Ministerul Turismului are restante in ce priveste furnizarea de informatii detaliate despre contractele de publicitate incheiate cu institutiile mass-media. HotNews.ro le-a cerut inca din luna mai, insa detaliile n-au venit nici astazi, cu exceptia citorva informatii de ordin general. Cei 200.000 de euro dati de ministerul condus de Elena Udrea la Realitatea TV pentru emisiunea Realitatea All Inclusive, cei 1,3 milioane pentru Eurosport si CNN si alte cateva cifre sunt singurele informatii disponibile. Contractele integrale n-au fost date insa publicitatii. HotNews.ro va prezinta inventarul sumelor cheltuite de Ministerul Turismului, precum si solicitarile oficiale la care institutia nu a raspuns inca.

UPDATE: Au trecut 49 de zile de cand Ministerul Turismului nu a raspuns la una din cererile oficiale transmise de HotNews.ro

Ministerul Turismului a cheltuit 3 milioane de euro pentru promovarea turismului romanesc. Suma a fost facuta publica in repetate randuri de catre ministrul Elena Udrea. Pana in prezent au fost facute publice urmatoarele contracte de publicitate si urmatoarele sume.

  • 200.000 de euro-parteneriatul dintre minister si Realitatea Tv pentru emisiunea Realitatea All Inclusive.
  • 1.300.000 de euro - contractele de publicitate incheiate cu Eurosport si CNN pentru promovarea campaniei "Romania, land of choice".
  • 39.000 de euro - contract de publicitate incheiat cu Antena 3.
  • 100.000 de euro - contract de publicitate incheiat cu ProTv.
  • 60.000 euro - contract de publicitate incheiat cu Realitatea TV (contract distinct fata de cel pentru emisiunea Realitatea All Inclusive).

In total au fost facute publice contractele de publicitate pentru suma totala de 1.699.000 de euro. Pentru restul de 1.300.000 de euro (diferenta pana la 3 milioane de euro), Ministerul Turismului nu a facut publice contractele incheiate.

In ultimele zile, presa a dezvaluit cum a cheltuit Elena Udrea sutele de mii de euro pe contracte de publicitate, unele negociate direct fara licitatie.

In iunie, HotNews.ro a prezentat, in premiera, informatii legate de contractele de publicitate semnate de Elena Udrea.

- Joi, 25 iunie 2009: Cum percep televiziunile taxa de protectie. Metoda Ridzi si altele

Metoda sponsorizarii generoase. Cine are bani de dat la televiziuni are linistea asigurata. Ministerul Turismului, de pilda, sponsorizeaza emisiunea Realitatea All Inclusive cu aproape 200.000 de euro. Intamplator sau nu, ministrul Elena Udrea e scutita de critici si se bucura – asta o poate confirma orice producator din Realitatea – de un regim preferential. Se bucura de transmisii in direct, de interviuri inregistrate o data, de doua sau de trei ori, pana cand ministrului ii place cum iese. Acest tip de sponsorizare, altfel perfect legal, pare sa functioneze ca o taxa de protectie.

HotNews.ro a cerut din luna mai contractele de publicitate incheiate de minister pe lunile aprilie si mai. Pe 4 iunie, ministerul raspunde, mentionand doar contractele incheiate cu Realitatea Tv, Pro Tv si Antena 3.

Tot pe 4 iunie, am cerut ministerului sa faca publice contractele de publicitate incheiate in lunile ianuarie, februarie si aprilie. La aceasta solicitare, Ministerul Turismului nu a raspuns nici acum, adica dupa aproape o luna si jumatate de la formularea cererii. In conferinta de presa de joi, 16 iulie, Elena Udrea a declarat ca ministerul va raspunde la solicitarile jurnalistilor in termen de 24 de ore.

Pana astazi au trecut 49 de zile de cand Ministerul Turismului nu a raspuns la cerea oficiala formulata pe data de 4 iunie.

Joi, 16 iunie, HotNews.ro a mai formulat o solicitare oficiala. Iata textul integral:

In baza legii 544/2001, va solicit urmatoarele informatii cu caracter public:

1. Toate contractele de publicitate incheiate de Minister de la inceputul mandatului doamnei Elena Udrea.

2. Mentionati si toate parteneriatele incheiate de Ministerul Turismului si institutiile mass/media din Romania.

3. La informatiile solicitate mai sus, mentionati pentru contractele de publicitate sumele alocate pentru fiecare contract, compania cu care a fost incheiat contractul si durata acestuia.

