Perioada de concediu pentru ingrijirea copilului ar putea fi scazuta din vechimea in munca, potrivit Legii salarizarii in sectorul bugetar

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Vineri, 11 septembrie 2009, 12:37 Actualitate | Esenţial

Legea salarizarii unice ar putea defavoriza persoanele care isi iau concediu pentru cresterea si ingrijirea copilului, avand in vedere ca este o perioada care va fi scazuta din vechimea in munca. Practic, daca o mama va sta doi ani in concediu, in momentul revenirii la munca, va relua vechimea avuta anterior.

Noile prevederi sunt destul de neclare. Acestea se regasesc in sectiunea 1 referitoare la salariile de baza, soldele functiilor de baza si indemnizatiile lunare de incadrare, din proiectul Legii salarizarii unitare.

"Personalul care s-a aflat in concediu platit pentru cresterea si ingrijirea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv 7 ani, in cazul copilului cu handicap, precum si personalului ale carui raporturi de munca sau raporturi de serviciu au fost suspendate din alte cauze, potrivit legii, si care nu au prestat activitate, i se acorda la reluarea activitatii, salariul de baza la gradatia corespunzatoare transei de vechime in munca a gradului sau treptei profesionale avute anterior", se precizeaza in proiectul legii.

Transele de vechime in munca in functie de care se acorda cele 5 gradatii sunt de la 3 la 5 ani, de la 5 la 10 ani, de la 10 la 15 ani, de la 15 la 20 ani si peste 20 ani.

Potrivit legislatiei actuale, respectiv OUG 148/2005, perioada de concediu pentru cresterea copilului constituie vechime in munca.

Doar bugetarii ar putea fi afectati

Revenirea la gradatia corespunzatoare transei de vechime in munca a gradului sau treptei profesionale avute anterior poate fi interpretata ca fiind o scadere a perioadei de concediu din vechime. Insa, aceasta lege a salarizarii priveste doar sectorul bugetar, neputand fi aplicata si in cel privat. Astfel, aceste prevederi ar putea viza doar persoanele care lucreaza la stat.

Potrivit HG 1682/2008, persoanele care stau in concediu pentru cresterea si ingrijirea copilului vor putea primi o indemnizatie lunara de 600 de lei sau, optional, 85% din media veniturilor salariale pe ultimele 12 luni, in suma maxima de 4.000 lei. Concediul poate fi acordat pe o perioada de doi ani, respectiv trei ani in cazul copilului cu handicap. 


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

5670 vizualizari

  • +11 (15 voturi)    
    Aberatie (Vineri, 11 septembrie 2009, 13:14)

    Alexandru C [anonim]

    O mare aberatie, marca guvernului Boc. Se vede ca nu gandesc catusi de putin.
    Citeam zilele astea ca vor impinge varsta de pensionare la femei la 65 ani. O femeia care face 2 copii, va trebui sa munceasca (in cazul in care va sta toata perioada sa-i creasca) pana la 69 ani.
    Speranta de viata in Romania e undeva in jurul varstei de 70 ani pentru femei.
    Deci platesti o viata intreaga o gramada de bani la stat ca sa-ti iei pensie 1 an de zile. Halal tara. Huoo incompetentilor.
    • 0 (10 voturi)    
      Gresesti (Vineri, 11 septembrie 2009, 13:36)

      Eduard [anonim] i-a raspuns lui Alexandru C

      Sunt de acord ca nu este normal ce face guvernul dar, daca nu stii, speranta de viata a femeilor din Romania este de 75 de ani si nu 70. Asa ca mai informeaza-te.
      • +6 (6 voturi)    
        Principiul este acelasi (Vineri, 11 septembrie 2009, 14:37)

        Alexandru C [utilizator] i-a raspuns lui Eduard

        Media de viata este intr-adevar 75 ani dar raportat la toata tara.
        Din cate stii si poti vedea, la tara se traieste mai mult decat la oras. Speranta de viata a femeilor la oras e mai mica de 75 ani. Femeile de la oras sunt cele care contribuie la CAS toata viata si asteapta o pensie decenta.

        Contribuie 45 ani cu 10.5% din salariu angajatul + 10.4% angajatorul, ca sa primeasca pensie maxim 5 ani. Nu mai bine ar fi fiecare pe barba lui?
        • +3 (3 voturi)    
          Corectie (Vineri, 11 septembrie 2009, 15:29)

          cosmin [anonim] i-a raspuns lui Alexandru C

          10.5% angajatul si minim 20.8% angajatorul. Daca tot ne jecmaneste statul macar sa stim procentul pentru care trebuie sa il injuram :-)
          • +1 (1 vot)    
            Info (Vineri, 11 septembrie 2009, 16:29)

            Alexandru C [utilizator] i-a raspuns lui cosmin

            Merci, eu aveam impresia ca in total se plateste CAS 20.8%, tocmai de aia am trecut 10.4% in dreptul angajatorului.

            Intr-un an dai 4 salarii la fondul de pensii. In 40 ani dai 160 de salarii. Cu o pensie de 70% din valoarea ultimului salariu inseamna ca ar trebui sa primesti pensie 17 ani, conform contributiei avute. Oare cati dintre noi vor prinde 82 de ani?

            Singurul lucru benefic este pilonul 2 unde banii nu se pierd si raman mostenire daca nu prinzi varsta de pensionare dar nenorocitii au plafonat contributia la 2% si anul asta. Ne-am obisnuit ca legile sa nu se respecte in Romania, sunt atatea exemple.
        • +2 (2 voturi)    
          rectificare (Vineri, 11 septembrie 2009, 15:40)

          the dark [anonim] i-a raspuns lui Alexandru C

          angajatorul contribuie cu 20,8%, in total 31,3% CAS raportat la suma bruta
    • +3 (5 voturi)    
      ,,, (Vineri, 11 septembrie 2009, 13:48)

      je [anonim] i-a raspuns lui Alexandru C

      ...eu cred ca nu are treaba cu varsta biologica ci va afecta de fapt pensia ...
    • 0 (0 voturi)    
      da (Vineri, 11 septembrie 2009, 16:07)

      cuc [anonim] i-a raspuns lui Alexandru C

      de parca ai putea adauga o zi vietii tale, ....dupa ce ca ne-o fura si pe aia scurta astia din belsug.
    • +1 (1 vot)    
      HABAR N_AI !!!! (Vineri, 11 septembrie 2009, 17:31)

      Cela [utilizator] i-a raspuns lui Alexandru C

      ce vorbesti . Varsta la care iesi in pensie este una ,vechimea este altceva si calculul pensiei altceva. Pensia se calculeaza in functie de contributia pe care o ai de-a lungul vietii . Daca stai acasa ( si pe bani ) fara sa-ti virezi nimic pentru CAS de unde vrei sa-ti reiasa vechimea . Aceasta vechime in munca se poate recunoaste,dar nu te ajuta la nimic , Tot pensia calculata conform contributiei o sa o ai . Si tot la 6o ani iesi la pensie ptr. ca esti obligat sa ai 25 ani de contributie pentru a avea pensie integrala . Si daca ai 25 ani lucrati pe un salar mare ,poti restul anilor sa stai sa freci menta ,daca asta te face fericit. Mai cititi ceva legi si pe urma comentati aiurea.
  • +3 (3 voturi)    
    :( (Vineri, 11 septembrie 2009, 13:32)

    tirolez [utilizator]

    si pe urma se mira de ce scade natalitatea sau vai, de ce se intorc femeile dupa cateva luni la serviciu :(
    • +2 (2 voturi)    
      Nu se mira (Vineri, 11 septembrie 2009, 15:15)

      nano2k [utilizator] i-a raspuns lui tirolez

      Nu se mira nimeni, din contra, se doreste o natalitate scazuta.

      Nu o spune nimeni pe sleau: suntem prea multi pe Pamantul asta. Sau cel putin asa se considera.

      Totusi nu inteleg de ce natalitatea trebuie sa scada la noi, la lumea cat de cat civilizata (tari in curs de dezvoltare + tari dezvoltate).

      Adica noua ni se taie / restrange dreptul la procreere, dar las' ca avem noroc cu tiganii care fac zeci ce puradei, cu indienii si chinezii, toti sub limita subzistentei.

      De fapt e mai simplu sa guvernezi / manipulezi niste inpoiati si infometati. Nu sariti, ca nu am nimic cu saracii nenorociti ai soartei, ca ei nu-s de vina chiar cu nimic... Sunt doar niste "produse" ale politicilor incompetente si egoiste.
  • +6 (6 voturi)    
    kkt (Vineri, 11 septembrie 2009, 13:40)

    rontzaila [utilizator]

    eu cred ca vor sa ramana singuri, sa se reproduca intre ei iar noi (ceilalti) sa ne ducem pe copca sporului natural.
  • +2 (4 voturi)    
    Ne facem toti militieni (Vineri, 11 septembrie 2009, 13:40)

    anonim [anonim]

    E valabil si pentru militieni ? Ei se pot pensiona la 40 de ani , practic un an de munca pentru un politist face cat 2 ani de munca la civil. Va dati seama ce discriminare, "organili" mai ca ajung sa li se dubleze perioada de activitate in campul muncii si nici nu le creste vechimea si gradul.

    Daca fazanul muncete pana crapa sau pana la 65 de ani (statistic doar 10% din barbati apuca varsta asta si 30% din femei), politistului mananca linistit cel putin 10-15 ani de pensie.

    Si mai sunt si suparati saracii. Sa faca cerere de leagane la locul de munca, sa nu se streseze mititeii.

    Un spor, o atentie ? Nu se poate, trebuie sa apara o plata dubla in perioada asta, nu ?
  • +2 (6 voturi)    
    TAMPENIE (Vineri, 11 septembrie 2009, 13:42)

    Dana [anonim]

    Domnilor de unde naiba va vin ideile astea geniale. O simpla analiza a pietei v-ar fi aratat ca oricum majoritatea mamelor erg foarte rapid la munca tocmai de frica pierderii locului de munca. Ce vreti sa obtineti prin astfel de masuri? Creste PIB-ul asa???? Vedeti barna care va sta acum in ochi si incercati sa o scoateti ca sa nu va sara lumea la beregata!!!!!!!!!!!!!! Doamne ajuta sa scapam de asa incompetenti pana la finele acestui an. IDIOTI mai sunt cei care au propus asa ceva.
  • +5 (7 voturi)    
    perioada de concediu (Vineri, 11 septembrie 2009, 13:46)

    Flori [anonim]

    Nu este nimic nou. Incadrarea celor intoarse din concediu pentru ingrijirea copilului pana la 2 ani este si acum la fel. Se face incadrarea la salariul avut anterior si la prima evaluare se stabileste in functie de punctajul obtinut noul salariu. Asta nu are nici o legatura cu vechime in munca. Ii rog pe cei care au scris articolul sa se informeze mai intai si dupa aceea sa scrie. Lipsa de informare duce la dezinformare. Pacat!
    • 0 (0 voturi)    
      corect (Vineri, 11 septembrie 2009, 19:35)

      Ana [anonim] i-a raspuns lui Flori

      ai perfecta dreptate... si cu incadrarea si cu informarea :)
  • -1 (5 voturi)    
    desi... (Vineri, 11 septembrie 2009, 13:51)

    ioana [anonim]

    daca majoritatea femeilor din romania ar face copii daca AU CU CE SA II CREASCA si NU ca sa frece duda mancand seminte in fata blocului!!! in timp ce plodul sta in praf!!! comentariul de sus ar fi decent.

    Iar la stat, cand se ingroasa treaba, o categorie aparte de pitzipoance raman bortoase ca sa treaca alegerile.

    deci: am consumat timp degeaba scriind acest text. ma scuzati.
  • +1 (3 voturi)    
    MARE prostie (Vineri, 11 septembrie 2009, 13:58)

    Gigi [anonim]

    Nu reiese din lege asa ceva (legat de vechimea in munca). Se refera strict la nivelul de salarizare.
    Insa incercati sa atrageti atentia asupra altui aspect 85% din salariu pe o perioada de 2 ani.......
    Oare pe cine deranjeaza chestia asta?...da, si chiar e o intrebare tendentioasa...
  • +5 (7 voturi)    
    optimisti :) (Vineri, 11 septembrie 2009, 14:09)

    Itsoc [utilizator]

    voi chiar credeti ca cineva dintre voi va mai apuca pensia? get a life! traim vremuri istorice!
    de ce va faceti probleme d'astea legate de pensie? stati sa ajungi acolo...daca o sa ajungeti si nu va omoara cumva H1N1, porcina, aviara, pestina, bovina, cancerul, sida, leucemia si alte si alte boli.
  • -3 (7 voturi)    
    Profesia de mama (Vineri, 11 septembrie 2009, 14:27)

    bobo [anonim]

    Cea mai frumoasa si mai importanta ,,meserie,, e aceea de a fi mama. E si cea mai importanta. Cum sa nu o consideri vehime in munca? Trebuie sa le pupam picioarele multor mama. Stie clasa politica ce face? Sunt nebuni de legati!!!
  • +2 (2 voturi)    
    bravo ma... (Vineri, 11 septembrie 2009, 15:04)

    liviu_ [utilizator]

    parca acu activa ani ne temeam ca a scazut natalitatea. Lege asta face parte din programul de incurajare a natalitatii???
  • +1 (3 voturi)    
    cresterea si ingrijirea copilului (Vineri, 11 septembrie 2009, 15:18)

    Pas(escu) & Poc & Pog(ea) [anonim]

    Cu asta se pune capac nu numai Constitutiei dar si capacitatii de a suporta a romanului! Cum probabil nu si-au crescut direct copii, si (dupa media) nici nu au de ce sa fie foarte fericiti de copii lor si nici nu sunt preocupati de viitorul lor (deh, averile post-decembriste) Pas(escu) & Poc & Pog(ea) dau o ultima lovitura si poporul roman si viitorului acestu neam. Acum, chiar ca sunt irecuperabili si este de iesit in strada - si la vot !
  • +2 (4 voturi)    
    foarte destepti sunteti .. (Vineri, 11 septembrie 2009, 17:22)

    hcd09 [anonim]

    de ce sa le dea vechime daca nu lucreaza....?!?!?!?!
    nu-i de ajuns ca se platesc indemnizatii de crestere a copilului si 80% di salariu??.....si daca vrea vechime sa stea acasa numai 4 luni cum se sta in tarile de prin vestul europei nu doi ani ca la desteptii de noi...hai domle sa nu mai muncim deloc si sa stam doar sa facem plozi ca doar are statul grija de noi
  • 0 (2 voturi)    
    nu stiu dacaa e bine sau rau. (Vineri, 11 septembrie 2009, 17:50)

    odorica ion [utilizator]

    Eu acum 4o de ani aproape, am beneficiat de acelasi tratament intrerupind serviciul legal pentru un an si la pensie mi s-a scos din calcul acel an.
  • +4 (4 voturi)    
    N-ati inteles nimic, legea e buna (Vineri, 11 septembrie 2009, 18:59)

    ...Miron [anonim]

    Cum naiba se face ca toata lumea comenteaza, dar nimeni nu citeste ceea ce comenteaza? Eu inteleg ca ziaristii sunt asa cum sunt si au descoperit o "bomba", dupa mintea lor, dar si cititorii sunt la fel de putin inteligenti?? Sa recapitulam: "se acorda la reluarea activitatii salariul de baza la gradatia corespunzatoare transei de vechime in munca a gradului sau treptei profesionale avute anterior". Domnilor, asta inseamna ca la intoarcere i se da gradatia de vechime corespunzatoare (corespunzatoare vechimii detinute la momentul intoarcerii, asa cum se defineste prin legile in vigoare, normal) din dreptul gradului/ treptei profesionale avute la suspendare. Adica daca unul s-a suspendat asistent, n-o sa se intoarca superior. E tot asistent, cu noua vechime corespunzatoare. Despre asta e vorba, fi-v-ar neamul de ras, ca va aruncati toti ca muta-n-**** fara sa cititi. Despre a nu promova in functie, la intoarcere, pe unul care a stat acasa 2 ani, ci doar a-i acorda vechimea corespunzatoare.
    Acum ati priceput, sintezisti ai zilei???
  • 0 (0 voturi)    
    cucos pintenat (Sâmbătă, 12 septembrie 2009, 14:17)

    no-aberatie... [anonim]

    poate ca corect ar fi ca dupa etrminarea acestui concediu ingrat..., alocatia pt copii sa cresca proportional
    as vrea ca cei care au un singur copil sa aibe parte de o alocatie normala, cei cu 2 copii o alocatie substantial marita iar cei cu 3, pt al 3/lea sa nu primeasca nimic...!!!, aviz amatorilor de copii multi si la felul de a trai dupe urma lor....
  • 0 (0 voturi)    
    tiganii fac copii multi... (Sâmbătă, 12 septembrie 2009, 20:09)

    adevarat graieste [anonim]

    peste 30-60 de ani ei vor fi 'romanii' ns. deci nu le dati bani ca au copii multi, ba din contra, sa plateasca impozit pt fiecare copil de dupa cel de-al 2-lea !!
  • 0 (0 voturi)    
    dfg (Sâmbătă, 12 septembrie 2009, 20:53)

    cdh [anonim]

    doamne cit va astept la vot....nenorocitilor..iar antevorbitorului de mai sus:sa dea D-zeu intr-o viata viitoare sa te nasti tigan..nu de alta dar sint curios sa vad ce solutii o sa dai tu la viata ,sa vad si daca nu o sa te mai nasti in puf ce o sa faci...iti zic eu care-i problema pufulet:cei care se catara la putere fura de sting si noi sintem cu plata....da' o meritam ca nu sintem in stare sa-i ''luam de git''
  • 0 (0 voturi)    
    intrebare (Luni, 14 septembrie 2009, 13:13)

    dacicus [anonim]

    este corect ca numai mamele din sectorul bugetar sa beneficieze de astfel de drept? celor din sectorul privat le face rau? sau ce...
    • 0 (0 voturi)    
      raspuns (Luni, 14 septembrie 2009, 13:39)

      Tina [anonim] i-a raspuns lui dacicus

      cele din sectorul privat le intretin pe cele din sectorul bugetar
  • 0 (0 voturi)    
    ANTERIOR (Miercuri, 7 octombrie 2009, 19:25)

    yo [anonim]

    Constat cu uimire ca unii nu pricep ce inseamna ANTERIOR.

    Legea este proasta si cei care au scris articolul au avut dreptate. Salariul de baza se va da si in functie de vechime. Deci cei care isi reiau activitatea dupa 2 ani de cic, vor avea salariul de baza corespunzator transei de vechime avute anterior plecarii in concediu. Desteptilor, mai cititi.
    Si asta nu este tot. Apare si legea pensiilor in care cei care beneficiaza de concedii de crestere si ingrijire copil pana in 2006 au aceasta perioada luata in considerare la pensie, cei cu cic dupa 2006, NU.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi