Vlad Filat (Kommersant): Prioritatea R. Moldova este UE, nu NATO. Vorbesc romana. Unirea nu este dorita de cetateni si nu e posibila juridic

de M.M. HotNews.ro
Vineri, 9 octombrie 2009, 15:41 Actualitate | Esenţial

Prioritatea Republicii Moldova este integrarea in Uniunea Europeana, dar nu si aderarea la NATO, a declarat Vlad Filat, premierul de la Chisinau, pentru publicatia ruseasca Kommersant, preluata de Unimedia, adaugand insa ca nu intelege de ce pe teritoriul tarii se afla soldati straini - o referire clara la trupele rusesti din Transnistria.

In ceea ce priveste subiectul unirii cu Romania, Filat a afirmat: "Unirea nu este dorita de cetateni si ea nu este posibila din punct de vedere juridic"

"Nu pot vorbi si decide pentru poporul moldovenesc. NATO nu este prioritate, UE este si am anuntat clar acest lucru. R. Moldova este o tara neutra, fapt mentionat in Constitutie. Trebuie sa fie clar acest lucru pentru toata lumea, insa nu ineleg de ce pe teritoriul tarii noastre (n.r. Transnistria) se gasesc soldati straini. Iata aceste chestiuni trebuie rezolvate", a precizat primul ministru.

Pe agenda discutiilor cu Federatia Rusa, prioritara este problema transnistreana, dar si chestiuni economice ce se refera la accesul produselor moldovenesti pe piata rusa. "Pe de o parte, dorim relatii bune cu Rusia, dar, pe de alta, in Vest ni se deschid mai multe oportunitati, in timp ce in din partea rusa apar permanent bariere", a subliniat el.

Romana sau moldoveneasca?

Jurnalistul rus s-a aratat foarte interesat si de limba pe care o vorbeste premierul moldovean, afland intr-un final ca acesta vobeste limba romana.

"Americanii se simt incomod ca vorbesc in limba engleza?! Nu, deloc. Exact la fel si noi vorbim limba romana. Despre subiectul limbii niciodata in Moldova nu s-a vorbit competent. Da, eu sunt premierul R. Moldova, dar vorbesc limba romana. Faptul ca in Constitutie ea se numeste moldoveneasca e o chestie legata de conjunctura care a fost la momentul adoptarii documentului. Daca veti intreba vorbitorii de limba rusa din Chisinau ce limba vorbim, va vor spune - in romana", a spus Vlad Filat.

Unirea cu Romania, imposibila juridic

In interviul acordat publicatiei rusesti, la insistenta jurnalistului, Filat a vorbit si despre presupusa "Unire a R. Moldova cu Romania", spunand ca nu este decat o inventie a PCRM.

"Ideea unirii cu Romania este rezultatul propagandei comunistilor. Nu ascund ca suntem interesati in relatii normale cu Romania. Totodata, vom semna acordul de frontiera cu Romania cat mai curand. Moldova este o tara independenta, iar oamenii care locuiesc aici se simt cetateni ai acestei tari. Unirea nu este dorita de cetateni si ea nu este posibila din punct de vedere juridic", a opinat premierul moldovean.

Referindu-se la declaratiile lui Smirnov, care a afirmat ca isi doreste ca Transnistria sa devina parte a Federatiei Ruse, Filat a mentionat ca acest aspect trebuieste abordat altfel. "Smirnov a anuntat ca vrea in componenta Rusiei de mai multe ori si nu doresc sa comentez declaratiile acestuia. Noi vom vorbi cu oamenii - este nevoie de o alta abordare - reintregirea trebuie sa aiba loc intre oameni, nu doar intre politicieni. Noi vorbim despre pace, dar in regiune stau militari, armament, tancuri. Acest lucru este incorect, iar Rusia trebuie sa demonstreze cum in mod pacifist poate fi rezolvat acest conflict", a subliniat Filat.


Citeste mai multe despre   



  
2705 vizualizari
  • +15 (15 voturi)    
    Un discurs corect (Vineri, 9 octombrie 2009, 15:53)

    Hapxiu [anonim]

    Succes!
  • +13 (13 voturi)    
    in sfarsit (Vineri, 9 octombrie 2009, 16:05)

    bobo [anonim]

    in sfarsit cineva care pune problema r. moldova in relatiile si cu rusia si cu romania prin prizma cetateanului de rand si nu a vre-o unui partid politic. mult succes in continuare si multa rabdare
  • +4 (10 voturi)    
    Azi nu (Vineri, 9 octombrie 2009, 16:10)

    barasab [anonim]

    Azi Unirea nu e dorita de majoritatea populatiei, dar maine da!
    • 0 (12 voturi)    
      Nici maine (Vineri, 9 octombrie 2009, 16:52)

      MM [anonim] i-a raspuns lui barasab

      Unirea este o nebunie care ar arunca Romania cu 20 de ani in spate, nu ne leaga nimic de acel popor poate decat limba. Stramosii lor erau romani, cei ce locuiesc acum acolo sunt rusi. Nu vreau sa deranjez vreun fanatic dar in tara sunt multi care gandesc ca nu ar trebui sa ne unim cu ei. Unirea cu Moldova ar fi posibila doar daca Romania ar fi stat federal.
      • +4 (4 voturi)    
        Vlad Filat e roman, inteligent si abil (Vineri, 9 octombrie 2009, 21:00)

        MM=minoritar maghiar ;) [anonim] i-a raspuns lui MM

        Exact asta trebuie sa fie discursul: nu vrem Unire, suntem pasnici, vrem intelegere, colaborare, vrem integritate teritoriala.

        Daca ar spune altceva, ar da argumente comunistilor si rusilor, iar UE/USA ar incepe sa se dezintereseze, crezand ca e o chestiune de nationalism.

        Atat Romania cat si guvernul pro-roman de la Chisinau au inteles foarte bine ce vor sa auda ipocritii vestici si ii vor servi.

        Insa asa cum am reusit discret sa batem Ucraina la Haga, cum am reusit sa dam jos comunistii de la Chisinau (de necrezut acum doar 1 an), asa vom face si Unirea: cu rabdare, discretie, inteligenta si lovind la momentul istoric oportun, cand lumea e ocupata cu altceva.

        Prioritatile sunt altele acum pt patrioti:

        -preluarea tuturor structurilor de putere din RM
        -reorientarea catre UE si Romania a activitatii politice si economice
        -internationalizarea problemei nistrene, UE si USA trebuie informate in amanunt si campanie media in vest, vesticii trebuie sa asocieze mental automat Romania si Moldova !
        -negocieri Bucuresti-Chisinau-Moscova

        Cand se vor vedea rezultate cu UE, cand oamenii vor avea pensii mai mari si conditii de viata mai bune fata de regimul comunist, cand majoritatea tinerilor rusi vor fi plecati spre Rusia si pensionarii rusofoni vor merge la odihna cum e in firea lucrurilor, atunci Unirea se va face in doar cateva saptamani, nimeni nu va protesta serios, va fi "normal".

        Toate lucrarile bune se fac cu rabdare, treptat si temeinic. Asa va fi si cu Romania Dodoloata :)
      • +2 (2 voturi)    
        pentru basarab (Vineri, 9 octombrie 2009, 22:04)

        Ioan [anonim] i-a raspuns lui MM

        Este adevarat domnule MM ca sunt o parte de cetateni care nu isi doresc unirea ca de altfel de ambele parti(am fi ipocriti sa credem contrariul si un vis demn de SF- umanitatea in consens deplin..)

        In Romania cei care nu doresc o viitoare unire sunt reprezentati de egoistii care cred ca am merge cu 20 de ani inapoi bazanduse pe vastele lor cunostinte socio economice din ambele teritorii..(bull shiet).., cat si pe faptul ca cei 200.000 de rusi de pe teritoriul R.Moldova, reprezinta intreaga populatie a acestei tari..(damn BIG BULL SHIET)..

        In Romania traiesc 1.400.000 de unguri si 600.000 de tzigani. Asta ne face pe noi o natie de unguri sau tzigani?

        In mintea unor inculti DA..

        Eu sunt roman si vreau unirea celor doua state!

        Intrebare pentru MM: Daca Romania si Bulgaria au aderat la UE inseamna ca UE a dat inapoi cu 50 de ani?

        Te inseli amarnic! In primul rand nu cred ca Romania a ajuns la performanta asta de 20 de ani peste R.Moldova(poate nici 5), dar infine..sa zic ca tine 20 de ani. Te asigur ca unirea ar insemna anii astia in plus pentru ei, la fel cum pentru noi UE inseamna progres domnule MM!
      • +1 (1 vot)    
        gresesti (Sâmbătă, 10 octombrie 2009, 13:25)

        Deepstereo [anonim] i-a raspuns lui MM

        Nu suntem rusi, tot romani suntem. Sunt din Chisinau si asa cred. Moldovenismul a fost inventat de comunistii rusi ca sa ne desparta. Din pacate au reusit, au trimis intelectualii in Siberia la moarte si au populat teritoriul cu multi rusi, dar oricum, rusi sunt doar 13%, restul sunt romani. Daca ar fi fost o unire astazi, e clar ca nu ar mai fi Romania de astazi, ar fi un alt stat, ca nici Basarabia nu se uneste de poamana, sa fim seriosi. Statul ar fi trebuit complet reformat. De aia Moldova trebuie sa intre in UE, unde granitele nu vor mai avea nici o valoare.
        • +1 (1 vot)    
          Uite vezi ... (Duminică, 11 octombrie 2009, 12:12)

          Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Deepstereo

          ... ne leaga si soarta intelectualilor: de partea asta a Prutului nu s-au mai obosit (tot rusii) sa-i duca pana-n Siberia, i-au omorat la anal si prin puscarii.

          Discursul lu' Filat insa e corect, si mai mult, dpv politic e cat se poate de potrivit. Unirea, cand se va intampla, tre' sa fie bine pregatita. Moldova si Romania nu sunt cele doua Germanii, si foarte probabil o unire pripita ar face mult rau pe termen scurt ambelor state.

          O integrare economica prealabila insa cred ca e posibila si reciproc avantajoasa, ba mai mult, pe termen scurt extrem de avantajoasa, si un acord "discret" intre cele doua state pt. armonizarea legislatiei si sistemelor administrative ar fi o buna pregatire pt. o unire ulterioara.

          Un lucru insa tre' sa ne fie clar. Trupele romane care au ocupat Basarabia la inceputul WW2 s-au comportat acolo ca niste trupe de ocupatie. Chestie care n-are voie sa se mai intample o data. Daca si cand s-o intampla unirea, ea trebuie sa aibe loc din vointa majoritatii populatiei de pe ambele maluri ale Prutului.
  • -5 (7 voturi)    
    PUNCT (Vineri, 9 octombrie 2009, 16:29)

    eueu [anonim]

    pt toti cei care inca viseaza si care inca mai asculta la fanteziile unora si altora de a ne uni cu R.Moldova.este IMPOSIBIL si practic si teoretic si din orice pct d vedere pt k o tara membra NATO si UE NU isi mai poate modifica granitele.nu vad de ce inca se discuta subiectul asta propagandistic in randul populatiei
    • +6 (8 voturi)    
      Ori esti foarte tanar... (Vineri, 9 octombrie 2009, 16:53)

      Cristi23 [anonim] i-a raspuns lui eueu

      ...ori citesti prea mult Libertatea.
      Unirea se va face, doar ca mai avem inca de asteptat.
      Argumentele tale nu are nici macar rost sa ma obosesc sa le contrazic.
      • +3 (3 voturi)    
        Se va face! (Vineri, 9 octombrie 2009, 17:05)

        Ion [anonim] i-a raspuns lui Cristi23

        Da, ne vom uni, dar intr-un alt stat, unul federal, care se va chema Uniunea Europeana.
        • 0 (0 voturi)    
          ue va dispare (Vineri, 9 octombrie 2009, 21:40)

          ripa [anonim] i-a raspuns lui Ion

          intr-o zi asa cum a aparut. se incearca ceva f dubios
    • +6 (6 voturi)    
      Germania a putut ! (Vineri, 9 octombrie 2009, 17:04)

      Ritzi Pitzi [anonim] i-a raspuns lui eueu

      RFG era membra NATO din 06.05.1955 si fondatoare in 1950 a Comunitatii Carbunelui si Otelului care a stat la baza Comunitatii Economice Europene, precursoarea UE. Asta n-a impiedicat reunificarea cu RDG din 1989, tot ce a contat a fost VOINTA !
    • +4 (4 voturi)    
      Pai si Germania de vest nu era in NATO ? (Vineri, 9 octombrie 2009, 17:10)

      Adrian C. [utilizator] i-a raspuns lui eueu

      Erau mebri NATO din 23 oct 1954:

      http://www.nato.int/docu/review/2005/issue2/english/history.html
    • +1 (1 vot)    
      Da' cu Germania cum ramane? (Duminică, 11 octombrie 2009, 12:19)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui eueu

      RFG E membru fondator UE alaturi de Franta, Italia si alte cateva state mai mici (la baza EU stand o uniune comerciala in domeniul extractiei de carbune din 1951) si membru NATO din 1955, s-a unit cu RDG, membra in tratatul de la Varsovia de la infiintare (1955) in 1990 (singurul membru cu adevarat fondator al tratatului de la Varsovia poate fi considerat doar URSS). Asta in conditiile in care la vremea aia nimeni nu mai credea ca asa ceva se va intampla vreodata. Nici macar dintre nemti.
  • +6 (6 voturi)    
    Bine zis (Vineri, 9 octombrie 2009, 17:26)

    dumi [anonim]

    Lasand la o parte ideea hazlie cu "unirea, imposibila juridic" (cate uniri de popoare s-au facut de-a lungul istoriei cu avocati si tribunale?), discursul e la obiect. Am incredere in Filat, ca va duce lucrurile cu un pas mai aproape de Unire.
  • +3 (3 voturi)    
    Romania & Republica Moldova (Vineri, 9 octombrie 2009, 19:43)

    M Andrei Iulian [anonim]

    Daca Republica Moldova intra in UE este ca si cum ar fi unita cu Romania.
  • +3 (3 voturi)    
    O afirmatie de bun simt.... (Vineri, 9 octombrie 2009, 19:49)

    Batranul rege Lear [anonim]

    daca se va face unire, se va inpampla cand vor vrea toti romanii si vor fi de acord si puterile interesate. Asta-i istoria!
  • -1 (1 vot)    
    lasati-i pe moldoveni acolo unde sunt (Vineri, 9 octombrie 2009, 22:45)

    magarul din ceatza [anonim]

    tot se bate atata moneda pe unirea asta mai mult din considerente sentimentale, dar ii cunoasteti cu adevarat pe moldoveni? si nemtii astazi la 20 de ani de la unire nu mai sunt asa entuziasti! moldovenii la capitolul civilizatie, in afara de un foarte mic procent sunt cu cel putin 20 de ani in urma romanilor, care la randul lor sunt cu 50 de ani in urma occidentalilor! sincer mai bine ar fi sa-i lasam pe moldovenii astia acolo unde sunt ei in stanga Prutului ca nu o sa avem prea mari regrete, credeti-ma! Si cand vor dori sa se uneasca cu Romania atunci mai discutam! Ca oricum din partea lor, orice a fost de-a lungul ultimilor 20 de ani numai recunostinta nu! Poate ca o sa supar pe multi, dar pastrand proportiile si Brucan a suparat pe multi spunand ca romanilor le trebuie 20 de ani sa-i ajunga pe occidentali din urma si ....a gresit! Ne trebuie vreo 100 de ani daca aia stau pe loc! Hai s-auzim de bine!
    • -1 (1 vot)    
      cand magarul s-a dat lebada in lighean (Sâmbătă, 10 octombrie 2009, 1:52)

      aciduzzu [anonim] i-a raspuns lui magarul din ceatza

      Lasand la o parte alte aberatii cu privire la aprecierea distantelor in timp dintre civilizatii, ai putea dezvolta ideea cu recunostinta???? Incepe cu motivele acestei recunostinte.....
      Hai sa auzim de bine, dar fara tine.... in ceata aia a ta!!!!
  • +1 (1 vot)    
    Unirea Tarilor Romane (Vineri, 25 decembrie 2009, 15:12)

    valisa [anonim]

    aceasta unire este posibila. indiferent de costuri, cred ca putem reusi.
    daca ar fi dupa mine, as vota si astazi.

    da , pentru unirea tarilor romane !!

    un gand bun pentru toti romanii din republica moldova.


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version