Echo Moscvi. Interviu cu presedintele Parlamentului din R. Moldova

Mihai Ghimpu: Daca spun ca vorbesc in limba romana, asta nu inseamna ca sunt pentru unirea Moldovei cu Romania

de Dumitrina Galantonu     HotNews.ro
Duminică, 6 septembrie 2009, 15:24 Actualitate | Esenţial

Mihai Ghimpu
Foto: AGERPRES
„Parlamentul Republicii Moldova nu va promova unirea cu Romania”. Asa titreaza mai multe institutii media din Rusia, care citeaza un interviu oferit de presedintele Parlamentului Mihai Ghimpu postului de radio rusesc „Echo Moscvi”, citat de Unimedia.

„Ca orice persoana, am un punct de vedere. Dar nu am declarat ca voi promova o politica in aceasta directie. Daca spun ca vorbesc in limba romana, asta nu inseamna ca sunt pentru unirea Moldovei cu Romania. Da, sunt unionist. Dar sunt si presedintele unui partid, care are un program politic, pe care sunt obligat sa il respect”, a declarat Mihai Ghimpu pentru „Echo Moscvi”.

„Astazi, urmeaza sa abordam situatia din alt punct de vedere. Programul nostru politic prevede doua puncte principale: lichidarea saraciei si integrarea in Uniunea Europeana. Dar integrarea in UE presupune ca statalitatea Republicii Moldova se pastreaza”, a mai adaugat Ghimpu.

Republica Moldova ar putea avea un nou Guvern pana la sfarsitul acestei luni, a declarat, vineri, intr-un interviu pentru RFI, presedintele Parlamentului de la Chisinau, Mihai Ghimpu, care se declara optimist si in ceea ce priveste obtinerea voturilor necesare pentru alegerea noului presedinte al tarii.


Citeste mai multe despre   






















Jurnal din Israel

FOTOGALERIE Israel pe repede inainte: kit de informatii pentru o calatorie reusita

De la nord la sud, Israelul are putin peste 400 de kilometri, iar de la est la vest, putin peste 100. E printre putinele tari ale lumii in care, in aceeasi zi, poti face si baie in mare si ski la munte. E taramul miracolelor si al sperantelor, tara sfanta a pelerinilor, teritoriu complet liber si dezinhibat pentru hedonistii de pretutindeni. Ca vrei sa te regasesti spiritual sau ca vrei sa gasesti energia unor petreceri fantastice, mergi in Israel. O sa capeti ce cauti si, uneori, chiar mai mult decat atat.

3998 vizualizari

  • +16 (18 voturi)    
    Normal. Foarte corect. (Duminică, 6 septembrie 2009, 15:37)

    G [anonim]

    In sfarsit un om normal in parlamentul din moldova.
    Etnia este etnie, politica de stat este politica de stat. Foarte corect. Om om demn de respect.
    • +10 (16 voturi)    
      Unirea (Duminică, 6 septembrie 2009, 15:57)

      Conciliant [anonim] i-a raspuns lui G

      Ai dreptate. Nu asta e prioritatea la ora actuala nici ptr noi nici ptr ei. Trebuie sa iesim din criza fiecare pe cont propriu ca sa nu unim doua saracii. Dupa integrarea R.M. in UE mai vedem
      • +2 (8 voturi)    
        asa?! (Duminică, 6 septembrie 2009, 17:42)

        atreus [anonim] i-a raspuns lui Conciliant

        nu prea cred ca R. Moldova se va integra prea devreme in UE. Eu cred ca integrarea in UE ar trebui facuta tocmai prin unirea cu Romania!
        • 0 (0 voturi)    
          sau invers (Luni, 7 septembrie 2009, 11:48)

          aqualung [utilizator] i-a raspuns lui atreus

          Eu aş zice că mai realist e invers: unirea RM cu România să se facă prin integrarea în UE.
          • +1 (1 vot)    
            Pas cu pas spre Unire (Luni, 7 septembrie 2009, 14:18)

            Basarabia e Romania [anonim] i-a raspuns lui aqualung

            Foarte abil Ghimpu, om politic cu experienta !

            Trebuie calmati electorii care au votat comunist, trebuie pusa mana pe putere la toate nivelele, promovata limba romana si comertul cu Romania, apoi Unirea va veni de la sine!

            Nu trebuie oferite arme politice separatistilor rusofoni! E vorba de integritatea RM. Dupa ce comunistii ajung la gunoiul Istoriei, la vreo 10% voturi, dupa ce alianta pro-Romania se intareste, mai vorbim de Unire.

            Oricum, Unirea cu Romania e singura cale sigura si rapida pt. 4 milioane de basarabeni de a deveni cetateni europeni cu acte in regula ! Restul sunt doar vise!
    • +2 (2 voturi)    
      Respect (Luni, 7 septembrie 2009, 9:39)

      novac [anonim] i-a raspuns lui G

      Sper ca sintagma "limba moldoveneasca" sa dispara si sa se admita ca limba oficiala a Moldovei e limba romana.
      Nu-mi imaginez ca noua putere va face peste noapte Moldova o tara prospera, dar sper sa se agite in acest sens.
      • -1 (1 vot)    
        Ar putea (Luni, 7 septembrie 2009, 11:49)

        aqualung [utilizator] i-a raspuns lui novac

        Da. Ar putea să renunţe la teoria pseudoştiinţifică a limbii moldoveneşti. Dacă vor să împace pe toată lumea, să pună şi rusa limbă oficială, dar limbii române să-i spună română.
  • +5 (5 voturi)    
    nu pricep (Duminică, 6 septembrie 2009, 15:37)

    ion [anonim]

    Nu pricep ce faceti cu viza pentru romani...
    • +5 (7 voturi)    
      viza (Duminică, 6 septembrie 2009, 16:01)

      burebista [anonim] i-a raspuns lui ion

      Vizele se pot scoate de catre guvern, care inca nu a fost format.
    • +3 (3 voturi)    
      Se pare că guvernul... (Duminică, 6 septembrie 2009, 16:28)

      ady624 [utilizator] i-a raspuns lui ion

      ...trebuie să facă ceva... așa că mai așteptăm puțin :D

      Adrian
  • -4 (22 voturi)    
    Oare Romania si-ar permite sa se uneasca cu voi? (Duminică, 6 septembrie 2009, 15:38)

    Ovidiu [anonim]

    in 2008
    Populatia
    - R.Moldova: 4 mil.
    - Romania: 21.5 mil.

    GDP/cap locuitor:
    - R. Moldova: 1800 $
    - Romania : 9300 $

    Daca am deveni o singura tara, ar arata asa:

    Tara Noua ( R.M. + Romania )

    Populatie 25.5 milioane;
    GDP: 8123 $/cap locuitor.

    Adica ar trebui ca fiecare roman sa accepte o scadere a nivelului de trai cu 10%, ( pe langa cei 8% cu care va cobora PIB-ul pe 2009, din cauza crizei ) in avantajul scoaterii moldovenilor din mizerie.

    De asemenea ar trebui luat in calcul ca si la ei, majoritatea populatiei active este plecata din tara in Europa iar majoritari sunt batranii si copii, adica exact acele categorii care au nevoie de bani de la buget: educatie, sanatate, pensii si nu contribuie deloc.

    Si totusi ei sunt cei care isi permit sa "faca arogante".
    • -6 (16 voturi)    
      Unire (Duminică, 6 septembrie 2009, 16:36)

      Ivan cel Groaznic [anonim] i-a raspuns lui Ovidiu

      Si mai tineti cont si de crearea unei minoritati importante rusesti care o sa faca ungurii sa para copii de mingi - ca si creatori de probleme. Basca reintregirea familiei cu tzispe mii de membrii ai familiilor rusesti si hopa sa vezi si minoritatea rusa in parlament. Cum ar fi un guvern facut de unguri si rusi? Este doar o ipoteza. Haules baules
      • +3 (7 voturi)    
        Oare ? (Duminică, 6 septembrie 2009, 16:45)

        X [anonim] i-a raspuns lui Ivan cel Groaznic

        Oare mai iau ungurii 5% ca sa intre in parlament ?
        • +1 (5 voturi)    
          evident (Duminică, 6 septembrie 2009, 17:16)

          clujean [anonim] i-a raspuns lui X

          ungurii, cand e nevoie, se unesc pt. interesele lor, nu ca romanii tiganizati.
          • -3 (5 voturi)    
            unire (Duminică, 6 septembrie 2009, 18:27)

            Ivan cel Groaznic [anonim] i-a raspuns lui clujean

            La combinatia rusi + unguri putem adauga pentru linistea noastra si un partid tziganesc si voila. Sunt curios atunci cine si in ce partide ar migra. Balalaica la Cotroceni, gulas la palatul Victoria si Desteapta-te Romane compus de Gutza. Dincolo de bancuri, nimeni nu zice nimic de minoritatea rusa din Moldova, as aminti asa in trecere situatia politica din Israel unde cei de origine rusa au partidul lor care joaca ca UDMR-ul. Asa ca banc banc da' ce facem cu rusii
            • 0 (0 voturi)    
              rusii (Sâmbătă, 12 septembrie 2009, 9:26)

              hope [utilizator] i-a raspuns lui Ivan cel Groaznic

              vad ca va e frica tare de rui...si cati rusi sunt in moldova???macar ati deschis wikipedia cineva??? si raportat la populatia viitoare a Romaniei in total de vreo 25 milioane ce procent vor avea rusii???
              Daca ne unim nu mai intra nici Rusi nici Unguri in parlament
            • 0 (0 voturi)    
              rusii (Sâmbătă, 12 septembrie 2009, 9:26)

              hope [utilizator] i-a raspuns lui Ivan cel Groaznic

              vad ca va e frica tare de rui...si cati rusi sunt in moldova???macar ati deschis wikipedia cineva??? si raportat la populatia viitoare a Romaniei in total de vreo 25 milioane ce procent vor avea rusii???
              Daca ne unim nu mai intra nici Rusi nici Unguri in parlament
      • +4 (6 voturi)    
        asa (Duminică, 6 septembrie 2009, 17:48)

        alex [anonim] i-a raspuns lui Ivan cel Groaznic

        Asa si care e problema daca am avea o minoritate rusa? Nu inteleg.
    • +4 (4 voturi)    
      zece la suta (Duminică, 6 septembrie 2009, 17:43)

      atreus [anonim] i-a raspuns lui Ovidiu

      da, eu as accepta cei 10%
    • +5 (5 voturi)    
      Eu, unul, ii vreau pe rusii... (Duminică, 6 septembrie 2009, 17:49)

      don giovanni [anonim] i-a raspuns lui Ovidiu

      ... din Basarabia, in patria mea, Romania. Cei mai multi dintre cei tineri sunt oameni de foarte buna calitate intelectuala, sunt deschisi la minte, si ar fi o foarte buna "achizitie" pentru Romania. Nu ma sperie deloc faptul ca s-ar putea coaliza politic intr-un fel de "Uniunea Democratica a Rusilor din Romania", sunt convins ca noi, romanii, avem capacitatea de a-i asimila politic, in spiritul si forma unei democratii parlamentare pe acei rusi din Basarabia care vor alege sa traiasca in Romania si vom coexista mai mult decat armonios cu minoritatea rusa, ce este peste tot unde este stabilita, dedicata si loiala statului de adoptie. Vor fi multe valori comportamentale, la nivel individual si de natie, pe care le vom (re)descoperi la viitorii nostri concetateni de etnie rusa.
      Va fi in acelasi timp foarte "challenging" si totodata o achizitie a unui "asset" foarte valoros. Viitorul Romaniei de peste o generatie va fi inspre Baku, Dusanbe si mai departe spre Habarovsk, mai degraba deact inspre Lisabona sau Londonstan, chit ca nu ne place sa acceptam acum acest lucru.
    • +5 (5 voturi)    
      Depinde de cum pui problema (Duminică, 6 septembrie 2009, 20:13)

      ady624 [utilizator] i-a raspuns lui Ovidiu

      Dacă s-ar pune problema să ajut un frate român să iasă din belea, sunt de acord să scad cu 10%. Unirea cu Basarabia are însă unele conotații mult mai importante (pentru unii) decât cea a unirii românilor. E vorba de bani, de putere, de influență. Mafia moldoveană nu vrea așa ceva și e normal dacă privești din punctul lor de vedere. Mafia românească e posibil să vrea, pentru că în mare parte are legături cu Moldova, care este un pământ foarte fertil pentru traficanții de arme/droguri/femei/copii.

      Nu cred că în acest moment unirea este benefică nimănui. Poate în viitor. În plus, dacă RM intră în Europa (și o va face dacă renunță la comunism) atunci nu se mai pune problema unirii întru-cât fiecare va fi liber să lucreze și să locuiască unde dorește. Cel puțin în teorie.

      Adrian
    • 0 (2 voturi)    
      excelenta gandire !!! (Duminică, 6 septembrie 2009, 21:19)

      kalu [anonim] i-a raspuns lui Ovidiu

      asa este, trebuie lasate la o parte sentimentalismele. O sa ne unim in UE cand or sa intre si ei (tarziu) si nu o sa se mai vaite prostii !!!
    • +4 (6 voturi)    
      VA FI UNIRE, DESI UNII CA TINE OVIDIU NU VOR (Duminică, 6 septembrie 2009, 22:29)

      Laur [anonim] i-a raspuns lui Ovidiu

      TREBUIE SA NE UNIM DEOARECE ASA VOM FI MAI PUTERNICI, MAI IMPORTANTI SI CU MAI MULTE AVANTAJE.
    • +1 (1 vot)    
      Aroganta (Luni, 7 septembrie 2009, 1:24)

      Deepstereo [utilizator] i-a raspuns lui Ovidiu

      Nu uita ca multi din cei plecati prin europa trimit si bani acasa, si o parte buna din ei se afla la momentul actual in ROMANIA si contribuie la STATUL ROMAN in ziua de azi si nici nu sunt cetateni ai acestui stat. Poate trebuie sa iei mai multe chestii in calcul:)
    • +2 (2 voturi)    
      Stai linistit (Luni, 7 septembrie 2009, 12:14)

      Tata [anonim] i-a raspuns lui Ovidiu

      Stai linistitt ca nu se face nici un fel de unire, si iti vei pastra nivelul tau de trai deosebit de ridicat! :))) Daca prostia ar durea unii ar urla zi si noapte....
  • +5 (17 voturi)    
    nu-i nimic ! (Duminică, 6 septembrie 2009, 16:00)

    cluj-napoca [anonim]

    Va asteptam; unirea-i o certitudine inevitabila oricum !
    • -9 (15 voturi)    
      :)) (Duminică, 6 septembrie 2009, 16:28)

      hartagramz [utilizator] i-a raspuns lui cluj-napoca

      never gonna happen!
      • +1 (3 voturi)    
        Raspuns (Luni, 7 septembrie 2009, 11:20)

        Un roman anonim [anonim] i-a raspuns lui hartagramz

        Never say never!
    • +3 (11 voturi)    
      Romanie cu capitala la Chisinau ? (Duminică, 6 septembrie 2009, 16:34)

      X [anonim] i-a raspuns lui cluj-napoca

      A cazut el zidul Berlinului, o sa mai sece odata si Prutul.
      Dupa aderarea la UE a Moldovei (fapt normal), ar fii echitabil si benefic pentru ambele state o Romanie cu capitala la Chisinau.
      (parerea mea)
      ps:eu nascut in orasul bucuresti.
      • +2 (6 voturi)    
        hm (Duminică, 6 septembrie 2009, 17:52)

        alex [anonim] i-a raspuns lui X

        Mai degraba la Brasov. Si asa se plange lumea din Transilvania ca e drum lung pana la Bucuresti.

        Tot un bucurestean
      • +1 (5 voturi)    
        sau mai bine (Duminică, 6 septembrie 2009, 18:34)

        Ionut [anonim] i-a raspuns lui X

        Romania cu capitala la Sibiu sau chiar o dubla capitala... capitala politica la Alba Iulia si cea economica la Bucuresti ;) eu nascut la Targoviste, traind in bucuresti de 6 ani. in momentul de fata Bucurestiul nu poate castiga increderea populatiei. ma refer la tziganii de aici si la imbogatitii de aici. Capitala economica oricum e. numai bine!
      • +1 (1 vot)    
        bravo domnule (Duminică, 6 septembrie 2009, 19:16)

        sabo [utilizator] i-a raspuns lui X

        chiar te apreciez..si miscarea ar avea efect uluitor.
        Dar cine sa o faca...Stefan, Vlad, Mihai, Mircea, Iancu...dorm...dar sunt in noi.
        Iata ..chiar tu esti!
  • -4 (8 voturi)    
    Statul Moldovean. (Duminică, 6 septembrie 2009, 16:33)

    Horosanu Gheorghe [anonim]

    Cred,sau sunt convins,se face prea mult "tapaj",pe teoria-unirea Moldovei cu Romania.Pentru ce?Este ca in bancul cu fapta buna,alui Bula,carea a trecut strada,baba care nu voia,sa traverseze.Indiferent de motiv(nu sunt democrati(?),nu sunt informati,nu au interes,vor sa fie stat independent,sunt manipulati de Moscova).Cred ca este treaba lor.Sa-i lasam in pace.Dragoste cu sila nu se poate.Este foarte bine sa mai fie un stat-ROMANESC-.a trecut moda cu un singur stat.Numai ungurii mai cred in lucruri depasite-Tara Secuilor.Dambla.
  • 0 (2 voturi)    
    ok.... (Duminică, 6 septembrie 2009, 16:35)

    J. Teuton [anonim]

    apoi sa vezi cresterea gradului de galceava pe cap de locuitor.succes.
  • -6 (10 voturi)    
    Unire (Duminică, 6 septembrie 2009, 16:38)

    Stefan [anonim]

    Romania este o povara economica pentru propriul ei buget, o unire ne-ar 'scufunda' si mai mult, Germania care este o forta a suferit mult dupa unire.
    Singurul lucru la care putem spera este la o viata mai buna in Romania pe care o avem deja, daca fiecare stat ar avea pretentii asupra teritoriilor pierdute atunci am avea un nou razboi.
  • 0 (4 voturi)    
    Despre Moldova/Basarabia (Duminică, 6 septembrie 2009, 17:09)

    vic [anonim]

    In anii 94-96' am avut ocazia, aici in US, sa particip la o conferinta restransa despre limba vorbita in Republica Moldova. In cele din urma s-a dovedit/stabilit ca limba oficiala limba romana.
    2009, nu stiam ca este nevoie de viza pentru un roman din 'regat' pentru a calatori in Rep. Moldova, este adevarat? Exista multi romani in 'regat' care au rude in Rep. Moldova? De ce este multa animozitate intre romani si moldoveni? Este de natura politico-economica sau mai este si altceva? Ce va uneste si ce va separa? Este numai sovietismul de 60-70 de ani sau este si altceva? As aprecia o estimare corecta si 'rece'. Ma intereseaza de mult timp Basarabia. Multumesc pentru eforturi si apreciez daca nu vrea nimeni sa-mi spuna nimic!
    • -2 (4 voturi)    
      blia blia blia (Duminică, 6 septembrie 2009, 17:41)

      A mea ca bradu' [anonim] i-a raspuns lui vic

      Mai vic, pana mea, da si tu cu google si afli o caruta de trebusoare. Citeste si tu cartile de istorie - oficiala sau nu - apropo tu cand ai emigrat te-au pocnit aia in cap sau ai facut scoala la fara frecventa de nu sti nimic despre un subiect care zici ca te intereseaza. Daca to participi la chestii care stabilesc una alta privitor la limba romana macar invata corect limba inainte de asemenea participari. Esti penibila/penibil. No offence.
      • 0 (0 voturi)    
        hm (Duminică, 6 septembrie 2009, 23:11)

        alex [anonim] i-a raspuns lui A mea ca bradu'

        Crezi ca tu daca ai sta 15 ani plecat din Romania ai vorbi romaneste macar la fel de bine cum vorbeste doamna/domnisoara?
      • +1 (1 vot)    
        Despre Moldova... (Duminică, 6 septembrie 2009, 23:28)

        Vic [anonim] i-a raspuns lui A mea ca bradu'

        I am sorry about my broken Romanian and limited knowledge and for offending your senses. Thank you very much for the lesson. I must admit that I have had difficulty understanding your vernacular Romanian. I am not used to that. When I used to live in Romania I did not have access to that kind of high society where such sophisticated language was used! Anyhow, spor la gandurile frumoase!
        Am dorit numai sa stiu ce cred romanii despre o eventuala unificare cu Basarabia si asta nu exista pe Google!
      • 0 (2 voturi)    
        Mitocan si agramat (Luni, 7 septembrie 2009, 13:45)

        Mihai Bucur [utilizator] i-a raspuns lui A mea ca bradu'

        Tipic bucurestean mitocan. Si nici macar nu STII ortografia limbii romane. Pentru tine si pentru Vanghelie: verbul A STI se conjuga eu stiu, tu STII, el stie.
    • +3 (5 voturi)    
      lol (Duminică, 6 septembrie 2009, 18:03)

      alex [anonim] i-a raspuns lui vic

      Vic, tu esti roman sau american? (nu ca ar conta, doar pentru clarificare).

