Analist rus: Moldova trebuie sa aleaga intre granitele ei actuale si integrarea europeana

de Olga Popescu     HotNews.ro
Vineri, 22 ianuarie 2010, 21:42 Actualitate | Esenţial


Republica Moldova trebuie sa aleaga intre granitele ei actuale si integrarea europeana, afirma analistul politic Fiodor Lukiankov, redactor sef al revistei "Rusia in politica globala", intr-un comentariu pentru cotidianul Kommersant. In cazul ultimei optiuni, soarta teritoriilor din stanga Nistrului va deveni o durere de cap exclusiv a Rusiei, crede analistul rus.

Dupa ce in prima jumatate a anilor '90 conflictele etnice din Moldova si din alte foste republici sovietice 'au fost inghetate', procesul de reglementare s-a transformat intr-o rutina diplomatica. In practica, toata lumea era multumita de acest status-quo, noteaza el.

Tarile care s-au confruntat cu fenomenul separatismului au construit bazele propriei statalitati. Proclamandu-si independenta, fostele provincii au supravietuit bazandu-se pe cartuse externe. Rusia a pastrat un instrument de presiune asupra vecinilor, iar Europa si SUA au fost multumite ca nu este razboi.

In final, toata lumea a ajuns la concluzia ca este mai bine ca echilibrul creat sa nu fie distrus. Dar, ulterior, noile state independente s-au stabilizat si au dorit stabilitate. La randul ei, Rusia s-a gandit sa-si refaca pozitiile. Iar Occidentul a inceput sa priveasca mai atent la spatiul postsovietic.

Concurenta s-a acutizat, dar toata lumea a continuat sa solicite celuilalt sa nu distruga starea de lucruri existenta, fie si formal.

In vara lui 2008, razboiul caucazian a deschis o noua etapa, ale carei premise au fost create anterior odata cu recunoasterea provinciei Kosovo.

Prioritatea actualei puteri de la Chisinau este integrarea europeana, iar Moldova este unica tara care are, cel putin teoretic, doua variante de realizare a dezideratului sau: integrarea ca stat separat sau prin unirea cu Romania, ca natiune reunificata. Dar, in ambele cazuri, problema transnistreana constituie un obstacol, incheie analistul rus.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















4098 vizualizari

  • +14 (14 voturi)    
    (injuratura) (Vineri, 22 ianuarie 2010, 21:55)

    stefan2008 [utilizator]

    Presiune asupra vecinilor?
    Astea da relatii cu vecinii!
    Un singur lucru imi doresc sa vad: momentul in care China face praf Rusia.
    • +7 (11 voturi)    
      am vazut rusia in actiune (Vineri, 22 ianuarie 2010, 22:13)

      ... [anonim] i-a raspuns lui stefan2008

      china inca nu. ce va face sa credeti ca sunt mai blanzi? :D
      anyway, o sa vina si vremea chinei, dar o sa faca praf nu rusia, ci sua...
      cat despre transnistria, aceasta nu mai e a moldovei, de facto, inca din anii '90.
      • +18 (20 voturi)    
        Istoria Romanilor (Vineri, 22 ianuarie 2010, 23:35)

        ii [anonim] i-a raspuns lui ...

        Transnistria face parte formal din statul Moldova (Tratatul de la Helsinki). Asa va ramine, atita timp cit va decide Istoria, ca moneda de schimb pentru teritoriile romanesti ramase la Ucraina.

        Rusia nu are nici un drept sa se mai amestece: si altii pot "asigura" stabilitatea regiunii. E timpul sa-si retraga trupele.

        Istoria cere timp, rabdare si tact, insistenta...
        • +4 (8 voturi)    
          Corect (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 0:10)

          A [anonim] i-a raspuns lui ii

          De acord!
          +1
        • +9 (9 voturi)    
          Tratat? (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 1:01)

          Adrian [anonim] i-a raspuns lui ii

          Tocmai tratatul de la Helsinki e incalcat la 2 pasi de noi in Kosovo cu sprijinul celorlalte tari puternice.
      • +2 (2 voturi)    
        o parere (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 10:41)

        Andrei-de-la-Orhei [utilizator] i-a raspuns lui ...

        Cu SUA China face afaceri , cu Rusia are hotarele Siberiei pline de resurse...mai gandeste-te :).indiferent cu cine ar fi razboi va fi nenorocire,cred ca vor continua sa se extinda economic si social in Rusia pana o vor chineza cel putin estul :)
      • +1 (1 vot)    
        china face --- praf. (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 11:47)

        confucius [anonim] i-a raspuns lui ...

        daca guvernul american ar interzice importul de papuci si aparatura ieftina, de calitate proasta, din china, miracolul tigrului cu ochii oblici s'ar opri brusc.
        singurle produse de calitate chinezesti sunt cele artizanale, manufacturate si tzesaturile din bumbac. dar nu toate. in avantul lor economic, au inceput sa foloseasca bumbac african, care e de calitate mai proasta decat al lor..
        in rest, tehnologia chinezeasca e cu doua generatzii in urma americanilor, vanduta tot de americani. caci stiind ce le dai, stii si cum sa contracarezi.
        militar, china n'a fost in stare sa bata vietnamul.
        dupa patru zile de razboi, murisera 10 chineji la un vietnamez. au fost nevoitzi sa se retraga.
        nici macar pe indieni nu's in stare.
        istoria chienei nu este a unei tzari expansioniste.
        lasatzi sa se inarmeze, japonezii ar putea ocupa, a nu stiu cata oara, marea china.
        chinejii nu's agresivi din fire.
        asa c nu vor face pe nimeni praf. ei sunt multzumitzi sa'si castige o viatza mai buna in tzara lor.
    • 0 (2 voturi)    
      se va intampla asta (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 13:56)

      Vali. [anonim] i-a raspuns lui stefan2008

      primavara 2014 o sa fie momentul in care vei vedea asta.... dar sa ai grija sa apuci acel moment
  • +7 (13 voturi)    
    Moldova (Vineri, 22 ianuarie 2010, 21:58)

    Marian [anonim]

    Avem verde de la Moscova la unificare.
  • +13 (15 voturi)    
    unire (Vineri, 22 ianuarie 2010, 22:17)

    ioan [anonim]

    Ce mai asteapta guvernantii nostri. Acum trebuie facuta unirea. E un moment ideal. Transnistria va veni si ea singura. Haideti ca se poate.
    Trebuie dat doar un semnal ca atunci cand au fost unite RDG cu RFG.
  • +10 (12 voturi)    
    moldova noastra (Vineri, 22 ianuarie 2010, 22:41)

    sorin [anonim]

    Politicianul care va face ceva in directia unirii va ramine in istorie...Chiar si Basescu pote sa-si spele toate pacatele trecutului daca face ceva in sensul asta si se vad si rezultate.....sper ca face.
    • -4 (8 voturi)    
      Da, face (Vineri, 22 ianuarie 2010, 23:37)

      ie [anonim] i-a raspuns lui sorin

      Da, face: Romania a suplimentat cu 600 armata din Afganistan
      • +1 (1 vot)    
        decriptare (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 15:40)

        ie [anonim] i-a raspuns lui ie

        nu s-a inteles mesajul: e vorba de un ajutor al Romaniei pentru Nato-Sua pe toate fronturile (Irak, Afganistan, Bosnia etc.) care se spera ca va fi reciproc. Adica Nato-Sua-Ue vor ajuta Romania pe frontul de est, in relatia sa cu Rusia.
        Si e vorba de un efort financiar, dar, mai ales, de sacrificii umane.
    • 0 (0 voturi)    
      Nu politicienii romani! (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 12:23)

      ready4war [anonim] i-a raspuns lui sorin

      Orice tentativa a Rusiei de a suplimenta armata din Transnistria va arunca Moldova in bratele Romaniei. Tot ceea ce trebuie sa facem noi e sa fim diplomati, dar cu adevarat diplomati. Declaratia lui Baconski de zilele trecute mi se pare o greseala. Nu asa trebuie abordata problema Boasarabiei, ci pe un ton impersonal, lipsit de emotie, cu referire la incercarea Rusiei de a alipi bucati din teritoriul altor state.

      Romania trebuie sa recunoasca Moldova ca stat, doar asa ne vom putea uni, ca 2 state independente, altfel Rusia va considera o alipire, deci o incalcare a tratatelor internationale.
  • -4 (10 voturi)    
    UNIRE (Vineri, 22 ianuarie 2010, 23:22)

    cristi [anonim]

    Unirea sta in mana conducatorilor Moldovei. E randul lor acum.
  • -2 (12 voturi)    
    unireeee? (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 0:55)

    tinu [anonim]

    la ce dracu ar ajuta unirea? poate doar sa primim un ajutor economic de la ei, am inteles ca trimit dublu fata de noi ajutoare in Haiti. in orice caz nu avem politicieni capabili sa faca asta, la modul destept. in schimb, printr-o politica comuna din pozitii separate, cred c-am obtine mai mult, inclusiv doua voturi in loc de unul in C.E.. sentimental, sunt atras de idee, dar nu cred ca e inca timpul.
    • +9 (9 voturi)    
      Inca (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 2:54)

      nano2k [utilizator] i-a raspuns lui tinu

      Ce inseamna "inca"?
      Mereu textul a fost "inca nu e timpul".
      Dar cine dicteaza daca e sau nu timpul?
      Chiar m-ar interesa raspunsul, nu este o intrebare retorica.

      Si un raspuns generalizator de genul: istoria, situatia politica, etc nu (mai) e satisfacator.

      Singura opreliste in fata unirii este vointa celor 2 popoare. Nu sustin neconditionat unirea, insa daca asta se va realiza vreodata, atunci:

      1. Sa se realizez cat mai repede. Statul cu mana in sân si privitul in soare nu a rezolvat niciodata nimic.
      2. Vor fi necesari minim 2 pasi premergatori:
      - discutii politice serioase, pentru a sti la ce sa ne asteptam dpdv politic, economic, social, etc
      - discutii publice serioase astfel incat populatia sa constientizeze si sa internalizeze ceea ii asteapta dupa unire.

      Personal, punctul slab major al unirii il vad lipsa infrastructurii celor 2 tari. Noi inca nu avem autostrazi. Inca avem probleme interne mari. Noi intre noi nu ne intelegem, daramite sa mai importam o cultura diferita de a noastra, chiar daca foarte asemanatoare.

      RFG-ul a avut gradul de dezvoltare care i-a permis reunificarea cu RDG-ul. Si si asa, probleme au avut si ei...

      Totusi, asa cum mai zicea cineva, poate acum e momentul favorabil unui astfel de demers. Poate e mai bine sa facem pasul acum si sa ne asumam rezolvarea problemelor generate, decat sa ramanem cu ochii impaienjeniti la Moldova.

      Inima zice DA, ratiunea spune PRECAUTIE... Nu e usor, dar daca era usor deja nu mai aveam problema asta.
      • -2 (2 voturi)    
        . (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 10:54)

        xxx [anonim] i-a raspuns lui nano2k

        Nu e momentul acum din mai multe motive dar cel mai important ar fi situatia economica dezastruoasa a celor doua tari. Daca dupa 20 de ani de la reunificarea celor 2 state germane inca se fac documentare in care se compara viata mai grea din Est, ganditi-va ca in situatia noastra ar fi mult mai greu si vom avea o zona a Moldovei cu 4 milioane de locuitori in plus si cu un nivel de saracie mult mai mare.
        A 2a mare problema este populatia rusofona, faptul ca in Chisinau se vorbeste foarte mult limba rusa. In cazul in care s-ar realiza unirea fara Transnistria am avea deodata 400.000 de rusi+ucrainieni sau vreo 800.000 cu tot cu cei de peste Nistru. La acestia se mai adauga 150.000 de gagauzi si aprox. 80.000 de bulgari.
        O a 3a problema va fi impotrivirea populatiei, dupa parerea mea mai mult in Vest, Centru si Sud, care nu va dori aproape 4 mil de cetateni ai celei mai sarace tari din Europa, din care o parte sigur vor migra spre zonele mai dezvoltate ale Romaniei.
        A 4a problema va fi factorul politic si "ciolanul": in cazul unirii va exista un singur guvern, la Bucuresti, iar partidele moldovenesti au sanse mici de a intra in Parlament, asa ca mi-e greu sa cred ca "baietii destepti" de la Chisinau vor renunta la acest privilegiu.
        Asa ca, poate ca inima zice DA, dar trebuie consultata si ratiunea, nu are rost o casatorie urmata de divort. Poate ar fi bine ca mai intai sa scoatem Moldova noastra din saracia in care se zbate (in special BT, IS, VS) pt ca mai apoi sa vedem ce urmeaza si sa pregatim terenul unirii.
        • -3 (3 voturi)    
          a 5-a problema (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 12:36)

          dan [anonim] i-a raspuns lui xxx

          Si a 5-a problema este ca majoritatea populatziei din R.M., este impotriva unirii !
          • -2 (2 voturi)    
            si din Romania (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 15:04)

            Smik [utilizator] i-a raspuns lui dan

            nu sunt expert in sondaje, dar cred ca si majoriatatea populatiei din Romania este impotriva. Fie din frica de saracie fie din antipatia fata de rusi sau basarabeni
        • +1 (1 vot)    
          Asa e (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 14:49)

          nano2k [utilizator] i-a raspuns lui xxx

          Tot ce zici tu mi se pare foarte ok.
          Am zis ca vom avea probleme serioase daca unirea se va infaptui.

