este de sorginte romana, nu helenista, prin urmare a adoptat in timp aceste carnavaluri sub influenta religiei de fapt.

    Dansurile romanesti nu au, multe dintre ele nici o legatura cu crestinismul si apartin altui spatiu cultural.

    Chiar modalitatea de joc - in cerc- apartine unei culturi orfice sau proto-gnostice (Oroubouros...), in roicsice caz helenistie in sens larg, nicidecum medievale.

    In concluzie, intrebarea mea este:

    De ce credeti ca ar trebui sa avem (sau ar fi trebuit sa avem) carnavaluri la nord de Dunare?
  • Carne levare (Vineri, 5 februarie 2010, 10:33)

    Bogdan [anonim]

    Salutare Laura!

    Din cate stiu carnavalurile sunt organizate in tarile catolice imediat inainte de inceperea marilor posturi de peste an (de aici si denumirea, care din cate stiu vine din italienescul "carne levare").

    Doua intrebari: 1) Este aceasta adevarata etimologie a cuvantului?

    2) Organizarea carnavalurilor nu are legatura mai degraba cu societatea medievala occidentala (in special organizarea oraselor stat) si cu religia catolica decat cu originea latina a unei tari?

    Multumesc mult,

    Bogdan
  • ceva exista... (Vineri, 5 februarie 2010, 10:33)

    Luke [anonim]

    Poate cel mai apropiat de un carnaval ar fi pe la noi festivalurile medievale: Sighisoara (unde am fost) si parca si Sibiu, Brasov mai au asa ceva, pe langa altele, masti si picturi pe fata vezi pe-acolo. (daca cineva se leaga de dimensiune acestor evenimente sa aiba in vedere si raportul ca marime al oraselor comparativ cu altele ce au carnavale)
    1. Oare nu asta lipseste in primul rand: o traditie si o imagine specifica a orasului tot timpul anului, doar mai apoi poti veni cu evenimente gen carnaval? Ceea ce poti gasi la noi doar in orasele care mai poarta o incarcatura medievala, restul nu prea au prea ceva definitoriu care sa-ti ramana dupa o vizita.
    2. Si Viena are carnaval, daca nu ma insel tot in februarie, nu doar latinii. Oare de ce orasele pe care le-am enumerat sunt toate din Transilvania (daca aveti cumva exemple din restul tarii as fi interesat sa le aflu)?
  • Origini (Vineri, 5 februarie 2010, 12:07)

    Alex [anonim]

    Pt. care dintre teorii despre origini& continuitatea istorica a carenevalului exista in momentul de fata mai multe evidente?:
    1. Origine egipteana (Isis), greceasca (dyonisos), romana (lupercalia)
    2. origine celtica cu continuitate pina in evul mediu
    3. Origine crestina- augustina

    2 & 3 ar putea explica de ce carnevalul e raspindit mai mult in culturile catolice...?

    Multumesc,
    Alex
  • 1 (Vineri, 5 februarie 2010, 12:55)

    Sorana Mihailescu (moderator) [hotnews.ro]

    Dupa ora 13.00 vom face o pauza pentru inregistrarea emisiunii Bucuresti Punkt Bonn, in care se vor regasi cele mai interesante intrebari din discutia online.

    Va reamintesc ca inregistrarea video/audio a emisiunii o puteti gasi pe site in aceasta dupa-amiaza.

    Doamna Laura Jipa Iliescu va continua sa raspunda la intrebari, in limita timpul disponibil. Multumim!
  • atunci care este sensul discutiei? (Vineri, 5 februarie 2010, 14:16)

    Luke [anonim]

    Inteleg din raspunsuri ca nu va apartine formularea din titlu...atunci ce discutam? Nu suntem "singurii" dintr-o anumita categorie care n-au carnaval, suntem pur si simplu o tara care n-are carnaval...nici aceasta afirmatie complet adevarata.
    E ca si cum ai intreba de ce Romania n-are nu_stiu_ce in contextul in care X% tari au si 100-X% n-au, unde X<50. Cam fara sens.
  • comentariu la comentariu (Vineri, 5 februarie 2010, 17:19)

    mira [anonim]

    Citez: "Fara indoiala, carnavalul nu este specific lumii latine. De fapt, fraza cu care incepe prezentarea acestei intalniri, nu-mi apartine. Si protestantii organizeaza carnaval (vezi sasii si maghiarii). Unii antropologi chiar pun in legatura manifestarea populara a carnavalului cu Reforma."