      1. In primul rand nu romanii "din regat" au nevoie de viza pt R Moldova. "Regatul" este partea de Est si de Sud a actualei Romanii (Moldova + Muntenia) si nu include Transilvania. Toti cetatenii romani (din regat sau din Transilvania deopotriva) au nevoie acum de viza pt R Moldova. Poate/sper ca acest lucru nu va mai fi necesar cat de curand.
      2. Cred ca exista destul de multi cetateni moldoveni care au obtinut pasaport romanesc (au renuntat la cel moldovean) si au rude in Moldova. Ei sunt probabil cei mai afectati de regimul de vize pentru ca nu isi pot vizita rudele. Nu stiu daca la a doua sau a treia generatie mai sunt multe astfel de legaturi.
      3. Nu cred ca exista animozitate intre romani si romanii basarabeni (sau moldoveni). Eventualele discutii au avut mai mult o natura politica si au fost si intaratate de puterea comunista de la Chisinau. Dar in linii mari eu cred ca discutiile dintre romani si romanii basarabeni nu depasesc de exemplu intensitatea discutiilor dintre bucuresteni si transilvaneni (ca exemplu). Romania este o tara destul de complicata si variata si de multe ori ne mai tachinam intre noi, ceea ce poate parea animozitate pentru cineva din afara dar nu este.
      4. Nu cred ca diferentele economice dintre Romania si R Moldova conteaza prea mult, in Estul Romaniei nivelul de trai nu este cu foarte mult peste cel din R Moldova.

      "Apreciez daca nu vrea nimeni sa-mi spuna nimic". :) Sper sa iti fie un pic de folos ce ti-am spus. Toate bune.
      • 0 (0 voturi)    
        Despre Moldova/Basarabia (Duminică, 6 septembrie 2009, 20:42)

        Vic [anonim] i-a raspuns lui alex

        Nu sunt nici româncă nici americană. Am cetăţenie americană pentru ca din România am plecat fără cetăţenie! Am fost duşmanul care nu a meritat să fie român! LOL!!! Lipsit de importanţă! Mulţumesc mult pentru clarificări, foarte util. Am dorit să ştiu opinia multor români din restul teritoriului in afara Republicii Moldova despre unificare si despre aberaţia vizelor. Încă o dată, mulţumesc, Alex.
        • +1 (1 vot)    
          ok (Duminică, 6 septembrie 2009, 23:01)

          alex [anonim] i-a raspuns lui Vic

          Inteleg acum situatia ta.

          Parerea mea despre unificare este ca se poate face doar daca oamenii si politicienii din cele doua tari vor dori acest lucru. Asa ca "recuperam noi teritoriile istorice, mandria si integritatea nationala" nu prea merge sa facem unire cu forta. Plus ca unirea nu se poate face de azi pe maine,

          Legat de vize, as putea spune ca m-a afectat pt ca voiam sa merg la Chisinau ca turist in vara asta insa acum nu pot (ma rog pot daca aplic pentru viza dar mi se pare o umilinta asa ca am renuntat deocamdata).
          • +1 (1 vot)    
            ti se pare o umilinta... (Luni, 7 septembrie 2009, 14:58)

            stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui alex

            Spre deosebire de tine, eu trec peste faza "mi se pare o umilinta", pentru ca mie mi se pare o umilinta si ceea ce li se face romanilor la consulatul roman din Chisinau.

            Mie mi s-a parut mai degraba imposibil sa obtii viza moldoveneasca - din urmatoarele motive:
            1) spre deosebire de situatia inversa (cea cu invitatiile in Romania), pentru a obtine viza moldoveneasca ai nevoie de o invitatie de la Militia (oficial Politia) moldoveneasca, mai precis oficiul lor pentru imigrari - si nu de la o persoana fizica. Iar eu nu m-am impacat niciodata bine cu militienii-lor-cersetori. Cand ma mai duc cu masina acolo, vreau sa-mi pun un autocolant "Nu incurajez cersitul. Nu-mi cereti spaga!"
            2) din ratiuni de "securitate nationala" orice consulat poate respinge o cerere de viza FARA MOTIV. Este total imoral fata de cetateanul tarii respective - care a facut invitatia autentificata la notar si a dat toate garantiile posibile cu privire la cel invitat - dar asta este situatia. Iar comunistii moldoveni de la Ambasada din Bucuresti aveau toate motivele sa se foloseasca de aceasta posibilitate (mai ales ca aversiunea dintre mine si cei care cer spaga este reciproca).
    • 0 (0 voturi)    
      despre unire (Duminică, 6 septembrie 2009, 18:41)

      ionut [anonim] i-a raspuns lui vic

      salut! in afara de indoctrinarea sovietica (in cazul lor) si national-comunista (in cazul nostru) mai exista si problema economica. atat noi cat si ei suntem saraci. noi suntem saracii UE, ei sunt saracii Europei. sa facem o unire naste urmatoarea intrebare: si acum ce facem?!
      o unire trebuie facuta intai cu capul si apoi cu inima. mai mult, ei isi doresc sa nu fie asociati cu problemele romanilor: tziganii (acolo nu-s asa multi), manelele, meltenismul, "miticismul" (sunt bucurestean si nu inteleg de ce ne numesc asa unii), lipsa de educatie civica (nu ca ar avea ei foarte multa) etc. sunt multe care pot fi discutate :) o zi buna!
      • +1 (1 vot)    
        Despre Moldova/Basarabia (Duminică, 6 septembrie 2009, 19:36)

        vic [anonim] i-a raspuns lui ionut

        Multumesc pentru unele clarificari, Ionut. Este foarte informativ ce ati scris. Inca nu stiu povestea cu 'vizele de intrare' in Moldova. Este o aberatie reciproca? Cred ca indoctrinarea sovietica este foarte dificil(daca nu chiar imposibil) de inlaturat iar nationalismul-comunist este ceva mai periculos decat nationalismul pur si simplu prin faptul ca este retrograd!!!! Este problema tziganilor atat de acuta in Romania? Am auzit din surse neautorizate ca populatia de gypsy in Romania ar fi in jurul a 6-7 milioane?!
        • 0 (0 voturi)    
          :) (Duminică, 6 septembrie 2009, 20:26)

          alex [anonim] i-a raspuns lui vic

          Singura discriminare este din R Moldova, pentru ca romanii au nevoie de vize dar alti cetateni UE nu au nevoie. Invers e relativ simplu, Romania aplica politica de vize a UE.

