Gheorghe Patrascu, arhitectul sef al Capitalei a explicat miercuri, 28 octombrie, care sunt prioritatile principale ale Bucurestiului. "Am negociat 2-3 proiecte mari de parteneriat public privat care au fost esecuri din nepriceperea lumii politice si a partenerilor privati", a spus acesta, in cadrul conferintei "Bucuresti 2020 - Ce proiect avem pentru un sfert din populatia tarii?" organizata de Ziarul Financiar.

La conferinta vor mai lua cuvantul Mircea Raicu, viceprimarul Capitalei, Claudiu Munteanu-Jipescu - Salans, Paul Kielstra - Economist Intelligence Unit; Cristian Secosan- CEO Siemens, Gheorghe Udriste, Director General Metrorex.

Gheorghe Patrascu, arhitectul sef al Capitalei :

  • Paradoxal, Bucurestiul nu are o strategie de dezvoltare
  • O problema naglijata - a aduce cetateanul in centrul initaitivelor, de multe ori apar proiecte impotriva opiniei publice
  • Am negociat 2-3 proiecte mari de parteneriat public privat care au fost esecuri din nepriceperea lumii politice si a parteneriatilor privati
  • Problema patrimoniului este neglijata
  • Incercam sa rezolvam problema proiectului de infrastructura din zona centrului istoric care din pacate este acum blocat
  • Modul de administrare al Bucurestiului este atipic; are 7 bugete - dezvoltarile urbanistice se pot face si de catre sectoare ar trebui regandite competentele
  • administrative si relatia cu Ilfovul.
  • Poate ar trebui sa-i gasim o identitate Bucurestiului
  • Trebuie sa devina acel centru regional de business, chiar studiile europene arata ca este posibil, in ce priveste criteriile si oportunitatile este o pozitie mai mult decta buna
  • Incercam sa lansam o strategie de dezvoltare teritoriala a Bucurestiului
  • Prioritati majore ale acestei perioade: infrastructura (transportul public, intrarile in oras, centura Bucurestiului, inchiderea inelului principal)
  • Metroul ar trebui sa constituie mijlocul nr 1 de transport in Bucuresti, nici macar proiectele de perspectiva nu pot acoperi necesitatile pentru metrou. Desigur, tin de colaborarea cu Guvernul si cu Ilfovul. Pana in 2020 ar trebui ca lucrurile sa se schimbe
  • Ceea ce a fost neglijat in primul rand - spatiul public, incercam sa il reabilitam si sa il redam cetateanului
  • Proiectul Transurban Bucuresti - fara a elimina circulatia autobuzelor va crea trasee pentru pietoni, pentru biciclisti si branduri urbane - se va incerca o aplicatie pe fnduri europene - Axa 1 POR

Mircea Raicu, viceprimarul Capitalei:

  • Zilnic Bucurestiul este traversat de peste 1,2 milioane masini. Anul trecut numarul de masini a crescut cu o treime.
  • Avem in administrare 486 de strazi, din care au fost reabilitate 370 de bulevarde
  • Inelul prinacipal al orasului : au fost lucrari de reabilitare pe principalele bulevarde. Acest inel trebuia inchis in martie 2009, speram sa-l inchidem in 2010
  • In master plan sunt propuse pasaje pentru evitarea aglomeratiei, de care din pacate nu ne-am apucat inca
  • Eu cred ca anul viitor vom demara din nou in forta aceste proiecte
  • Trebuie ragndite sensurile unice. Benzile unice pentru RATB isi propun sa faca din acesta un mijloc preferat pentru cetateni
  • Pentru a avea trafic fluent trebuie sa marim viteza de deplasare a autoturismelor, adica toata latimea bulevardelor sa fie folosite in acest scop.
  • A inceput un proces de extindere a parcarilor. Au fost realizate pana acum 100.000 de locuri de parcare, aceasta practica a fost preluata si de sectoare.
  • Primaria Capitalei trebuie sa faca inca 100.000 de locuri de parcare, am identificat un nr de 17 locatii pentru parcari supraterane, studiile de fezabilitate sunt gata, de 1 an si jumatate 7 din acestea sunt scoase la contractare prin parteneriat public-privat.
  • Una din ele sta de un an sa se incheie contractul intre primarie si firma care a castigat lcitatia.
  • Una din cele 17 locatii identificate pentru parcare supraterana asteapta de 1 an incheierea contractului cu firma castigatoare a licitatiei
  • Adriean Videanu a investit peste 2 miliarde euro in 3 ani de zile. 
  • In varianta optimista, avem nevoie de 4 miliarde de euro, vom obtine o reducere a emisiilor de carbon cu 15% si o reducere a timpului de asteptare in trafic cu 20%
  • In varianta "normala", avem nevoie de 2 miliarde de euro