    Maghiarii au fost catolici inainte de a deveni protestanti, in mare parte inca sunt.
  • De ce nu avem carnaval ? (Sâmbătă, 6 februarie 2010, 9:42)

    vali [anonim]

    Fiindca in ortodoxie ,jertfa nu e periodica,e permanenta.Domnul Hristos de peste 2000 de ani se jetfeste continuu.Strabunii nostrii au stiut acest lucru si nu au avut nevoie de un dezmat fizic si financiar.
    Societatea de astazi este intr-un carnaval continuu,deci nici ea nu mai are nevoie de o separare a perioadelor legate de post.
    S-a trecut dintr-o extrema in alta.
    Problema e ca nu vedem acest lucru.
  • raspuns d-nei etnolog! (Sâmbătă, 6 februarie 2010, 19:13)

    schlessinger [anonim]

    stimata d-na etnologa, carnavalul exista ca festivitate de mai bine de 5000 de ani. el a fost intradevar o sarbatoare urbana. prima dovada scrisa dateaza de circa 3000 de ani, inainte de christos, in babilon, sub regele calugar GUDEA. sarbatoarea de-atunci simboliza casatoria unui zeu, dura sapte zile si incepea imediat dupa noul an. inscriptia care o mentioneaza spune, nici o moara n-are voie sa macine cereale in aceste zile de sarbatoare! sclavul este in cele sapte zile egalul stapanului, iar sclava egala stapanei. asa apare pentru prima data in istoria omenirii, principiul egalitatii, caracteristica a termenului carnaval pana in ziua de azi.
    in zona mediteraneeana, carnavalul a fost legat de primavara. egiptenii de pilda sarbatareau zeita ISIS, iar grecii zeul, DIONISOS. Preluat de romani, sarbatoarea carnavalului se numea SATURNALIEN, in cinstea zeului Saturn. Ea tinea din 17-19 decembrie, fiind sarbatorita de toate straurile sociale. In timpul aceteia nu era permisa nici o condamnare la moarte. stapinii si slugile stau impreuna la masa, schimba intre ei coronite de myrte, au voie sa spuna orice, se bat cu trandafiri, de unde mai tarziu aceasta bataie se transforma in bataia cu confetti. pe langa asta pe strazile oraselor defilau care alegorice, frumos si colorat impodobite. Mastile, figurinele si ritualurile sant se pare traditii celtice. acestia sarbatoreau prin masti terminarea iernii si apropierea primaverii. frigul iernii era alungat cu masti, menite sa sperie spiritele ingetului, koboltii, iar toate aparitiile fantastice trebuiau sa goneasca cu bite si instrumente zgomotoase spiritele raului.
    dupa christos carnavalul devine o sarbatoare crestina. mai exact, catolica. din sec. 12 pana in sec. 16 acesta avea loc pe 6 ianuarie de ziua EPIFANIA. clerul marunt se bucura de toate privilegiile clerului inalt in timpul acestei sarbatori. Papa era inlocuit cu un pseudopapa, ior in ziua de 28 decembrie, ziua copilului nevinovat, un micut era ales episcop. revin
  • lipsa de identitate! (Sâmbătă, 6 februarie 2010, 19:32)

    schlessinger [anonim]

    continuare.in orase se organizau procesiuni de carnaval si messe pentru nebuni si magari. noaptea postului de carnaval se numeste CIVITAS DIABOLI. tradus, statul diavolului. adica in simbol religios, omul este muritor, in vreme ce imparatia domnului este nemuritoare.
    fiind o traditie catolica, la reformarea bisericii lutherane sarbatoarea cade in uitare. doar in elvetia, la basel, aceasta continua sa fie sarbatorita. In zona germana, aristocratia copiaza simbolica mastilor de la COMMEDIA DELL,ARTE italiana, in special in perioada barock si rococo. dupa revolutia franceza si retragerea trupelor lui napoleon, in zona germana se reintroduce din nou sarbatoarea carnavalului. prima procesiune are loc in 1823 in köln. doar in anglia, dupa reformarea bisericii anglicane de catre heinrich al 8-lea, carnavalul ca traditie a disparut. asta este si motivul ca aceasta sarbatoare n-a prins radacini in USA, decat la new orleans. asa ca latinitatea romanilor n-are in realitate nici o legatura cu traditia carnavalului din tarile latine. asa cum a spus foarte corect cineva mai sus, romania are asemanari cu popoarele balcanice, nicidecum traditii comune cu tarile latine din vestul europei. nici o natie n-are voie sa se rusineze de traditiile ei nationale impuse de locul geografic, fiindca orice traditie este parte din identitatea nationala, nu oglinda superioritatii de rasa. este timpul sa ne invatam istoria corect, nu s-o plasmuim dupa cum am vrea noi sa fim. si-apoi este urat ca o natie sa se creada deasupra vecinilor ei, numai fiindca filologic apartine altei grupe de limba. nici mexicanii sau argentinienii nu se considera spanioli, fiindca vorbesc spaniola. un brazilian s-ar simti ofensat sa fie considerat portughez, oare cand ne vom mandri si noi ca santem popor balcanic????
  • Avem chiar prea multe...carnavaluri (Duminică, 7 februarie 2010, 11:11)

    Chitibus [anonim]

    Pai la noi,in ultima vreme,numai balciuri,serbari si festivaluri avem,mai ales in campaniile electorale.
    Festivalul sarmalelor,al cartofilor,al palincii,al vinurilor,
    al maceselor si este pe cale sa se instituie"Festivalul
    pensionarilor sub 45 de ani"


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri