Eximbank, institutie bancara de stat, si-a cumparat si ea stiri la televiziuni – e sentinta CNA - in spatiul editorial, la fel ca fostul ministru Ridzi. Si in acest caz, relatiile dintre agentia intermediara si televiziuni ridica mari semne de intrebare. Agentia sustine ca are contract cu televiziunile pentru promovarea Eximbank. Televiziunile neaga insa si spun ca publica stirile despre Eximbank pe bune, desi banca se afla in plina campanie publicitara. Pe 23 iulie, CNA a amendat trei televiziuni – Realitatea TV, Antena 3 si OTV pentru publicitate mascata.

Contractul de PR pentru Eximbank, in valoare de cel putin 200.000 de euro, a fost castigat in 4 iunie de Real Prompt Solutions. Firma si-a inclus publicitatea ca obiect principal de activitate dupa licitatie. Pana de curand, firma vindea electrocasnice si aparate de aer conditionat. Administratorul firmei sustine ca a mai lucrat cu televiziuni, desi nu are nici un angajat.

  • Cum a castigat licitatia o firma de apartament, fara nici un angajat, care si-a trecut publicitatea in obiectul principal de activitate abia dupa ce Eximbank i-a incredintat contractul de 200.000 de euro si care vindea in 2008 aparate de aer conditionat?
  • De ce televiziunile de stiri amendate de CNA declara ca nu au nici un fel de intelegere cu Eximbank sau cu o agentie intermediara pentru promovarea bancii si sustin ca dau stiri “pe bune”, in timp ce Real Prompt Solutions sustine care are contracte cu televiziunile? 
  • De ce printre televiziunile alese de Eximbank nu se regasesc ProTV si TVR1, in schimb banca isi face reclama la Realitatea TV, Money Channel, Antena 3, Antena 1, OTV si B1TV?
  • Cum se explica faptul ca, desi are o campanie de promovare la televiziuni inceputa in iunie si care se va termina in septembrie, Eximbank accepta ca televiziunile sa difuzeze publicitate nemarcata, pe crawl (banda cu informatii din josul ecranului TV)? 
  • Care este de fapt  valoarea contractului prin care Eximbank a cumparat servicii de PR la cele sase televiziuni, o campanie intinsa din iulie pana in septembrie?

Precizam ca Eximbank a refuzat sa raspunda la orice fel de intrebari, invocand secretul bancar. HotNews.ro a trimis primele intrebari pe 24 iulie, in baza legii accesului la informatii, dupa ce Consiliul National al Audiovizualului sanctionase, pe 23 iulie Realitatea TV, Antena 3 si OTV pentru publicitate mascata.

Surse din cadrul Eximbank au declarat pentru HotNews.ro ca banca deruleaza o campanie de promovare pe televiziuni, pentru care a organizat o licitatie castigata in 4 iunie 2009 de Real Prompt Solutions, care ii are ca asociati pe Dragos si Florentina Tomescu.

Valoarea contractului se ridica la 200.000 de euro, care vor fi platiti in trei transe. Alte surse din piata vorbesc de sute de mii de euro, iar altele sustin ca in joc ar fi peste un milion de euro. Campania se deruleaza de la sfirsitul lui iunie pina in septembrie. Televiziunile ar incasa in medie 30.000 de euro pentru promovarea activitatii bancii.

Surse din Eximbank sustin ca anexele contractului prevad difuzarea de stiri, stiri pe crawl, difuzarea de comunicate despre produsele Eximbank etc. Banca a ales sase televiziuni pentru campania de PR: Realitatea TV, Money Channel, Antena 1, Antena 3, B1TV si OTV. In mod ciudat, televiziuni generaliste ca ProTV lipsesc.

Insa aici apar primele contradictii majore. Administratorul Real Prompt Solutions, Dragos Tomescu, sustine ca a incheiat contracte cu televiziunile si ca sanctiunea aplicata de CNA nu e problema lui sau Eximbank, ci “a televiziunilor care nu au respectat anumite proceduri”.

Reprezentantii televiziunilor de stiri neaga insa vehement orice relatie contractuala pentru promovarea Eximbank si ameninta ca vor contesta in instanta sanctiunile aplicate de CNA.

  • “Antena 3 nu are contract nici cu Eximbank, nici cu intermediar. Informatiile au fost considerate de un redactor de la Departamentul Economic demne de a fi puse pe crawl. In opinia mea, cred ca CNA a facut exces de zel. Nu se apuca Eximbank sa cumpere stiri pe crawl. Au fost considerate de redactorul de acolo ca fiind de interes si date pur si simplu pe crawl. Sa nu ajungem totusi la obsesia de publicitate mascata. Nu-i asa. Sa se uite si pe SKY, si acolo exista o multime de informatii despre actiunile diversilor factori economici”, Laurentiu Ionete, Clir Media (compania prin care Antena 3 vinde publicitate)
  • Sorin Oancea, director general la Antena3: “Faptul ca o banca isi modifica dobanzile, ca isi lanseaza produse noi, mai ales in perioada asta de criza, e o stire. Asta nu inteleg cei de la CNA, cu care avem foarte multe discutii. Nu inteleg ca nu tot ce e stire e publicitate".
  • Realitatea TV: Am contestat amenda respectiva pentru ca n-a fost vorba de stiri publicitare, ci de informatii legate de programele guvernamentale de credite pentru IMM-uri etc, adica informatii de interes public, care, mai ales in perioada asta de criza, merita sa fie aduse la cunostinta publicului si a mediului de afaceri. Am contestat amenda si o sa castigam si acest proces cu CNA-ul. Nu exista un contract cu Realitatea Media si Eximbank si nici intre vreo companie terta si Eximbank care sa oblige in vreun fel Realitatea la publicitate. Am difuzat informatiile cateva zile, cat au fost in actualitate”, a declarat pentru HotNews.ro Lucian Florea, de la directia de comunicare.
  • Dan Diaconescu, directorul OTV, ne-a spus ca nu crede ca are vreun contract pentru promovarea Eximbank si ca stirile difuzate pe crawl sunt luate de pe agentiile de stiri. A spus ca va verifica, dar ulterior n-a mai putut fi contactat.
  • Dragos Tomescu, administratorul firmei Real Prompt Solutions: “Numele posturilor TV nu pot sa vi le dezvalui prin telefon. Sint semnate niste clauze de confidentialitate. Nu ma afecteaza pe mine sau pe Eximbank decizia CNA. E decizia televiziunilor ca nu au respectat anumite proceduri. Televiziunile au facut recurs, si e dreptul oricarei televiziuni. Rep: Si-au respectat tv-urile contractul cu dvs? DT: Da, pot sa spun ca l-au respectat, pentru ca, contractul semnat cu Eximbank e un contract de PR, nu de publicitate. Daca derulez un contract de PR, datoria mea, ca firma de PR, era sa-i mediatizez. Asta nu intelegeti dvs. Rep: Aveti contracte semnate in parte cu televiziunile? DT: Normal ca exista. Nu ai cum sa derulezi. Rep: Aveti un contract cu fiecare in parte? DT: Dumneavoastra cam ce credeti?

Real Prompt Solutions
Real Prompt Solutions
Foto: HotNews.ro
Potrivit datelor de la Registrul Comertului, Real Prompt Solutions si-a trecut activitatea de publicitate drept obiect principal la cateva zile dupa licitatie, mai precis pe 23 iunie. Pana de curand, Real Prompt Solutions se prezenta drept o companie de comert cu electronice si decoratiuni interioare.

Compania isi facea reclama, pe un site, in 2008 precizand ca vinde si aparate de aer conditionat. Potrivit datelor disponibile, firma a raportat in 2007 o cifra de afaceri de 96.262,00 RON, un profit brut 566.00 RON si zero angajati. Vezi captura folo alaturata sau link aici.

Un reporter HotNews.ro a negociat cu Dragos Tomescu, administratorul companiei, achizitionarea unui numar important de aparate de aer conditionat, pretinzand ca le cumpara in numele unui dezvoltator imobiliar. Tomescu a declarat ca se va consulta cu partenerul de afaceri. In timpul discutiei, a spus ca importa aparatele de aer conditionat din China. Ulterior, a precizat ca nu mai gaseste aparate de aer conditionat la un pret rezonabil, ca afacerea e un hobby, ca se ocupa cu cumpararea de spatiu publicitar de la televiziuni.

CNA: Ce servicii au prestat televiziunile pentru Eximbank

Decizia nr. 768 din 23.07.2009 prin care Realitatea Media este amendata cu 5.000 de lei. Informatiile pe care Consiliul National al Audiovizualului le considera publicitare, difuzate in zilele de 15 si 16 iulie la Realitatea TV pe crawl, in mod repetat si la diferite ore, fara a fi marcate ca publicitate:

  • Eximbank se va implica activ in sustinerea IMM si in co-finantarea proiectelor din domeniile prioritare ale economiei.
  • Intreprinderile mici si mijlocii cu potential mare de dezvoltare reprezinta unul dintre principalele grupuri tinta de clienti ale Eximbank.
  • Eximbank se va concentra pe asigurarea capitalului de lucru, atat pentru IMM cat si pentru corporatii.
  • IMM pot afla detalii despre produsele Eximbank de la cele 11 unitati din tara si din Bucuresti, dar si de la cele 25 de banci comerciale partenere.
  • Firmele interesate de oferta Eximbank pot trimite cererea de informatii pe adresa informatii@eximbank.ro.
  • Lansarea adresei de mail informatii@eximbank.ro. va scurta perioada de analiza a solicitarilor.
  • 45% din activitatea de finantare a Eximbank din primul trimestru al anului s-a indreptat spre proiecte investitionale ale companiilor.
  • Eximbank va pune accentul pe sustinerea activitatilor de productie si servicii.

Postul de televiziune Antena 3 a difuzat in mod repetat si la diferite ore, in zilele de 15 si 16 iulie 2009, urmatoarele informatii referitoare la ofertele Eximbank, afisate in rubrica de stiri pe crawl:

  • Eximbank ofera firmelor mici si mijlocii peste 40 de produse, servicii si scheme de finantare.
  • Eximbank se va implica activ in sustinerea IMM si in co-finantarea proiectelor din domeniile prioritare ale economiei.
  • Intreprinderile mici si mijlocii cu potential mare de dezvoltare reprezinta unul dintre principalele grupuri tinta de clienti ale Eximbank.
  • Eximbank se va concentra pe asigurarea capitalului de lucru, atat pentru IMM cat si pentru corporatii.
  • IMM pot afla detalii despre produsele Eximbank de la cele 11 unitati din tara si din Bucuresti, dar si de la cele 25 de banci comerciale partenere.
  • Firmele interesate de oferta Eximbank pot trimite cererea de informatii pe adresa informatii@eximbank.ro.
  • Lansarea adresei de mail informatii@eximbank.ro va scurta perioada de analiza a solicitarilor.
  • 45% din activitatea de finantare a Eximbank din primul trimestru al anului s-a indreptat spre proiecte investitionale ale companiilor. Eximbank va pune accentul pe sustinerea activitatilor de productie si servicii. Cel mai important element pe care Eximbank il ia in calcul pentru finantarea unui proiect de investitii este impactul pe orizontala in economie.

Postul de televiziune OTV a difuzat, pe crawl, la sectiunea „Stiri”, in diverse intervale orare, in zilele de 24 si 25 iunie 2009, urmatoarele informatii referitoare la ofertele Eximbank:

Cateva exemple de mesaje difuzate in data de 24.06.2009:

  • Clientii Eximbank beneficiaza in aceasta perioada de comisioane reduse cu pana la 50%. Masura se aplica tuturor produselor de finantare, garantare si asigurare aflate in portofoliul bancii.
  • Eximbank a anulat o parte din comisioanele aplicabile la unele categorii de produse bancare oferite de IMM. Printre acestea se numara: creditele pentru productia de export.
  • Eximbank ofera firmelor mici si mijlocii finantari cu dobanda subventionata. Creditele se acorda in lei, cu dobanda redusa cu 5% fata de dobanda pietei.
  • Eximbank ofera IMM-urilor microcredite pentru proiecte de investitii si/sau activitate curenta.
  • Eximbank: Eximbank acorda pana la 100.000 EUR, echivalent in lei, femeilor care doresc sa-si dezvolte afacerea. - Creditul pentru femeile antrepenor se acorda conditionat.
  • Eximbank: Beneficiaza de credit numai IMM-urile unde femeile detin peste 50% dintre actiuni/parti sociale. - Sau daca femeia actionar/asociat detine si calitatea de administrator a societatii respective.
  •  Eximbank ofera finantari, cofinantari, refinantari, asigurari, reasigurari, garantii.- Eximbank: Toate aceste produse sunt destinate sa contribuie la dezvoltarea infrastructurii - Toate aceste produse sunt destinate sa contribuie la sustinerea activitatii de cercetare-dezvoltare.
  • Eximbank are o retea formata din 9 sucursale situate in: Bucuresti, Bacau, Brasov, Constanta, Cluj, Craiova. - Eximbank are o retea formata din 9 sucursale situate in: Timisoara, Buzau si Oradea.
  • Eximbank are si doua agentii, in Deva si Alba Iulia.

In data de 25.06.2009:

  • Ionut Costea, Eximbank: Avem in vedere contractarea de linii de finantare externa, astfel incat daca exista cerere de produs in valuta sa se poata onora rapid.
  • Eximbank va garanta pana la 90% din valoarea unui credit nou contractat de firme de la banci - Eximbank garanteaza cu pana la 90% atat credite pentru investitii, cat si pentru capital de lucru - Garantiile se acorda in moneda creditului.
  • I.Costea, Eximbank: Schema de ajutor de stat initiata de Eximbank se adreseaza firmelor in dificultate acum - Ionut Costea: E vorba de firme in dificultate ca urmare a aparitiei crizei financiare - I. Costea, Eximbank: Schema de ajutor de stat initiata de Eximbank se adreseaza firmelor in dificultate acum - Fondul initial de garantii al Eximbank alocat pentru creditele noi contractate - De firmele in dificultate financiara este de peste 100 mil. Euro pentru 2009 si 2010.
  • Ionut Costea: Schema de ajutor de stat initiata de Eximbank face parte din pachetul de masuri anti-criza.
  •  I. Costea: Schema Eximbank va permite o relaxare a accesului la finantari - Eximbank: Pentru a beneficia de garantia oferita de Eximbank pentru creditele noi, Firmele trebuie sa depuna o cerere la oricare unitate a bancii.
  • Ionut Costea, Eximbank: Vom simplifica normele si procedurile interne pentru a diminua considerabil timpul de raspuns pentru solicitarile clientilor.

De ce a sanctionat CNA cele trei televiziuni

In toate cele trei decizii de sanctionare, gasim urmatoarea argumentatie:

"Membrii Consiliului au apreciat ca succesiunea de anunturi difuzate sub forma de text pe ecran, incadrate de radiodifuzor ca stiri, au avut un evident caracter de promovare a EXIMBANK, intrucat in continutul lor au fost prezentate, in mod detaliat, informatii cu privire la ofertele si serviciile acesteia, clientii carora le sunt adresate, comisioane etc.

Astfel, avand in vedere modul de redactare a acestor informatii, membrii Consiliului au constatat ca a fost depasit in mod flagrant cadrul de informare a publicului telespectator, anunturile constituind, fara a fi incadrate ca atare de catre radiodifuzor, o promovare a imaginii si serviciilor oferite de Eximbank.

Consiliul a apreciat ca, prin modalitatea in care au fost prezentate publicului telespectator “stirile” referitoare la aceasta banca, la serviciile oferite de aceasta, s-a depasit cadrul unei informari de interes general, informare care trebuia sa fie facuta si sa prezinte faptele intr-o maniera obiectiva, fara a avea un caracter de promovare a acestei institutii bancare.

Potrivit dispozitiilor legale, publicitatea televizata si teleshoppingul se difuzeaza grupat, trebuie sa fie usor de identificat si trebuie sa fie separate de alte parti ale serviciului de programe, in situatia de fata radiodifuzorul ignorand aceste prevederi. Legea stipuleaza, de asemenea, ca trebuie sa se asigure o separare prin mijloace optice si/sau acustice si/sau spatiale intre publicitatea televizata si teleshopping si, respectiv, celelalte parti ale programelor chiar si in cazul utilizarii de noi tehnici publicitare.

Cine conduce Eximbank

  • Ionut Costea, 49 de ani, presedinte al Consiliului de Administratie al Emporiki Bank Romania, a fost numit pe 23 februarie in functia de presedinte al Eximbank prin decizia Adunarii Generale a Actionarilor.
  • Este cumnatul liderului PSD Mircea Geoana. 
  • A fost din toamna lui 2008 presedintele consiliului de administratie Emporiki Bank iar anterior a fost presedinte la Raiffeisen Banca pentru Locuinte din 2004.
  • A fost secretar de stat in Ministerul Finantelor in guvernul Conventiei Democratice, dupa care a fost reprezentantul Romaniei la BERD.

Despre banca

  • AVAS detine 95,374% din capitalul Eximbank, restul actiunilor fiind in posesia celor cinci societati de investitii financiare: SIF Banat Crisana, SIF Moldova, SIF Transilvania, SIF Muntenia si SIF Oltenia.

Nota: Si ziaristul Catalin Tolontan a semnalat pe blogul sau sanctiunea CNA aplicata celor trei televiziuni, o stire trecuta cu vederea.