"In ciuda unor tensiuni induse artificial in relatia cu Republica Moldova, politica Romaniei de cooperare si de sprijin pentru integrarea europeana a acestei tari ramane neschimbata", a spus ministrul de externe Cristian Diaconescu in discursul sustinut la reuniunea dioplomatiei romane. Romania asteapta un semn de la Chisinau de normalizare a relatiilor bilaterale, dupa care va desemna un nou ambasador.

"In ciuda unor tensiuni induse artificial in relatia cu Republica Moldova, politica Romaniei de cooperare si de sprijin pentru integrarea europeana a acestei tari ramane neschimbata. Evolutiile pozitive din ultimele zile de la Chisinau indica progrese semnificative pentru stabilizarea democratica de care cetatenii Moldovei au nevoie", a spus ministrul.

Romania este preocupata de o normalizare a relatiilor politico-diplomatice, iar in acest context, "primul gest va fi acela ca, prin dialog si cooperare cu colegii de la Chisinau sa desemnam un nou ambasador". O relatie normala are loc in "platforma de cooperare europeana" si este "o relatie de vecinatate corecta, echitabila si avand in vedere interesele nationale ale ambelor tari".

Diaconescu a insistat pe sustinerea la nivelul UE a Moldovei, si pe o implicare mai mare a Bruxelles-ului in R. Moldova prin asistenta financiara. Mai mult, proiectele de dezvoltare ale noilor autoritati de la Chisinau pot fi sprijinite, crede ministrul, atat de Bruxelles, cat si de Moscova.

"Avem convingerea ca UE si partenerii estici ai R. Moldova pot avea o atitudine convergenta si benefica la sprijinirea proiectelor de dezvoltare ce vor fi pe agenda noilor autoritati de la Chisinau", a mai spus Diaconescu.

Intrebat in legatura cu ridicarea vizelor pentru romani, daca ar exista semnale de la Chisinau, ministrul de externe a spus, in cadrul declaratiilor de presa, ca o astfel de decizie este "un reper european fata de care in mod natural vom putea judeca optiunile europene ale oricarei guvernari de la Chisinau". "Cred ca in conditiile in care optiunile europene sunt declarate la Chisinau, e o chestiune de timp", a mai spus Diaconescu.

Un eventual tratat de frontiera care ar putea fi solicitat de noile autoritati nu s-ar lovi de refuzul din start al Romaniei, dar orice document este negociabil, iar Romania "nu a respins niciodata un document guvernamental care sa aduca un plus unei relatii extrem de bune". "Speranta noastra este ca guvernul de la Chisinau va intelege acest lucru", a conchis Cristian Diaconescu.

Ministrul de externe a facut un bilant al diplomatiei ultimilor 20 de ani si a amintit liniile de actiune externa din viitorul imediat. Iata principalele idei ale discursului ministrului:

  • Romania nu are timp de contemplatii festiviste.
  • Apararea intereselor Romaniei presupune nu numai eforturile noastre continue de perfectionare profesionala, ci si sustinerea concreta, investitie pentru a obtine performanta profesionala asteptata, anume Romania moderna.
  • Diplomatia a facut fata unor reconfigurari institutionale substantiale. Totusi procesul de asumare si implementare a unei filosofii innoite de functionare a institutiei noastre ramane inca unul deschis.
  • Investitia in capitalul uman trebuie sa constituie o prioritate pentru Ministerul de Externe. Dorim sa dezvoltam un plan coerent de cariera, bazat pe formare profesionala continua, pe transparenta si predictibilitate, precum si pe o relatie lipsita de ambiguitati intre performanta profesionala si promovarea in cariera.
  • Poate prea mult, politica externa a avut o logica a campaniilor, dar nici nu se putea altfel.
  • Chiar daca tactica noastra lasa loc de comentarii, lucrul cel mai important este ca dilemele si temerile noastre geostrategice din  ultimii 20 de ani s-au transformat in certitudini benefice Romaniei, care azi se prezinta lumii cu o identitate clara si respectata.

Obiectivele politicii externe:

  • In plan european e esentiala definirea cat mai urgenta a modului in care Romania poate influenta cat mai vizibil politicile UE, pruin asigurarea unei participari sporite in domenii de interes efectiv pentru cetatenii nostri: energie, agricultura, dezvoltare regionala, transport, mediu, migratie, dar si prin cresterea nivelului de ambitie in raport cu teme a caror importanta nu a fost suficient marcata pana acum: competitivitate, educatie si cercetare.
  • Consideram vitala finalizarea reformei institutionale a UE, obtinerea unui portofoliu de comisar european consistent si relevant pentru Romania.
  • Un element fundamental in Tratatul de la Lisabona este crearea unui serviciu extern al UE, al carui personal va proveni din randul statelor membre. Diplomatia romana va trebui sa fie in masura sa selecteze din randurile ei un numar de profesionisti de prima mana care sa ne reprezinte in cadrul acelui serviciu. Am inceput deja demersurile pentru constituirea unei baze de selectie in acest sens.
  • Vom depune in continuare toate eforturile pentru indeplinirea angajamentelor pentru aderaea la spatiul Schengen in 2011 si pentru ridicarea restrictiilor privind lucratorii romani in taote statele UE.
  • Se impune o actiune diplomatica mai aplicata pentru ca Romania sa-si consolideze pozitia in cadrul politicii europene de aparare si securitate si in acelasi timp sa valorificam din punct de vedere politic si al reprezentarii in cadrul institutiilor comunitare eforturile umane si financiare pe care aceste contributii le presupun. Suntem unuol dintre cei mai mari contributori la misiunile europene din Balcani si Georgia.
  • Impreuna cu DAE actionam pentru coordonarea pozitiilor noastre la Bruxelles, insa consideram necesar sa aducem un reglaj fin prin identificarea niselor e oportunitate pentru interesul nostru national. Suntem pregatiti sa preluam din partea ministerelor solicitarile concrete necesare pentru sustinerea proiectelor si initiativelor care sunt in directia lor de responsabilitate.
  • Pentru relansarea economica este necesar sa lucram mai apropiat cu ministerele responsabile pentru a identifica oportunitati pentru Romania in cadrul planului de relansare economica al UE - sustinerea proiectelor energetice si de dezvoltare rurala.
  • In calitate de membru al NATO si ca stat de frontiera al acestei organizatii suntem pregatiti sa propmovam expertiza in folosul  intregului spatiul euro-atlantic.
  • Perioada actuala este marcata de reactualizarea conceptului strategic al NATO - ne propunem sa adoptam o atitudine activa, care sa reflecte interesele primordiale ale Romaniei, in special cele care tin de securitatea vecinatatii imediate.
  • In plan regional trebuie sa fiim constienti ca avem inca o zona volatila in Balcanii de Vest si una complicata si plina de riscuri in est, in zona Marii Negre.

Consolidarea parteneriatului cu SUA, prin accentuarea dimensiunii sale economice, aderarea in 2011 la spatiul Schengen, o relatie mai pragmatica fata de tarile din Orient si legaturi mai stranse cu rusia, precum si dezvoltarea parteneriatului regional cu Turcia sunt alte obiective esentiale.

"Nu ne propunem sa facem din fiecare actiune a noastra un spectacol mediatic, dar asta nu inseamna ca suntem mai putin eficienti", a incheiat ministrul subliniind ca obiectivele de politica interna sunt in interesul national, interes desupra celor marunte, conjuncturale din politica interna, insa diplomatia trebuie sustinuta concret in finantarea proiectelor de itneres national.