Discutia de Luni. O emisiune HotNews.ro - RFI

Oleg Serebrian, influent politician moldovean, a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre vizita lui Traian Basescu in Republica Moldova

de Redactia     HotNews.ro
Duminică, 24 ianuarie 2010, 22:53 Actualitate | Esenţial


Oleg Serebrian
Foto: punkt.md
Politologul Oleg Serebrian, deputat PDM si unul dintre politicienii influenti la Chisinau, a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre vizita pe care presedintele Traian Basescu o va efectua miercuri si joi in Republica Moldova. Este prima vizita externa pe care seful statului o face in al doilea mandat. Care sunt semnificatiile ei si ce se asteapta de la aceasta vizita? Cele mai interesante intrebari vor fi preluate in Discutia de Luni, o emisiune HotNews.ro-RFI realizata de Dan Tapalaga.

Emisiunea "Discutia de luni" este difuzata in fiecare luni, la ora 19:00, pe frecventele RFI si pe HotNews.ro.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














Comentarii alese de moderator

  • meandrele romanismului (Duminică, 24 ianuarie 2010, 23:09)
    DR. JIVAGO [anonim]

    1] ptr. politicienii moldoveni, ce varianta mai convenabila, ar fi fost de dorit : basescu sau geoana? Ma refer strict la avantajele pe care le-ar obtine moldovenii de peste prut, la apropierea de tara mama Romania.Va rog sa-mi raspundeti cu sinceritt\ate ! Si 2] de ce dureaza asa mult ( ma refer ca timp ) obtinerea cetataeniei romane, intr-un caz concret _ bunicul a fost roman !!! va multumesc

  • apropierea romano-moldoveana (Luni, 25 ianuarie 2010, 0:13)
    alex [anonim]

    Dupa alegerile repetate din R Moldova s-a observat o apropiere vizibila intre Romania si R Moldova (concretizata in diferite "gesturi" diplomatice).
    Cu toate astea o adevarata apropiere se va face doar prin cooperare economica, prin conectarea infrastructurii (sosele, cai ferate, retele de comunicatii, conducte de gaz, etc)- in context bilateral si in contextul relatiei UE cu R Moldova.

    Vor fi abordate si subiecte de natura economica in timpul vizitei Dlui Basescu in R Moldova sau problemele discutate se vor limita (din nou) la aspecte politice si diplomatice?

    Ce importanta capata acest context granita de Vest a R Moldova (si granita de Est a Romaniei)? Eu merg destul de des prin zona si am vazut multe sosele aflate intr-o stare deplorabila (nu mai vorbesc de sistemul de cai ferate).

    Multumesc.

  • PD si relatiile moldo-romane (Luni, 25 ianuarie 2010, 2:16)
    Anton I. [anonim]

    Intr-un interviu recent la Jurnal TV din Chisinau n-am inteles prea bine care este pozitia PD fata de sarma ghimpata pe Prut. Am inteles care e pozitia Dvs, dar am mai inteles ca Marian Lupu, al carui prim-vice-presedinte sinteti, nu impartaseste aceleasi vederi cu Dvs nici in privinta sarmei ghimpate, nici in privinta denumirii limbii, modificarii constitutiei etc. etc. Nu e prima data cand Dvs spuneti una, Marian Lupu alta. Totusi care e pozitia PD si cine dintre cei doi o exprima in realitate ? Daca Lupu, atunci ce cautati la PD ?

  • Standarde europene (Luni, 25 ianuarie 2010, 5:49)
    ionas [anonim]

    Romania a implimentat mai multe standarde europene ce tin de drepturile consumatorul (controlul calitatii produselor alimentare, serviciile de deservire a cumparatorilor, dotarea benzinariilor cu blocuri sanitare, inclusiv apa calda, dus, la fel si servicii sanitare gratuite in baruri, asigurarea cu apa calda anul imprejur a oraselor, calitatea drumurilor, a apei potabile etc.).
    S-ar putea ajunge la o intelegere interministriala intre institutiile abilitate ale ambelor tari pentru a prelua si a implimenta practic in termene cat mai reduse standardele ce vizeaza drepturile consumatorilor in R.Moldova si calitatea serviciilor prestate populatiei si turistilor?