4. La parteneriatele incheiate cu institutiile mass-media, mentionati institutia media cu care a fost incheiat parteneriatul, durata acestuia si suma pe care o aloca Ministerul Turismului.

Biroul de presa a transmis ca solicitarea a fost inregistrata cu numarul 623/16.07.2009.

Cu toate ca biroul mass-media al MT a asigurat HotNews.ro ca vor raspunde in 24 de ore la cerea de joi 16 iulie, pana astazi nu am primit raspunsul solicitat. Au trecut 5 zile de la inregistrarea cererii

Dupa ce Ministerul Turismului si-a prezentat bilantul pentru primele sase luni de activitate, Jurnalul National a lansat o campanie prin care dezvaluie cum s-au cheltuit banii pentru evenimentele de promovare a turismului din Romania.

Detaliile contractului cu Realitatea TV si alte contracte de publicitate

17 iulie 2009, HotNews.ro scrie Cat a platit Elena Udrea ca sa devina coproducator la televiziunea lui Vantu

Reprezentantii Ministerului Turismului sustin ca nu au organizat licitatie publica pentru cei 200.000 de euro pentru ca emisiunea All Inclusive este singura emisiune care se potrivea pentru ceea ce doreau ei sa faca. “Am ales aceasta emisiune pentru ca era singurul format care ni se potrivea pentru ceea ce voiam noi sa facem. Era singura emisiune pentru turism care promova destinatii turistice din Romania”, a declarat Sorin Munteanu, secretar de stat al Ministerului Turismului.

Mai aflam si detalii despre alte contracte incheiate de ministerul condus de Udrea si televiziuni.

  • 169.308 lei pentru realizarea unei campanii publicitare pe tema sarbatorilor pascale in Bucovina si pe litoral in perioada 03 aprilie-17 aprilie 2009 - Antena 3 a fost incheiata cu S.C. Clir Media S.R.L..
  • 421.240 lei pentru realizarea unei campanii publicitare pe tema sarbatorilor pascale in Bucovina si pe litoral in perioada 04 aprilie-17 aprilie 2009 - PROTV a fost incheiata cu S.C. Media Investment Comunication S.R.L..
  • 254.351,8 lei pentru realizarea unei companii publicitare in vederea promovarii programelor turistice de Paste in Bucovina si Lumina la malul Marii in perioada 01 aprilie-17 aprilie 2009 – Realitatea TV a fost incheiata cu S.C DBV Media House S.R.L.

19 iulie 2009, Jurnalul National face noi dezvaluiri despre contractul de peste 1 milion de euro incheiat de Elena Udrea cu Eurosport.

“Pentru campania de promovare "Romania, land of choice", care urmeaza sa intre in grila de publicitate a postului Eurosport din august pana in decembrie, autoritatile de la Bucuresti platesc un milion de euro pentru 1.025 de spoturi publicitare. Campania de promovare pe acelasi post de televiziune a costat Croatia 400.000 de euro, suma care a inclus 805 spoturi.

Elena Udrea, mogulul banilor publici pentru publicitate

Miza contractelor de publicitate, a parteneriatelor pentru promovare sau a contractelor pentru diferite evenimente de promovare organizate de Ministerul Turismului este imensa, ministerul condus de Elena Udrea avind cel mai mare buget de publicitate al unei institutii publice din Romania.

Sumele alocate de Ministerul Turismului vor creste exponential datorita faptului ca Romania va beneficia, pana in anul 2013, de 73 de milioane de euro pentru promovarea brandului de tara, dupa cum au anuntat chiar reprezentantii ministerului la bilantul de 6 luni. Adica cel putin 18 milioane de euro anual.

Experienta altor ministere si lipsa raspunsurilor la solicitarile oficiale sunt doua dintre motivele pentru care HotNews.ro insista asupra transparentei in alocarea de fonduri de catre Ministerul Turismului. Un buget anual de publicitate de peste 18 milioane de euro reprezinta o miza uriasa pentru piata media, care nu-si mai poate permite derapaje similare cu cele dezvaluite deja in cazul Ridzi – 2 Mai de catre jurnalistul Catalin Tolontan.