Premierul Emil Boc si Ministrul Transporturilor Radu Berceanu au semnat contractul pentru tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov. Contractul este atribuit consortiului Vinci - Aktor si pretul final pe care il va plati statul roman este de 4,8 miliarde euro.

UPDATE 2 Radu Berceanu: Explicatia celor 4,8 miliarde consta in costuri, este vorba despre imprumut si alte costuri financiare importante pe 30 de ani care se adauga la costul lucrarii in sine. La 30 de ani vorbim de inca odata banii; apoi in acest 30 de ani concesionarul face ceea ce noi de obicei nu facem, adica intretinerea asa cum trebuie, reparatii asa cum trebuie. In plus, e vorba de intretinerea curenta - deszapezire pe perioada de iarna, de exemplu, si altele.

HotNews.ro a transmis LIVE TEXT cele mai importante declaratii facute la semnarea contractului

Emil Boc:

  • Ati reusit sa finalizati cel mai important proiect de Parteneriat public-privat, este un semn ca lucrurile se misca bine in directia de infrastructura.
  • Incepe o era noua in abordarea infrastructurii in Romania.
  • Nu mai suntem atat de dependenti de limitarea bugetara, ci avem o gandire pe termen lung.
  • Vreau sa transmit un mesaj pentru tot ce inseamna infrastructura: sunt convins ca nu este departe ziua cand si alte tronsoane vor fi parte a unui PPP: Sibiu-Pitesti poate fi alt tronson.
  • Poate acest model va fi urmat si de autoritatile locale, sa pui in practica acest tip de parteneriat care a construit Europa.
  • Cred ca de astazi prin acest demers extrem de important putem sa facem pasi importanti pentru modernizarea infrastructurii.
  • Pot invata si cei din domeniul sanatatii, agriculturii, dezvoltarii regionale pentru a oferi romanilor drumuri, autostrazi, spitale.
  • Mai sunt multe lucruri de facut pentru ca proiectul sa fie pus in practica dar acest prim pas a fost facut.

Reprezentantul firmei Vinci:

  • Acest contract nu este numai unul tehnic, ci si un contract de finantare.
  • Suntem foarte incantati de acest contract si firma Vinci, care este foarte cunoscuta in domeniul financiar, este nerabdatoare sa demareze contractul.

Reprezentantul firmei Aktor:

  • Acest proiect va fi un succes; in vederea obtinerii acestui succes suntem siguri ca vom beneficia de sprijinul autoritatilor si de sprijinul cetatenilor din Romania.

Radu Berceanu:

  • Vreau sa-i asigur si pe cei de la Vinci si pe cei de la Aktor ca sunt bineveniti in Romania si cei care vor fi peste 30 de ani la conducerea Ministerului sau a Companiei de Drumuri sa fie deschisi pentru ca acest contract sa se desfasoare in cele mai bune conditii.
  • Am reusit impreuna sa punem la punct toate aceste lucruri pentru ca timp de 30 de ani sa se desfasoare corect.
  • Este primul astfel de contract dar avem, intr-o strategie pe care am prezentat-o in martie 2007, mai multe portiuni de autostrada care urmeaza sa fie abordate la fel.
  • Am dorit insa sa avem un prim astfel de contract semnat si abia apoi sa incepem demersurile pentru a avea si alte contracte. E vorba de Pitesti-Sibiu, poate ca va fi impartit in 2 portiuni.
  • Celelalte consortii care au participat in diverse etape la aceasta prima competitie poate vor veni si la celelalte.
  • PPP in acest domeniu ofera avantaje de necontestat. Dumnealor urmaza ca timp de un an sa faca studiile geo, studiile de traseu in amanuntime, proiectul tehnic si apoi sa construaisca efectiv aceasta autostrada. Stiind ca tot dumnealor vor trebui sa intretina aceasta autostrada timp de 30 de ani vor face toate lucrurile la cel mai bun mod posibil, nu cum se intampla la celelalte contracte, sa dea vina pe ceilalti. Acum sunt unii si aceiasi care trebuie sa ofere utilizatorilor romani autostrada ca noua in permanenta.
  • Intr-o foarte lunga perioada vor fi realizate reparatii capitale care intra si in obligatia constructorului, intretinerea de iarna, de vara.
  • Spre deosebire de inceputul procesului, la inceputul lui 2007, traseul urma sa fie tot undeva in zona Vaii Prahovei unde deja trece soseaua actuala si calea ferata, dumnealor au ales un alt traseu si poate asta a fost punctul principal pentru care au avut mai multe sanse de castig, care este mai sus, are foarte multe tunele si viaducte, de aici poate un cost ceva mai mare, dar poate sa mentina o viteza peste tot ridicata, are avantajul inca de la inceput ca exproprierea terenurilor este mult mai simpla - multe apartin deja statului roman sau au o valoare mult mai mica.
  • Si ca probleme de mediu si de impact social situatia este mult mai buna. Vinci este cel mai mare concesionar de autostrazi din lume, a lucrat cred pe aproape toate continentele.
  • Sunt convins ca dansii vor sa-si faca si o carte de vizita cu aceasta lucrare, atunci cand va veni momentul vor participa si la alte concesiuni. Am pornit cu dreptul in ceea ce priveste PPP in domeniul autostrazilor in Romania.
  • Chiar daca procesul s-a finalizat in plina criza economica, au fost desemnati in mai 2009.
  • Incepem cu un proiect complicat, alte portiuni sunt convins ca vor fi mai usor de abordat. Sunt convins ca exista un viitor in ce priveste realizarea de autostrazi PPP in Romania.
  • Contractul este unul foarte complex, sper sa devina un model si pentru alte contracte.
  • Berceanu: Dupa 30 de ani autostrada revine la Compania Nationala de Autostrazi si Drmuri si trebuie sa revina in conditii de calitate ca si noua. Ea trebuie mentinuta in aceasta perioada la acest nivel ridicat de calitate.
  • A fost o licitatie internationala la care au venit cei mai mari concesionari din lume, au fost initial 12 consortii, care au fost intr-o competitie acerba aproape un an si jumatate, au fost selectate 4 din cele mai bine cotate si a castigat acest consortiu.
  • Explicatia celor 4,8 miliarde reprezinta un cost financiar, imprumutul in sine, sunt niste costuri financiare importante pe 30 de ani care se adauga la costul lucrarii in sine. La 30 de ani vorbim de inca odata banii; apoi in acesti 30 de ani concesionarul face ceea ce noi de obicei nu facem, adica intretinerea asa cum trebuie, reparatii asa cum trebuie. In plus, e vorba de intretinerea curenta - deszapezire, si asa mai departe.
  • Daca taxele nu vor acoperi sumele convenite restul va fi acoperit de la bugetul de stat. Asa este peste tot unde admiram autostrazile, Germania, Italia si asa mai departe si nu exista alta metoda nici la noi.
  • Am invitat pe cineva de la BEI specializati in sensul acesta. Au verificat si dansii si parerea a fost din partea tuturor ca este un contract foarte avantajos.
  • Taxa - toate lucrurile in tara asta sunt cu plata, unele sunt cu plata directa, altele cu plata indirecta. Toate drumurile nationale sunt cu plata.
  • Nu exista drumuri, autostrazi, cai ferate sau porturi si aeroporturi gratis, fara plata. Exista o varianta in care platim cu totii. Exista cealalta varianta in care platesc cei care utilizeaza, atat cat utilizeaza.
  • Cand autostrada va fi la dispozitie, autoritatile de atunci, impreuna cu concesionarul, vor stabili taxa. Suntem in economia de piata si daca vor fi taxe prea mari sau prea mici acest lucru se va sesiza, si apoi nivelul se va regla.
  • Exista niste criterii pentru stabilirea taxei, dar ele nu sunt clare pentru ca principalul criteriu este piata.
  • Contribuabilii romani doresc sa aiba o autostrada acolo si s-a adoptat o astfel de metoda, ca si in alte tari; este mai buna pentru ca pana in 2020 nu avem nicio alta varianta sa realizam aceasta autostrada.
  • Lucrurile acestea ridica intotdeauna un anumit grad de necunoscut. Nu avem sa stim exact cati vor folosi autostrada in nustiu care an, in nustiu care perioada.
  • In parteneriatele public-private toate costurile sunt apreciate global si in afara de ceea ce se cheama inchiderea financiara toate costurile sunt incluse si nu se poate produce nicio schimbare.
  • Aproximativ 60% din traseul propus de dumnealor reprezinta terenuri la care este proprietar statul.
  • S-au purtat discutii, in momentul in care vom fi in apropierea momentului de peste 4 ani vom lua o decizie pentru ca una din modalitatile de incasare este si pe sistem rovinieta. Incepand de peste cateva luni va intra in functiune un sistem de incasare a actualei roviniete, care nu se incaseaza.
  • Nu este ceva ce s-ar putea sa ajunga la alte costuri, e o diferenta foarte mare intre contractul pentru Autostrada Transilvania si aceasta. Acela a fost dat prin incredintare directa. Va pot da mai multe amanunte cei care s-au ocupat de acest contract. Pretul este ferm, aici nu se schimba.