  • LA MUNTE SI MARE (Luni, 25 ianuarie 2010, 7:12)
    ionic [anonim]

    1. In timpul URSS sindicatele si intreprinderile din RSS Moldoveneasca au construit sute de baza de odihna, tratament si sport pe terenuri arendate pe termen lung de la Ucraina - la munte si pe litoral.
    S-ar putea ca firmele si sindicatele din R.Moldova sa ia in arenda la fel pe termen lung terenuri la munte si la mare in Romania, unde sa poata sa-si amenajeze sanatorii, baze sportive si de agrement,, cabane, mici hoteluri, in conformitate cu legislatia Romaniei si UE?
    2. URSS a promis Chisinaului ca in anul 2000 sa inceapa constructia metropolitanului din Chisinau. Pot constructorii CFR si de metru din Romania sa ajute R.Moldova la constructia in Chisinau macar a unor linii terestre la suprafata de metro-tramvai dupa o schema asemanatoare cu metroul, precum si a unor noi linii de cale ferata - spre Orhei, Vadul-lui-Voda, Hancesti, Soroca ?

  • BIBLIOTECI ELECTRONICE (Luni, 25 ianuarie 2010, 7:54)
    ionas [anonim]

    1. Ar putea tarile noastre sa-si conjuge eforturile pentru a trece cat mai curand tot patrimoniul cultural comun - editii de carte, documente istorice, harti, note muzicale, fotoimagini, audioimprimari, tablouri, relicve de muzeu - in FORMAT DIGITAL ELECTRONIC, accesibil utilizatorilor pe Internet?
    2. Cand se vor face investitii pentru a inzestra limba romana cu instrumentele moderne necesare de lucru la calculator - traducatori electronici (masini de traducere) si dictionare electronice bilingve si multilingve profesionale pentru cele mai diverse limbi si domenii de activitate, la fel si cu pronuntare in sprijinul celora care vor sa invete limba romana?

  • ECHIVALAREA DIPLOMELOR DE STUDII (Luni, 25 ianuarie 2010, 8:20)
    Onica [anonim]

    1. Exista o necesitate imperioasa pentru absolventii scolilor, liceelor, colegiilor si universitatilor din R.Moldova de a-si echivala actele de studii emise in R.Moldova cu cele din Romania. Ar putea fi deschise cursuri speciale (post-universitare) pe langa universitatile din R.Moldova sau din Romania, la care doritorii sa invete suplimentar (la zi, prin corespondenta, telematic etc.) si sa sutina probele si examenele suplimentare necesare ce le-ar permite obtinerea unei diplome romanesti de inginer, agronom, medic, biolog etc. cu un grad de calificare profesionala medie si superioara, valabile in Romania si UE?
    2. Invatamantul in SUA si Europa un domeniu de afaceri liber si profitabil. De ce statul roman intervine in autonomia universitatilor din Romania si de cativa ani nu mai permite basarabenilor nici cu plata sa studieze la facultatile de economie, finante, medicina? Cand va fi inlaturata aceasta discriminare la admitere?

  • Referitor la Politica Moldovei si României (Luni, 25 ianuarie 2010, 9:26)
    PSD-erbedeul [utilizator]

    la Marea Neagră.
    În cadrul Universităţii Al. I. Cuza din Iaşi a existat o Catedră de Drept Internaţional.
    Nu mai reţin corect nici titlul şi nici autorul cărţii publicate la Editura Ţerek din Iaşi.
    Dar din acea carte am înţeles că Dunărea şi Marea Neagră au jucat şi joacă un rol esenţial în politica Românească.
    Din păcate Sudul Basarabiei este acum la Ucraina.
    Cum estimează d-l Oleg Serebrian politica Moldovei-Basarabene şi a României faţă de Ucraina referitor la Dunăre şi la Marea Neagră.
    Ştim că judeţele Ismail, Cahul şi Bolgrad au revenit la Rusia după 1878.
    Vă mulţumesc.

  • Daca vi se pare corect ca Basarabia sa se numească (Luni, 25 ianuarie 2010, 9:37)
    PSD-erbedeul [utilizator]

    Moldova ?
    M ar interesa sa stiu de ce a fost adoptat tricolorul cu stema intregii Moldove ?
    As fi interesat daca s-ar putea republica atât în România cât şi în Basarabia cartea:
    La Bessarabie, droit nationaux et historiques de Gh. I. Brătianu.

  • Efectele vizitei (Luni, 25 ianuarie 2010, 9:42)
    Petru Dodon [anonim]

    Dl. Serebrian,

    De fiecare data cand Romania a facut o declaratie, un pas, sau o vizita in R. Moldova, privind imbunatatirea relatiilor, la Moscova, Kiev si Tiraspol au aparut reactii dure, cel putin la nivel declarativ.
    1. In opinia dvs, care credeti ca vor fi reactiile statelor mai sus mentionate si de ce?
    2. Cum ar putea Romania echilibra jocul (aproape de suma nula) privind relatiile cu Ucraina (importanta dpdv al securitatii regionale) si relatiile cu R. Moldova ("proiect de suflet" al presedintelui Basescu). Ce asteptari are R. Moldova de la aceasta intalnire?

    Va multumesc(editat de HotNews.ro)

  • De ce l-ati votat pe Voronin? (Luni, 25 ianuarie 2010, 9:47)
    Mircea [anonim]

    1. De ce l-ati votat pe Voronin ca presedinte al Republicii Moldova?
    2. Regretati acest gest?

  • ce parere au moldovenii (Luni, 25 ianuarie 2010, 10:30)
    atreus [anonim]

    1. despre o posibila unire cu romania inainte de integrarea moldovei in UE
    2. despre ruperea transnistriei din moldova pentru realizarea punctului 1

  • UNIREA (Luni, 25 ianuarie 2010, 10:31)
    Zak [anonim]

    Va rog sa-mi raspundeti doar cu DA sau NU:

    1) Vreau basarabenii unirea cu Romania (chiar si pe un termen mai indelungat)?

    2) Vreti dumneavostra unirea cu Romania?

  • Ce alege Chisinaul? (Luni, 25 ianuarie 2010, 10:44)
    Straistaru Eugen [utilizator]

    Transnistria sau familia europeana?

  • Interese (Luni, 25 ianuarie 2010, 11:28)
    Ardeal [anonim]

    Buna ziua!
    1. Credeti ca Traian Basescu ar trebui sa le fie recunoscator basarabenilor care au si cetatenie romana pentru sprijinul substantial in alegeri? A existat vreun troc intre conducerile celor doua tari pentru sustinerea reciproca in luptele politice (si nu numai, vezi evenimentele din Moldova) de anul trecut?
    2. Cat a mai ramas din sentimentul national romanesc in populatia Republicii Moldova? Nu a fost acesta depasit de interesul, justificat de altfel, de ordin economic, diplomatic, geostrategic sau chiar militar?
    Va multumesc

  • Transnistria...piatra de moara! (Luni, 25 ianuarie 2010, 11:32)
    Nicolae [anonim]

    Stimate dle. Serebrian,
    La ce nivel consideratzi ca se situeaza PROCENTUL din cetatzenii Republicii Moldova care ar fi de acord cu renuntzarea la Transnistria pentru a putea intra in U.E.?....cunoscand faptul ca, impreuna cu Transnistria, Rep. Moldova nu va putea intra in U.E.
    Care este acest PROCENT in randul politicienilor din Rep. Moldova ????
    Va rog frumos cifre nu comentarii ! Multzumesc





2839 vizualizari

  • meandrele romanismului (Duminică, 24 ianuarie 2010, 23:09)

    DR. JIVAGO [anonim]

    1] ptr. politicienii moldoveni, ce varianta mai convenabila, ar fi fost de dorit : basescu sau geoana? Ma refer strict la avantajele pe care le-ar obtine moldovenii de peste prut, la apropierea de tara mama Romania.Va rog sa-mi raspundeti cu sinceritt\ate ! Si 2] de ce dureaza asa mult ( ma refer ca timp ) obtinerea cetataeniei romane, intr-un caz concret _ bunicul a fost roman !!! va multumesc
    • raspuns (Luni, 25 ianuarie 2010, 13:06)

      Oleg Serebrian [hotnews.ro] i-a raspuns lui DR. JIVAGO

      1. E foarte greu de spus. Cred ca presedintele ales in mod democratic de cetatenii Romaniei este (intodeauna) cea mai buna varianta si pentru cetatenii Republicii Moldova. De altminteri, ambii candidati au manifestat in aceasta campanie un interes sporit pentru Republica Moldova. Sper mult ca acest interes sa nu fi fost unul "circumstantial de timp".

      2. Dl Presedinte Basescu promitea inca acum doi ani ca procedura va fi simtitor simplificata. Imi vine greu sa va spun din ce motive nu s-a intimplat asta. Nu exclud deloc faptul ca la mijloc este si calitatea Romaniei de membru al UE. Stiu ca la Bruxelles s-au facut (si se mai fac) presiuni asupra Romaniei pentru o determina sa renunte in general la politica de "retrocedare" a cetateniei romanesti pentru cei din Basarabia si Bucovina de Nord.
  • apropierea romano-moldoveana (Luni, 25 ianuarie 2010, 0:13)

    alex [anonim]

    Dupa alegerile repetate din R Moldova s-a observat o apropiere vizibila intre Romania si R Moldova (concretizata in diferite "gesturi" diplomatice).
    Cu toate astea o adevarata apropiere se va face doar prin cooperare economica, prin conectarea infrastructurii (sosele, cai ferate, retele de comunicatii, conducte de gaz, etc)- in context bilateral si in contextul relatiei UE cu R Moldova.

    Vor fi abordate si subiecte de natura economica in timpul vizitei Dlui Basescu in R Moldova sau problemele discutate se vor limita (din nou) la aspecte politice si diplomatice?

    Ce importanta capata acest context granita de Vest a R Moldova (si granita de Est a Romaniei)? Eu merg destul de des prin zona si am vazut multe sosele aflate intr-o stare deplorabila (nu mai vorbesc de sistemul de cai ferate).

    Multumesc.
    • raspuns (Luni, 25 ianuarie 2010, 13:14)

      Oleg Serebrian [hotnews.ro] i-a raspuns lui alex

      Fara indoiala, subiectele economice vor figura pe agenda apropiatei vizite a presedintelui roman la Chisinau. Din cate stiu, ar putea fi abordate subiecte precum constructia unui gazoduct, trecerea la ecartament european a unor portiuni a CFM, problema asigurarii cu energie electrica a RM, dar si altele. Evident, sunt subiecte complexe, care in niciun caz nu vor putea fi epuizate in timpul intrevederii celor doi sefi de stat. Urmeaza ca excutivele din cele doua capitale sa revina asupra lor in viitorul imediat.

      In privinta drumurilor, aveti perfecta dreptate, sunt intr-o situatie deplorabila. Reconstructia unor segmente de autostrazi (cum ar fi Sculeni-Ungheni-Chisinau bunaoara) cu participarea Romaniei, dar si cu implicarea unor programe europene pentru dezvoltarea infrastructurii, ar fi unul dintre subiectele ce ar trebui discutate de liderii de la Chisinau si Bucuresti.
  • PD si relatiile moldo-romane (Luni, 25 ianuarie 2010, 2:16)

    Anton I. [anonim]

    Intr-un interviu recent la Jurnal TV din Chisinau n-am inteles prea bine care este pozitia PD fata de sarma ghimpata pe Prut. Am inteles care e pozitia Dvs, dar am mai inteles ca Marian Lupu, al carui prim-vice-presedinte sinteti, nu impartaseste aceleasi vederi cu Dvs nici in privinta sarmei ghimpate, nici in privinta denumirii limbii, modificarii constitutiei etc. etc. Nu e prima data cand Dvs spuneti una, Marian Lupu alta. Totusi care e pozitia PD si cine dintre cei doi o exprima in realitate ? Daca Lupu, atunci ce cautati la PD ?
    • raspuns (Luni, 25 ianuarie 2010, 13:17)

      Oleg Serebrian [hotnews.ro] i-a raspuns lui Anton I.

      Sunt mai mult nuante decat deosebiri reale. De regula posturile de televiziune si radio afiliate comunistilor vaneaza astfel de "abordari deosebite", pentru a demonstra iminenta rupturii PD, care chipurile ar fi un partid prea eterogen ca optiuni. Nu-mi amintesc ca recent la Jurnal TV sa fi facut afirmatii substantial diferite de cele ale altor colegi din PD.
  • Standarde europene (Luni, 25 ianuarie 2010, 5:49)

    ionas [anonim]

    Romania a implimentat mai multe standarde europene ce tin de drepturile consumatorul (controlul calitatii produselor alimentare, serviciile de deservire a cumparatorilor, dotarea benzinariilor cu blocuri sanitare, inclusiv apa calda, dus, la fel si servicii sanitare gratuite in baruri, asigurarea cu apa calda anul imprejur a oraselor, calitatea drumurilor, a apei potabile etc.).
    S-ar putea ajunge la o intelegere interministriala intre institutiile abilitate ale ambelor tari pentru a prelua si a implimenta practic in termene cat mai reduse standardele ce vizeaza drepturile consumatorilor in R.Moldova si calitatea serviciilor prestate populatiei si turistilor?
    • raspuns (Luni, 25 ianuarie 2010, 13:26)

      Oleg Serebrian [hotnews.ro] i-a raspuns lui ionas

      Inca in Legislatura din 2005-2009 a Parlamentului de la Chisinau am incercat sa sensibilizez Guvernul si majoritatea parlamentara de atunci asupra faptului ca Republica Moldova devine o adevarata groapa de gunoi a Europei si a CSI-ului. Marfuri expirate, sau aproape expirate, din alte tari ajung nu se stie cum in Republica Moldova, inundand pietele si magazinele. In plus, chiar si producatorii interni trateaza frecvent consumatorii din RM cu produse de o calitate indoielnica, suprasaturate de conservanti, coloranti, aditivi gustativi si alte chimicale care figureaza pe listele negre in multe dintre tarile UE. Din pacate acea initiativa n-a trecut. Sper ca acum, in contextul schimbarilor politice care s-au produs la Chisinau, sa revenim la acest subiect, mai ales ca una din problemele careia Guvernul Filat ii acorda o atentie sporita este tocmai protectia pietii si a consumatorului. Experienta Romaniei in acest domeniu ne-ar putea fi de mare folos.
  • LA MUNTE SI MARE (Luni, 25 ianuarie 2010, 7:12)

    ionic [anonim]

    1. In timpul URSS sindicatele si intreprinderile din RSS Moldoveneasca au construit sute de baza de odihna, tratament si sport pe terenuri arendate pe termen lung de la Ucraina - la munte si pe litoral.
    S-ar putea ca firmele si sindicatele din R.Moldova sa ia in arenda la fel pe termen lung terenuri la munte si la mare in Romania, unde sa poata sa-si amenajeze sanatorii, baze sportive si de agrement,, cabane, mici hoteluri, in conformitate cu legislatia Romaniei si UE?
    2. URSS a promis Chisinaului ca in anul 2000 sa inceapa constructia metropolitanului din Chisinau. Pot constructorii CFR si de metru din Romania sa ajute R.Moldova la constructia in Chisinau macar a unor linii terestre la suprafata de metro-tramvai dupa o schema asemanatoare cu metroul, precum si a unor noi linii de cale ferata - spre Orhei, Vadul-lui-Voda, Hancesti, Soroca ?
    • raspuns (Luni, 25 ianuarie 2010, 13:32)

      Oleg Serebrian [hotnews.ro] i-a raspuns lui ionic

      1. Cred ca da. Nici acum nu cred ca exista impedimente legale. Singura problema serioasa e cea trecerii hotarului, deci vizele pentru cetatenii moldoveni. A doua ar fi preturile mult mai ridicate de la statiunile din Romania in comparatie cu cele din Ucraina.

      2. Constructia metroului la Chisinau ar fi un proiect prea costisitor, iar realizarea unor noi tronsoane de cale ferata intr-o tara atat de mica nu ar fi rationala. Avem nevoie, mai curand, de imbunatarea liniilor de cale ferata Chisinau - Iasi, Chisinau-Galati si Chisinau-Moghiliov Podolski, care conecteaza reteaua CFM la caile ferate din tarile vecine. In rest, accentul trebuie pus, ca peste tot in Europa, pe transportul rutier.
  • BIBLIOTECI ELECTRONICE (Luni, 25 ianuarie 2010, 7:54)

    ionas [anonim]

    1. Ar putea tarile noastre sa-si conjuge eforturile pentru a trece cat mai curand tot patrimoniul cultural comun - editii de carte, documente istorice, harti, note muzicale, fotoimagini, audioimprimari, tablouri, relicve de muzeu - in FORMAT DIGITAL ELECTRONIC, accesibil utilizatorilor pe Internet?
    2. Cand se vor face investitii pentru a inzestra limba romana cu instrumentele moderne necesare de lucru la calculator - traducatori electronici (masini de traducere) si dictionare electronice bilingve si multilingve profesionale pentru cele mai diverse limbi si domenii de activitate, la fel si cu pronuntare in sprijinul celora care vor sa invete limba romana?
    • raspuns (Luni, 25 ianuarie 2010, 13:34)

      Oleg Serebrian [hotnews.ro] i-a raspuns lui ionas

      1. Acest lucru se cere imperios si cred ca anume aici ar trebuie sa punem accentul atunci cand vorbim despre cooperarea in domeniu cultural dintre RM si Romania.
      2. E un subiect care trebuie discutat. Din cate stiu, pana acum problema respectiva n-a figurat pe agenda discutiilor oficiale Chisinau-Bucuresti. Dar aveti dreptate, le-a venit si lor timpul.
  • ECHIVALAREA DIPLOMELOR DE STUDII (Luni, 25 ianuarie 2010, 8:20)

    Onica [anonim]

    1. Exista o necesitate imperioasa pentru absolventii scolilor, liceelor, colegiilor si universitatilor din R.Moldova de a-si echivala actele de studii emise in R.Moldova cu cele din Romania. Ar putea fi deschise cursuri speciale (post-universitare) pe langa universitatile din R.Moldova sau din Romania, la care doritorii sa invete suplimentar (la zi, prin corespondenta, telematic etc.) si sa sutina probele si examenele suplimentare necesare ce le-ar permite obtinerea unei diplome romanesti de inginer, agronom, medic, biolog etc. cu un grad de calificare profesionala medie si superioara, valabile in Romania si UE?
    2. Invatamantul in SUA si Europa un domeniu de afaceri liber si profitabil. De ce statul roman intervine in autonomia universitatilor din Romania si de cativa ani nu mai permite basarabenilor nici cu plata sa studieze la facultatile de economie, finante, medicina? Cand va fi inlaturata aceasta discriminare la admitere?
    • raspuns (Luni, 25 ianuarie 2010, 13:38)