Claudiu Munteanu-Jipescu, SALANS:

  • Dezvoltarea zonei metropolitane Bucuresti necesita un numar semnificativ de proceduri de achizitie publica
  • Constatarea facuta astazi este ca marile proiecte sunt blocate in numeroase litigii si contestatii
  • Gvernul s-a straduit 3 ani sa implemeteze proiectul pasapoartelor cu cip, dupa 3 ani, din cauza contestatiilor in instanta, a constatat ca este imposibil sa realizeze asta cu un partener privat
  • Puncte slabe speculate cu succes de cei care vor sa conteste licitatiile:

- modul defectuos de formulare a prevederilor documentatiilor de atribuire.

- raspunsuri contradictorii la intrebarile de clarificare - am participat la o licitatie unde s-a ajuns la 900 pagini de raspunsuri

- Un alt aspect de slabiciune prevede aplicarea disporportionata a unor cirterii de calificare, in raport cu obiectul contractului

- excesul de formalism

- intarpretarea rigida a prevederilor legislative

- exacerbarea efectelor erorilor minore- lipsa unei stampile, o virgula pusa gresit

- anularea procedurii ca masura de prudenta, chiar daca nu este evidenta incalcarea unui interes public.

  • Remedii propuse:

- imbunatatirea nivelului de experienta al departamentelor specializate ale autoritatilor publice prin programe de formare profesionala

- in caz de deficit de expertiza, legislatia permite autoritatilor sa apeleze la resurse externe

Gheorghe Udriste, Director General Metrorex:

  • Nu cred ca in 10 ani de acum incolo vom face mare lucru.Administratia publica locala a scapat din mana dezvoltarea orasului
  • Ar trebui sa avem un buget consolidat in care sa facem de asa natura incat sa rezolvam cererile,
  • S-a inceput prin aceste documente programatice, strategii. Nu se pot trasa artere principale de circulatie
  • Am invatat enorm in aceasta perioada, incep sa pun in valoare experienta din administratia publica.
  • Nu se va putea face nimic fara transport public, proiectele pe care le vom demara trebuie sa fie axate pe aceasta
  • Nici nu stim ce populatie are Bucurestiul exact. S-a dat un inceput al dezvoltarii orasului dupa anul 2000
  • In 2008 a fost aprobat in CGMB un nou master-plan, in care unii nici n-au avut curiozitatea sa se uite. 
  • Guvernul actual s-a implicat in atragerea unor surse de finantare pentru Bucuresti, chiar astazi se va discuta o finantare pentru linia 5 de metrou
  • Am elaborat o strategie de dezvoltare pentru liniile de metrou. 

UPDATE 4Mircea Raicu: Suntem intr-un an de criza, bugetul este acelasi ca in 2007 dar atunci veneau bani din fonduri structurale, din credite. In acest an primarul nu a reusit sa dea drumul la niciun proiect nou, asa ca mi-e foarte greu sa spun ce se va intampla in 2020. Acum, cu ajutorul Guvernului japonez avem planuri de dezvoltare a infrastructurii pana in 2020. Trebuie sa ne tinem de ele. Sper ca dupa alegeri vom gasi resursa pt ca Bucurestiul sa se dezvolte. Care

Udriste: PUG isi incheie valabilitatea anul viitor. In ce priveste autoritatea publica e transport, avem documentatia pregatita, asteptam infiintarea zonei metropolitane pentru a o lansa pe piata.

Raicu: primul mijloc de descurajare a venirii in centrul orasului trebuie sa fie un transport public sigur si rapid.