          Totusi, anumite sanse le ai foarte rar. Si poate e mai bine sa le folosesti atunci cand le ai decat sa le ratezi din diverse motive, recunosc, la fel de obiective.

          Din pacate, am impresia ca pana la urma nu noi vom decide in problema asta. Ci vom fi doar folositi de catre marii jucatori pentru un interes sau altul. Deh, nu m-ar deranja foarte mult asta, atata timp cat vom castiga si noi.

          Moral vom castiga enorm. Si cateodata e bine sa uiti putin de celelalte. In 1918 sunt convins ca existau milioane de motive rationale impotriva Unirii. Si totusi...
          • 0 (0 voturi)    
            inca nu... (Duminică, 24 ianuarie 2010, 0:57)

            tinu [anonim] i-a raspuns lui nano2k

            Desi in mare sunt de acord cu ceea ce spui, sustin faptul ca e inca prea devreme. Vointa celor doua popoare este din pacate lucrul cel mai putin important, intr-un climat actual in care economicul dicteaza aliantele. RFG ul a "pompat" 1000 de miliarde de euro in est, si rezultatele sunt inca departe de a fi fericite. Nu avem cultura unor astfel de evenimente. Avem un entuziasm initial debordant, dar apoi, rapid , se instaureaza nepasarea si delasarea specifica (de ambele parti ale Prutului). Dezamagirea (de care vorbeste perfect Ssmik in comentariul lui) venita din frustrarea economica va ruina apoi intreaga constructie, anuland toata munca de pana atunci, si antrenand, poate, o noua "sovietizare" a Moldovei. Calea (si sunt departe de a pretinde ca posed adevarul) este cea descrisa tot in comentariul lui Ssmik de mai jos. Eu asa cred. Si sa dea Dumnezeu sa le apucam, cu toate ca personal nu mai cred absolut deloc in bunastarea viitoare a aceste tari.
      • +2 (2 voturi)    
        Nu e inca timpul (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 14:51)

        Smik [utilizator] i-a raspuns lui nano2k

        Sunt din RM. Incepand din 1945.. acolo a fost distrusa patura intelectuala ca sa fie inlocuita cu alta.. adusa din Rusia. Au ramas doar taranii purtatori ai valorilor nationale (dar puternic asupriti). In scoli si presa, romanii au fost discreditati puternic si a fost introdusa limba "moldoveneasca" si nationalitatea "moldovean". In anii 1990-2000 (anii mei de scoala) situatia s-a schimbat mult, mai ales prin scoli. In acesti ani a crescut o generatie care isi doreste UNIREA. Insa saracia a adus multe dezamagiri si a facut sa fie reales partidul comunist in 2000. Acesta a facut tot posibilul sa ne indeparteze de Romania. Trebuie reluat cursul anilor '90. Minoritatile nationale (30% ) nu vor unirea pentru ca vor pierde dreptul la limba rusa. O alta parte din populatie .. sau sunt indecisi(care sunt interesati mai mult de burta) sau sunt contra unirii (care au ramas cu fobiile sovietice). Decat o unire dupa care v-a urma o mare dezamagire, mai bine s-ar intensifica relatiile atat economice si culturale . Cresterea a inca o generatie in stilul anilor 90-2000 si sustinerea RM de catre Romania in EU va garanta o unire productiva in 10-15 ani
  • +2 (6 voturi)    
    cu asa romani (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 5:45)

    siba [anonim]

    eu zic sa ne bazam pe aurescu.
    sa adaugam moldova, bucovina si tezaurul...si nea aurescu poate sa fie presedinte pe 20 ani.
  • +2 (2 voturi)    
    DA (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 6:46)

    Lucianmotzul [anonim]

    vrem din toata inima unirea cu frati nostri de peste prut ,Basarabia este pamint ROMANESC ,sa se refaca ROMANIA MARE DODOLOTZA ,alti se lupta pt un km patrat iar noi ce facem ,acum ori niciodata sa facem ROMANIA MARE nu te lasa BASESCULE arata-le ca ai curaj si nu esti un papa lapte de geonel care sa mearga de 3 ori la moscova ,arata ca tu mori pt tara si iubesti poporul ,aratale tradatorilor de neam si tara ca esti patriot si vei intra in istorie pe veci.Traiasca ROMANIA MARE si DUMNEZEU SA NE AJUTE ,mesaj transmis din USA de catre un ardelean-mot .
  • 0 (0 voturi)    
    schimb de teritorii (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 7:49)

    luxdesign28 [utilizator]

    Din cate stiu Transnistria era a Rusiei si a existat un schimb de pamant. Practic la Ucraina este pamantul ramanesc care ne apartine. In mod normal ar trebui sa le dam pamantul (Transnistria) rusilor si sa luam de la Ucraina ce ne apartine... oricum acolo sunt aproximativ 400 de mii de romani, mai multi decat in Transnistria... In felul asta s-ar putea alipi si Basarabia de Romania. Cu Transnistria ar fi prea riscant... Oricum Basarabia are deja prea multi etnici rusi si fara transnistreni.
  • +2 (2 voturi)    
    Ue poate rezolva (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 7:53)

    hotnewsfil [utilizator]

    UE poate rezolva problemele comune romano-basarabene.
    Asa cum, dupa admiterea Romaniei in UE, "multimea"(semnificatia din teoria multimilor) maghiarilor din Europa este alcatuita din doua submultimi principale, respectiv cea a maghiarilor din Ungaria si cea a maghiarilor din Romania, ambele functionand armonios impreuna, sub jurisdictia UE, tot asa trebue sa se realizeze o multime a romanilor din Europa, alcatuita din doua submultimi principale. respectiv cea a romanilor din Romania si cea a romanilor din Basarabia.. Sunt convins ca talentul si staruinta diplomatilor romani, concertati cu cei basarabeni, precum si rolul important pe care il poate avea presedintele Traian Basescu, vor face ca si romanii sa reuseasca ce au reusit magiarii (realizarea celor doua submultimi conationale), primul pas fiind determinarea colosului UE sa isi intoarca mai decisi fata catre Republica Moldova. Succesul unirii, peste granite, a celor doua submultimi romanesti este si in interesul major al UE (pentru vizionarii care au ochi sa vada).
  • +1 (1 vot)    
    Situtia Moldovei nu este in alternativa (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 8:16)

    hotnewsfil [utilizator]

    Moldova nu trebue sa aleaga intre granitele ei actuale si integrarea la UE., ci trebue sa le detina pe ambele, incepand cu demersurile pentru admitere in UE, cu sprijinul ferm al Romaniei.
  • -1 (1 vot)    
    unirea (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 8:33)

    cosmin [anonim]

    o sa se uneasca doua saracii mari si o sa iasa o saracie si mai mare!
  • 0 (0 voturi)    
    Noi nu suntem pregatiti (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 10:37)

    Dumitru [anonim]

    Pentru Unire pot opta numai cetatenii din Romania si R. Moldova.
    Cine crede ca ei sunt pregatiti pentru o asemenea alegere?
    Cel putin in RM Unirea o doresc doar intelectualii(+ alte paturi importante dar la fel de mici) - cealalta parte este cea mai critica - indoctrinizati de ani si ani de comunism si dezamagiri 'democratice'.

    Cred ca si in Romania situatia nu este mai stralucitoare.
  • 0 (0 voturi)    
    totul este posibil (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 11:19)

    tepes [anonim]

    M.Eminescu spunea de-la Nistru pin-la Tisa tot romanul plinsumi-sa,deci spunea el ca de la nistru incepe Romania.Ar fi bine si asa numai sa fie,iar Transnistria sa devina o zona de interferenta demilitarizata autonoma intre cele 3 tarii.O parere.
  • 0 (0 voturi)    
    rusul tot rus a ramas.... (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 11:39)

    dorinteodor [anonim]

    se gindeste mereu la teritorii si la granite....
  • +1 (1 vot)    
    unirea face puterea (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 13:34)

    patrut [anonim]

    Sa nu se uite ca Eminescu a trait in anii celei de a doua jumatati a secolului XIX, iar Stalin in prima jumatate a sec. XX...In timpul lui, romanii din Basarabia au fost deportati in cele mai departate zone estice ale Rusiei, in locul lor fiind colonizati rusii. E timpul sa-i gasim! Si sa-i ingropam crestineste pe cei care si-au pierdut vietile pe teritoriul rusesc in al doilea razboi mondial...
  • 0 (0 voturi)    
    Majoritatea? (Sâmbătă, 23 ianuarie 2010, 14:52)

    nano2k [utilizator]

    Nu cred ca majoritatea e impotriva.
    Cred mai degraba ca majoritatea este neutra, adica nu sunt convinsi.

    Problema este ca nici noi, romanii, si nici ei, moldovenii, nu suntem informati suficient in aceasta privinta de catre factorii care doresc unirea. Lucru care trebuie schimbat.

    Chiar si eu sunt deocamdata neconvins, insa nu exclud din start posibilitatea si incerc sa gandesc pentru mine. Ideal ar fi sa ni se prezinte obiectiv, fara ascunzisuri, bunele si relele, pentru ca nimic nu e alb imaculat sau negru total.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by