Tara este sub nameti, transportatorii sunt nervosi ca raman blocati pe drumuri, iar autoritatile sunt preocupate daca au sau nu soferii rovinieta. Cam aceasta este pe scurt situatia in prima zi de iarna adevarata. Potrivit Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), in mai multe judete problema deszapezirii este gestionata ineficient de catre autoritati. Reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) spun ca nu au informatii despre blocaje pe drumurile nationale. In schimb, la indemnul ministrului transporturilor, sunt interesati sa afle daca transportatorii si-au platit rovinieta.

"Ca si in alti ani, atunci cand zapada loveste "naprasnic" Romania, incapacitatea autoritatilor de a gestiona problema deszapezirii iese la iveala. Cu toate masurile verbale luate de premier si de ministrul transporturilor, constatam ca, cei cu rovinieta si fara rovinieta, transportatorii romani, dar si cetatenii obisnuiti, sunt loviti nu atat de zapada, cat de indolenta si proasta organizare", se arata intr-un comunicat al FORT. Transportatorii cer autoritatilor sa ia urgent masurile necesare pentru a asigura un trafic in minime conditii de siguranta. De asemenea, transmit ministrului transporturilor, Radu Berceanu, ca, indiferent de cine si cum plateste rovinieta, drumurile trebuie sa constituie o prioritate pentru autoritati.

Reprezentantii CNADNR, interesati de rovinieta

Problema rovinietei a fost pusa de Radu Berceanu in videoconferinta de luni de la Guvern, unde a cerut ca soferii care solicita interventii de deszapezire pe drumurile nationale sa fie verificati daca si-au platit rovinieta.

“Pana la urma, toata aceasta pregatire de iarna este si o chestiune de bani. Facem intretinerea drumurilor nationale si autostrazilor numai din veniturile proprii. Banii de la bugetul de stat sunt pentru investitii, veniturile proprii inseamna in primul rand rovinieta si sa stiti ca ar trebui ca, de acum incolo, in momentul in care cineva reclama ca este blocat undeva, sa-l intrebam si ce numar de rovinieta are, ca sa vedem daca aceasta suma foarte mica a fost platita sau soferul reclama si nu are nici macar rovinieta”, a spus Berceanu.

Solicitarea ministrului a fost luata in serios de catre reprezentantii CNADNR. "I-ati intrebat (n.red. pe transportatori) daca au roviniete?", a spus Florea Dascalu, director general adjunct al CNADNR, contactat de HotNews.ro. Dascalu sustine ca nu exista probleme pe drumurile nationale. Acelasi lucru il sustine si directorul general al CNADNR, Dorina Tiron. "Nu am acest mesaj. Nu am cunostinte despre blocaje pe drumurile nationale", a afirmat Tiron.

Transportatorii: Probleme in Prahova, Ilfov, Dambovita, Brasov si Buzau

Transportatorii spun altceva. "Sunt probleme pe drumurile nationale si la intrarea in orase in mai multe judete. Este vorba despre judetele Prahova, Ilfov, Dambovita, Brasov si Buzau", a declarat pentru HotNews.ro Augustin Hagiu, presedintele FORT. Potrivit acestuia, pe drumurile nationale autoritatile au iesit la deszapezit doar cu tractoare care nu fac fata. Hagiu a mai spus ca transportatorii sunt indignati de mesajul lansat de Radu Berceanu potrivit caruia soferii inzapeziti ar trebui verificati daca au platit rovinieta. "Mi se pare penibil sa iesi cu asa ceva. Daca vezi un tir rasturnat, cum poti sa-l intrebi pe sofer de rovinieta?", a afirmat Hagiu.

FORT sustine ca SIVECO va primi de la CNADNR 22 milioane de euro pentru un soft. CNADNR nu confirma

Potrivit presedintelui FORT, in situatia in care nu are bani pentru deszapezire, Ministerul Transporturilor sa foloseasca "cele 22 de milioane euro, care reprezinta noul "tun" pus la cale de baietii destepti ce vor sa "optimizeze" incasarea rovinietei printr-un software de 2 bani". Hagiu se refera la intentia CNADNR de a oferi pana in 22,3 milioane de euro pentru achizitionarea unui sistem informatic de emitere, gestiune, monitorizare si control a rovinietelor. In acest sens, CNADNR a lansat in septembrie o licitatie deschisa. Augustin Hagiu sustine ca SIVECO Romania va fi compania cu care va fi incheiat contractul. Directorul general al CNADNR afirma ca nu a fost stabilit nimic in acest sens, urmand ca anuntul privind atribuirea contractului sa fie facut in perioada urmatoare.

Hagiu mai spune ca CNADNR vrea sa cheltuiasca extrem de mult pe achizitia acestui soft, in conditiile in care in Ungaria un sistem informatic similar a costat 15.000 euro.