Ministerul roman de Externe reactioneaza dur la criticile Guvernului Olandei la adresa luptei anticoruptie din Romania si a managementului fondurilor structurale: anuleaza vizita ministrului Cristian Diaconescu la Haga, vizita ce urma sa inceapa miercuri. Gestul survine dupa ce MAE olandez a prezentat public, printr-un document adresat Camerei Reprezentantilor, aceasta concluzie. Gestul e considerat de MAE roman "inamical si nepotrivit in relatia dintre doua state membre ale UE", arata un comunicat.

"Noile state membre UE, Romania si Bulgaria, fac inca prea putine pentru a combate coruptia si crima organizata, iar managementul fondurilor UE este inca ambiguu", crede ministrul olandez de externe, potrivit agentiei de presa din Bulgaria, Focus News. Guvernul olandez va continua sa insiste la nivel european pentru imbunatatirea situatiei din ambele tari, iar daca asta nu se va intampla, vor exista consecinte pentru transferul fondurilor UE in cele doua tari si pentru aderarea lor la spatiul Schengen.

Aceste concluzii au suscitat reactia dura a MAE roman, mai ales ca ele apar "in ajunul vizitei ministrului de externe roman la Haga". Prin urmare, vizita lui Cristian Diaconescu in capitala Olandei, care urma sa inceapa in aceasta dupa-amiaza a fost anulata. Presedintele Basescu urmeaza sa il primeasca la ora 17:50 pe noul ambasador olandez, Maria Wilhelmina Josepha Antonia van Gool, pentru prezentarea scrisorilor de acreditare.

"Ministerul Afacerilor Externe a aflat cu surprindere din presa de demersul Guvernului Olandei de a transmite catre Camera Reprezentantilor a acestei tari, o evaluare publica, avand accente radicale privind functionarea statului de drept in Romania, precum si interpretari excesive asupra raportului Comisiei Europene privind Mecanismul de Monitorizare si Verificare", se arata intr-un comunicat de presa al MAE.

MAE considera ca gestul de a face public documentul mentionat - o scrisoare trimisa Camerei Reprezentantilor de catre ministrul afacerilor europene, Frans Timmermans, ministrul de externe, Maxime Verhagen, si ministrul justitiei olandez, Ernst Hirsch Ballineste - inamical si nepotrivit in relatia dintre doua state ale Uniunii Europene. "Acest gest contravine spiritului si deschiderii dintre cele doua state reliefate de cooperarea economica excelenta, din care rezulta ca firmele olandeze obtin profit in Romania, situandu-se pe locul I in ceea ce priveste capitalul total investit (peste 4,5 miliarde euro)", mai arata partea romana.

Documentul ministrilor olandezi identifica multe neajunsuri, inclusiv "lipsa de vointa politica de a implementa reforme ireversibile".

MAE isi exprima speranta ca acest gest va fi urmat si de o explicatie pe canale diplomatice din partea ministerului olandez de externe conform conduitei care trebuie sa prevaleze intre state membre UE, mai spune ministerul.

UPDATE: Surse politice au declarat pentru HotNews.ro ca decizia de a anula vizita in Olanda ii apartine ministrului de externe, fara a se fi consultat sau a-l fi informat pe presedinte. Potrivit acestora, o astfel de decizie nu poate fi luata fara a-l consulta pe presedinte, garantul politicii externe, si pe premier, nu poate fi o decizie exclusiva a MAE.

Potrivit Constitutiei, articolului 92, presedintele are atributii de politica externa in privinta semnarii tratatelor, a acreditarii si rechemarii ambasadorilor romani, iar reprezentantii diplomatici ai altor tari sunt acreditati pe langa presedintele Romaniei.

Presedintele urmeaza sa se intalneasca in cursul dupa-amiezii de miercuri cu noul ambasador al Olandei, care ii va prezenta scrisorile de acreditare.

Pe de alta parte, surse diplomatice consultate de HotNews.ro sustin ca "procedura, nu era obligatorie o astfel de consultare in prealabil". "Dialogul cu partea olandeza va continua in cadrul multilateral, in Uniunea Europeana. Atitudinea partii olandeze a facut inutila vizita ministrului, in conditiile in care erau programate discutii tocmai pe raportul Comisiei privind Mecanismul de Cooperare si Verificare. Daca vizita ar fi avut loc in aceste conditii, ar fi fost o situatie umilitoare pentru Romania. tarile membre UE sunt parteneri egali", au mai spus sursele diplomatice.