      Oleg Serebrian [hotnews.ro] i-a raspuns lui Onica

      1. E o idee buna. Intr-adevar echivalarea diplomelor de studii din RM e o problema serioasa.

      2. Sincer sa fiu, nu stiam ca exista astfel de restrictii. Aveam impresia ca la universitati particulare din Romania isi fac studii foarte multi moldoveni, inclusiv la facultati de economie si finante (parca auzisem despre asta la Universitatea Spiru Haret din Bucuresti). Daca cu adevarat exista o astfel de problema, atunci, desigur, ar trebui sa gasim solutii pentru a o inlatura. Mi se pare o ingradire absolut artificiala.
  • Referitor la Politica Moldovei si României (Luni, 25 ianuarie 2010, 9:26)

    PSD-erbedeul [utilizator]

    la Marea Neagră.
    În cadrul Universităţii Al. I. Cuza din Iaşi a existat o Catedră de Drept Internaţional.
    Nu mai reţin corect nici titlul şi nici autorul cărţii publicate la Editura Ţerek din Iaşi.
    Dar din acea carte am înţeles că Dunărea şi Marea Neagră au jucat şi joacă un rol esenţial în politica Românească.
    Din păcate Sudul Basarabiei este acum la Ucraina.
    Cum estimează d-l Oleg Serebrian politica Moldovei-Basarabene şi a României faţă de Ucraina referitor la Dunăre şi la Marea Neagră.
    Ştim că judeţele Ismail, Cahul şi Bolgrad au revenit la Rusia după 1878.
    Vă mulţumesc.
    • raspuns (Luni, 25 ianuarie 2010, 13:42)

      Oleg Serebrian [hotnews.ro] i-a raspuns lui PSD-erbedeul

      Revenirea la hotarele istorice, nu doar a Romaniei dar si a altor tari din centrul si estul Europei, e ceva improbabil. Solutia, si pentru RM, si pentru Romania, si pentru Ucraina, tara in care locuiesc 500 mii de romani, este unitatea europeana.

      De altminteri Republica Moldova ramane stat dunarean. In sudul RM, la Giurgiulesti, exista un port fluvial de capacitate medie.
  • Daca vi se pare corect ca Basarabia sa se numească (Luni, 25 ianuarie 2010, 9:37)

    PSD-erbedeul [utilizator]

    Moldova ?
    M ar interesa sa stiu de ce a fost adoptat tricolorul cu stema intregii Moldove ?
    As fi interesat daca s-ar putea republica atât în România cât şi în Basarabia cartea:
    La Bessarabie, droit nationaux et historiques de Gh. I. Brătianu.
    • raspuns (Luni, 25 ianuarie 2010, 13:46)

      Oleg Serebrian [hotnews.ro] i-a raspuns lui PSD-erbedeul

      Stema Republicii Moldova nu e chiar identica cu cea a Principatului Moldovei. Tricolorul RM este o trimitere expresa la ideea de comunitate de neam si istorie dintre cele doua tari. Nu cred ca e cazul sa inventam alte steme sau drapele pentru a ne "deosebi" mai lesne.

      Mi-ar placea si mie ca mai multe dintre lucrarile lui Gh. Bratianu, inclusiv cursul de lectii de geopolitica, sa fie publicate/republicate. Acum un an propuneam Editurii Cartier din Chisinau sa lansam o serie "Clasicii gandirii geopolitice" in care si-ar fi gasit locul si cartile lui Bratianu. Ideea mai ramane valabila, or directorul editurii s-a aratat interesat de un astfel de proiect.
  • Efectele vizitei (Luni, 25 ianuarie 2010, 9:42)

    Petru Dodon [anonim]

    Dl. Serebrian,

    De fiecare data cand Romania a facut o declaratie, un pas, sau o vizita in R. Moldova, privind imbunatatirea relatiilor, la Moscova, Kiev si Tiraspol au aparut reactii dure, cel putin la nivel declarativ.
    1. In opinia dvs, care credeti ca vor fi reactiile statelor mai sus mentionate si de ce?
    2. Cum ar putea Romania echilibra jocul (aproape de suma nula) privind relatiile cu Ucraina (importanta dpdv al securitatii regionale) si relatiile cu R. Moldova ("proiect de suflet" al presedintelui Basescu). Ce asteptari are R. Moldova de la aceasta intalnire?

    Va multumesc(editat de HotNews.ro)
    • raspuns (Luni, 25 ianuarie 2010, 13:54)

      Oleg Serebrian [hotnews.ro] i-a raspuns lui Petru Dodon

      1. Intai de toate, tin sa va atrag atentia asupra faptului ca Tiraspolul nu e deloc capitala unui stat ci a unui teritoriu aflat sub ocupatie militara ruseasca. Reactiile politicienilor de la Kiev sau Moscova vor depinde in mare parte si de continutul declaratiilor pe care le vor face la Chisinau liderii Romaniei si Republicii Moldova. Desigur, pana la urma, orice declaratie poate fi talmacita si interpretata dupa bunul plac si din pacate unii comentatori politici dar si politicieni de la Kiev si Moscova apeleaza deseori la acest procedeu. Cred, insa, ca nu trebuie sa acordam acestor isterii de moment prea multa atentie. Asta nu inseamna ca trebuie cu tot dinadinsul sa le alimentam.

      2. Normalizarea relatiilor dintre Kiev si Bucuresti ar avea, prin ricoseu, un efect pozitiv si asupra raporturilor dintre Chisinau si Kiev. Sper mult ca noua conducere a MAE de la Bucuresti va sti sa dea o dimensiune relatiilor romano-ucrainene. Am avut uneori senzatia ca Ucraina era "vecinul uitat" al Romaniei, dupa cum uitata mi se pare si soarta celor 500 mi de romani din Bucovina si Bugeac.
  • De ce l-ati votat pe Voronin? (Luni, 25 ianuarie 2010, 9:47)

    Mircea [anonim]

    1. De ce l-ati votat pe Voronin ca presedinte al Republicii Moldova?
    2. Regretati acest gest?
    • raspuns (Luni, 25 ianuarie 2010, 13:57)

      Oleg Serebrian [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mircea

      1. Am facut-o cu concursul direct al prietenilor si partenerilor nostri democrati si liberali din Est si din Vest, care faceau coada in februarie-martie 2005 la Vladimir Voronin, apreciat atunci ca singura sansa de a face fata pericolului rusesc.

      2. Am fost singurul lider de partid (din cele trei) care a regretat public cele intimplate la 4 aprilie 2005. Mai tarziu a fost si dl Vlad Filat, in 2008 daca nu ma inseala memoria, dar domnia sa nu era in aprilie 2005 liderul grupului parlamentar al PD, ci vicepresedintele acestuia.
  • ce parere au moldovenii (Luni, 25 ianuarie 2010, 10:30)

    atreus [anonim]

    1. despre o posibila unire cu romania inainte de integrarea moldovei in UE
    2. despre ruperea transnistriei din moldova pentru realizarea punctului 1
    • raspuns (Luni, 25 ianuarie 2010, 14:00)

      Oleg Serebrian [hotnews.ro] i-a raspuns lui atreus

      1. Teoretic e un lucru posibil. Practic, cel putin in viitorul politic/geopolitic prognozabil e un lucru extrem de greu de facut.

      2. Pentru a accepta "ruperea Transnistriei" ar trebui intaii sa stim ce inseamna "Transnistria" - a) teritoriul oficial al Unitatii teritoriale din stanga Nistrului; b) tot teritoriul din stanga Nistrului; c) teritoriul controlat de "RMN"; d) teritoriul reclamat de "RMN".
  • UNIREA (Luni, 25 ianuarie 2010, 10:31)

    Zak [anonim]

    Va rog sa-mi raspundeti doar cu DA sau NU:

    1) Vreau basarabenii unirea cu Romania (chiar si pe un termen mai indelungat)?

    2) Vreti dumneavostra unirea cu Romania?
    • raspuns (Luni, 25 ianuarie 2010, 14:02)

      Oleg Serebrian [hotnews.ro] i-a raspuns lui Zak

      1. Multi cetateni ai RM doresc unirea cu Romania. Am putea spune ca acest sentiment e impartasit de cam 1/3 din populatia Republicii Moldova. Asta in pofida campaniei anti-romanesti din ultimii opt ani.

      2. Eu sper ca cele doua tari se vor regasi impreuna in cadrul UE.
  • Ce alege Chisinaul? (Luni, 25 ianuarie 2010, 10:44)

    Straistaru Eugen [utilizator]

    Transnistria sau familia europeana?
    • raspuns (Luni, 25 ianuarie 2010, 14:03)

      Oleg Serebrian [hotnews.ro] i-a raspuns lui Straistaru Eugen

      Raspunsul ar fi - ambele. Republica Cipru n-a renuntat la asa-zisa RTCN cand a aderat la UE.
  • Interese (Luni, 25 ianuarie 2010, 11:28)

    Ardeal [anonim]

    Buna ziua!
    1. Credeti ca Traian Basescu ar trebui sa le fie recunoscator basarabenilor care au si cetatenie romana pentru sprijinul substantial in alegeri? A existat vreun troc intre conducerile celor doua tari pentru sustinerea reciproca in luptele politice (si nu numai, vezi evenimentele din Moldova) de anul trecut?
    2. Cat a mai ramas din sentimentul national romanesc in populatia Republicii Moldova? Nu a fost acesta depasit de interesul, justificat de altfel, de ordin economic, diplomatic, geostrategic sau chiar militar?
    Va multumesc
    • raspuns (Luni, 25 ianuarie 2010, 14:06)

      Oleg Serebrian [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ardeal

      1. Cred ca Dl Basescu trebuie sa fie nu recunoscator ci responsabil si sa-si respecte angajamentele facute in fata cetatenilor romani, fie ei din Romania, din Republica Moldova sau din alta parte.
      2. E uimitor, dar chiar si dupa aproape sapte decenii de "moldovenizare" si 'sovietizare" fortata senitmentul national in Basarabia ramane viu si prezent.
  • Transnistria...piatra de moara! (Luni, 25 ianuarie 2010, 11:32)

    Nicolae [anonim]

    Stimate dle. Serebrian,
    La ce nivel consideratzi ca se situeaza PROCENTUL din cetatzenii Republicii Moldova care ar fi de acord cu renuntzarea la Transnistria pentru a putea intra in U.E.?....cunoscand faptul ca, impreuna cu Transnistria, Rep. Moldova nu va putea intra in U.E.
    Care este acest PROCENT in randul politicienilor din Rep. Moldova ????
    Va rog frumos cifre nu comentarii ! Multzumesc
    • raspuns (Luni, 25 ianuarie 2010, 14:08)

      Oleg Serebrian [hotnews.ro] i-a raspuns lui Nicolae

      Nu pot sa va vorbesc matematic din simplul motiv ca nu au fost facute niciun fel de cercetari precise in acest sens. Putem intui doar, ca multi (poate 60 -70 %) dintre cetatenii RM ar putea fi de acord cu renuntarea la Transnistria. Referitor la politicieni, nu cunosc niciun caz cand vreun politician influent sa fi propus asta public.
  • Serebrean +Lupu (Luni, 25 ianuarie 2010, 12:32)

    verjiliu [anonim]

    D-le Serebrean , Va consider un intelectual ce face fata exijentilor acestei notiuni. Cum puteti fi in aceias barca cu Diacov, Lupu si Co? Orientati-va spre alt partid .Acestea Va vor duce la riipa!
    • raspuns (Luni, 25 ianuarie 2010, 15:41)

      Oleg Serebrian [hotnews.ro] i-a raspuns lui verjiliu

      PD face parte din Alianta pentru Integrare Europeana. De altminteri AIE ar fi fost imposibila fara participarea democratilor. In august 2009 multa lume considera ca prezenta mea in cadrul PD putea fi privita ca o garantie suplimentara a faptului ca acest partid nu va merge la o intelegere cu comunistii. De altminteri, cred ca nici nu era nevoie de aceste "asigurari" - PDM si-a demonstrat din plin loialitatea fata de AIE si responsabilitatea fata de propriii alegatori.
  • unirea (Luni, 25 ianuarie 2010, 13:24)

    Surfer [utilizator]

    cand credeti ca va avea loc unirea cu romania, ne-o dorim cu totii !!
    • raspuns (Luni, 25 ianuarie 2010, 15:43)

      Oleg Serebrian [hotnews.ro] i-a raspuns lui Surfer

      Despre un lucru va pot spune cu certitudine - hotarul de pe Prut va disparea atunci cand Republica Moldova va deveni, alaturi de Romania, membru al UE.
  • Moldova (Marţi, 26 ianuarie 2010, 20:34)

    Highlander [anonim]

    Stimate dle. Serebrian,
    1. De ce atat de putini Moldoveni fata de Romani isi doresc Unirea cu Romania atata vreme cat ar avea numai de castigat? Personal nu cred ca Moldova are sanse pentru UE, nu deceniul asta!
    2. Daca Basarabia ar cere unirea cu Romania, sunt sigur ca singura varianta ar fii cea neconditionata. parlamentul Romaniei nu va accepta un statut special al Republicii, si nicicum autonomie.
    Conform dreptului international, daca un stat renunta sau isi pierde suveranitatea, teritoriile autonome au dreptul la suveranitate proprie. Cum si cu cine va fii rezolvata problema "autonomiilor"?
    3. Se vehiculeaza schimbul Transnistriei industrializate cu fostele teritorii pe nistru pana la Cetatea Alba. E o intoxicare, sau o solutie pt moldova?


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by