          Legat de tigani, chiar ca surse neautorizate ai avut. daca imparti cifrele tale la 4 esti aproape de adevar :)
          • +1 (1 vot)    
            vize (Duminică, 6 septembrie 2009, 22:34)

            Ciprian [anonim] i-a raspuns lui alex

            Vizele de intrare in Rep Moldova pentru cetatenii romani au fost introduse de regimul comunist imediat dupa evenimentele din 7 aprilie. La momentul respectiv, comunistii in frunte cu tovarasul presedinte Voronin au acuzat Romania de amestec in treburile interene ale Rep Moldova, au expulzat ambasadorul roman, au introdus regimul de vize si au intreprins alte multe actuni dusmanoase la adresa statului si cetatenilor romani.
            Dupa manifestatiile din aprilie de la Chisinau, guvernul de la Chisinau (in sistem tipic comunist de tip vechi - pre 1989) a trecut la represalii sangeroase: cel putin 3 tineri au fost omorati in bataie si au fost inregistrate sute de arestari soldate cu maltratari, violuri, intimidari, etc.
            Nu a contat ca s-a dovedit oficial la Chisinau ca Romania nu a avut nimic a face cu manifestatiile din aprilie. Regimul de vize a fost mentinut de autoritatile comuniste si nu a fost inregistrata nici o scuza oficiala pana acum.
            In sfarsitul lui iulie au avut loc alegeri anticipate care au fost de data asta pierdute de comunisti. Suferintele celor din aprilie nu au fost in zadar.
            Acum e doar o chestiune de timp pana ce comunistii intra oficial in opozitie. AIE (alianta care va veni la putere) va renunta la regimul de vize pentru Romania in scurt timp - asta e mentionat chiar in documentul de formare al aliantei.
            Alex, daca ai plecat din Romania datorita regimului comunist, istoria Republicii Moldova din ultimele cateva luni ar trebui sa fie foarte interesanta pentru tine.
            Pentru mai multe amanunte, cautati pe wikipedia.
    • -3 (7 voturi)    
      vic (Duminică, 6 septembrie 2009, 18:58)

      etre [anonim] i-a raspuns lui vic

      Ei au trait o vreme mai bine , cand au fost sub rusi si astfel au refuzat unirea in '90. Mai tarziu, ambitiile politice, marunte, ale unor lideri regionali de la Chisinau au perpetuat aceasta separatie.
      • +6 (6 voturi)    
        Unirea a fost refuzata de Ilici (Duminică, 6 septembrie 2009, 20:41)

        roman [anonim] i-a raspuns lui etre

        Unirea a fost refuzata de Iliescu si Roman, nu de moldoveni. Un comunist si un evreu nu puteau uni tara.
        • -3 (3 voturi)    
          mai cauta (Duminică, 6 septembrie 2009, 22:45)

          a-roman [anonim] i-a raspuns lui roman

          Poate reusesc acum un roman si citiva tzigani.Democrati toti! Mare deshtept si mari cugetari emiti.Probabil te simti si mindru cit esti de deshtept.
      • +2 (2 voturi)    
        Mai complicat (Luni, 7 septembrie 2009, 12:34)

        Deepstereo [utilizator] i-a raspuns lui etre

        Eu cred ca e mai complicat aici cu unire. Dupa cum stiu eu, inca inainte sa se produca revolutia in Romania, in Chisinau se striga UNIRE, ceea ce a si grabit intr-un fel evenimentele din decembrie al anului 1989. Dupa aia au fost mai multe complicatii, in Moldova a inceput un razboi civil orchestrat de Rusia, a aparut regiunea rebela Transnistria. Au aparut mai multe probleme. Sunt din Chisinau si oamenii acolo gandesc ca e mai bine sa ne facem ordine acasa si pe urma sa ne unim. Multa lume vrea unire si in Romania si in Moldova. Dar ne-a intrebat cineva cu adevarat?:)
      • +2 (2 voturi)    
        mai citeste... (Luni, 7 septembrie 2009, 15:03)

        stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui etre

        Asta cu moldovenii nu au vrut Unirea de unde ai scos-o ?
        Din barfele "bine intentionate" ale unor securisti?

        Ia mai intereseaza-te despre vizita facuta de Snegur in Romania imediat dupa ce Iliescu a furat revolutia. Exista si textul discutiei dintre cei doi, cand Snegur i-a oferit Unirea lui Ilici, iar Ilici a refuzat-o si l-a trimis inapoi pe podul de flori.
  • +4 (4 voturi)    
    Destept (Duminică, 6 septembrie 2009, 17:40)

    gepeto [utilizator]

    Austriecii nu se supara ca vorbesc germana. Americanii nu se supara ca vorbesc engleza. Ghimpu este primul moldovean care spune ca vorbeste romana si este moldovean. Bravo lui!
    Daca Moldova ramane stat de sine statator si se apropie de UE, nu are nevoie de Romania. Micii investitori vor veni in Moldova pentru forta de munca ieftina, asa cum au fost si in Polonia si in Romania si astfel vor aduce progresul in Moldova. Daca moldovenii o vor duce bine si tara se va dezvolta sunt sigur ca si trasnistrenii vor renunta la aiurelile lor si se vor alipi pasnic de Moldova. Dupa aceea vedem cine cu cine se uneste.
    • +3 (3 voturi)    
      bravo (Duminică, 6 septembrie 2009, 23:04)

      alex [anonim] i-a raspuns lui gepeto

      Cel mai inteligent comentariu pe care l-am citit.

      As dori sa adaug si avantajul firmelor romanesti care s-ar putea extinde peste Prut. Pana acum multe firme din Romania au dorit sa investeasca in R Moldova dar au fost discriminate de regimul comunist. Macar in domeniul economic sa existe o deschidere intre R Moldova si Romania urmare acestei schimbari de regim care se prefigureaza.
  • +7 (7 voturi)    
    Un singur amanunt, unul singur. (Duminică, 6 septembrie 2009, 18:09)

    Diogene [anonim]

    Am un singur lucru de spus. Unul singur, care mie mi se pare limpede, raspuns la toate angoasele noastre {cum va fi, ce vor face rusii, ce vor deveni romanii...) Un singur lucru care nu trebuie sa ne scape nici o clipa din priviri, vedere, inimi. BASARABIA, PAMANT ROMANESC!!! Atat.
  • +2 (6 voturi)    
    Nu trageti in pianist.... (Duminică, 6 septembrie 2009, 18:36)

    judex [anonim]

    Domnul Ghimpu este foarte realist si trebuie respectat pentru ideile sale. Daca se va pune problema unirii, aceasta se va face cu asentimentul tuturor partilor interesate, inclusiv a Rusiei. Unirea nu trebuie sa creeze probleme altora.
  • +4 (8 voturi)    
    e plina tara asta de istorici si analisti... (Duminică, 6 septembrie 2009, 18:55)

    dumil [utilizator]

    ovidiu are dreptatea, unirea ne-ar saraci cu 10%. Raportul dintre germania de est - vest a fost de 1:2 in comparatia cu raportul Moldova - Romania 1:5.5. Si acum transpuneti asta in saracirea germanilor din vest dupa unire, sa vedeti ce iese. Si cu toate astea aia au fost oameni care au gandit cu creierul si nu cu stomacul cum sunt unii pe aici. Uitati-va numai ce forta e Germania acum.

    Da, unirea cu moldova va aduce mici prejudicii economice romanilor pe termen scurt, dar pe termen lung castigul va fi net superior. Este o investitie in viitor, dar se pare ca romanii habar nu au ce mai inseamna viitorul, ei traiesc in prezent!

    Dragoste cu sile zice unul, domnul asta uita ca moldovenii si-au dorit unirea in '91 numai ca ai nostri romani si-au batut joc de ei la acel moment. Singurii vinovati ca nu s-a intamplat dupa '90 suntem noi romanii si nu ei moldovenii.

    Unirea asta nu se va putea face decat cu multa toleranta si intelegere si asta va trebui sa vina mai ales din partea noastra, pt ca noi suntem cei care am gresit mai mult in relatia cu ei. E timpul sa incercam sa reparam ce am stricat pana acum.

    da, era sa uit, mare noroc am avut ca am avut printre atatea buruieni si oameni precum M. Kogalniceanu sau M. Viteazu. Fara ei, toata moldova (inclusiv cea romaneasca) era rusificata pana acum, in ardeal s-ar fi vorbit ungureste, si poate in tara romaneasca bulgareste sau turceste...
    • +5 (5 voturi)    
      Ai dreptate, sa gandim cu creierul ! (Duminică, 6 septembrie 2009, 19:24)

      X [anonim] i-a raspuns lui dumil

      Normal ca ai dreptate, unirea statelor romanesti nu poate decat sa dea greutate/siguranta/bunastare/stabilitate Natiunii.
      Este exact pe acelas principiu pentru care EXISTA si se dezvolta UE !! Sau credeti ca francezii si germanii au ingropat rivalitati de sute de ani de florile marului.
      Evident ca Nu.

      Unitate = putere. (UE)
      Divizare = disparitie. (Yugoslavia)
    • -3 (5 voturi)    
      dumil (Duminică, 6 septembrie 2009, 19:25)

      Ivan cel Groaznic [anonim] i-a raspuns lui dumil

      Suna bine teoria ta, dar ignora complet problema ruseasca. Ce se intampla cu asa zisa republica transnistreana care oficial este parte din Moldova?
      Adica ii luam si pe aia? Si pe armata a 14-a? Stimabile, rusii i-au plesnit pe geogieni si nu numai pentru mult mai putin. Si inca ceva, noi nu avem taria sa facem ce au facut baltici - asta daca sti despre ce-i vorba in ecuatie ( apropo de minoritatea rusa ). Inca in Romania exista partide politice pe criterii etnice. Aviz amatorilor de ignorare ce s-a intamplat in politica israeliana cu partidul rusilor ( ma rog, evrei de origine rusa ). Asa ca chestiile melodramatice in probleme serioase nu-s au locul. Mai studiaza
      • 0 (0 voturi)    
        pesimismul nu ajuta! (Luni, 7 septembrie 2009, 23:31)

        dumil [utilizator] i-a raspuns lui Ivan cel Groaznic

        stimabile, georgia e la capatul lumii in comparatie cu noi, nu face parte din nici o organizatie care sa-i asigure protectie,nu sunt decat 4 mil si nu au vecini precum polonia, ucraina, lituania etc, care are rupe rusia in mici bucatele daca ar putea.

        Problema transnitreana nu se va rezolva odata cu unirea, ci in multi ani de acum incolo, atunci cand romania va capata substanta in UE, atunci statele UE vor pune presiune asupra rusie sa respecte integritatea teritoriala a vecinilor....

        Dar asta e o chestiune secundara, noi trebuie sa ne concentram pe chestiunea principala care se numeste unire!
  • +4 (4 voturi)    
    Unire (Duminică, 6 septembrie 2009, 19:18)

    sabo [utilizator]

    imaginativa ca ar fi vorba de francezi sau de nemti..
    nici o discutie nu ar fi...sangele apa nu se face si chiar cu rusi pe el este pamntul sacru al stramosilor!
    natia trebuie sa se reuneasca odata si odata.
  • +4 (4 voturi)    
    moii is pesmetii? (Duminică, 6 septembrie 2009, 19:25)

    Rumalun1st [utilizator]

    Ba e pamantul nostru, al romanilor de pretutindeti ca suntem in Vegas, Japonia sau facem o bila in Monaco, Oare chiar asa redusi au ajuns romanii? E pamant romanesc, pamant pentru care stramosii nosrti si-au varsat sangele de la Stefan cel Mare (Cetatea Alba) pan' la Odessa cu trupele sovietice. Un teritoriu care acum ne apartine de drept, fara discutii, dar vad ca unii de cred prea fuduii pentru teritoriu moca, ci vor si economie, flori si sosele suspendate, servite la cheie cu bonus garnitura de negrese. Ni-se ofera o sansa monumentala pentru a ne reface integritatea si identitatea nationala si unii p'acia se dau mari statisticeni.
    I'ote fleosc!
    • -4 (4 voturi)    
      saracu de tine.. (Duminică, 6 septembrie 2009, 20:14)

      marlene [anonim] i-a raspuns lui Rumalun1st

      ce-i frate....Chiar asa v de rau v-a palit nationalismul .....
    • -3 (3 voturi)    
      lol (Duminică, 6 septembrie 2009, 20:30)

      alex [anonim] i-a raspuns lui Rumalun1st

      Auzi, dar tu ai citit articolul de mai sus? Daca primul om din R Moldova declara ca noua putere politica nu e preocupata momentan de Unirea cu Romania, ce propui sa facem pentru "a ne reface integritatea si identitatea nationala"? Sa punem mana pe bastoane si sa invadam R Moldova? :)
  • -1 (1 vot)    
    Normal ca NU (Duminică, 6 septembrie 2009, 20:12)

    Andy [anonim]

    sunt ei de acord cu unirea! daor si-ar pierde posturile din parlament pentru care "au luptat din greu". Ar pierde clica in care sunt intrati, relatiile si influenta;)
  • -4 (4 voturi)    
    doamne fereste sa se uneasca (Duminică, 6 septembrie 2009, 21:17)

    kalu [anonim]

    vreodata Romania cu moldova !!! Nici nu va fi posibil practic, am zis asa preventiv.
  • +2 (2 voturi)    
    Unirea e benefica pt ambele parti (Duminică, 6 septembrie 2009, 21:38)

    Razvan [anonim]

    Poate nu va dati seama pe de-aintregul dar economic unirea asta e f benefica pt Romania actuala. Ganditi-va forta de munca, teritoriu, cati investitori va atrage. Sau vreti sa-i taxeze altii in loc de Bucuresti? Fara indoiala ca se va umple de investitori acum, a fost o revolutie de catifea. Iar Romania marita va impune mai mult respect in afara, nu fiti copii, e interesul Romaniei in primul rand la unire. Iar de Basarabia nici nu ma indoiesc de asta ca va vrea.
    Si peste toate:
    Basarabia e pamant Romanesc! (asta de suflet este dar sa nu o uitati)
    Eu ardelean din Brasov, in UK si Romania.
    • +2 (2 voturi)    
      unire (Duminică, 6 septembrie 2009, 22:48)

      Ciprian [anonim] i-a raspuns lui Razvan

      Pe termen lung unirea inseamna intr-adevar mai multe avantaje politice si economice decat dezavantajele economice pe termen scurt.
      Asa cum s-a spus mai sus, cetatenii vest-germani au acceptat unirea cu estul desi raportul era 2:1 in loc de 5:1 cum e cazul nostru. Apoi si tarile UE au acceptat tari sarace precum Romania sau Bulgaria luand in calcul dezavantajele economice pe termen scurt.
      Sa nu gandim egoist - daca moldovenii de la est de Prut vor unire, atunci ar fi natural ca si majoritatea romanilor sa accepte aceasta propunere.
      Dar situatia e mai complicata... Republica Moldova e tinuta in sah de Rusia prin pionul otravit numit Transnistria si armata 14 stationata ilegal acolo. Rusia nu priveste cu ochi buni o eventuala unire dintre Romania si Republica Moldova.
      Cert este ca pana la urma diplomatia romaneasca a iesit cu bine din criza ultimelor luni in relatia cu Republica Moldova. Romanii a procedat cu tact, nu au raspuns la acuzele mizerabile ale comunistilor moldoveni si au continuat sa declare suport pentru integrarea Rep Moldova in UE.
  • 0 (0 voturi)    
    Colaborare Crestina! (Duminică, 21 februarie 2010, 10:59)

    Badea Vasile... [anonim]

    FRATILOR , GRABITI-VA !!! Maine poate fi prea tarziu...


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri