Barometru etnic:

Intoleranta fata de romi ramine ridicata

de M.C.     HotNews.ro
Joi, 10 septembrie 2009, 15:19 Actualitate | Esenţial

Familie de romi
Foto: Bogdan Dinca
Atitudinea discriminatorie a multor romani fata de etnicii romi (tigani) ramine raspindita, chiar daca procentul celor intoleranti e in scadere fata de anii precedenti. Un studiu realizat de compania IMAS, la comanda guvernului, arata ca mentalul colectiv e dominat inca de imaginile de “tigani care au prea multi copii, sunt murdari sau care incalca legea”. Cu toate acestea, romanii nu se tem ca romii ar reprezenta o amenintare pentru tara sau pentru propria familie.

“Se pare ca Madonna a avut dreptate. Romanii manifesta in general o atitudine discriminatorie fata de romi”, considera Mircea Toma, expert in cadrul programului Stop Prejudecatilor despre Etnia Roma (SPER), implementat de guvernul Romaniei.

Toma si-a asumat in mod deschis acest mod de captare a atentiei publice pentru a “traduce” datele mai tehnice ale unui etno-barometru care si-a propus evaluarea climatului interetnic.

Conform studiului, 86,4% dintre romani considera ca “cei mai multi romi prefera sa traiasca din ajutorul social decit sa isi caute un loc de munca”, 71,7% cred ca “cele mai multe femei rome sunt murdare si au prea multi copii”, iar in proportie de 77,7% apreciaza ca “cei mai multi romi incalca legile”.

Si imaginea generala despre romi este una preponderent negativa, cu aproximativ 43% dintre respondentii romani crezind ca romii sunt lenesi, dar si uniti (in proportie de 40%) sau hoti (39%).

In schimb, romii considera despre romani ca sunt cumsecade, harnici si primitori, in timp ce pe ei insisi se apreciaza drept primitori, cumsecade sau uniti. Cu cit interactioneaza mai mult cu etnicii romi, cu atit romanii devin mai intoleranti. Astfel, doar 20,8% dintre romani nu ar vrea ca romii sa locuiasca in Romania, 32,4% nu ii vor in propria localitate, 47,4% nu ii vor vecini, iar 68,4% nu i-ar accepta in familie. Singura veste buna in acest context, e ca datele rezultate acum sunt in scadere sesizabila fata de o cercetare identica facuta in urma cu sapte ani.

Pe de alta parte, releva Etno-barometrul, in ciuda atitudinii predominant negative fata de romi, cei mai multi romani nu cred ca romii reprezinta o amenintare, nici la adresa tarii, nici a propriilor familii.

Procentul celor care asociaza romii unei amenintari potentiale a ramas relativ stabil in ultimii ani. In ce priveste cliseul “rom sau tigan”, realitatea arata ca circa 90 la suta dintre romani folosesc termenul “tigan”, in timp doar 9% pe cel de rom (spre comparatie, acum 7 ani, doar 2% dintre romani acceptau termenul rom).

Situatia sta altfel la nivelul romilor. Acestia se identifica astfel in proportie de 30 la suta, in timp ce 66% prefera tot etnonimul de tigan. O alta constatare a cercetarii sociologice este ca gradul de saracie e mult mai accentuat in rindul romilor, doar 2 la suta dintre acestia avind un status social inalt, in timp ce lipseste o clasa medie.

“Realitatea este, sub multe dimensiuni, dramatica”, e una din principalele concluzii ale Etno-barometrului, iar cel mai bun mijloc de schimbare a stereotipurilor este “frecventa interactiunii interetnice”.

Concluzii din precedentul Etno-barometru, din 2002, rezumate aici


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

2799 vizualizari

  • +8 (12 voturi)    
    Tiganii (Joi, 10 septembrie 2009, 15:45)

    Romulus [anonim]

    Hai sa stabilim un lucru: Tiganii isi spun tot tigani.
    Tiganii se discrimineaza singuri nu ii discrimineaza nimeni. Singura explicatie pentru asocierea tiganilor cu termenul de discriminare este ca ei insisi se simt mai bine stiindu-se discriminati. Astfel ei pot eluda legile oricarei tari si ale bunului simt. Unde e mai bine decit intr-un stat care iti ofera numai drepturi, nu si obligatii? Tiganii NU recunosc legile acestui stat. Ei daca au o problema folosesc forta. Sau eticheta de discriminat. Sa nu imi spuneti ca din cauza discriminarii si-au construit cartiere de palate aurite dar dorm in grajduri. Si-au ales regi, imparati, au bulibasa, nu apartin acestui timp. Nu apartin acestei lumi. In viitor sper ca lumea va intelege si se va gasi o modalitate de a face sa dispara aceasta natie prin metode de manipulare genetica sau prin masuri contraceptive.
    • +4 (4 voturi)    
      .."66% din romi prefera sa-si spuna tigani.." (Joi, 10 septembrie 2009, 16:41)

      90% din romani spun "tigan" [anonim] i-a raspuns lui Romulus

      Cata ipocrizie din partea presei si a politicienilor, cata lashitate in a numi tigan in loc de rrom. Si asta desi pana si tiganii prefera sa-si spuna tot tigani, ca asa a fost de sute de ani..

      Rrom e un termen inventat cu grosolanie si nesimtire, plecand de la un cuvant tiganesc, doar pt. a "spala" semantic o intreaga etnie. Dar pe seama cui s-a facut asta?
      Pai pe seama romanilor prea toleranti, pe care tiganii ii considera "cumsecade".. Credeti ca tiganii din Serbia sau Ungaria zic de sarbi sau unguri ca sunt 'cumsecade"?

      Ei bine, nu ne ramane decat sa le spunem in continuare tigani celor care vor sa fie etnici tigani si sa-i primim printre romani pe toti tiganii care vorbesc romaneste, se comporta civilizat, muncesc si au patrimoniu genetic majoritar european (acum exista si blonzi prinre ei, albi la piele si cu ochii de culoare deschisa).

      Pentru mine un tigan cumsecade, harnic si cinstit e un roman, nu merita discriminat in nici un fel, trebuie primit din tot sufletul. Ca asa suntem noi romanii, oricine poate trai printre noi daca e om gospodar.

      In schimb cei care se auto-ghetoizeaza, cu fuste, puradei, cersetorie si hotii, cu infractiuni si scandaluri cu sabii, aia sunt si raman in tiganie, aia sunt adevaratii minoritari tigani care pun probleme din Bucuresti pana la Paris !
      Acestia ar trebui indemnati sa se intoarca in tara de unde le vin stramosii, acolo unde isi vor gasi frati de limba si etnie, ba chiar si de comportament.
      Tigania nu va fi acceptata in Europa, europenii sunt satui si cei care se prefac a nu vedea asta nu au priceput ca o societate e un organism viu si va gasi ea prilejul sa se debaraseze de paraziti !
      • +1 (1 vot)    
        tiganii (Vineri, 11 septembrie 2009, 12:29)

        Mowgli [utilizator] i-a raspuns lui 90% din romani spun "tigan"

        ...ca si oricare etnie are particularitatile sale aparte care merita cultivate, se stie spre exemplu despre tigani ca sunt buni muzicieni. similar, tiganii au anumite particularitati care ii fac ca etnie sa fie mult mai dispusi spre o atitudine antisociala, sa incalce legea, etc. In general romanul nu fuge de tigan ci fuge de faptele acestuia si din acest motiv pentru diminuarea intolerantei cetatenii romani pot face infinit mai putin decat cei romi. Marea responsabilitate revine de fapt statului pentru a lua masuri de asemenea natura incat sa descurajeze actele antisociale ale majoritatii persoanelor din aceasta etnie, dar si sa le acorde o sansa de viata altfel.
      • 0 (0 voturi)    
        EXCELENT ! Daca nu le zici ”tigani” ii persecuti ! (Vineri, 11 septembrie 2009, 16:29)

        MIHAI 2 [anonim] i-a raspuns lui 90% din romani spun "tigan"

        Fiecare popor are dreptul sa
        isi aleaga numele.
        *
        66% dintre tigani
        prefera sa isi spuna ”tigani”.
        *
        Exista insa teoreticieni care
        ii considera pe
        tigani incapabili de a-si alege
        in mod corect numele.
        De ce sunteti rasisti, bei
        ganditorii lui peste !
    • -2 (2 voturi)    
      discriminare... (Joi, 10 septembrie 2009, 20:13)

      george [anonim] i-a raspuns lui Romulus

      Discriminarea este un proces mai complex de atat. Exista pana si bariere institutionale, din pacate. Problema este ca nu li se acorda SANSE REALE!
    • 0 (0 voturi)    
      oare.. (Duminică, 13 septembrie 2009, 23:25)

      panadol [utilizator] i-a raspuns lui Romulus

      daca initial analizai problema cat de cat corect, la urma ai dat-o cu mucii in fasole. S-a mai incercat chestia asta, si nu prea s-a reusit. Colonizarea Australiei a avut un proces similar care cat de cat a avut "rezultate" mai de durata, dar concluzia tot esec ramane. "SOLUTIA FINALA" iti zice vreo ceva?
      Cum ar fi daca ai fi tu castrat? Cum te-ar face sa te simti? Incearca sa iti schimbi atitudinea de fond privind umanul, caci daca ramai tu in viata dupa ce tiganii ii eradichezi, cine mai ramane de eradicat apoi, cine te-ar mai deranja?
      Barbate, esti un prost, asta e concluzia mea.
  • +7 (9 voturi)    
    Discriminarea romilor (Joi, 10 septembrie 2009, 15:46)

    ionelus [anonim]

    Dar cu atitudinea tiganilor, pardon, rromilor fata de munca, sapun, civilizatie, bun simt, cinste.... cum ramane?
    • +2 (2 voturi)    
      Fotografia este graitoare (Joi, 10 septembrie 2009, 16:43)

      Tom Macaragiu [anonim] i-a raspuns lui ionelus

      Fotografia este suficient de explicita... tiganii sunt singurul factor generator de intoleranta... discriminare e mult spus! Romanii sunt intoleranti cu hotia, nesimtirea si golanismele tiganilor.
      Ia sa facem un exercitiu de imaginatie... sa ne imaginam ca intr-o zi stimabilii `pretiosu`, `mondialu`, `semafor`, `adevarata mama omida` vor renunta la cersit, hotie, vor merge sa munceasca, isi vor trimite copii la scoala, se vor spala, se vor comporta civilizat in societate, vor ingriji locuintele ocupate abuziv, isi vor arunca gunoiul in spatiile expres amenajate etc... sunt sigur ca romanii si europenii in general, nu vor mai utiliza termenul de `tigan` cu sens peiorativ.
      dar din pacate nu cred ca eu voi prinde acele vremuri. Tiganii sunt incapabili sa se incadreze in standardele civilizatiei actuale.
      In schimb daca tiganii vor continua sa fure si sa nesocoteasca regulile de convietuire si legile statelor in care merg, am convingerea ca gradul de intoleranta va creste si o sa prindem ziua in care o sa ne dorim sa ii bagam in pamant pe toti o data.
  • +4 (4 voturi)    
    foarte interesante... (Joi, 10 septembrie 2009, 15:49)

    comentator [anonim]

    ...cifrele, dar odata cu prezentarea opiniilor romanilor despre tigani, a rezultatelor sondajului si a intepretarii acestora, poate ar fi fost interesant sa fie prezentate si cifrele obiective.

    adica, de exemplu, care este gradul de angajare in "campul muncii"al tiganilor, care este rata infractionalitatii, procentajul celor de etnie rroma din totalul infractorilor si/sau al recidivistilor, care este rata de alfabetizare a acestora, etc.

    este evident ca in societatea romaneasca sunt prezente atitudini discriminatorii, dar acestea sunt nu numai dobandite, dar si acutizate de realitate.

    sigur, se poate comenta despre existenta unui cerc vicios: nu sunt acceptati>nu merg la scoli>nu sunt angajati>intra in zona infractionala, etc, dar cred ca problemele sunt in ambele parti, iar procentajul tiganilor complet integrati in societate este inca prea scazut.
  • +6 (6 voturi)    
    mentalul colectiv (Joi, 10 septembrie 2009, 15:51)

    krokodilu polar [anonim]

    ''Un studiu realizat de compania IMAS, la comanda guvernului, arata ca mentalul colectiv e dominat inca de imaginile de “tigani care au prea multi copii, sunt murdari sau care incalca legea”.

    Deci sa inteleg ca dl. Mircea Toma vrea sa ne spuna ca de fapt tiganii sunt foarte curati, respecta legea cu sfintenie si munca e principala lor preocupare?
  • +7 (7 voturi)    
    vreti sa vedeti discriminarea din articol? (Joi, 10 septembrie 2009, 15:51)

    dedeiu [anonim]

    Va zic niste zone din Bucuresti prin care sa umblati atat noaptea cat si ziua si apoi vedem daca mai aveti tupeu a doua oara. Auzi discriminare... ha ha ha.
  • +4 (4 voturi)    
    Poftim? (Joi, 10 septembrie 2009, 15:56)

    Alex [anonim]

    Daca este o atitudine discriminatorie din partea romanilor, inseamna ca problema este la tigani. Eu va indemn sa va uitati la documentarul "Gypsy Child Thieves" de pe BBC. Il gasiti pe torrente. Este vorba despre...rromani :) Apoi mai vorbim cu domnul de la SPER...
  • +6 (6 voturi)    
    Contribuabilu' plăteşte.... (Joi, 10 septembrie 2009, 15:59)

    J.C.Denton [utilizator]

    Daca tot am plătit(prin impozite) acest studiu, neinteresant pentru mine, la fel de neinteresant ca orice studiu care îmi va spune că tot ce am trăit peste 40 de ani în ţara asta nu e adevărat şi că eu sunt personajul negativ iar blândul ţigan de peste drum este personajul pozitiv, aş dori ca studiul să specifice şi căţi ţigani plătesc impozite, impozite folosite apoi la elaborarea de astfel de "studii"...
    • 0 (0 voturi)    
      altruism (Vineri, 11 septembrie 2009, 13:34)

      Mowgli [utilizator] i-a raspuns lui J.C.Denton

      tiganul care nu plateste nu e inca civilizat, iar noi persoane etice, crestini poate, facem un lucru bun si dam banii ca sa se civilizeze si ei. De ce atata egoism? :)
  • +5 (5 voturi)    
    deci.... (Joi, 10 septembrie 2009, 16:00)

    qwert [anonim]

    ...problema este ca noi romanii avem o parere proasta despre tigani. Nicidecum ca ei fura, toarna copii pe banda doar ca sa ii trimita la cersit si sa ceara ajutoare de la stat. Ei nu sunt murdari si se integreaza pefect in societate.
    Singura problema e ca avem noi o parere proasta despre ei.
    WTF?!
  • +5 (5 voturi)    
    Intoleranta poate, discriminare nu! (Joi, 10 septembrie 2009, 16:03)

    gigi [anonim]

    La o facultate sunt 5 locuri rezervate pentru tigani si 70 pentru non-tigani(tiganii sunt tot romani).
    Eu daca vreau sa candidez pe cele 5 locuri pentru ca nu sunt nici macar 5 candidati si am sanse mai mari de reusita, nu pot.
    Un tigan, daca vrea sa candideze pe unul din cele 70 de locuri, poate, fara nicio problema.

    Cine e discrimnat aici?
  • +2 (2 voturi)    
    corect. ei singuri se discrimineaza. un exemplu: (Joi, 10 septembrie 2009, 16:09)

    nu conteaza [anonim]

    http://ziarero.realitatea.net/1252587314-O_fetita_de_12_ani_a_nascut
    • 0 (0 voturi)    
      x (Vineri, 11 septembrie 2009, 13:38)

      Mowgli [utilizator] i-a raspuns lui nu conteaza

      tiganii au o problema ca nu sunt civilizati.
      noi avem o problema ca nu facem nimic sa ii civilizam.
  • +5 (5 voturi)    
    Intoleranta .... (Joi, 10 septembrie 2009, 16:13)

    toni [anonim]

    povestea cu "rromi" sau "romi" trebuie lasata mai moale; sunt, au fost si vor fi "tigani".
    de asemenea, majoritatea romanilor (probabil peste 90%, chiar cei ascultatori de manele, adica de muzica facuta de tigani) stiu ca intoleranta la munca cinstita, comportament civilizat si curatenie a grosului spetei locale tiganesti este foarte mare ... noi, romanii, atunci, de ce nu am avea intoleranta la ei ?
  • +3 (3 voturi)    
    Si vor fi in continuare netolerati si nedoriti (Joi, 10 septembrie 2009, 16:29)

    enter [utilizator]

    Mi s-a intamplat urmatoarea poveste: La locul de munca, unde umbla tot felul de cetateni, am iesit cateva minute, lasand cateva minute biroul deschis. Cand am revenit, telefonul lipsea, impreuna cu cartela prepay pe care aveam peste 100 euro. Dupa ce aranjez cu operatorul de telefonie recuperarea numarului, ma trezesc ca ma suna niste persoane cu un accent tiganesc, cu amenintari care mai de care mai zoioase.

    Eu unul in asemenea situatii nu am de ce sa am o parere buna despre tigani, nu am de ce sa ii doresc aproape, si ma vad nevoit sa inchid si usa biroului cu cheia mai des, din cauza ca niste cetateni nu inteleg ce e aia bun simt si respect fata de altii.
  • +3 (3 voturi)    
    frecventa interactiune interetnica (Joi, 10 septembrie 2009, 16:36)

    mircea [anonim]

    Ma uimesc continuu analisti de genul celui de mai sus care habar nu au pe ce lume traiesc. Tiganii vor ramane tot tigani indiferent ca cineva vrea sa le spuna "romi" pentru ca asemanarea cu "roman" sa fie evidenta. Adevarul e ca Statul Roman nu-si face treaba de multa vreme si ii lasa sa fure, sa nu invete, sa migreze unde au chef, sa poarte arme, sa se deplaseze in haita ca ti se face greata sa fii in preajma lor, sa nu plateasca utilitati, impozite etc.
    In cealalta epoca era un politist de sector care te intreba de sanatate, unde lucrezi etc. Acum ar trebui sa fie la fel nu numai pentru tigani dar si pentru romanii certati cu viata sociala.
    • +3 (3 voturi)    
      Aștept legea aia (Joi, 10 septembrie 2009, 16:49)

      enter [utilizator] i-a raspuns lui mircea

      care să permită revocarea cetățeniei române celor ce nu plătesc impozitele.
  • +2 (2 voturi)    
    e veste buna, cresterea tolerantei? (Joi, 10 septembrie 2009, 16:39)

    dustproof [utilizator]

    Prin ochii tiganilor onesti, da... e imbucurator trendul. Pe drept, dumnealor nu sunt prea incantati de asocierea nedorita cu uscaturile lor si fix deaia multi dintrea acestia isi reneaga apartenenta. Pe de alta parte, vorbind tot de trenduri, va promit eu, un grafic frumos colorat in care sa se arate romanilor intervievati cam care va fi proportia romani / tigani peste, sa zicem, 5 generatii (avand in vedere sporul demografic actual) ar fi schimbat mult rezultatele alea cochete si europene... n'est-ce pas? Pentru ca pana una alta, noi o stim mai bine decat madonna, pe pielea noastra, dumnealor nu prea produc plusvaloare Romaniei ca resursa umana... asta ca sa fiu delicat. Produc in schimb generatii din ce in ce mai numeroase de (in cel mai fericit caz) asistati. Dar uite, sa nu fiu rau, au si ei o calitate, mai.. sunt cetateni exemplari, merg si au sa mearga mereu la vot, deciorice se va intampla peste 5 generatii cu Romania, consolati-va ca va fi perfect democratic. :D
  • +2 (2 voturi)    
    discriminare? (Joi, 10 septembrie 2009, 16:46)

    luk [anonim]

    Cum naiba sunt discriminati? Sunt peste tot, au emisiuni la televiziune, le sunt promovate 'valorile', toata tara a devenit o mare tiganie. Toate ziarele colorate au pe prima pagina vedete pe masura. Si atunci?
    Pot sa spun chiar ca eu ma simt discriminat. Folosesc sapunul de foarte multe ori pe zi, nu arunc hartii pe jos, nu injur, nu scuip, nu sunt analfabet. Cei ca mine au devenit o minoritate in Romania. Mircea Toma ar trebui sa ma apere, ca vad ca cele mai prospere intreprinderi sunt ONG-urile pe bani europeni.
    • 0 (2 voturi)    
      sunt multi romi ok (Joi, 10 septembrie 2009, 17:09)

      Ciprian Necula [anonim] i-a raspuns lui luk

      Salut, si eu sunt cam la fel ca si tine. Nu arunc pe jos gunoi, nu sparg, nu fur, incerc sa nu fiu galagios...si sunt rom (sau tigan - ca vad ca numele e o problema). Cocalarii sunt si romani si romi...si nu e vorba de etnie, ci de educatie!
      • +2 (2 voturi)    
        ai dreptate, intr-o masura (Joi, 10 septembrie 2009, 17:47)

        luk [anonim] i-a raspuns lui Ciprian Necula

        insa uite, acum 5 minute incercam sa-mi rezerv o camera la hotel in Italia. Si nu vor doar sa rezerv, ci sa platesc, pentru ca au avut probleme cu romanii. chiar asa mi-a zis 'cu tiganii romani'. ar trebui sa ma simt mandru?
      • +1 (1 vot)    
        Rom sau 'Romale' (Joi, 10 septembrie 2009, 20:03)

        enter [utilizator] i-a raspuns lui Ciprian Necula

        Da, e de educatie, si la prea multi tigani lipseste.
        Cei de la SPER mai bine dadeau banii pe educarea tiganilor, nu pe impuierea capului romanilor ca tre' sa le spunem tiganilor 'rromi' (cu 2 de R). Nu as fi avut obiectii daca i-ar fi zis etnie romales, etnie sinti sau etnie manush. In afara de asta, termenul 'rrom' nici macar nu este folosit pentru autoidentificare de toti etnicii țigani, ci doar pentru a desemna un 'bărbat, soț'. Conform Wikipedia, peste 10 țări din Europa continentala folosesc 'țigan' sau variante care sună similar pentru desemnarea etnicilor țigani: Cigány, Zigeuner, Zingari, Çingene, Sigøynere, Cyganie, Цыганы, Цигани, Cigáni, etc, spre deosebire de expresiile 'Romi' și 'Romani', care au aparut abia in sec. 19 în limba Engleză cu sensul de identificare a unui grup etnic, ca alternativa pentru 'Gipsy' și variațiunile.
  • +2 (2 voturi)    
    tiganii, of, tiganii... (Joi, 10 septembrie 2009, 16:52)

    hammurabi [anonim]

    Conform studiului, 86,4% dintre romani considera ca “cei mai multi romi prefera sa traiasca din ajutorul social decit sa isi caute un loc de munca”, 71,7% cred ca “cele mai multe femei rome sunt murdare si au prea multi copii”, iar in proportie de 77,7% apreciaza ca “cei mai multi romi incalca legile”.
    Si, ce-i neadevart in aceste procente? De ce atunci, daca se vrea un comentariu impartial, sau am doar eu impresia, se prezinta ca ceva criticabil romanilor ?
    - sunt saraci... asi, de unde banii de-i joaca la barbut sau alte zaruri ?
    - n-au educatie... ce face statul contra ,,parintilor'' care nu-i lasa la scoala ?
    si atatatea alte exemple.
    sigur, noi suntem intr-o situatie ingrata. Trebuie sa-i asimilam cu metode care, cand au fost ,,asimilati'' de cei care ne reproseaza nerespectarea legilor drepturilor omului, nu faceau asemenea obiect. Cine i-a intrebat pe mai civilizatele tari din vest cum au scapat de tigani ?

    Nu este usor si nu ar fi nici uman sa fim mai rau ca ...tiganii.
    Dar, statul trebuie sa fie mai dur cu cei care nu respecta si, mai ales, nu rerespecta (iertati-mi licenta) legea. Gravitatea faptelor tiganilor este mai mare decat multe din alte abateri. De ce sa le tratam cu aceiasi unitate de masura.

    O atitudine mai radicala fata de abaterile tiganilor, ca si fata de orice alta abatere recidiva, la orice alta semintie, i-ar descuraja sa mai faca legea.
  • -1 (3 voturi)    
    va contraziceti? (Joi, 10 septembrie 2009, 16:55)

    major_ballsack [utilizator]

    Mai intai spuneti:

    "Cu cit interactioneaza mai mult cu etnicii romi, cu atit romanii devin mai intoleranti."

    si mai tarziu:

    "iar cel mai bun mijloc de schimbare a stereotipurilor este “frecventa interactiunii interetnice”."

    Ce sa inteleg, ca trebuie redusa la maxim frecventa interactiunii interetnice? Cum promoveaza asta toleranta, daca asta-i scopul dvs?
    • +1 (1 vot)    
      E mai rau decat o contradictie (Joi, 10 septembrie 2009, 18:30)

      Sauron [anonim] i-a raspuns lui major_ballsack

      "Cu cit interactioneaza mai mult cu etnicii romi, cu atit romanii devin mai intoleranti."

      Chestia asta este o aberatie. Scala de masurare despre care vorbesc dupa fraza asta este o chestie care se refera nu la interactiunea efectiva ci la Daca i-ar accepta in anumite situatii.
      Concluzia ca rezultatele au fost interpretate in articol in deja cunoscutul stil de facut senzatie.
  • +4 (4 voturi)    
    parerea mea (Joi, 10 septembrie 2009, 17:15)

    timisoarean [anonim]

    1. tiganii sunt tigani si nu rromi
    2. ar trebui sa masurati si gradul sau intensitatea intolerantei fiindca la mine personal a crescut in ultimul timp in sensul ca inainte eram intolerant dar acum sunt la limita maxima a intolerantei.

    ...parerea mea!
  • +3 (3 voturi)    
    publicitate (Joi, 10 septembrie 2009, 17:18)

    ion voicu [anonim]

    ...pe de alta parte cine face audienta la greu promovind tigania la tv?
    de ce pe strada rasuna manele date la maximum din masini care mai de care mai fioroase fara ca nimeni sa se plinga?
    de ce la orice nunta se aud aceleasi manele? (nunti la care romanii se intrec care mai de care sa joace mai cu foc, ca si cind nu ar mai exista alta muzica de petrecere)
    de ce statul roman permite ca lagile tarii asteia sa poata fi eludate atit de usor?
    de ce nimeni nu se intreaba de ce apar tot felul de castele tiganesti cu turle aurite care au in curte mercedesuri si bmw-uri?
    nu vreau sa iau in nici un fel apararea tiganilor (ma rog, rromi, un artificiu lingvistic pe care l-am acceptat cam prea usor si in urma caruia avem de tras numai ponoase prin asocierea rromi-romani). tiganii sint asa cum i-au descris comentariile de mai sus.
    mai interesanta mi se pare relatia tiganilor cu romanii...cind platesc spagi grele ca sa ridice palate fara autorizatie de constructie sau cind aduc masini furate din vest mituind pe toata lumea, sau cind fac averi infectind cu manele piata si televiziunile, atunci sint clienti buni si nimeni nu se plinge, dar cind fura si cersesc toata lumea sare in sus.
    sesizez aici o doza babana de ipocrizie din partea romanilor, nu credeti?
  • +2 (2 voturi)    
    mircea toma (Joi, 10 septembrie 2009, 19:33)

    trueclue [anonim]

    mircea toma e un tip care traieste intr-un turn de fildes. madonna are dreptate? sa avem pardon...! mircea toma este un looser care habar nu are despre realitatea inconjuratoare, ai fost vreodata in preajma unui grup de rommi, d-le mircea Toma ? se pare ca nu. ce produc acesti oameni in afara de furt, inselatorie, violenta, etc....sa vedem daca poti spune ceva in apararea parerilor dumitale, pun pariu ca absolut nimic....e frumos sa dai bine acolo ca aparator al rommilor, dar de fapt esti un papagal, adica spui ce vor altii...
    • 0 (0 voturi)    
      mircea toma (Joi, 10 septembrie 2009, 21:23)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui trueclue

      e winner nu looser, ca n-a muncit o zi in viata lui.
      Pe vremea lui nea ceasca era psiholog la Academia Militara, si se stie bine cine putea ajunge intr-un asemenea post. Dupa '90 si-a gasit de lucru, vorba vine, prin tot felul de fundatii de stinga, sponsorizate prin diversi intermediari de marele urs cu blana roscata dela rasarit. Ceea ce face si in continuare cu mult devotament. Aparatorul gay-lor, tiganilor si altora asemenea. Si din asa ceva se traieste foarte bine, mult mai bine decit crede lumea.
  • +1 (1 vot)    
    subiect de reflectie (Joi, 10 septembrie 2009, 19:56)

    no_matter [anonim]

    sectiile dintr-un spital de copii au cca 80% pacienti de etnie rroma - statistic, se imbolnavesc la fel de mult/putin ca toti ceilalti - poate ca sporul natural pozitiv (double digits) al etniei rrome este explicatia (intr-o tara cu spor natural negativ) - poate cineva sa ne dea date statistice, sa zicem pentru grupa de varsta 0-16 ani? si o prognoza pentru 2025-2030?
  • +2 (2 voturi)    
    Sunt tigani domnilor. Nu rromi! (Joi, 10 septembrie 2009, 19:59)

    Cristi [anonim]

    Denumirea asta de rrom e o inventie care noua romanilor ne-a facut extrem de mult rau! Si ne-a adus foarte multe deservicii. Tigani li se spune de sute de ani si s-au gasit unii idioti sa le zica rromi. Totul ca sa ajunga sa ne confunde strainii cu tiganii!
    Sa fie limpede! Tiganii se autodiscrimineaza prin modul in care inteleg ei sa se comporte in societatea romaneasca. Ne facem ca nu stim care e realitatea? Domnul Toma e penibil si ridicol.
  • +1 (1 vot)    
    insipida toleranta (Joi, 10 septembrie 2009, 20:00)

    lola [anonim]

    "Cu cit interactioneaza mai mult cu etnicii romi, cu atit romanii devin mai intoleranti." e, pe naiba!
    pai tiganii sunt aici de prea mult timp incat relatia proportionala "cu cat... cu atat..." sa fi avut timp sa atinga pragul de sus. cine a spus asa ceva nu doar gandeste in metafore, ci se complace in ele. dar cand ne baga si pe noi in aceeasi ciorba abuzeaza.
    in al doilea rand, in cazurile care necesita "toleranta" e o diferenta de nuanta - pe acei tigani pe care mi se cere sa-i "tolerez" nu ii tolerez doar, ci ii SUPORT. pe restul tiganilor nu am de ce sa-i "tolerez" pentru ca nu ma deranjeaza cu nimica. asa ca "toleranta" este o mare gogorita. "toleranta" este o strategie [manipulatorie] folosita de sociologi si altii pentru a determina populatiile diferentiate etnic sa nu-si mai dea in cap. problema e ca este o strategie proasta. diferentele dintre culturi trebuie afirmate si valorizate, problemele trebuie negociate, conflictele rezolvate. ce ii face pe romani intoleranti, mai ales in comentarii pe net sunt fix ordinele de a fi toleranti in conditiile in care problema ramane nerezolvata. daca acei corecţi politic (si limitati) ne-ar spune ca exista tigani naspa (care fura, cersesc si se ocupa cu tot felul de afaceri dubioase - adica fix aia care ar trebui sa aiba de a face cu legea si carora nu ar trebui sa li se permita contactul perpetuu cu societatea) si tigani faini, comentariile "rasiste" s-ar reduce la jumatate. eu am cunoscut si din cei din urma o multime. si nu ii tolerez ci ii simpatizez. iar pe cei care fac infractiuni de ce i-as tolera, cand nu ii tolerez nici pe romanii care fac acest lucru.
  • +1 (1 vot)    
    sa ne gandim (Joi, 10 septembrie 2009, 20:45)

    gabrian [anonim]

    ok tot aud in ultimul timp comentarii ca intoleranta fata de romi, ca suntem rasisti ca bla bla.....traim in romania si stim cum sunt romii de la cei care de care iti feresti privirea sa nu te scuipe din masina de lux la cei de care iti feresti privirea sa nu te bata, cei de care iti feresti buzunarul, cei pe care ii ocolesti sa nu iti ceara bani insistent, cei care vor sa iti vanda nu stiu ce prostii pana la cei care poate sunt oameni de rand si care sunt discriminati din cauza majoritatii covarsitoare enumerate mai sus. De ce toata lumea incearca sa ne spuna noua ca ca discriminam romii (pe care de multe ori doar ii ocolim din anumite motive...) si nu incearca sa ii integreze pe romi in societate sa aiba un comportament si o atitudine normala ca sa nu mai existe motive sa ii discriminam. Chiar incerc sa privesc obiectiv problema dar cred ca nu romanii sunt aiurea ca discrimineaza romii ci romii sunt aiurea ca nu fac ceva pentru a se integra in societate ci doar incearca sa profite mai mult de faptul ca toata lumea ne acuza pe noi romanii ca ii discriminam. Nu noi suntem rai ca ii discriminam ci ei prin comportamentul si stilul de viata cer intr-un fel sa fie discriminati. Sau na..... poate este doar parerea mea ca roman care face "discriminari rasiale"
  • +1 (1 vot)    
    Corect ar fi fost...(1) (Vineri, 11 septembrie 2009, 12:19)

    e de rau [anonim]

    “Un studiu realizat de compania IMAS, la comanda guvernului, arata ca mentalul colectiv e dominat inca de imaginile de “tigani care(...)””
    Rau voitor studiu. Guvernul comanda din banii contribuabililor un „studiu” a carui finalitate, in esenta, vine sa intareasca la nivelul „mentalului colectiv international” „intoleranta, atitudinea discriminatorie” si, deci, indirect,perceptia privind „nivelul educational redus” al romanilor, contribuind deliberat asupra imaginii negative a poporului care ii asigura veniturile(guvernului si rromilor). Hm. Faptul ca mentalul colectiv este „dominat inca” implica o analiza/masurare anterioara. Corect ar fi fost ca, pornind de la aceasta analiza anterioara, guvernul sa fi comandat un studiu prin care sa determine cauzele reale datorita carora „mentalul colectiv” este „dominat” de imaginile negative. Un recensamant care sa reflecte obiectiv numarul rromilor , date statistice asupra veniturilor, sursei veniturilor acestora, asupra „incadrarii in munca”, asupra nr. de exceptii-generalizate de rromi carora nu le este aplicabila legea, in spiritul respectarii cutumelor. Oare nu este „trafic de carne vie” vanzarea/cumpararea „miresei”? Oare nu se incalca drepturile minorelor prin expunerea fetitelor la sarcini, la varste foarte mici? Oare nu sunt practici primitive? Oare nu depasesc cadrul legal?
    Corect ar fi fost sa ni se prezinte studii care sa arate cati din posesorii „palatelor tiganesti” sunt contribuabili. Care este sursa veniturilor? Cati insi din totalul minoritatii au fost real instruiti...deoarece statul roman le-a acordat aceste facilitati iar „plebea ostracizata” a platit. Dar rezultatele nu se vad. Cati insi din randul rromilor cu ”dare de mana” au contribuit la cresterea nr. scolarizatilor de etnie rroma?
  • +1 (1 vot)    
    Corect ar fi fost(2) (Vineri, 11 septembrie 2009, 12:21)

    E de rau [anonim]

    Corect ar fi fost o dezbatere publica, daca referendumul nu s-a voit, privind etnonimul atribuit. Oare prin ce ordonanta si cand s-a eliminat „r”-ul din cei doi „r” existenti initial, care mai separau identitatea poporului român de cea a rromilor, fosti „tigani”. Astfel de studii nu numai ca sunt partinitoare ci chiar ofensatoare, denigratoare pentru poporul roman, si pentru toti contribuabilii. Corect ar fi fost si prezentarea numelui initiatorului din guvern, al celui ce a comandat din bani publici un astfel de studiu. Om fi noi multi romanii, inca, dar nu neaparat PROSTI. Asa ca mai usor cu astfel de studii. Si DA, aveti dreptate “inca”(-de dupa “dominant”) este intretinut de guvern si pseudoaparatorii drepturilor minoritatilor prin refuzul abordarii corecte a subiectului.
  • 0 (0 voturi)    
    De ce umblaţi cu cioara vopsită? (Miercuri, 7 aprilie 2010, 11:40)

    UN ROMÂN [anonim]

    A spune unui ţigan rrom e ca şi cum ai umbla cu cioara vopsită. Cuvântul rrom este o născocire a "ţiganilor" ajunşi la putere după 89 (mai precis din 1993) în tendinţa lor de îndobitocire a populaţiei de a crea o mare confuzie în lume între români şi ţigani. În ţigăneasca nu am auzit de cuvântul rrom. El este, se presupune, doar un derivat din egipteana veche şi înseamnă om. Se presupune că numele de "ţigani" provine din grecescul athinganoi, (a nu se atinge), numele unei secte din Bizanţ care practica izolaţionismul, cu care ţiganii au fost confundaţi. În toate limbile li se spune ţigani (în Germană Zigeuner, în engleză: Gypsy, în franceză: Gitan, în spaniolă: Gitano, în ungară: Cigány, în bulgară: Цигани, în turcă Çingeneler, în rusă: Цыгане, în italiană: Zingari). Cum de în toate aceste ţări cuvantul ţigan nu este considerat peiorativ? Reputaţia nu se schimba doar schimbandu-vă numele.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri